hr
jaargang -23 - laatste artikel 26-4 14:00 - 74454 artikelen - nu online 36 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1] 2

krediet kritisch

01-03-09 09:27:34
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Allerlei zaken rond de Financiele situatie en de effecten op de samenleving.

Wat merk jij.

Banen of een straaljager

09-03-09 16:35:52
ladekast
Oudgediende


WMRindex: 1.797
OTindex: 75.671
Balen om erover te beginnen maar ja,

Heb een eigen zaak en merk toch echt heel hard dat de mensen hun hand op de knip houden. Dat stoort me niet maar wat mij wel stoort is dat iedereen die werk heeft er juist op vooruit is gegaan sinds januarie.
Dus sinds de crisis staat er wel een hoger netto bedrag onder je loonstrook.

Maar om de 1 of andere reden geven de mensen het niet uit...

09-03-09 19:46:24
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Quote Roy6:
Maar om de 1 of andere reden geven de mensen het niet uit...


Lijkt me klaar als een klontje boter in een lavastroom: zoals je al zei zijn de mensen er wel op vooruit gegaan, maar tegelijkertijd word je dagelijks met een enorme stroom (bijna pathologische) depressie geconfronteerd op het nieuws. De economie krimpt in, de koopkracht gaat achteruit en uiteraard dat zwart magische woord "bezuinigingen". Dan denken mensen van: "Hola, nu heb ik nog geld, maar de economie sprint echt als een termiet met een miereneter op z'n hielen achteruit" en voila, mensen springen spontaan in de bespaarstand.

09-03-09 21:59:37
deeese
Erelid


WMRindex: 2.776
OTindex: 1.242
roy6 dat is lochish

ik loop nu stage bij een verspanerij(metal industrie) . bij een bedrijf waar normaal 24/7 machine's draaien. terwijl ze momenteel overdag al moeilijk aan de praat zijn zich gerust regelmatich stil staan. (dan hebben ze massal dat ze daar dus hun hoof inkomsten opleiding geven zijn wat nu dus weer extra goed loopt dus daar hoeven ze zich geen zorgen te maken om hun baan)maar als je dan nog eens hoort van de monteurs dat het er overal zo aan toe gaat. dat dus machine's stil staan mensen geen werk meer kunnen doen. veel grote bedrijfen in de werktijd verkorting zitten. tijdelijke contracten en uitzendcontracten allemaal opgezecht zijn/worden. vervolgens niet weet waar de volgende klap binnen een/het bedrijf valt dan hou je het wel uit je hoofd om grote uitgaven te doen. omdat je niet weet of je opstraat komt te staan als werknemer of je echtgenoot.

de regeringen hebben dit veroorzaakt. doordat hun mensen angst aan gaan praten dat het slechter gaat. hier door bezuinigd iedereen. op van alles en nog wat. voor die persoon is het beter maar voor het colectief niet. maar niemand ofert zich (eigenlijk best lochis) op voor het colectief zal ik zelf ook niet doen. waardoor dus de inkomsten van de winkeliers terug lopen deze weer moeten bezuinigen waardoor investeringen uit blijfen waardoor de industrie dus banen moet schrappen etc etc etc.

ik moet nu nog een paar weken stage lopen dan na de zomer vakantie weer 20weken. maar ik maak me nu al zorgen om een stage plek. het zal mij benieuwen of ik een stage plek kan krijgen nu alle(oke 95%) metal of andere bedrijfen waar ik als werktuigbouwkundige nog amper werk hebben.


10-03-09 15:07:20
ladekast
Oudgediende


WMRindex: 1.797
OTindex: 75.671
Jep klopt allemaal, maar het is niet echt de regering die dit veroorzaakt hebben denk ik.

Vorig jaar ging een vriend van me voor een huis kijken, kreeg het net niet financeel rond, 184.000 euro kreeg ie van de bank.
Nu een jaar later met een jaarinkomen dat bruto 1800 euro hoger ligt, krijgt ie nog maar 137.000 euro, reden is dat ze zich nu aan de regels houden.

Ze hebben veel te makkelijk geld uitgeleend en zeg nu niet dat ze er weinig aan verdienen want de banken lenen geld tegen een tarief van, op het moment, 1.5% en wij als huis eigenaren tegen veel meer.

Ook op investeringsleningen verdienen ze bakken met geld, rood staan voor een particulier is al niet echt leuk, laat staan het hebben van een rekening courant, met bijna 10% debetrente ....

10-03-09 21:13:59
deeese
Erelid


WMRindex: 2.776
OTindex: 1.242
natuurlijk het is niet geheel de schuld van de regeringen en media maar de hebben er wel voor gezorgt dat het doorgeschoten is.

elke 7jaar is er een terug val in de economie dat is normaal.

maar als het gehele kabinet (en andere buitenlandse leiders) hard gaan roepen dat het slecht gaat mensen zuinig aan moeten gaan doen en elke keer maar weer een nieuwe reden verzinnen dan gaan veel mensen dat doen. als doordat bezuinig leid tot wordt alles in gang gezet.

als alle overheden optimistische waren geweest was er stukken minder ellende geweest

10-03-09 21:16:52
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Mensen, het hele probleem is gewoon heel simpel, we willen alleen maar meer en beter. Dus lenen we aan alle kanten maar of t ook achteraf terug betaald kan worden, daar wordt weinig naar gekeken. Eigen schuld dikke bult dus.

10-03-09 21:19:15
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
Ik heb geen lening enzo :P
Maar ik denk dat dit wel verder gaat dan datte 8)

10-03-09 21:20:57
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Gelukkig maar 8) Maar ik denk dat als je t tot de bron wil herleiden dat je toch uitkomt op de leen maar raak maatschappij. En dat op alle fronten, van Jan met de Pet wie een leuk karretje wil tot aan de staat wie een JSF nodig heeft 8O

10-03-09 21:21:19
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Ik moet wel lenen. Maar ik doe het zo min mogelijk. Ik werk zoveel als ik kan naast m'n studie om de lening zo klein mogelijk te houden en met een deel van het geld dat ik in de zomervakanties verdien, begin ik alvast met terugbetalen van mijn studieschuld. Gelukkig staan bedrijven en overheden te vechten om technisch opgeleide mensen, dus een goede baan heb ik straks bijna zeker wel. Maar het is fijn om met zo min mogelijk schuld te starten :)

10-03-09 21:22:56
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Een studieschuld of hypotheek kan ik begrijpen, dat is gewoon een echt goede investering. maar wie leent voor een auto of nieuwe tv? Die lach ik keihard uit en zeg van wat ben jij toch echt zo oliedom 8)

10-03-09 21:23:23
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
Ja, maar soms moet je wel lenen :D
Ik wil ook liefste huis kopen bijvoorbeeld.
Auto koop ik niet, want dat kan ik toch neit betalen :P

10-03-09 21:24:16
lentebriesje
Erelid


WMRindex: 930
OTindex: 3.308
S
@deeese

dit is niet zomaar de zoveelste kleine inzinking na 7 jaar, dit is een lekkere :)

maar ja, economie moet zich eens in de zoveel tijd flink ontladen :)

het loopt wel los :)

11-03-09 21:46:11
deeese
Erelid


WMRindex: 2.776
OTindex: 1.242
lentebriesje als je het leest zie je ook wel waar volgens mij de oorzaak licht

ikki op zich is met lenen niks mis. mits het voor iets is met een bepaalde onderpand als een huis of studie.

maar voor de rest. snap ik niet dat mensen lenen uit eindleijk ben je met lenen stukken duurder uit dan met sparen (tenzij je naar ijsland bent gegaan)

als je leent voor een auto betaal je nog voor deauto terwijl het ijzer al in je nieuwe (kleinere auto zit)

mij is altijd geleerd. als je leent voor een auto heb je eerst een grote auto maar naar een aantal jaar heb je een kleine auto omdat je nog aan het afbetalen bent van je 4 vorige auto's wanneer je spaart voor een auto begin je met en kleine auto en eindig je met een grote auto.

ik leen dan ook enkel als ik een keer een portomonee vergeten/kwijt ben

11-03-09 21:51:27
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Deeese snapt m, de kleine man moet gewoon een Kadett rijden, die zijn en betrouwbaar en best te doen ;) En als die Kadett je te duur is, dan neem je een goede fiets (A) Wel kopen he :-: Bij een erkende Bovagtoko uiteraard, liever wat meer kwijt aan zekerheid van eerlijkheid, en een normale garantieperiode met goede serviezen aan boord ;)

12-03-09 00:42:13
lentebriesje
Erelid


WMRindex: 930
OTindex: 3.308
S
@deeese

iedereen weet wel waardoor er crisis is, hoe het kan worden opgelost, dat is al niet interresant meer...

waarom wachten we op een log politiek gebeuren om deze crisis te bezweren?

werknemers moeten deel loon opgeven, werkgevers ook, bedrijven moeten concurrerender worden, werk aantrekken uit buitenland... :)

80% van nederland zit al in diensten sector, het is dus inkopertje dat er geinvesteerd moet worden in kennis, kennis zorgt voor technologie, technologie voor concurrerendere bedrijven... en de werknemers die deeltijd moeten werken door tekort aan werk zijn hartstikke geschikt om een paar dagen in schoolbank te dumpen...

en er moet niet gewoon stom geld uitgegeven worden... er moet geld uitgegeven worden aan bedrijven waarvan producten geproduceerd/geassembleerd worden binnen nederland... door particulieren, het geld op bankrekening is misschien dood, maar geld wat je naar china verscheept is ook dood... als jij cheape import producten uit india gaat kopen die allen in nederland uit een doosje worden getrokken helpt dat niet bepaald om banen te behouden...

dat is de theorie, of we kunnen duimen dat een land een oorlog begint zodat we wapens kunnen gaan produceren/verkopen, niets stimulerender voor de markt :) maar misschien is dat niet wat we willen...

de factoren die je nodig hebt om crisis aan te vallen liggen er gewoon, maar de wil moet nog gecrieerd worden :) liever je buurman die minder verdient als dat jij die lang verlangde full hd breedbeeld scherm niet kan kopen... als we te lang wachten missen we de boot :)

en we moeten hopen dat andere landen niet hetzelfde gaan uitvoeren, want.. tja.. dan zijn we ook genaaid :)

wat ik het belangrijkst vind voor deze crisis, investeren in kennis, veel, heeeeeel veel investeren in kennis, en infrastructuur mag ook wel gepimpt worden, en dan door openbaar vervoer te vernieuwen / verbeteren, maak auto rijden maar duurder, zorg dat de wegen leger worden :) bedrijven houden van goeie doorvoer, en niet van files :nee

maar het initiatief moet komen van de werknemers, geef de werkgevers de ruimte om te concurreren, ga die duffe schoolboeken weer in, op termijn zul je daardoor als winnaar de bus uitkomen :)

heb ik ook maar 1 woord verteld wat niet in de kranten te lezen valt? volgens mij neit :nee

zo erg is het wel geherkauwt :) maar we moeten niet op de politiek wachten :nee die smijten ook maar met jou geld :) of jij nu tegen werkgever zegt hou die paar euro maar, of dat je die moet inleveren aan belasting... dat logge bureaucratische systeem gaat meer in als dat er uitkomt.. en overheid betaald volgens mij ook veel te veel, ze gooien meer geld over de balk als nodig is omdat er toch genoeg is :-:


12-03-09 08:50:46
lentebriesje
Erelid


WMRindex: 930
OTindex: 3.308
S
oh en de 7 jaar inzinking :) je bedoelt een juglar cyclus? zou kunnen,

maar als je aanneemt dat de kontradief cyclus (periode van 47 ~ 57 jaar) bestaat, zou je ook kunnen zeggen dat het meeste wel uit de IT is gehaald en dat daardoor groei stagneerd, en dat we tegen het omslagpunt naar neergang zitten :)

en dan is er nog de kuznets cyclus (15 tot 25 jaar), die ongeveer hetzelfde als de kitchin cyclus (3 ~ 5 jaar) :) kitchen heeft het over voorraden, gaan de afzet verwachtingen naar beneden, minder voorraden, minder productie etc.

zou het niet leuk zijn als er meerdere cyclussen tegelijk omkachelen?

kontradief: IT stagneerd
juglar: in de neergang
kuznets of kitchen: de vraag verdween door banken gedoe, voorraden verminderen

kontradief staat nogal ter discussie, en economen verwachten dat ICT een altijd blijvende invloed zal hebben, door de just-in-time mogelijkheden die het bied :)

in ieder geval, het is zon fijne mengelmoes van elkaar versterkende omstandigheden dat het een unieke situatie is :jeej :)

maar het is vooral een mogelijkheid, aangrijpen met je klauwen :) benutten :)


12-03-09 20:32:39
deeese
Erelid


WMRindex: 2.776
OTindex: 1.242
wel lentebriesje loonsverlaging of bevriezings is na mijn inzicht niet de oplossing.

hier is namelijk een reden voor nederland is al concurerend maar hier kom ik later op terug.

als je de lonen verlaagt wordt er alleen maar meer bezuinigt omdat je baan verlies risico er niet minder op wordt je onderhoud wel duurder (hypootheek huis en alles blijft even duur) dus zul je moeten besparen. als je het loon lager maakt zullen minder mensen hun hypotheek kunnen betalen en gaat het huis in de verkoop waardoor je dus een zelfde situatie krijgt

amerika heeft een veel lagere belasting dan nederland maar is daar de crisis niet toegeslagen dan?

aan sociaale zekerheid komen in crisistijd is niet bepaald verstandig en dat krijg je wel als je aan de belasting zit. het kost een hoop maar je krijgt het ook weer terug. als je hier in nederland je baan verliest heb je wel recht op ww dankzij de belasting.

nederland heeft een hoge kwaliteit producten. die we moeten behouden daar licht de kracht van nederland. hier verdienen wij nederlanders goed aan. als je een machine (bijfoorbeeld een koffiezet apparaat ) uit china gaat hij een keer 1 jaar mee. terwijl die van philips 4jaar mee gaat maar wel 3keerzoduur is.

heel veel landen hebben dat wel door alleen wij zelf niet helemaal. als wij nu stoppen met kwaliteit verbetering (lonen stagneren komt motivatie en dus de kwaliteit niet ten goede) raken we achter op en halen landen als china ons in.

het zelfde is met automatisering nederland is hier ver gevorderd mee. dit houdt het goedkoper. dit kost een flinke investering maar je verdient het terug op loonkosten. zokost het in china veel meer arbeid om iets temaken omdat daar de fabrieken meestal niet zo ge automaticheerd zijn.

maar daar raakt het goedkope personeel ook langzaam op daar stijgen de lonen al jaren met 10% het kost nog steeds 3maal niks maar het wordt wel steeds duurde.

in deze tijd dat veel werknemers stil zitten is het juist de tijd om kwaliteit en of automatichering te verbeteren


12-03-09 20:41:17
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S

12-03-09 21:39:24
lentebriesje
Erelid


WMRindex: 930
OTindex: 3.308
S
@deeeseals je loon deel kapt wordt bedrijf concurrerender (er van uitgaand dat er niemand met vingers in de snoeppot zit), goeie concurrentie positie = meer baanzekerheid

maar als je gaat inkappen en bedrijf gaat nog op de slof, dan ben je dubbel gescrewd :)

kwaliteit van werk daalt niet, mensen komen op straat, vervanger is zo gevonden, mensen moeten voor hun baan waken, als ze niet presteren... dan gaat hij naar de sloeber op straat :) en een baan is altijd beter als niks...

ik snap het principe van automatisering wel, punt blijft dat er toch wel heel veel verdwenen is naar lage lonen landen... sectoren waar automatisering niet rendabel was... en we moeten er voor waken dat het rendabel blijft, automatisering of lagere lonen, ik heb geen zicht op hoeveel automatisering er nog doorgevoerd kan worden, zijn we niet al vrij geautomatiseerd?

Offtopic:
de egyptenaren hebben stoomkracht al ontdekt... ze hadden de industriele revolutie kunnen ontketenen... maar slaven waren goedkoper :)
en kwaliteit verbeteren is niet dat geen wat belangrijkst is...

je moet ervoor zorgen dat je levert wat de consument wil :)

als consument zegt, tja, kwalitatief is zon nederlands product wel goed, maar ik heb een hard hoofd in de huidige economie, ik wil zoveel mogelijk besparen, ik ga toch voor de chinese variant... dan ben je genaaid :) big time :)

daarom moet het concurrerender, al zijn consumenten nog steeds geneigd voor merk producten te gaan in crisis.

kwaliteit, en automatisering zijn beide een product van kennis :ja

op zich maakt het niet zoveel uit welke weg we volgen, als we maar eens een keer kiezen welke weg we gaan volgen en hem ook daadwerkelijk met zijn allen volgen :ja als iemand eerder het stokje oppakt, dan begin je al met een achterstand, dat is niet handig, 1 koers kiezen, duidelijkheid, dat schept vertrouwen :) en wat is er in crisis niet :+ vertrouwen :)

12-03-09 22:21:41
deeese
Erelid


WMRindex: 2.776
OTindex: 1.242
geloof mij er kan nog heel veel ge automatiseerd worden

maarja in nederland ben je nog niet zomaar van je personeel af tenminste als rechts zijn zin niet krijgt

dus kan je niet zomaar doodleuk 20% van je personeel ontslaan om nieuwe in dienst te nemen

wij nederlanders expoteren ontzettend veel. zo is mij werkgever bezig met ovens te maken voor kenia en kroatië terwijl het daar op locatie voor een kwart van de prijs gemaakt kan worden gemaakt. als je nu gaat bezuinigen (op loon en andere zaken) waardoor de kwaliteit zakt kan je ze beter op locatie laten maken.in nederland hebben wij het probelem dat we teduur zijn om te concureren

in china ligt het loon van iemand met een univestere opleiding op gemideld 2232 euro in 2008 en van een fabriek arbeider 1080 euro

om te kunnen concurenen kan je maximaal 5keer zoveel loon betalen (gezien wij geautomatiseerde zijn hebben we iets minder personeel nodig)

als je zoon loon in gaat voeren dus 5200 euro voor een gewone fabrieksarbeider staat in nederland alles de volgende dag tekoop niemand kan meer het huis auto eten etc betalen

13-03-09 11:00:03
lentebriesje
Erelid


WMRindex: 930
OTindex: 3.308
S
@deeese

producten zullen niet dalen in kwaliteit door loon matiging :nee, als je als werkgever nu iemand wil ontslaan gaat dat er makkelijker als voor de crisis... er staan mensen op straat die maar al te graag baantje willen overnemen, werknemers moeten hete adem in hun nek voelen... juist nu is produceren van kwaliteit, al is het voor lager loon, erg belangrijk voor behoud van je baantje...

loonmatiging zal niet ten koste gaan van kwaliteit :nee

maar automatisering zit een plafond aan, de beschikbare kennis :) en banken gaan je geen geld lenen om technologie aan te kopen... te risicovol nu... als je wilt dat er geautomatiseerd gaat worden moet ergens het geld vandaan komen, werknemers of banken :)


13-03-09 19:00:04
deeese
Erelid


WMRindex: 2.776
OTindex: 1.242
automatichering zit nog lang niet aan het plafond

dat is het pas als een vrachtwagen en bij een fabriek voor komt rijden hij gelost en geladen wordt zonder dat er tijens het gehele proces ook maar 1 mens bij komt kijken en zo ver zijn wij nog lang niet terwijl het al wel mogelijk is met de kennis

en onthoud wel dat het goedkoper is om zelf wat uit te denken (waar nu alle tijd voor is) dan iets tekopen

ik weet zeker dat heel industrieel nederland oke een groot deel. toch echt stukken slechter gaat werken bij een lager loon immers iedere nederlander weet dat je niet zomaar ontslagen kan en mag worden immers we hebben hier geen Employment at will

het lijkt makkelijk om personeel te ontslaan maar een werkgever is verplicht ontslag te voorkomen en moet eerst langs de rechter voor ontslag. hierdoor is het dus ook niet mogelijk om eerst 30 duizend man (voor een groot bedrijf als philips) te ontslaan om er vervolgens direkt weer 30duizend andere neer te zetten

bang zijn voor je baan hoef je niet zomaar

en ontslag omdat je tijdelijk minder goed presteerts is ook nog niet toegestaan dit dient de werkgever eerst van te voren aan tekaartenhet is idd wel zo dat je van losse contracten (1 jaar 2jaar) makkeler van afkomt maar halfe wegen de termijn ook niet zo 123

14-03-09 07:19:28
seal460
Erelid


WMRindex: 2.497
OTindex: 32
Ben credit crisis MOE

14-03-09 08:28:52
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Er zijn er die lenen om hun andere lening af te kunnen betalen8-)

Ik heb geen last van de kredietcrisis. Ik hou per maand genoeg over om te kunnen leven als God in Frankrijk8)

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven