hr
jaargang -24 - laatste artikel 15-7 18:00 - 76367 artikelen -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum

offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic

[1]

Continent namen

07-07-08 17:58:11 - Quote! - @Whiteley
Whiteley
Erelid

WMRindex: 615
OTindex: 2.529
Het houdt me al een tijdje bezig dat alle continent namen vrouwelijk zijn. Het kan gewoon geen toeval zijn en ik vraag me af waarom het zo is ...

Ik bedoel:
Europa,
Asia,
Africa,
Antarctica,
(Noord en Zuid) America,
en AustraliaIk weet wel dat Europa en Asia twee griekse goden zijn en America is afgeleid van Amerigo Vespucci, maar waarom dat dan ook vrouwelijk gemaakt is weet ik niet.
De rest zou ik zo niet weten.

Weet iemand van jullie hier iets meer van af?

07-07-08 19:09:24 - Quote! - @Ikke
Ikke
Oudgediende

WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Moeder Aarde?

07-07-08 19:14:46 - Quote! - @de Mexicaan
de Mexicaan
Oudgediende

WMRindex: 3.266
OTindex: 3.691
Waarom zijn er sowieso mannelijke, vrouwelijke en onzijdige woorden? Om deze vraag te beantwoorden, moeten we terug naar 4.000 voor Christus, naar het ontstaan van de oermoeder der Europese talen: het Indo-Europees.
„Het alleroudste Indo-Europees maakte onderscheid tussen bezielde en onbezielde woorden”, zegt Alwin Kloekhorst, vergelijkend taalwetenschapper aan de Universiteit Leiden. „Een mens was bezield, een boom onbezield. De meervoudsvorm van de onbezielde woorden zag er anders uit dan die van bezielde woorden. Zoiets als onze meervoudsvorm ‘geboomte’ of ‘gevogelte’.”
Deze onzijdige meervoudsvorm is in de loop der tijd gereïnterpreteerd als vrouwelijk.
Bron

07-07-08 23:01:35 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende

WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Yin en Yang?

09-07-08 18:05:15 - Quote! - @Isis-Nova
Isis-Nova
Senior lid

WMRindex: 757
OTindex: 381
Ze zijn toch onzijdig? Het Europa, het Amerika enz.? Of doel je er meer op dat ze op -a eindigen? Want het is natuurlijk wel Azië en Australië...

09-07-08 20:17:55 - Quote! - @Aranarth
Aranarth
Senior lid

WMRindex: 211
OTindex: 271
Wnplts: Schiedam
Nee, ik denk dat er bedoeld wordt dat het afgeleid is van vrouwelijke namen/vrouwen. VOor zover ik het begrijp.

btw, europa was geen godin, ze was een meisje met wie Zeus het had gedaan, en haar meenam naar eeuhm, Europa..

09-07-08 20:19:15 - Quote! - @Whiteley
Whiteley
Erelid

WMRindex: 615
OTindex: 2.529
Quote Marisz:
Ze zijn toch onzijdig? Het Europa, het Amerika enz.? Of doel je er meer op dat ze op -a eindigen? Want het is natuurlijk wel Azië en Australië...
Ja in het nederlands wel

Quote Aranarth:
Nee, ik denk dat er bedoeld wordt dat het afgeleid is van vrouwelijke namen/vrouwen. VOor zover ik het begrijp.

btw, europa was geen godin, ze was een meisje met wie Zeus het had gedaan, en haar meenam naar eeuhm, Europa..

maarjah van amerigo was toch een man, waarom maken ze daar dan america van (vrouwelijk)??

09-07-08 20:20:56 - Quote! - @Aranarth
Aranarth
Senior lid

WMRindex: 211
OTindex: 271
Wnplts: Schiedam
Ow, je bedoeld dus toch de uitgang van -a? Vonden ze toendertijd leuk klinken ofzo? Wanneer hebben ze dat eigenlijk allemaal verzonnen?

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven