hr
jaargang -23 - laatste artikel 28-3 14:00 - 74298 artikelen - nu online 30 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Consumenten Forum, met welk bedrijf moet je wel/niet zaken doen


1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10

Blog van Beereekhoorn

29-03-21 04:05:54
Beereekhoorn
Oudgediende


WMRindex: 1.216
OTindex: 8.316
@KhunAxe: vanaf nu worden mijn gewerkte uren wel betaald, maar kan ik ieder moment eruit geknikkerd worden, ik krijg daar best buikpijn van, mijn lief zegt dat het niet zo'n vaart zal lopen.......

29-03-21 05:35:29
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@Beereekhoorn: In principe kan zowat iedereen er uit geknikkerd worden, ongeacht wat..

Ik werkte voor de overheid, een interessante baan bij Justitie. Werken voor de overheid is zo goed als voor je hele arbeidzame leven gebeiteld zitten.

Ja hoor... Ammehoela!! Ik kreeg een slechte rug en 'men' had mij niet meer nodig :nee Herplaatsen in een andere functie was te duur, men zou dan tot aan mijn pensioen het verschil in salaris bij moeten passen. Ik had een schaal 8 functie, administratieve functies waren zelden hoger dan schaal 6. Dus men zou dan zoveel bij moeten leggen dat het goedkoper was mij te ontslaan met een flinke financiële handdruk, dat was gewoon goedkoper.. En Bertje kon aanstappen..

De uitspraak van de rechters nadat ik in beroep was gegaan was dat het hele gebeuren met een duidelijke minachting voor mijn welbevinden was uitgevoerd, maar helaas had men het recht om mij te laten gaan.

Daarna heb ik nooit weer een werkgever vertrouwd in de zin van dat ik belangrijk en goed voor 'het bedrijf' zou zijn, niemand is belangrijk en absoluut niemand is onmisbaar! Als jij je werk naar behoren doet zal je het w.s. tot je pensioen kunnen blijven doen, maar zodra jouw werkgever geld op je moet bijleggen ben je weg.. Sorry, maar zo werkt het 99 van de 100 keer..

Laatste edit 29-03-2021 05:47

29-03-21 09:10:45
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.718
OTindex: 90.296
@Beereekhoorn: heerlijk allemaal, en ik denk dat je lief gelijk heeft, dus maak je vooral geen zorgen *)

29-03-21 09:40:12
Buick
Oudgediende


WMRindex: 5.037
OTindex: 1.090
@KhunAxe, zo denk ik na over mijn pensioen.
Ik doe alleen nachtdiensten en dat valt onder een zwaar beroep. Volgens de laatste cao.
Maar dat gaat alleen als de werkgever er mee instemt.
En ik heb een goede baas. Hij mankeert van alles, maar hij heeft nooit last van zijn geefklier. :D
Dus ik denk dat ik de volle periode moet uitzitten.
Maar je weet maar nooit.

29-03-21 09:44:48
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.329
OTindex: 28.406
Quote @Buick:
@KhunAxe, zo denk ik na over mijn pensioen.
Ik niet meer.
Zo ver ik weet zijn er, in tegenstelling tot sommige andere landen, in Nederland geen criteria voor wat een zwaar beroep is.
Mijn vak geldt internationaal als zwaar, het voldoet aan meerdere van de criteria, maar dat wordt door Nederland niet erkend.

29-03-21 09:46:07
Mamsie
Oudgediende


WMRindex: 45.471
OTindex: 94.212
@Emmo: Betekent dit dat je met pensioen bent???

29-03-21 09:50:16
Buick
Oudgediende


WMRindex: 5.037
OTindex: 1.090
@Mamsie, dat wil hij niet zeggen, want hij wil dat je zijn boek koopt :P

29-03-21 09:54:04
Grouse
Oudgediende


WMRindex: 5.546
OTindex: 4.883
@Beereekhoorn: Een proeftijd is lang de norm geweest. Tegenwoordig is het vaker een contract voor bepaalde tijd. De combinatie is niet zo voor de hand liggend.
Een proeftijd van een maand zou voor het werk dat je doet voldoende moeten zijn om in te schatten of je het aankunt.
Bij functies waar een langere tijd nodig is om te bekijken of het succesvol is, zou een contract voor bepaalde tijd op zijn plaats zijn.
Maar helaas, tegenwoordig krijgt bijna niemand meer een contract voor onbepaalde tijd ("vast" contract) vanaf het begin.
Contracten voor bepaalde tijd mogen twee keer verlengd worden met een maximum van 3 jaar in totaal. Daarna is het of einde oefening of een contract voor onbepaalde tijd.

29-03-21 10:45:14
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.329
OTindex: 28.406
@Mamsie: Beetje afhankelijk van de definitie. Afgelopen reis was inderdaad mijn laatste. Per 4 maart was mijn verlof op, maar ik wordt doorbetaald tot einde maand. prepensioen gaat in per maart, gewoon pensioen per 1 juni.

@Buick: Mamsie krijgt ze, wegens verleende diensten.

29-03-21 11:10:12
Mamsie
Oudgediende


WMRindex: 45.471
OTindex: 94.212
@Emmo: Dus dan staat de beste stuurman aan wal...
Zal je het varen niet ongelofelijk gaan missen?

29-03-21 11:54:49
nietmeer
@Buick: @Emmo: Er is hier geen vaste regeling wat een "zwaar beroep met recht op vroegpensioen" maakt? Da's vreemd??
Sowieso al apart om zo'n regeling niet te hebben, maar er werd (terecht!) vanalles geroepen over dat als de pensioenleeftijd omhoog ging de "vroegpensioen want zwaar beroep" regeling ook beter moest. Dat is dan gewoon nooit gebeurd?

29-03-21 12:00:58
Grouse
Oudgediende


WMRindex: 5.546
OTindex: 4.883
wortel: Nee, men komt er niet uit wat zwaar is. Lichamelijk zwaar is redelijk te definiëren maar er zijn ook beroepsgroepen die hun werk als zwaar betitelen omdat het geestelijk zwaar is.
En daar zit hem nou net de kneep.
Is onderwijs zwaar? Ja, voor de één wel maar voor de ander zeker niet.
En als onderwijs zwaar is, hoe zit het dan met politie?
In allerlei beroepsgroepen komen burn-outs voor. Dat is vast niet omdat het werk als licht wordt ervaren.
Maar ook bij lichamelijk zware beroepen zie je duidelijke verschillen van persoon tot persoon.
Vroeger ging je met pensioen als je 65 werd of als je 40 dienstjaren had.
Voor een maximaal aantal dienstjaren is wel wat te zeggen. Of dat 40, 45 of 50 moet zijn staat wat mij betreft ter discussie.
In mijn directe omgeving zie ik trouwens voornamelijk mensen die na hun pensioen vrolijk door blijven werken. In mijn familie allemaal.Laatste edit 29-03-2021 12:04

29-03-21 12:41:04
nietmeer
@Grouse: Voor een grens op dienstjaren in plaats van (of naast) een grens op leeftijd valt inderdaad veel te zeggen.

En dat er sowieso wat meer speelruimte in pensioenleeftijd zou mogen zijn is ook geen vreselijk nieuwe gedachte, want mensen die na hun pensioen door willen werken heb je idd bijna evenveel als mensen die eerder willen stoppen.

"Mentaal zwaar" is idd lastig te definiëren, ik had zelf een beetje verwacht dat ze begonnen zouden zijn met een duidelijke regelgeving maken voor fysiek zware dingen en daarna de mentale dingen erbij zouden zijn gaan schuiven. Blijkbaar niet dus. Deze volgorde is op zich net zo logisch maar idd gevoelig voor vastlopen op hoe moeilijk de besluiten te nemen zijn.

29-03-21 12:56:17
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.536
OTindex: 7.901
@Emmo: Dat je zo makkelijk kon afstappen voordat de reis naar je favoriete haven begon had daar ook mee te maken?

29-03-21 15:43:19
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.329
OTindex: 28.406
wortel: Oorspronkelijk was de pensioenregeling volgens het internationale ILO verdrag van '72. Alle zeelui met 60 met pensioen. Voor de meeste (buitenlandse) collega's is dat nog steeds zo. Een jaar of twintig terug werden de pensioenregels geharmoniseerd, iedereen in Nederland met 65 met pensioen. Paar jaar later bleek dat dit toch niet uit kon en werd de pensioenleeftijd geleidelijk opgetrokken tot 67 en een beetje. Door mijn leeftijd val ik nèt in die groep. Omdat dit ILO verdrag goed beschouwd nog steeds geldt, al heeft onze geliefde regering dit van een mooie bruine veeg voorzien, heeft het Pensioenfond Koopvaardij" een prepensioen ingesteld, dat volledig onafhankelijk is van het reguliere. Heeft dus helemaal niets met de overheid te maken. Regulier pensioen wel, daar worden eisen aan gesteld en de premie ervoor mag je aftrekken van de belastingen.
Maar omdat dit prepensioen nog maar korte tijd bestaat is de pot nog onvoldoende gevuld. Hierdoor is mijn prepensioen iets in de orde van een maandgage per jaar.

@venzje: Nee. Ik liep al járen met het idee rond. Toen onze geliefde regering roet in het eten gooide (zie verhaal hierboven) schoof het allemaal 7 jaar op. Anders was ik met 55 al afgezwaaid.

Laatste edit 29-03-2021 15:44

30-03-21 20:07:14
nietmeer
@Emmo: huh. Logisch dat het pensioenfonds dan zo'n prepensioen instelt, jammer dat er nog niks in dat potje zit, maar wel logisch...

30-03-21 23:26:58
Grouse
Oudgediende


WMRindex: 5.546
OTindex: 4.883
wortel: Zo logisch is dat niet hoor. Onze generatie geeft jarenlang betaald voor VUT (vervroegde uittreding) SUM (stichting uittreding metaal) levensloopregelingen en prepensioen. Maar dat is allemaal afgeschaft.
Ja prepensioen kan nog wel maar dat bedrag is zoveel lager, dat je zelf een heel dikke spaarpot nodig hebt om dat aan te vullen. Het gaat gewoon van je opgebouwde pensioen af. Een sigaar uit eigen doos.Laatste edit 30-03-2021 23:27

31-03-21 14:50:48
nietmeer
@Grouse: oef 8O

31-03-21 17:03:42
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.329
OTindex: 28.406
wortel: Inderdaad. Je wordt genaaid waar je bij staat. Daar zijn de schoenen van Gibraltar niets bij  ;)

01-04-21 02:00:11
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@Emmo: Hierdoor is mijn prepensioen iets in de orde van een maandgage per jaar.

Dus de komende 5 jaar ontvang jij qua salaris slechts één maandgage per jaar, totdat op je 67e je regulier pensioen aanvangt?

Da's niet al teveel kerel, hoop dat je een flinke sok hebt om die 5 jaar te kunnen overbruggen..

Ikzelf probeer te leven van een gedeeltelijk Invaliditeitspensioen, gebaseerd op een afkeuringspercentage van 25-35%. Netto is dat 830 euro per maand. Als ik de 67 haar, (3.5 jaar), dan krijg ik AOW-34% (-2 procent per jaar dat ik in het buitenland woon, als ik 67 ben zijn dat 17 jaren). Verder krijg ik gelukkig wél een aanvullend pensioen van het ABP, hoewel, krijg, daar spaar ik al voor sinds 1981..

Hoe dan ook, zelfs met de inhouding van 34% AOW gaat ik er dan per saldo op vooruit.

01-04-21 09:24:22
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.329
OTindex: 28.406
@KhunAxe: Nee. Daar was ik wel van uit gegaan, maar het bleek toen ik met de pensioenverzekering in conclaaf ging dat ik ook mijn reguliere pensioen vroeger kan laten in gaan. Dat is dan wel lager dan wat ik met 67 zou gaan ontvangen.
Ik krijg nu prepensioen vanaf maart en regulier pensioen vanaf juni.
Mijn reserves waren (ruim) voldoende voor 5 jaar leven van €2500 netto per maand.
Daarnaast ben ik bezig dat kotje in Oostenrijk te verkopen. Daar haal ik netto (koopprijs - hypotheek - kosten) nog ruim een ton extra uit.
Financieel hoef je met mij geen medelijden te hebben.

01-04-21 09:28:23
Mamsie
Oudgediende


WMRindex: 45.471
OTindex: 94.212
@Emmo: Maar waar moet je dan tegenwoordig over gaan schrijven? Of is je auteurscarriere hiermee ten einde gekomen?

01-04-21 09:29:58
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.718
OTindex: 90.296
Quote @Mamsie:
@Emmo: Maar waar moet je dan tegenwoordig over gaan schrijven? Of is je auteurscarriere hiermee ten einde gekomen?
da's idd een goede vraag :)

01-04-21 09:31:32
Mamsie
Oudgediende


WMRindex: 45.471
OTindex: 94.212
@allone: En nou nog een goed antwoord....hihihi

01-04-21 09:34:08
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@Emmo: Ik ken je al lang genoeg om te weten dat je goed voor jezelf zorgt, dus medelijden heb ik sowieso niet met je ;)

Goed bezig makker! ok

2500 euro netto per maand? Daar zou ik een nier voor verkopen! :P

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven