hr
jaargang -23 - laatste artikel 18-3 18:00 - 74240 artikelen - nu online 33 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic


[1] 2 3 4 .... 9 10 11 12

Emmos reisblog vanaf september 2019

07-09-19 15:35:37
Sjaak
Moderator


WMRindex: 21.222
OTindex: 52.935
Over enige tijd, verwacht 17 à 18 september, moet @Emmo weer opstappen. Dit keer wordt het (voorlopig) de Flevogracht in Durban (Zuid-Afrika). Op dit moment ligt het schip in Guinee Bissau.

07-09-19 15:37:53
botte bijl
Oudgediende


WMRindex: 90.799
OTindex: 39.068
het wordt dus weer spannend....

07-09-19 15:44:52
Sjaak
Moderator


WMRindex: 21.222
OTindex: 52.935
Ze komen hem niet eens even ophalen. Schandalig.

10-09-19 13:22:18
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.207
OTindex: 28.402
Laatste nieuws van het (westelijk) front:
Het is nu 22 vliegen naar Kaapstad, 23 aan boord. Wel hetzelfde schip.

10-09-19 13:23:50
botte bijl
Oudgediende


WMRindex: 90.799
OTindex: 39.068
@Emmo:
smeer je vleugels alvast maar in  ;)

11-09-19 18:11:08
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.207
OTindex: 28.402
Voor de liefhebber: Mijn laatst gepubliceerde huisvlijt: afbeelding
Van Vloei tot Rollerbit, 2017, Avilès tot Houston nu op epub. De inkt is nog nat.

11-09-19 22:58:56
Beereekhoorn
Oudgediende


WMRindex: 1.216
OTindex: 8.279
@Emmo: ik schaf hem gelijk aan als ik weer thuis ben staat zo gezellig in mijn boekenkast:)

11-09-19 23:37:07
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.207
OTindex: 28.402
@Beereekhoorn: Net gezien: Inmiddels al te koop bij Bol. Dan zal hij ook wel te bestellen zijn via de reguliere boekhandel.

12-09-19 10:27:52
Beereekhoorn
Oudgediende


WMRindex: 1.216
OTindex: 8.279
@Emmo: thx als ik weer thuis ben zal ik hem gaan halen, of bestellen :)

12-09-19 11:54:52
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.506
OTindex: 7.901
Quote @Emmo:
Het is nu 22 vliegen naar Kaapstad
Halen die beesten dat, zo'n afstand? *8

12-09-19 13:45:29
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.665
OTindex: 90.182
@venzje: misschien vliegen die vliegen wel mee in een vliegtuig?  ;)

12-09-19 17:05:36
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.207
OTindex: 28.402
@allone: @venzje: Als ze verstandig zijn wel. Anders doe ik ze het voor. :ja

21-09-19 22:41:08
Beereekhoorn
Oudgediende


WMRindex: 1.216
OTindex: 8.279
@Emmo: goede reis en een mooie tijd aan boord :w

21-09-19 22:49:12
botte bijl
Oudgediende


WMRindex: 90.799
OTindex: 39.068
@Emmo:
goede reis en doe voorzichtig, we willen dat je weer heel terugkomt *)*)*)

21-09-19 23:47:08
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.207
OTindex: 28.402
@Beereekhoorn: Bedankt voor de goede wensen. Overigens is het alweer veranderd. Ik vlieg nu de 23e.

Quote @botte bijl:
we willen dat je weer heel terugkomt
Dan zijn we het eens. Ik ook :ja  ;)

22-09-19 00:17:51
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.237
OTindex: 2.470
Ik wens je een hele goeie reis, behouden vaart en goed en gezond weer terug in Nederland! :ja

22-09-19 09:27:22
stora
Oudgediende


WMRindex: 18.714
OTindex: 2.861
Ik zie het nou pas.
Zat weer niet op te letten natuurlijk:)
Goede reis @Emmo.
Ze willen natuurlijk dat je die laatste mooie zomerdag nog meepakt in Nederland:D

22-09-19 09:40:21
Mamsie
Oudgediende


WMRindex: 45.434
OTindex: 94.085
@Emmo: Héél goede reis en behouden vaart!
Ik hoop dat je goed internet aan boord hebt zodat je in contact kunt blijven met je vele vrienden hier! *)*)*)

24-09-19 22:34:08
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.207
OTindex: 28.402
Proloog
Het moest er weer eens van komen. Na drie maanden thuis zitten moet er toch brood op de plank komen. Ik had wat verplichtingen in Oostenrijk rond de tijd dat mijn verlof op was en daarom ruim van te voren de rederij gebeld hoe of we dit in het vat konden gieten. “Geen probleem”, zei de rederij, “we zetten gewoon op de lijst op de datum ná Oostenrijk”. “Mooi, dan hebben we daar geen omkijken naar”.
Even voor ik naar Oostenrijk zou nog even met de baas gebeld. Er was nieuws. Ik stond op de lijst voor Durban in Zuid Afrika, achttien september opstappen. Dat kwam netjes uit want ik zou de vijftiende terugkomen. Dan, een dag voor ik naar Oostenrijk zou, belt de baas met het bericht dat het niet Durban zou worden maar Kaapstad. Niet de achttiende maar de tweeëntwintigste. Snel geconfereerd met Oostenrijk en inderdaad, ik kon daar een paar daagjes langer blijven, nog even door de plaatselijke bergen sjouwen. Korte vakantie eraan vastplakken.
Ik kom de achttiende terug uit Oostenrijk en de andere dag bel ik weer met de baas. Blijkt dat het nog een dag later wordt, de drieëntwintigste. Gelijk ook de vluchtgegevens gekregen: directe vlucht van Schiphol naar Kaapstad, vliegtuig gaat om vijf over tien. Ook maar even Schipholtaxi geregeld. Die vonden het leuk om mij maar liefst om half acht af te leveren. Normaal ben je binnen het uur door alle controles maar ze zijn als de dood zo bang dat iemand te laat is.
Van mijn huis naar Schiphol is het anderhalf uur rijden onder normale omstandigheden, maar Schipholtaxi neemt doorgaans twee uur, ook weer voor jekannietweten. En inderdaad, ‘s middags voor de vlucht wordt ik opgebeld met het bericht dat ik half zes wordt opgepikt. Uur van te voren opstaan, prullenbakken leegmaken, nog wat andere zaken doen, daar gaat gauw een uur mee heen. Mijn koelkast had ik de dag ervoor al leeggemaakt, alle bederfelijke waar naar de buren, misschien kunnen die er nog wat mee. Dat is gebruikelijk. Als ik weer terugkom zorgt buurvrouw weer voor een volle koelkast.
Het liep allemaal zoals gepland. Taxi was mooi op tijd, ik was de enige passagier, op naar Schiphol. Bij Schiphol waren ze met de weg bezig, dus de laatste paar honderd meter in de file gestaan. Rijdt de chauffeur door de drukte per ongeluk de parkeerplaats P1 op. Bochtje draaien en direct er weer uit, opnieuw proberen. Toen ging het wel goed.
Bij terminal 2 uit de auto gegooid, daar moest ik wezen. Chauffeur direct weg, want die was al te laat voor zijn volgende vrachtje. Ik moest van de baas nog de scheepspost ophalen, en die bleek op terminal 1 te liggen. Op Schiphol is dat gelukkig niet zo’n probleem. Je sjouwt je alleen een ongeluk. Post opgehaald, ingecheckt en koffers afgeleverd. Dat ging, nieuw voor mij, met een automatisch systeem. Je gooit de koffer in een bak, er komt een label uit een sleuf, label op de koffer en als alles klopt wordt de koffer op de lopende band gemieterd. Als laatste krijg je nog een bonnetje voor als de koffers zoek raken. Normaal heb ik altijd ruzie met dat soort systemen, maar in dit geval werkte het. Er was een wachtrij dus ik had in ieder geval de tijd om de kunst af te kijken.
En inderdaad, met in totaal een uurtje was ik door de uitklaring, douane, immigratie, beveiliging en al die andere buitengemeen nuttige hindernissen voor de luchtreiziger. Ik had nog ruim anderhalf uur de tijd om in mijn e-book te lezen.
De vlucht was op tijd, een directe vlucht van Schiphol naar Kaapstad, in totaal krap twaalf uur. De piloot wist er nog een kwartiertje van af te knabbelen. Gelukkig maar, want je krijgt wel een blikken kont van zo lang zitten.
Aan de andere kant, op Kaapstad, stond een taxichauffeur me op te wachten. Die vertelde me dat ik een hotel in zou. Dat wist ik al,maar wat ik niet wist was dat het schip vertraging had opgelopen en pas de vijfentwintigste in de middag zou aankomen. Tegenwind en stroom tegen, dat wil wel. In ieder geval zou morgenochtend de agent langs voor een update.
In het hotel nog een verrassing. Daar wachtte de derde stuurman me op. Rederij had me niet verteld dat er nog iemand zou komen. Niet dat dit belangrijk is, overigens. Derde stuurman wachtte al sinds die ochtend op me, die was om vijf uur ‘s ochtends aangekomen. We hadden samen één kamer, maar dat was het penthouse, helemaal bovenop op de elfde verdieping. Dat was een compleet appartement met twee slaapkamers en een keukentje. Prima. Als er maar een bed staat.

24-09-19 22:44:32
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.207
OTindex: 28.402
Dag 1, dinsdag 24 september 2019
Om acht uur opgestaan, en samen met de derde stuurman naar het ontbijt gestrompeld. In een onbekend hotel is het altijd een beetje onwennig, wat is er ter beschikking en waar staat de boel. Voor de rest was het min of meer standaard. Alleen was er veel warm, maar daar zullen de Engelse invloeden hier wel voor gezorgd hebben. De ontbijtzaal was overigens wel afgeladen met Hollanders, waarschijnlijk waren er kort tevoren een paar Neckermanvluchten aangekomen.
We hadden nog maar net het eten door de hals toen de agent kwam aanzeilen. Mooi op tijd. Die kwam vertellen dat het schip inderdaad vertraagd was. Op zijn mobieltje liet hij zien dat ze net dwars van Swakopmund was en een behoud maakte van iets meer dan vier knopen. Dat schiet niet op. Maar voor onze is dat nou niet zo’n enorm bezwaar. Het schip zal vast wel eens aankomen en dan kunnen we alsnog aan boord gaan. Voor de gaande man is dat iets minder, die zit natuurlijk op hete kolen.
Agent vertelde ook dat Kaapstad alleen werd aangelopen voor de bemanningswissel. We gaan met een bootje naar buiten op de rede en daar stappen we aan boord. Tegelijk moeten er nog zo’n zeshonderd kilo voorraden aan boord gezet worden. Ik hoop daarvoor dat er niet teveel deining staat, misschien kunnen we dat met de kraan doen. Zeshonderd kilo op het handje is vrij veel, zeker als dat met slingerend schip op de rede moet gebeuren.
Voor de rest van de dag waren we vrij. Agent regelde nog dat we lunch en diner in het hotel konden krijgen, dus voor ons natje en droogje was gezorgd. Eerst maar eens naar het Waterfront. Dat is de oude haven van Kaapstad. We kregen een lift van de vriendin van de agent, die moest toch die kant op. Ver was het niet, een paar honderd meter. Ik had voor alle zekerheid nog wel een kaartje van de stad geratst bij de receptie. Beter mee verlegen dan om verlegen.
Beetje rondgelopen in die toeristenval, veel meer is het niet. Paar plaatjes geschoten met m’n mobieltje. De echte camera had ik thuis, in het hotel, gelaten om niet té opvallend de toerist te spelen. De agent had ons dienaangaande gewaarschuwd. Vooral tegen donker moet je toch oppassen hier.
Het was niet druk. Het was een plaatselijke feestdag en daarom waren de meeste winkeltjes gesloten. Tegen twaalven et hotel opgezocht daar stond voor ons een bak voer klaar, en alles wat “gratis” is (door de agent betaald wordt) is meegenomen.
Een beetje geharrewar op het gebied van de consumpties. Alcoholica waren niet inbegrepen en we wilden toch een glas bier hebben. Dan betalen we die apart op het kamernummer en rekenen we af bij het uitchecken. Ik probeer dan met de bonnetjes de rederij een poot uit te draaien, je praat echt niet over grote bedragen, en als die er niet intrappen dan betaal ik het gewoon zelf. Over die paar biertjes ga ik geen stennis schoppen.
Na de middag weer een stukkie lopen. Weer naar het Waterfront en vandaar richtig zuid langs de waterkant. Aanvankelijk met wat resorts, maar daarna over een soortement boulevard. Op een gegeven moment kijken we mekaar aan. Hoe ver zijn we en wat zijn de opties. In eerste instantie beslis ik voor doorgaan en via de Kloofweg tussen de Leeuwenkop en de Tafelberg. Als we bij de de rotonde aangekomen zijn kijken we nog een keer op de kaart om de voortgang te beoordelen en besluiten landinwaarts te gaan en via High Level Road terug te keren. Op die manier steken we een fors aantal meters af.
Onderweg komt iemand van de plaatselijke bevolking ons achterop en begint te vertellen dat hij wel heel erg zielig is omdat zijn huis is afgebrand en dat hij voor zijn familie helemaal niets te eten heeft. De agent had ons voor dit soort ontmoetingen al gewaarschuwd en uit mijn eigen Afrikaanse ervaringen wist ik ook al hoe laat het was. Via een slinkse manoeuvre bij een stoplicht, mijnheer liep door rood, wij bleven staan en gingen vervolgens de andere kant op, raakten wij hem kwijt.
Een andere truc die we van de agent gekregen hadden was dat we nooit midden op straat op de kaart zouden moeten gaan kijken. Omdat we niet echt zeker waren van de richtingen deden we dit toch en binnen een paar tellen hadden we weer een plaatselijk individu opgepikt, die ook verschrikkelijke zielig was. De tweede keer schoten we een winkeltje in om op de kaart te kijken. Bleek dat we een ietsje landinwaarts verzeild waren. Met behulp van de kaart wisten we nu precies hoe we lopen moesten. Inderdaad vonden we in no time het hotel. Inmiddels was het al donker geworden.
In het hotel hadden ze een soortement selfservice. Een aantal schotels stonden klaar, en opscheppen maar. In tegenstelling tot het ontbijt was er nu een vliegtuiglading Fransozen aangekomen, wat het afluisteren van de gesprekken duidelijk bemoeilijkte. Maar het eten was heel behoorlijk en het bier was goed. Maar dat laatste wist ik al van een vorige gelegenheid. Castle beer is een lokaal biertje dat heel behoorlijk te pruimen is.

24-09-19 23:26:21
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.237
OTindex: 2.470
Nou, mooi toch? Het begin is er! We lezen van hier af gezellig met je mee hoor! :)

27-09-19 08:46:40
stora
Oudgediende


WMRindex: 18.714
OTindex: 2.861
Quote:
Ik probeer dan met de bonnetjes de rederij een poot uit te draaien, je praat echt niet over grote bedragen, en als die er niet intrappen dan betaal ik het gewoon zelf.

Waar we ook heengaan, we blijven Nederlanders:)

27-09-19 09:16:19
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.506
OTindex: 7.901
@stora: Zelfs als het maar om een héél klein pootje gaat. :D

27-09-19 09:33:45
botte bijl
Oudgediende


WMRindex: 90.799
OTindex: 39.068
wat ik zo lees over wat 2 mannen op straat overkomt, ik blijf denken dat een ietwat schapige Noordeuropese vrouw alleen als ik niet naar Zuid-Afrika moet gaan als er geen heel goede reden voor is (a)

27-09-19 09:45:04
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.665
OTindex: 90.182
@botte bijl: dat had ik ook al gehoord van Zuid-Afrika, dat daar de criminaliteit op straat behoorlijk groot is en je zeker niet alleen de straat op moet gaan. Jammer, maar het is niet anders..

Laatste edit 27-09-2019 09:45

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2 3 4 .... 9 10 11 12

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven