hr
jaargang -23 - laatste artikel 24-4 12:00 - 74446 artikelen - nu online 11 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic


1 2 3 4 .... 125 126 127 [128] 129 130 131 225 226 227 228

blog

03-10-19 16:28:53
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.261
OTindex: 2.474
@allone: In toko's is het wel vers te verkrijgen, maar met een prijs van 12,50 euro per pond zijn ze wel prijzig. In blik zijn ze veel goedkoper, zo'n 3 euro voor een blik. Maar ook niet bij de Appie of de Jumbo, zeg maar.

03-10-19 16:46:05
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.857
OTindex: 90.710
@HoLaHu: ah, dank je.. dat wist ik niet..
heb je ze wel eens geprobeerd?
vaak zijn vruchten uit het buitenland hier alleen in onrijpe staat te verkrijgen....

Laatste edit 03-10-2019 16:46

03-10-19 16:59:25
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.261
OTindex: 2.474
@allone: Nee hoor, ik heb mijn wijsheid net gegoogled..:D

03-10-19 17:16:01
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.857
OTindex: 90.710
@HoLaHu: oh :D
dus de praktijkervaring is er nog niet  ;)
ik vraag me ook af of de vrucht in het Nederlands een andere naam heeft, maar kon niks vinden.. jij?

03-10-19 17:25:52
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.261
OTindex: 2.474
@allone: Ja, daar heb ik ook op gezocht. Mangistan was het enige wat Wiki me kon vertellen.

03-10-19 19:58:09
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.857
OTindex: 90.710
@HoLaHu: :)
Mangistan klinkt als een land: als Pakistan, Afghanistan, Kazachstan, Oezbekistan, enz

03-10-19 20:21:44
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.261
OTindex: 2.474
@allone: Verweggistan kan ook nog...

03-10-19 20:29:13
Khitchakut
@HoLaHu, @allone

De mangistan of mangosteen is een bes met een diameter van 3-8 cm, waaraan een krans van vier houtige kelkbladeren behouden blijft. De bes heeft een tot 1,5 cm dikke, stevige, taaie, leerachtige tot houtige, gladde schil, die volrijp donker purperbruin tot rood-violet van kleur is.

Onder de schil zit een krans van vier tot acht dikke, zachte, sappige, sneeuwwitte zaadmantels. Van de zaadmantels bevatten er één tot vijf, een vlak zaad, maar er zijn ook zaadloze vruchten. De zaadmantels zijn zoetzuur van smaak, de smaak doet enigszins aan perzik denken.

De zaadmantels van de rijpe vrucht eet men rauw, waarvoor men de vrucht overdwars insnijdt en openklapt. De mangistan is maar kort houdbaar, ze schimmelt snel binnenin.

De vrucht wordt ook wel de "koningin van de vruchten" genoemd omdat het eten ervan erg gezond is..

Persoonlijk ben ik niet zo'n tropische vruchten liefhebber, maar zelfs ik vind de mangosteen erg lekker ;)

03-10-19 23:28:12
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.261
OTindex: 2.474
@Khitchakut: Er zijn wel wat restricties, want de vrucht is blijkbaar een bloedverdunner. Dan moet je wel uitkijken als je die medicijnen al neemt.
Ik ben dol op tropische vruchten! Ananas, lychees, noem het maar op! Behalve bananen, die vind ik echt smerig.
Ik ben op het moment bezig met een homeopathische behandeling ( je moet wat als de reguliere gezondheidszorg je in de steek laat)en dus mag ik voorlopig geen koffie drinken en ik mag niks gebruiken waar munt of eucalyptus in zit. Koffie is geen probleem, die dronk ik toch al niet veel, maar geen munt...Dat betekent dus ook geen tandpasta waar dat in zit of mondwater. Mondwater zonder munt had ik al gevonden, ik vind hem niet echt lekker fris smaken, maar ik krijg er wel een schoon gevoel van dus alla. Er blijkt een tandpasta te zijn van Elmex en die is mentholvrij! Jippie! Ik poetste vroeger ook altijd met Elmex, dus ik koop zo'n tube. Ik poets mijn tanden....Gatverdegatver! Die smaakt dus naar bananen! Alsof je je bek staat te schrobben met geprakte banaan! Zum Kotzen!Dus nou zit ik aan de Parodontax...Ook niet lekker, verschrikkelijk zout en geen tintelfrisse smaak in je mond, maar altijd nog beter dan geprakte banaan!

Laatste edit 03-10-2019 23:41

03-10-19 23:38:49
Khitchakut
@HoLaHu: Als je de vrucht zo nu en dan eet is er niets aan de hand, eet je hem daarentegen regelmatig dan zou je in overleg met de dokter je dosering Simtron of andere bloedverdunner kunnen aanpassen. Zie je, zelfs daar is het goed voor ;)

03-10-19 23:42:47
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.261
OTindex: 2.474
@Khitchakut: De vrucht is hier niet of nauwelijks te krijgen. Zou dat veranderen dan zal ik mijn Lief daarvan op de hoogte stellen! :P

03-10-19 23:49:41
Khitchakut
@HoLaHu: Ik ben dol op bananen!! Weer zo'n ongelooflijke gezonde vrucht die het beste gegeten kan worden als de schil al wat bruin is. Dan is de banaan lekker zoet en barst hij uit zijn voegen van de vitaminen en andere gezonde stoffen :ja

Die gele jongens groeien hier volop, je hoeft ze niet te kopen.. Ananas vind ik ook wel lekker, maar lychee? BEUH, alsof je een slok 47/11 in je mond hebt :r

Dragonfruit en ik kunnen ook niet met elkaar overweg, ik krijg er gierende diarree van 8O

03-10-19 23:53:36
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.261
OTindex: 2.474
@Khitchakut: Mijn Lief en ik zijn dol op lychees...Hoe jij komt aan 47/11 ? 4711 is Eau de Cologne, het spul wat mijn oma vroeger op haar zakdoek deed. Hoewel het hier uit werd gesproken als : Onjeklonje! :P

04-10-19 00:02:16
Khitchakut
@HoLaHu: Als wij vroeger op vakantie waren in Spanje of Italië en onze huid verbrand hadden werden we na het douchen ingewreven met 47/11, mijn ouders dachten dat dit goed voor de huid was. Je bent een kind, ik was 8 of 9, dus je likte je huid om te proeven hoe dat spul smaakte. Vandaar dat ik weet hoe 47/11 smaakt, ben die gore smaak nooit vergeten.. En ja, lychees smaken naar 47/11 :P

Ook in DB zeiden we onjeklonje :D

.

Laatste edit 04-10-2019 00:03

04-10-19 00:30:58
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.261
OTindex: 2.474
@Khitchakut: Sta je daar als stoer jongetje, ruik je helemaal naar oma's parfum! :P Mijn oma had dat spul altijd bij de hand. Ze gebruikte het als parfum, maar had ook altijd een zakdoek met onjeklonje bij de hand, voor "je kan niet weten" Een paar druppels op haar voorhoofd hielp haar van haar hoofdpijn af, een paar druppels op haar kussensloop maakte dat ze beter kon slapen. Ze zwoer erbij! Toen mijn oma overleden was (daar hielp zelfs onjeklonje niet tegen!) begon mijn moeder ook dat spul te gebruiken. Totdat ik zei: Mam, je ruikt als een oma!
Mijn moeder trok dat toch op haar fatsoen, blijkbaar. Ze was toen 46..Ze heeft het nooit meer gebruikt! :P

04-10-19 00:52:13
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.261
OTindex: 2.474
Nou, ik ga maar eens naar bed..Het is bijna 1 uur..Ik ga de bedbugs pesten! :D

04-10-19 00:54:52
Khitchakut
@HoLaHu: Truste ;)

04-10-19 02:03:40
botte bijl
Oudgediende


WMRindex: 90.799
OTindex: 39.076
@HoLaHu:
luchies dat weet wat....
toen ik een jaar of 3 was, kreeg mijn moeder van iemand een grote doos met Nonchalance, naast een stuk zeep ook een flesje eau de toilette. ze gaf mij een drupje op mijn mouw om te ruiken. ik heb het nog steeds in voorraad en gebruik het af en toe. mijn moeder heb ik het nooit zelf zien kopen....

04-10-19 08:31:05
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.580
OTindex: 7.907
@HoLaHu: Na een paar weken ben je aan Parodontax gewend en na een paar maanden begin je de andere, zoete tandpasta's zelfs smerig te vinden. Althans, zo is het mij vergaan.

Mangosteen ken ik niet onder een andere naam. Mangistan klinkt me daarom ook merkwaardig in de oren; inderdaad net alsof je het over een land hebt.

Tijdens WO2 doken verschillende burgemeesters in de Bommelerwaard onder,omdat ze niet met de bezetter wilden samenwerken. In Zaltbommel werd daarop de NSB'er Jan Boll als burgemeester aangesteld, die later ook het burgemeesterschap van enkele omliggende kleine plaatsen erbij ging doen.
De man was, op zijn zachtst gezegd, niet geliefd. Bekend geworden is o.a. de op een muur gekalkte tekst: '4711 is goed, maar Boll dood is beter'.

4711 is overigens genoemd naar het huisnummer aan de Keulse Glockengasse, waar het bedrijf omstreeks 1794 is gestart. Boldoot is gewoon genoemd naar zijn oprichter, Jacobus Cornelis Boldoot (1766-1838 ).

Laatste edit 04-10-2019 08:32

04-10-19 08:44:20
Khitchakut
@venzje: Werden vroeger de gierkarren ook niet eufemistisch aangeduid met 'Boldoot-karren'?

Edit: Heb 't even opgezocht en inderdaad, de Boldootkar bestond vroeger :)

BOLDOOTKAR - een spottende verwijzing naar het eau de cologne-merk Boldoot. De meeste huizen hadden rond 1900 nog geen ‘water-closet’, maar een houten ‘plee’. Onder het ronde deksel stond een ton die tweemaal per week werd geleegd door de gemeentereiniging. De rateljongen liep vooruit om met geratel en gezang de komst van de kar aan te kondigen. De bewoners kwamen van twee hoog achter naar beneden gestommeld met hun emmertje poep.

afbeelding

.

Laatste edit 04-10-2019 08:50

04-10-19 08:54:35
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.580
OTindex: 7.907
@Khitchakut: Voor zover ik weet was dat inderdaad zelfs de meest gebruikelijke benaming. :ja

04-10-19 14:56:13
EruYagami
Oudgediende


WMRindex: 19.022
OTindex: 1.455
‘Je zou toch denken dat het om mensen gaat...’ - deel 16.
Op de bekendste gratis Nederlandse nieuwssite een artikel over het lerarentekort. Nu dringt dus blijkbaar ook eindelijk bij de mensen door dat de gigantische problemen in het basisonderwijs ook gaan komen in het middelbaar onderwijs. Goh... Verrassend... Niet voor mij. En dan lees je die reacties... Zulke domme reacties onder het artikel soms... Of nee, je mag niet oordelen en je moet zeggen dat sommige mensen uit onwetendheid reageren... Gelukkig reageren er ook mensen op een zinnige manier. Ik heb er niet aan bijgedragen, geen zin in die discussie en het meeste is er wel gezegd. Het geeft me wel aanleiding om er toch nog een deel 16 aan mijn serie te plakken.
Ik heb me bij mijn akte van ontslag aangemeld als lid van de groep oud-personeelsleden, onder het mom van je-weet-maar-nooit en je krijgt nog het mededelingenblad met soms nieuws over leerlingen en oud-collega’s. Ik hoor graag over leerlingen die ik zelf nog begeleid heb en het lief en leed van de meeste oud-collega’s. Er staan natuurlijk ook berichten in over de lopende gang van zaken. Het meeste laat ik aan me voorbij schieten en lach erom dat er niks is veranderd. Maar laatst viel me iets op. Er is blijkbaar een rapportage gemaakt over de “prestaties” van verschillende vaksecties. Hierin zijn niet alleen de kale (examen)cijfers tegen het licht gehouden, maar ook aan de hand van normale lesbezoeken door de schoolleiding en (mis)management zijn dingen “gemeten” als werkhouding van de leerlingen in de lessen, afwisseling in de les en nog meer van dat soort dingen. Ik snap dat je als school graag boeiende lessen aan de leerlingen biedt, maar dan komt er een typisch tekstje onder de rapportage... Ze willen dat vakken die bijvoorbeeld matig scoren op afwisseling in de les gaan kijken bij collega’s die afwisseling wel voldoende voor elkaar krijgen. En om dit soort onzinnige dingen ben ik weg uit het onderwijs. Simpel gezegd wil de schoolleiding dus dat je bij wiskunde net zoveel actieve inzet wil zien als bij gymnastiek of dat Latijn en Nederlands net zo creatief en afwisselend moet zijn als tekenen en handvaardigheid... Oftewel: appels met peren gaan vergelijken. In gedachten hoorde ik al m’n vroegere collega’s mopperen en klagen dat ze het onderwijzend personeel niet met dat soort onzin moeten lastigvallen en eens wat moeten doen om mensen binnenboord te houden, maar vooral: dat het lesgeven gewoon weer je hoofdtaak moet worden als docent. Al die verzonnen randzaken moeten verdwijnen. Niet alleen bij mijn ex-werkgever, maar in het hele Nederlandse onderwijssysteem. Je kan er als overheid of wie dan ook zakken geld er tegenaan blijven gooien, maar daarmee los je het echte probleem niet op en kiezen mensen in het onderwijs het hazenpad. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor ik de eerste dingen ga lezen dat het ergens niet loopt of de eerste mensen uit gaan vallen...
Overigens ontkom ik ook niet aan mijn eigen “legacy”. Ik kom bij het voetbal ook oud-leerlingen tegen, het wereldje is klein. Laatst sprak ik er eentje die voornamelijk door mijn gepensioneerde collega was begeleid. Hij wist nog niet dat ik gestopt was en daar schrok hij nogal van en helemaal omdat ik hem vertelde dat de andere collega vlak voor mij ook ontslag had genomen. Hij zei dat het legendarische trio van zijn leerlingentijd er dus niet meer was... Daaruit spreekt wel waardering... Heel mooi om te horen. En met deze mooie gedachte sluit ik dit niet geplande deel van mijn feuilleton af.

04-10-19 14:59:31
EruYagami
Oudgediende


WMRindex: 19.022
OTindex: 1.455
@Khitchakut: Ik had al zo’n vermoeden dat je een bekende van weleer was... ;) Leuk om de vroegere eilandman weer tegen te komen!
Had je nog eerder je verhaal hier neergepend? (Want dan lees ik het graag na.)

04-10-19 15:05:52
De Paus
Oudgediende


WMRindex: 13.493
OTindex: 19.463
S
Als ik weer eens verschrikkelijk heb lopen meuren, dan verdrijf ik de stank altijd met wierook. afbeelding

04-10-19 22:39:00
Khitchakut
Ik log net in en heel WMR staat qua layout op zijn kop!? Ligt dat aan mij of is er iets mis? Mijn andere sites openen gewoon net als altijd, dus ik vermoed dat er iets mis is met WMR? Anyone?

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 .... 125 126 127 [128] 129 130 131 225 226 227 228

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven