hr
jaargang -23 - laatste artikel 26-4 14:00 - 74454 artikelen - nu online 11 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1]

Sanquin Bloedbank redt alleen levens van de rijken

28-12-08 12:14:29 - Quote! - @de Mexicaan
de Mexicaan
Oudgediende


WMRindex: 3.266
OTindex: 3.691
Namens Bloedserieus open ik dit topic, naar aanleiding van een niet-geplaatst artikel van hem:

Reactie op de opnie van Cees Smit “Sanquin Bloedbank redt levens, wees daar blij mee” in de Volkskrant van 22 december 2008. Sanquin redt levens, maar alleen van de rijken! In het artikel in de VK zegt Cees Smit, de oud coördinator van de Nederlandse Vereniging van Hemofilie-Patiënten zich niet te herkennen in het beeld dat ik schets van Sanquin. Samenvattend stelt Cees Smit: “wat kan er nu tegen een levensreddend medicijn zijn?.

Sanquin is een geweldig bedrijf dat goed werk levert. Dat wordt ook helemaal niet betwist door de Landelijke Vereniging van Bloed- en Plasmadonoren. (LVB). Maar Cees Smit kijkt helaas niet verder dan de beschikbaarheid van dit medicijn. De LVB is verontwaardigd over drie zaken:
1. Dat deze deal jarenlang geheim gehouden is voor donoren, terwijl de donoren al tijdenlang aandingen op meer transparantie
2. Dat zich al weer mensen verrijkt hebben aan via donoren ontwikkelde technologie, terwijl donoren belangeloos bloed en plasma geven en daarop nog moeten toeleggen.
3. Dat Sanquin een deal sluit waarvan alleen de bovenlaag in de Verenigde Staten van profiteert.

Er moet wel een draagvlak blijven voor de donoren. Donoren willen serieus worden genomen en willen hun idealisme ook terugzien bij Sanquin en de deals die Sanquin sluit. Sanquin zat in de positie om de condities te bepalen. Ze gedragen zich echter als een ouderwetse wereldvreemde apotheker. Zelfs veel wel verzekerden in de VS zullen dit medicijn niet vergoed krijgen, omdat het door de dubieuze transactie van 500.miljoen veel te duur moet worden. Sanquin heeft dus een medicijn op de Amerikaanse markt gebracht waar de meeste Amerikanen met deze ziekte niet van kunnen profiteren. Alleen de rijke Amerikanen kunnen zich het medicijn veroorloven.

Ik verwacht van Cees Smit iets meer solidariteit. Voor donoren is dit in elk geval wel onverteerbaar. Vandaar ook dat het ledental van de LVB snel toeneemt.

28-12-08 12:20:38 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Klasse Mex, ik zat ook van uhm, heftig maar meer iets voor hier :D

28-12-08 12:21:47 - Quote! - @Lemsios
Lemsios
Erelid

WMRindex: 235
OTindex: 3.925
Wnplts: Rotterdam
ik snap het niet helemaal? waar gaat dit precies over8O

Heeft die Cees Smit een column geschreven waarin hij zegt dat alleen rijken bloed krijgen of zo? En Bloedserieus is het daar dus niet mee eens?

28-12-08 12:23:44 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Het gaat om een medicijn wat is ontwikkeld voor hemofiliepatiënten. Alleen zijn de ontwikkelingskosten zo absurd hoog opgedreven dat het voor Jan met den Pet voorlopig echt onbereikbaar is 8O

28-12-08 12:24:49 - Quote! - @Lemsios
Lemsios
Erelid

WMRindex: 235
OTindex: 3.925
Wnplts: Rotterdam
Maar Sanquin geeft toch alleen bloed aan ziekenhuizen? Of is dat juist wat iedereen dacht, maar niet waar blijkt te zijn.

28-12-08 12:26:18 - Quote! - @de Mexicaan
de Mexicaan
Oudgediende


WMRindex: 3.266
OTindex: 3.691
Ik heb de achtergrond ook nog niet helemaal voor ogen, maar wellicht kan Bloedserieus er straks wat meer over vertellen en/of een linkje plaatsen naar meer info.

28-12-08 12:57:20 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Junior lid

WMRindex: 0
OTindex: 3
Beste mensen,
Ik kan mij heel goed voorstellen dat bovengenoemde personen het niet helemaal duidelijk is. Dat komt omdat zij het voorpagina nieuws in de Volkskrant van 16 december 2008 niet hebben gelezen, met als kop: donorbloed verrijkt bedrijf VS.
Alle info waar naar gevraagd wordt kunt u lezen op onze website van de Landelijke Vereniging van Bloed- en plasmadonoren (LVB)www.lvbdonoren.nl
Edit sjatter: Linkjes toegevoegd

28-12-08 13:12:06 - Quote! - @Lemsios
Lemsios
Erelid

WMRindex: 235
OTindex: 3.925
Wnplts: Rotterdam
Quote Voorzitter Raad van Bestuur Sanquin:
‘De samenwerking met de Amerikanen is in het belang van de Nederlandse bloedvoorziening.’

Hoe ziet ie dat precies dan:|

Ik heb me pas geleden aangemeld bij Sanquin en wacht nu of m'n bloed goed is om af te kunnen geven. Maar ik zie niet in, hoe de Nederlandse bloedvoorziening kan profiteren van de (financiële) samenwerking met dat Amerikaanse bedrijf:S

28-12-08 13:48:22 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Junior lid

WMRindex: 0
OTindex: 3
Seagon, met alle respect voor je, maar wel goed lezen wat de Landelijke Vereniging van Bloed- en plasmadonoren hierover zegt.
Nogmaals zie www.lvbdonoren.nl
De voorzitter van de Raad van Bestuur Sanquin heeft vaker uitspraken gedaan die achteraf niet bleken te kloppen.
De voorzitter van de RvB vond o.a. ook dat hij en de 2 overige bestuursleden een marktconforme salaris ontvingen.
Welnu, de minister heeft nu ingegrepen.
Ook de medezeggenschap van de 400.000 bloed-en plasmadonoren laat ernstig te wensen over. Ook daarin heeft de minister ingegrepen!
Ook de herinvoering van de reiskostenvergoeding is sinds 1 december j.l. een feit mede dank zij de LVB.

28-12-08 14:09:22 - Quote! - @Lemsios
Lemsios
Erelid

WMRindex: 235
OTindex: 3.925
Wnplts: Rotterdam
Oh sorry8O Zie nu pas, dat het meerdere pagina's telt dat artikel. Zal het even doorlezen;)

28-12-08 15:13:35 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Junior lid

WMRindex: 0
OTindex: 3
Geef niks hoor, kan gebeuren.

15-01-09 15:38:06 - Quote! - @DiPpO
DiPpO
Senior lid


WMRindex: 715
OTindex: 72
Cyninsch en ongebreideld kapitalisme. :r

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven