hr
jaargang -23 - laatste artikel 25-4 12:00 - 74447 artikelen - nu online 33 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


'wat me is overkomen' - 'wat me is overkomen' - 'wat me is overkomen'


1 [2] 3

Meer tussen hemel en aarde

17-07-09 17:18:12
G_Angel
Lid

WMRindex: 9
OTindex: 123
Nee, dat is een onderdeel van het Intelligent Design, dat door een creator voor ons universum is geschreven...

17-07-09 17:22:47
Jura6
Erelid


WMRindex: 3.145
OTindex: 2.078
Quote van wiki over creatie en ontwerp:
Quote:
Intelligent design laat zich niet uit over de aard van de ontwerpende intelligentie. Veel aanhangers van deze visie vinden dat ze, ondanks het feit dat ontwerp creatie impliceert, niet bij de creationisten ingedeeld moeten worden. Creationisme mag op grond van een clausule van de Amerikaanse grondwet (Establishment Clause of the First Amendment) niet op scholen in de VS onderwezen worden. In de praktijk komt het gros van de ID-aanhangers in Amerika uit de conservatief-christelijke hoek, wat de suggestie zou kunnen wekken dat met "ontwerpende intelligentie" de christelijke God wordt bedoeld. De meeste Amerikaanse darwinisten stellen daarom dat ID een poging is om het creationisme via een achterdeur weer in het Amerikaanse onderwijs te krijgen en dat de ontkenning van de relatie met religie enkel een rookgordijn is om de strikte scheiding van kerk en staat in de VS te omzeilen.
De gedachte dat het ontwerp intelligent is suggereert inderdaad dat er een "hogere macht" is die dit dan ontworpen heeft. Wij zouden dit als goddelijk/almachtig kunnen bestempelen. Of dit dan de god uit de bijbel is of de goden uit het oude Egypte dat zullen we nooit weten. Als ID bestaat zijn onze goden daar maar een interpretatie van.

18-11-09 13:51:52
kashmir
Senior lid

WMRindex: 311
OTindex: 150
Wnplts: Aalten
S
@Jura6:
Die tekst van die man komt letterlijk uit het boek:"Een ongewoon gesprek met god" van Neale Donald Walsch. Heb daar bijna alle delen van gelezen best interessant.

18-11-09 22:56:20
SilentGhost
Senior lid


WMRindex: 123
OTindex: 1.417
S
Je hebt gelijk er is meer tussen hemel en aarde. 8O
Vacuum.

28-01-10 09:50:28
Knopje
Lid

WMRindex: 24
OTindex: 43
Quote Giovanni:
ID vind ik onzin, want hoe verklaar je dan een kind met deTay-Sachs ziekte?


Dat komt door een tekort aan activiteit van het enzym hexosaminidase A :ja

28-01-10 11:11:14
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
Gio is er altijd als de kippen bij om iets onzin te verklaren.
Voor hem is leven: eten, ademhalen en slapen tot je dood gaat. 8O
Ik hoop voor je dat in een volgend leven jouw leven meer betekenis zal hebben.

28-01-10 11:13:19
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S

28-01-10 11:26:16
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
@heraux: en vergeet de wolken niet. :jeej

28-01-10 12:42:57
Melosity
Senior lid

WMRindex: 145
OTindex: 14
Wnplts: Zoetermeer
Maar hoe weet die man zijn naam dan?

Er is toch iets onverklaarbaars voor.
Of wou je beweren dat er een oude gek de hele dag mensen aanspreekt met: Jij bent toch jurgen? in de hoop eindelijk iemand te pakken die zo heet....
Er zal vast wel iets meer zijn, maar wat weet ik niet. Iig niet de goden die nu aanbeden worden.Das pure onzin

28-01-10 12:50:19
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
dat is zo'n dooddoener. " er is wel meer tussen hemel en aarde" ja, een dampkring :|.

ik ben niet atheïstisch, gewoon ongelovig :). Atheïsme is ook een geloof vind ik... *8.

28-01-10 16:46:44
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Atheïsme in de meest letterlijke zin van het woord, want er zijn vele gradaties, heeft niks met geloof te maken. In mijn mening dan. Douglas Adams kon het goed verwoorden:

Quote DNA:
Other people will ask how I can possibly claim to know? Isn't belief-that-there-is-not-a-god as irrational, arrogant, etc., as belief-that-there-is-a-god? To which I say no for several reasons. First of all I do not believe-that-there-is-not-a-god. I don't see what belief has got to do with it. I believe or don't believe my four-year old daughter when she tells me that she didn't make that mess on the floor. I believe in justice and fair play (though I don't know exactly how we achieve them, other than by continually trying against all possible odds of success). I also believe that England should enter the European Monetary Union. I am not remotely enough of an economist to argue the issue vigorously with someone who is, but what little I do know, reinforced with a hefty dollop of gut feeling, strongly suggests to me that it's the right course. I could very easily turn out to be wrong, and I know that. These seem to me to be legitimate uses for the word believe. As a carapace for the protection of irrational notions from legitimate questions, however, I think that the word has a lot of mischief to answer for. So, I do not believe-that-there-is-no-god. I am, however, convinced that there is no god, which is a totally different stance and takes me on to my second reason.


Uit zijn interview met American Atheists.

28-01-10 17:45:27
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
@Ikke: Daarom vind ik het woord "geloof"ook zo gek.
Ik weet zeker dat er een hogere macht is, maar het merendeel van de nederlanders zegt te geloven volgens de leer van e.o.a. godsdienst.

28-01-10 17:49:11
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Anderzijds ben ik er van overtuigd dat er geen hogere macht is ;)

28-01-10 17:50:57
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
@Ikke: En enerzijds? })

28-01-10 17:51:48
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Enderzijds staat jouw overtuiging _O_

28-01-10 19:09:50
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
@Ikke: ja stom van me. had ik zelf kunnen bedenken. 8-) <LOL>

28-01-10 19:38:42
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Quote:
De gedachte dat het ontwerp intelligent is suggereert inderdaad dat er een "hogere macht" is die dit dan ontworpen heeft.


Nee, ID eist dat er een hogere macht is. Wie zou er anders al het ontwerpwerk doen?

Maar dat roept dan weer de vraag op: "wie ontwierp de ontwerper?"

29-01-10 12:24:27
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S

29-01-10 21:18:02
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
de truc achter het "de ontwerper is ontworpen", is dat geloven ervanuit gaan dat er iets bestaat dat NIET in plaats/tijd plaatsvind. alles in deze wereld heeft een begin- en eindtijd. dat waar god zich "bevind" valt hierbuiten. daardoor is deze niet gebonden aan iets wat ontworpen word. en de theorie die de wetenschap heeft ontworpen over de oerknal is ook apart. wat heeft de oerknal veroorzaakt?...

29-01-10 21:21:37
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Zeg, kan het niet zijn dat Max bij toeval hoorde met welke naam Jurgen zijn gsm opnam?

29-01-10 22:21:08
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
Kpuc: Ik denk niet dat Jurgen zo dom was om daar niet aan te denken.

29-01-10 23:11:57
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Quote David:
en de theorie die de wetenschap heeft ontworpen over de oerknal is ook apart. wat heeft de oerknal veroorzaakt?...


De oerknal is tegenwoordig ook niet meer zo populair als vroeger :P

31-01-10 20:55:00
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
wat heeft de wereld dan laten ontstaan?

poef, en het was er?

dat is net zoals met god... die was er ook "opeens".

31-01-10 23:52:49
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Quote David.:
wat heeft de wereld dan laten ontstaan?

poef, en het was er?


Dat we de verklaring nog niet kennen is geen reden om aan te nemen dat er een godheid in het spel is. Net zo min als het een reden is om een godheid uit te sluiten. Wat mij maar blijft storen is het gebruik van god als een sluitend verhaal, alsof god zelf geen vragen oproept.

Als we voor de grap eens aannemen dat het inderdaad zo kort door de bocht is gebeurd als "poef, en het was er" dan sluit ik god op grond van Ockhams scheermes uit als geldige hypothese. Kort door de bocht betekent Ockhams scheermes "de eenvoudigste theorie is het beste." In welke theorie maak je minder aannames? Dat de aarde er 'poef' ineens was, of dat god er 'poef' ineens was en dat hij ervoor zorgde dat de aarde er 'poef' ineens was? Laat dan de tussenpersoon eruit.

11-06-10 12:19:36
Jura6
Erelid


WMRindex: 3.145
OTindex: 2.078
Quote ledi:
Kpuc: Ik denk niet dat Jurgen zo dom was om daar niet aan te denken.
Bovendien waren mobiele telefoons toen nog niet betaalbaar als ze er überhaupt al waren toen ;)

Probeer deze eens mensen...

Kan god een object creëren dat zo zwaar is dat hij/zij het niet kan optillen?

Elk antwoord betekend dat zo'n wezen niet kan bestaan want:

Ja? Dan is zijn macht beperkt omdat hij de steen niet kan optillen...

Nee? Dan is zijn macht sowieso beperkt...

Dus... per definitie kan er geen almachtig wezen bestaan... hoogstens iets wat machtiger is dan ons :D

Of deze... kan god een machtiger wezen creëren dan zichzelf?

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 [2] 3

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven