hr
jaargang -25 - laatste artikel 25-7 18:00 - 78166 artikelen -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum

offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic

1 2 [3]

hobby

22-07-26 11:37:11 - Quote! - @Emmo
Emmo
Stamgast

WMRindex: 73.426
OTindex: 28.951
@allone: Klopt. In principe is het getij een golf. In een bekken, of dat nu de Stille Oceaan, de Atlantische oceaan of de Noordzee is, loopt die golf min of meer eenparig rond een knooppunt.
Hier een kaartje: afbeelding
De lijnen in de kaart geven de gelijke fase aan, met een uur verschil. Je kunt dus zien dat het tij "loopt" vanaf Zeeland naar het noorden toe, met een significant verschil tussen, zeg, Walcheren en Texel.

Overigens is dit nog niet eens zo lang bekend. Ze begonnen er pas achter te komen toen ze gedetailleerde waarnemingen gingen doen vanaf boorplatformen in de Noordzee.

22-07-26 11:40:36 - Quote! - @Emmo
Emmo
Stamgast

Onder niet aflatende belangstelling van mijn tijdelijke huistijgers het baantje maar eens uitgelegd zoals de bedoeling is.
afbeelding
afbeelding
Gewoon om te kijken of het allemaal wel klopt hoe ik het in gedachten heb.

22-07-26 11:58:54 - Quote! - @allone
allone
Oudgediende

WMRindex: 55.461
OTindex: 99.019
@Emmo: ok
Dus ik loop niet eens zo ver achter 😇
Amfidromisch punt  ;) 8O

Heeft hoe die golf verloopt met de diepte van de zee te maken ? 🤔

Laatste edit 22-07-2026 12:03

22-07-26 13:11:06 - Quote! - @Emmo
Emmo
Stamgast

Quote @allone:
Heeft hoe die golf verloopt met de diepte van de zee te maken ? 🤔
Voor een klein deel. Voornaamste is de loopsnelheid en de golfhoogte. In ondiep water vertraagt de golf iets, de golflengte wordt korte en de golfhoogte groter.
Dat geldt voor elke golf. Branding is een bekend voorbeeld, maar ook een tsunami heeft dat.
Een tsunami is het meest extreme voorbeeld. Loopsnelheid in de orde van 800 (!) km/u, golfhoogte in diep water < 1 meter, golflengte: meerdere kilometers.
Aan de kust, in ondiep water, vertraagt de golf, golflengte wordt kleiner en hoogte enorm veel groter.

Maar met het getij, ook een golf, gebeurt precies hetzelfde: vertraagt bij afnemende waterdiepte, golflengte neemt af en hoogte neemt toe. Alleen minder extreem als bij een tsunami.

Overigens zijn de extreme getijhoogtes in de Baai van Fundy en bij St Malo het gevolg van weer een ander effect.

22-07-26 23:29:54 - Quote! - @allone
allone
Oudgediende

WMRindex: 55.461
OTindex: 99.019
Interessant

Malo en Fundy moet ik opzoeken. …

24-07-26 13:12:23 - Quote! - @Emmo
Emmo
Stamgast

@allone: St Malo ligt aan het Engels Kanaal, achter de Kanaaleilanden. Baai van Fundy ligt aan de overzijde van de Atlantic tussen Canada en de VS, bij Halifax.

24-07-26 13:36:42 - Quote! - @Emmo
Emmo
Stamgast

Maar verder met m'n andere hobby:
De dijklichamen smeer ik in met latexlijm. Volgens zeggen (en volgens de ervaring) is dat weer los te halen. Over de lijm strooi ik zogeheten begrassingspoeder. Dat is een heel fijn poeder, voor verschillende doeleinden en namen in diverse kleuren verkrijgbaar.
Overtollig poeder er af schudden (kan weer opnieuw gebruikt worden).
Op de groen geschilderde ondergrond geeft dat een aardig realistisch effect.
afbeelding
afbeelding

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 [3]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven