hr
jaargang -23 - laatste artikel 24-4 12:00 - 74446 artikelen - nu online 20 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Suggesties - Suggesties - Suggesties - Suggesties - Suggesties - Suggesties


[1] 2

Opschonen ledenbestand

21-07-12 12:22:50
nietmeer
Uit een discussie van enige tijd geleden kan ik mij herinneren dat er meer leden hier zijn dan er mensen bij de NS werken. Dat intrigeerde mij en ik heb een tijdlang de verjaardaglijst bijgehouden en steekproefsgewijs van jarige leden het profiel bekeken. Het blijkt dat er ontzettend veel leden zijn die al jarenlang niet meer op WMR geweest zijn, sommigen al meer dan zes jaar! Ik zou daarom de suggestie willen doen dat het ledenbestand af en toe opgeschoond wordt, bijvoorbeeld, een jaar niet online geweest? Lidmaatschap vervalt. Daarmee hou je in ieder geval een reële telling van WMR leden bij.

21-07-12 17:04:37
Supermeid01
Erelid


WMRindex: 172
OTindex: 7.021
T
Een jaar lijkt me een beetje onredelijk, maar het idee is goed.

21-07-12 21:01:13
jorikf
Lid

WMRindex: 12
OTindex: 52
Goed idee, bij de nieuwsbrief een link plakken waar je binnen 1jaar op moet hebben geklikt anders acc weg bijv?

21-07-12 21:20:28
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
SamuiAxe Is niet te realiseren, ik meen dat van ieder lid een bepaalde (enkele jaren) de data moet worden behouden. Bij wet vastgelegd.

Het is al vaker boven tafel gekomen en al die keren is duidelijk geworden dat het niet te realiseren was. Ik heb bijvoorbeeld al een tijd m'n oog op de account naam David, in plaats van Davh11. Echter dit account is al gemaakt door iemand anders die lange tijd niet online is geweest. Deze is mogelijk enkel lid vanwege de nieuwsbrief, of hij is het gewoon vergeten dat hij hier een account had. Desondanks is het zomaar verwijderen van een lid niet gewenst.

Redenen moet je elders vragen. Ik weet enkel van een regel dat alle bestanden moeten worden behouden, dus ook alle leden.

21-07-12 23:43:26
nietmeer
SamuiAxe: je zou wel bijvoorbeeld in die jarigen lijst en jubilea alleen de actieve leden kunnen laten weergeven. Dan is het idd nog wel es leuk om naar te kijken.
Want nu staan er idd namen tussen die l een jaar niet meer actief zijn.
En als je die er dan tussen uit zou kunnen filteren zou het wel practischer zijn:ja

Is dat ook te realiseren?

22-07-12 00:12:11
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
Taz: 't is toch niet zo'n groot probleem? dan hoeft er wat mij betreft ook geen extra aandacht aan besteed te worden. zoiets fabriceren moet mogelijk zijn, maar het is wel erg onhandig.

22-07-12 00:14:23
nietmeer
Davh11: Ik heb er ook geen probleem mee, maar als de namen niet gedelete kunnen worden kun je altijd nog kijken naar andere oplossingen ;)

22-07-12 00:15:45
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
Taz: 't is veel werk voor een hele kleine ergernis :(

22-07-12 00:19:13
omabep
Oudgediende


WMRindex: 10.700
OTindex: 3.186
Davh11: dat zijn de back-up bestanden die bewaard dienen te worden. Maar of dat ook voor dit soort sites geld is nog maar de vraag. Ik krijg wel eens zo'n e-mail met de vraag of ik nog lid wenst te blijven van bepaalde sites, als je niet reageert binnen de 3 weken dan ben je je account kwijt en is het bestand opgeschoond het oude bestand bewaren ze dan voor de tijd die nodig is.
Ik ben voor, heb al een paar keer bloggen bezocht van personen die alles hadden verwijderd en al een hele tijd niet op de site zijn ingelogd. Tevens voorkom je pijnlijke momenten jaren na een overlijden van een persoon dat is al eens bij een andere site voorgekomen.

22-07-12 00:25:20
nietmeer
Davh11: jij blij dat je het dan ook niet hoeft te doen:P Daar hebben we een @Mmore en @Voogeltje voor ;)8-)

22-07-12 00:29:36
Kameleon
Oudgediende


WMRindex: 452
OTindex: 48.504
T S
Taz: Die ook bijna nooit online zijn, bedoel je?

22-07-12 00:35:06
nietmeer
@Kameleon: ja die ja:P
Maar @Voogeltje is ook op vakantie, vandaar dat de bowling ook pas in de herfstvakantie gehouden wordt:P

22-07-12 02:55:18
nietmeer
Hmm.. Het alternatief van het uitfilteren van leden die een of twee jaar niet actief zijn lijkt mij niet zo heel moeilijk, maar ik heb makkelijk praten, ik ben geen programmeur. Als zoals Davh11 zegt dat de ledenbestanden bewaard moeten blijven dan zou je kunnen denken aan twee lijsten: De actieve ledenlijst en de inactieve ledenlijst. De actieve ledenlijst bestaat uit leden die minstens het afgelopen jaar actief zijn geweest op WMR, de inactieve ledenlijst komt onder een link die men desgewenst kan opvragen. Nogmaals, ik ben geen programmeur, maar indien dit te verwezenlijken valt dan heb je in ieder geval een courante lijst en je voorkomt dat leden die 3 jaar geleden overleden zijn, alsnog gefeliciteerd worden, zo @omabep al vermeldde. Misschien dat @Voogeltje na zijn vakantie hier zijn licht over kan laten schijnen?

22-07-12 03:16:27
nietmeer
Davh11: Dit is weird! Ik heb in de ledenlijst gezocht naar "David", naam onbekend, dus je zou denken dat de naam vrij is.. Echter, toen ik hetzelfde deed met de email-functie kwam er inderdaad wel een David in de lijst voor!? Vreemd, heel vreemd 8O

22-07-12 03:25:23
nietmeer
Quote Davh11:
Taz: 't is veel werk voor een hele kleine ergernis :(


Het is niet enkel een kleine ergernis: Ik ben redelijk actief op WMR en ik zie meestal dezelfde mensen reageren. Eerlijk gezegd denk ik dat er hooguit een paar honderd actieve leden zijn, geen 1000enden. En dan kun je wel stellen dat WMR meer leden heeft dan de NS personeel heeft, maar als daarvan 80% al jarenlang niet meer actief is dan zit je wat mij betreft een beetje uit je nek te kletsen. Zo kan ik ook pochen :D Er zijn leden die zes jaar geleden lid werden en daarna nooit meer online zijn geweest. Je maakt mij niet wijs dat ze lid zijn gebleven voor de nieuwsbrief :nee Het gaat om het zuiver houden van het ledenbestand, heeft verder eigenlijk niets te maken met al dan niet kleine ergernis.

22-07-12 15:42:32
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Ook ik heb een idee over deze zaak.

Is het niet geweldig als iemand
zijn account opduikt en vervolgens
zonder problemen kan inloggen..
dat voelt toch een beetje warm

Te minste als ik na 6 jaar weer zou
inloggen is het als het omdraaien
van een huissleutel van een oud pand
ooit verlaten - weer thuis.

maar goed, de managers hebben het voortouw.

22-07-12 16:52:24
nietmeer
@heraux: Voor de verandering begrijp ik eens wat je zegt. Je hebt vaak de neiging om wat cryptisch te zijn ;)

Ik denk dat nostalgie hier geen rol speelt, na zes jaar weet je vast en zeker je wachtoord niet meer.... Oh, en ojee, welk account heb ik toen ook alweer opgegeven? Ik blijf van mening dat de actuele lijst leden dient weer te geven die tot een of twee jaar geleden nog actief waren.

22-07-12 17:09:11
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
SamuiAxe: je valt me tegen. L:ja
Bij al je beredeneringen heb je nooit stilgestaan bij adverteerders (die niet zo achter namen aanjagen als jij)
Waar dacht je dat alle onkosten en dingen als bowlingmeetings van betaald werden?
En zeg nou niet "welke onkosten?" want die zijn er heus genoeg, maar die moet je zelf maar bedenken.

22-07-12 17:21:08
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
SamuiAxe: inactieve leden zijn ook erg lastig te vinden in het waarmaarraar bestand. En daarbij, wat heraux zegt: Het is ook een gebaar naar de mensen zelf toe, dat hun account nog steeds bestaat. En met een beetje geluk kun je nog een nieuwsbrief vinden, en daar staat je eigen account naam in vermeld. vanzelfsprekend is het email adres waar de nieuwsbrief naartoe is verzonden ook die van je account. heb je alle gegevens om het wachtwoord op te vragen bij WMR ;)

22-07-12 17:36:59
nietmeer
Davh11: Ik heb het al eerder gezegd, ik ben geen programmeur. Maar als ik mijn boerenlogica er op loslaat dan lijkt het mij in principe niet zo moeilijk als jij denkt: Immers, er is al een veld dat aangeeft wanneer het lid voor het laatst actief is geweest. Als je dat veld koppelt aan de huidige datum dan heb je al een criterium voor een filter, toch?

Tja, om eerlijk te zijn vind ik dat gebaar naar mensen die al jarenlang niets meer van zich hebben laten horen of zien overbodig. Ik heb leden in de verjaardagslijst gevonden die vijf, zes jaar geleden lid werden en waar tevens dezelfde datum bijstond wanneer ze voor het laatst actief waren! Dat is vervuiling van het ledenbestand. Iets dat elke secretaris van elke bond of vereniging je zal vertellen. Als je claimt meer leden te hebben dan er werknemers bij de NS zijn, (+26.000), dan zit je onzin te verkopen. Het aantal werkelijke, actieve leden is veel en veel lager. Maar goed, we zullen wel zien of er vanuit de redactionele hoek gereageerd gaat worden. Misschien is het inderdaad niet mogelijk om te filteren, zeker weten doe ik dat niet.

22-07-12 19:39:06
nietmeer
@ledi: Ik val je tegen? Damn, that's the story of my life, mensen hebben vaak veel te hoge verwachtingen van anderen 8)

Een paar reacties wil ik wel geven Ledi: Ik HOEF niet stil te staan bij de kosten en baten van WMR. Dit bedoel ik niet hardvochtig ofzo, dat is een gegeven. De eigenaar en de medewerkers staan daar bij stil, dat is niet iets dat tot mijn pretpakket behoord zijnde een gewoon lid.

Als ik die vraag moralistisch zou beschouwen dat zou ik zelfs kunnen zeggen dat de adverteerders belazerd worden door een kunstmatig hoog ledental voor te spiegelen. Al die "slapende leden" komen nooit op de site en missen dus de advertenties waar de adverteerders voor betaald hebben! (En zeg nou niet dat adverteerders niet geïnteresseerd zijn in het aantal mensen dat ze denken te bereiken met hun advertenties. Ik kom niet uit een ei..)

Ik heb maling aan de bowlingavond, en ik heb er maling aan wie dat bekostigd. Wederom is de taal hard, maar daar heb ik een egoïstische reden voor: Ik woon in Thailand, dus de bowlingavonden zijn aan mij niet besteed, is net even te ver om voor over te komen. :D

Qua onkosten kom ik niet veel verder dan serverruimte, domeinnaam en wat meer van dat soort dingen. Dat er extra onkosten worden gemaakt ter vermaak van de leden is nobel, maar geen dwingende kostenpost.

Tenslotte: Ik jaag niet achter de namen aan zoals jij suggereert. Ik heb enkel de vraag gesteld of het mogelijk is om de ledenlijst enigszins realistisch te houden door hem te zuiveren van leden die al jarenlang niet meer op de site zijn geweest. Voor de rest heb ik slechts vragen en opmerkingen beantwoord. Of het nu wel of niet gaat gebeuren, ik zal er geen slaap om missen. Het was enkel een vraag, meer niet. Ik heb gezegd dat ik geen programmeur ben, maar dat wil niet zeggen dat ik er niets vanaf weet.


22-07-12 20:08:43
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
SamuiAxe: Je schreef: serverruimte, domeinnaam en wat meer van dat soort dingen.
------------
Als ik me goed herinner zijn het 5 servers + die "wat meer van die dingen" zijn ook niet gratis (voor niks gaat de zon op)

Je bent overigens niet de eerste die tegen een muur praat. Sterkte ermee.
Dat jagen achter namen was overigens niet onaardig bedoeld. :)

22-07-12 20:12:27
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
Over server en andere zaken kun je van alles lezen in de FAQ
hier

23-07-12 01:45:52
nietmeer
@ledi: Dank je voor de link Ledi! Had ikzelf even geen erg in gehad. Maar ergens wordt mijn punt betreffende de kosten hiermee bevestigd:

Virtual Dynamix WebSolutions, of kortom VDX, is onze sponsor. VDX helpt ons met het beheer van de servers en zorgt voor allerlei andere zaken, waardoor WaarMaarRaar zo snel kan blijven.

Dit is erg mooi van VDX, zonder meer! Dit drukt de kosten aanzienlijk, temeer daar servers niet veel meer dan uitgeklede computers zijn en daarom per definitie redelijk betaalbaar zijn.

Ik denk dat de bowlingavond een van de grootste kostenposten is, er vanuit gaand dat WMR hier het e.e.a. betaald voor zijn leden.

Maar dat zij gegund hoor! Zover ik er weleens wat over meekrijg schijnen die avonden reuze gezellig te zijn! Als ik in Nederland zou wonen dan zou ik er zeker bij willen zijn. Het is heel leuk en interessant om de mensen achter de Avatars eens te ontmoeten :ja

Maar we dwalen verschrikkelijk af, iets dat ik nogal vaak schijn te doen :P
Ik keer terug naar mijn vraag en zou graag willen weten of het mogelijk en redelijk goedkoop te doen is om de ledenlijst zo nu en dan te actualiseren? En zo ja, of men bereidt is dit te doen?

23-07-12 08:00:17
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
SamuiAxe: de kernvraag is of de bestaande lijst een negatieve invloed heeft op de performance van de website - zodra hier een redelijk aandeel te bemerken valt is het handig om een database-harkje te bouwen - dat is een script dat scrubt ; en leden met een bepaalde inactiviteit zal markeren en bij eerst volgende ronde uit het systeem te zetten - of in een passieve database - dan gaan de gegevens niet verloren maar zijn ze niet onderhevig aan de selectie processen die elke minuut zich voordoen.

De passieve DB kan wel bekeken worden maar door de beheerders - een ooit lid zou bij voorbeeld een mail kunnen sturen naar oudlid@wmr.nl (zeg maar wat) en de beheerder kijkt in het PDB (passieve data bestand) en kijkt of de aanvraag nog geldig is.
En kan dan de aanvrager weer terug drukken in de actieve DB (ADB)


Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven