hr
jaargang -25 - laatste artikel 13-6 14:00 - 77908 artikelen -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum

vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens

[1] 2

onbegrepenheid

17-01-10 21:41:55
Espirey
Senior lid

WMRindex: 79
OTindex: 140
Wnplts: lekkerkerk
is het echt zo moeilijk begrepen te worden als je met een ander perspectief op de wereld kijkt?
hoi, ik ben Espirey, ik heb asperger, wat mij anders laat denken,
al sinds mijn jeugd probeer ik begrepen te worden, wat niet makkelijk is. en ook al weten veel mensen over autisme en asperger ze begijpen niet hoe ik mijn leven voortzet,
is het echt zo moeilijk begrepen te worden, en hoe wordt ik ooit begrepen als ik mijn asperger niet altijd onder controle heb?

18-01-10 00:03:20
lentebriesje
Erelid

WMRindex: 930
OTindex: 3.308
S
ik neem aan dat je een retorische vraag stelt,,

niemand gaat of kan dat ooit voor je beantwoorden denk ik,, of ik tenminste niet :|

zou wel handig zijn als we overal antwoorden op hebben, maar dat is niet het geval :(

18-01-10 03:01:16
heraux
Oudgediende

WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Begrijpen betekend dat

datgene wat je zegt
door de andere kan worden vertaald

om te kunnen vertalen heb je een sleutel
nodig - net als morse of het alfabet.

Als jij je niet begrepen voelt komt
dat van twee kanten -

Diegene die luistert verwacht een
bepaalde vorm die begrijpbaar is
Dat doe jij ook?

Je bovenstaande tekst is goed te begrijpen.

Je kunt me een voorbeeld geven waarin jij je niet begrepen voelt - en dan kunnen we zoeken naar punten die wellicht voor de ander minder goed te volgen zijn.

Daarmee kunnen we dan verder?

18-01-10 03:56:21
Kristel
Oudgediende

WMRindex: 3.529
OTindex: 5.364
T S
Hoi Espirey
Ik ben het met heraux eens, bij WMR is veel meer begrip dan je nu in de gaten hebt, ik heb je daarom ook even een mail gestuurd. Als je ergens een goed luisterend oor kunt krijgen dan is het hier wel. Met welke vorm van autisme dan ook.

Je kunt hier rustig schrijven waarin jij je niet begrepen voelt, mensen zullen je hier oprecht verder helpen of laten zien waarom dingen niet begrepen worden.

Blijf praten
je bent bij ons op een goede plek *)

18-01-10 07:23:16
Espirey
Senior lid

wat ik vooral niet begrijp van mensen is de reden, ik zie mijzelf anders dan de mens, ik sta er buiten proberend jullie te begrijpen en observeren, maar vaak snap ik de redens niet,
bv, mijn Eco docent wil niemand voortrekken en als we huiswerk of boeken niet hebben, krijgen we een kruisje, 2x kruisje en strafwerk. MAAR bij mij schrijft die nooit kruisje terwijl ik 4x me boeken niet had en 3x geen huiswerk, waarom trekt hij me voor, omdat ik anders ben??? want zo erg anders ben ik ook weer niet.
zelf wordt ik bijna nooit echt begrepen, ik zei mijn moeder laatst: 'mam, het komt voor een asperger nog wel eens voor een angst aanval te krijgen, waarom mijn moeder zei; maar dat betekent niet dat jij het krijgt, je moet daar niet vanuit gaan, daar heb je nu ook geen last van (etc... terwijl ik al 3 angstaavlannen had gehad en haar probeerde een hint te geven van: YO MAM HET GAAT SLECHT MET ME ZIE HET DAN MENS!
maar die boodschap kwam niet over.

18-01-10 07:33:31
yes_my_dear
Oudgediende

WMRindex: 1.205
OTindex: 17.061
S
@Espirey, je docent zal waarschijnlijk niet goed weten hoe hij er mee om moet gaan. Ik begrijp wel dat het op deze manier niet leuk voor je is, want dan krijg je het gevoel dat hij medelijden met je heeft, en medelijden is ***.

Zoals je het hier opschrijft, zou je het ook eens voor je moeder kunnen doen. Opschrijven is altijd makkelijker dan praten.

Misschien zit ik er ook wel helemaal naast dat weet ik niet, maar dit was mijn eerste ingeving. Ik hoop dat je er wat mee kunt.

18-01-10 07:38:13
Kristel
Oudgediende

T S
@Espirey: Ik zal proberen wat links te vinden en hier te plaatsen, paniek aanvallen en asperger horen bijna bij elkaar, zeker wanneer dingen veranderen. Ik vind het dus helemaal niet vreemd dat je daarvan in paniek geraakt bent.

18-01-10 07:56:38
heraux
Oudgediende

T S
Het als observant optreden heeft zijn voor en nadelen - om in een gesprek te zijn - met iemand IN een gesprek te zijn kan niet zo goed met een afstand - en dan is men onderdeel-van het gesprek.

Je leraar wil wellicht moeite doen je eigen-aardigheden te begrijpen en daarmee ook je vergaatachtigheid (als die er is)

je kunt 'm ook bedanken - en vragen om een kruisje - maar wat heb je eraan als je dingen vergeet zelfs al schrijf je het op je voorhoofd. Je leraar geeft je wat ruimte -
misschien een teken om die dingen op te pakken en aan te pakken?

Wellicht ben je gewoon een mens - met alle angsten en problemen die men zoal kan hebben - het is ook een teken naar je zelf.
Wat wil je en hoe wil je dingen bereiken.

Ik weet dat het rationeel vreemd lijkt - rationeel weet je dat de angsten misschien geen oorzaak hebben.. of toch wel

Dat is iets om verder aan te werken

18-01-10 08:07:57
Kristel
Oudgediende

T S

18-01-10 09:30:51
lentebriesje
Erelid

S
Quote Espirey:
wat ik vooral niet begrijp van mensen is de reden, ik zie mijzelf anders dan de mens, ik sta er buiten proberend jullie te begrijpen en observeren, maar vaak snap ik de redens niet,

de mens :) als je alle mensen op een hoop gooit heb je zoveel verschillende en ook strijdende motieven dat niemand er wat van zal begrijpen ;)

als het zo simpel was waren er wel boeken geschreven als hou vast voor mensen die de motieven niet begrijpen ;) er zijn natuurlijk wel algemene setjes normen en waarden die wel eigenlijk iedereen heeft :) maar voor de rest, zoveel variatie als er mensen zijn :)

benader mensen niet als een groep, maar als individuen :)

ik denk dat het lastig is de motieven van mensen empirisch te benaderen, gevoel speelt een belangrijke rol, wat is gepast en wat niet, wat blijft er onuitgesproken

mensen zijn over het algemeen niet rationeel :nee

-

wat betreft de angst aanvallen, dat moet je gewoon letterlijk zeggen,,

hetzelfde communicatie probleem treed op tussen jongens en meisjes die subtiele hints willen geven en niet gedecodeerd worden door de andere sexe :)

als je ziet dat het niet bereikt waar je heen wou gaan moet je ingrijpen en het minder verhullend zeggen ;)

misschien was je moeder bezig met iets geestdodends en stond haar brein op de automatische piloot,,

-

wat betreft de leraar, het lijkt me een vorm van bescherming,, een opleiding is belangrijk, ik denk niet dat de leraar je wil beperken in je ontplooing omdat je een beperking hebt,, het is gewoon zo dat iemand die uit de klas wordt gestuurd niets opsteekt, dat weten de leraren ook,, eigenlijk willen ze niemand er uit sturen maar de klas naar een hoger niveau tillen,,

de regels van kruisje voor huiswerk niet af zijn richtlijnen, nooit harde regels, als jij je huiswerk niet af hebt omdat een familie lid overleden is krijg je ook geen kruisje,, ;)

de leraar doet aan positieve discriminatie, het is positief maar het blijft discriminatie,, een lastig moreel probleem :)

-

ultiem: ik zou zeggen dat je bijzonder bent, maar wel een mens ;)

18-01-10 11:32:07
heraux
Oudgediende

T S
Lentebries geeft daarin een goed beeld.

Een opvoeder en leraar wil je tillen
over je beperking heen.

Een Speciale behandeling kan helpen
maar kan ook je twijfels versterken.

18-01-10 16:25:12
Espirey
Senior lid

jullie hebben flink gelijk, ik heb ook net met mijn eco docent gepraat over dat ik me er niet fijn bij voel om voorgetrokken te worden,
hij had niet eens in de gaten dat hij mij steeds vergat te noteren omdat hij dacht dat ik voor liep, haha, maar hij zei wel dat hij meer op zou letten, en dat vond ik prima, verder heel erg bedankt voor de wijze woorden en de links, ik zal zeker opletten en misschien op een dag zal ik begrepen worden :D

19-01-10 07:23:48
Espirey
Senior lid

ik werd gister weer eens niet begrepen,
ik had mijn eco docent verteld niet voorgetokken te willen worden omdat ik niet anders wil zijn maar normaal,
bij ak moeten we topo leren maar ik zie op die kaartjes van de toets geen verschil tussen grens of rivier dus ik kon geen enkel land vinden, ik ben naar mijn ak-docent gegaan en hij zij, dan markeer je ze op je mini-kaart, dat had ik al gedaan dus ik zei: maar die zijn niet op de toets zo en ik kan het dus niet maken, toen zei hij: jammer dan die 1 blijft staan, we hebben 3so's gehad en ik kreeg 3x een 1 gemiddelde was mijn cijfer (1 dus) wat die rotdocent ook nu weer flikt vin ik ook heel gemeen, we krijgen gezellig dezelfde topo, op dezelfde blaadjes nog een keer. dan sta ik dalijk 2 enen
maar even terug naar het punt van onbegrepenheid, ik had het er mijn mijn bff over dat ik niet voorgetrokken wouworden, maar ook dat als nodig wel rekening gehouden moet worden met dingen die ik gewoon niet kan, ik bedoelde dus te zeggen van; ik wil normaal behandeld worden zolang ik met dat onderdeel geen probleem zou moeten hebben (leren, huiswerk maken, boeken meenenem etc,,) maar dat er dus wel rekening moet worden gehouden als ik wel een probleem heb (angst aanvallen, geen verschil tussen grens en rivier zien, tijdens een spreekbeurt de klas niet direct aankijken) want dat is wat mij anders maakt niet mijn huiswerk.

19-01-10 09:40:36
heraux
Oudgediende

T S
dan zou ik instemmen met een oog test en een stereoscopisch onderzoek - want als je de kleuren niet goed kunt onderscheiden - lukt het ook niet zo met de rivieren..

let wel, rivieren zijn wel iets breder -
en landsgrenzen zijn door de menselijke gierigheid nooit erg dik..
want dan moeten ze die volkstuintjes gaan toelaten op dat stuk niemands-land..

Google maps is cool - daar kun je de sateliet foto erbij pakken en daarop zie je op de landsgrenzen boten varen - en dan lijkt me niet erg handig met die hoge import kosten
dus.. het zijn rivieren.. hoop ik

19-01-10 17:02:31
Espirey
Senior lid

op de toets en de oefenbladen is alles zwart wit en is dezelfde structuur, vroeger was het ooit in kleur geweest, maarja toen waren die toetsen niet..
mijn mentrix en ambulant begeleider gaan nu kijken hoe we het op kunnen lossen

20-01-10 02:36:12
heraux
Oudgediende

T S
De oplossing is
goed kijken - dat klinkt erg
simpel - maar pak eens een
landkaart en leg die onder een
Xero machine zodat het beeld
nu zwart-wit is

Daarmee kun je goed oefenen
ookal is het dan minder goed
te zien..

Let wel; niet alle kaarten worden
in kleur aangeboden.

Wat is het minimale verschil tussen
een landsgrens en een rivier?

20-01-10 10:08:53
lentebriesje
Erelid

S
@heraux
de kaarten die ik had bij AK in zwart wit -ging over bodemlagen- waren ook niet je-van-het

je mag geen recente kaarten zwart wit in een toetsje dumpen volgens mij, zal te maken hebben met auteursrechten van kaart maak mensen,, tenminste de kaarten die ik had bij de bodemlagen toets was van veel slechtere kwaliteit, zonder kleuren maar cursieve lijntjes ed.

en het was zeker niet gemaakt met een fine liner ;)

ik denk haast dat die uit een boekje komen met materiaal wat niet auteursrechterlijk beschermd is, of niet langer,,

dan moet het dus al meer als 70 jaar oud zijn,,

op zich was het voor nederland overkomelijk omdat je de contouren wel kent, maar provincie lijnen en rivieren leken erg veel op elkaar,, verwarrend,

als je daar al meer moeite mee hebt als normaal,, dan wordt het niks, laat staan als je zon kaartje hebt voor een groter gebied waar je de landsgrenzen minder goed van kent, -nederland is nog niet zo moeilijk -

20-01-10 14:52:27
heraux
Oudgediende

T S
LB: O7 : agreed

20-01-10 18:31:10
Espirey
Senior lid

@lentebriesje: probeer dat mijn ak docent maar wijs te maken zijn motto is: 'ik maak van jouw probleem niet mijn probleem'
dus ik probeer mijn ouders, mentrix en ambulant begeleider op hem af te sturen, tot nu toe geen succes

20-01-10 20:10:22
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
uhm, ik uhm, begrijp je... sort of *8. ik ben zelf ook gediagnostiseerd op asperger :).

Espirey, en je afdelingshoofd dan? aangenomen dat je op een reguliere school zit kun je het beste naar die persoon stappen, zeggen wat je probleem is en vertellen dat je graag wil dat er wat aan word gedaan.

gaat over een toets hé? zoek een tussenweg... niet van "ik ga 'm niet maken" maar probeer samen met die kerel en je ambulant begeleider/mentrix tot een oplossing te komen. het mooie van een derde persoon (de mentrix dus) is vaak dat de leraar dan z'n bek niet durft open te trekken.

verder zou ik het ook niet weten 8O. de eerste twee schooljaren heb ik op het regulier gezeten en nu zit ik op speciaal onderwijs *8. :P.

21-01-10 18:03:53
Espirey
Senior lid

@David.: mijn afdelingshoofd is eng gemeen en nooit beschikbaar en mijn mentrix trekt nooit haar bek open helaas, maar ik heb wel een decaan die me misschien kan helpen..
verder als ik dit jaar zak dan moet ik ook naar speciale school, maar dat wil ik niet dan mis ik mijn school teveel, de schreeuwende klassen, enge docenten, aparte docenten, docenten met vrouwenschoenen en aparte kapsel enzo.. dat wil ik niet kwijt

24-01-10 22:24:57
Espirey
Senior lid

nou na 3 jaar ga ik het zometeen aan mij ouders vertellen wat me dwarszit want ik ben nu zelfs mentaal niet in staat naar school te gaan

25-01-10 20:31:08
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
je had eigenlijk je ouders er al veel eerder bij moeten betrekken. die hebben feitelijk de macht over wat er met jou op de reguliere school gebeurt :).

29-01-10 21:30:07
Espirey
Senior lid

idd, ze willen me naar het mbo sturen nu! ik haat ze, ik wil niet van mijn school af, die is veel te super

19-03-10 04:15:41
Kristel
Oudgediende

T S
School kan super zijn, maar dat is hooguit 4 jaar. Daarna begint het leven en word je geacht je geld te gaan verdienen. Zonder extra begeleiding bezorg jij jezelf misschien wel een minder goede start.

Een goede meid is op haar toekomst voorbereid.
Krijg je geen gehoor op school dan moet je (op een positieve manier) gaan zorgen dat je gehoord wordt. Een school die niet luistert naar zijn leerlingen en die een "handicap" niet ziet, kan nooit een goede school zijn.

Toy toy #ok

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven