KLM, dat is toch een melkmerk? Of een radiostation? De gemiddelde Amerikaan heeft geen idee dat het een Nederlandse vliegmaatschappij is. Een nieuwe reclamecampagne met een flinke dosis humor en zelfspot moet daar verandering in brengen.

“We willen dat mensen weten dat KLM een vliegmaatschappij is. En dat het een Nederlands bedrijf is”, zegt Christophe Attard, marketingdirecteur bij KLM zondagavond tegen The New York Times.

Daarom komt acteur Ken Marino, bekend van de Amerikaanse comedy-serie Marry Me, in een nieuwe reclamecampagne al vliegtuigje-spelend op de kijker af met maar één boodschap: “It’s an airline.”

KLM is geen bekend merk in Amerika, zo blijkt uit marktonderzoek. De naam is tot dusverre vrijwel onzichtbaar gebleven, onder meer omdat KLM en Air-France samenwerken met het Amerikaanse Delta Airlines. Op de vliegtickets naar Amsterdam staat de naam Delta Airlines daarom eerst.

Bovendien heeft KLM niet meer de naam van het thuisland in de merknaam, zoals British Airways of Air France. De legitimiteit van het merk moet daarom volgens het prijswinnende productiebedrijf van de campagne uit de knipoog komen. “We willen dat KLM de Nederlandse nationaliteit uitstraalt”, zegt Attard. “Vriendelijk en innovatief.”

Humor moet die boodschap verder overbrengen, vooral op sociale media. Het soort humor waardoor kijkers KLM “aardig” gaan vinden, zegt de Nederlandse maatschappij. Marino gaat daarom al stoelen-toverend en met een flinke dosis zelfspot in op vragen zoals “wat is een luchtvaartmaatschappij?” en “wat is een stewardess?”

Het moet allemaal bijdragen aan de inspanningen van KLM om de aanwezigheid op de Amerikaanse markt te versterken. Op dit moment heeft de maatschappij acht directe lijndiensten van en naar de VS en KLM wil die diensten verder uitbreiden.

KLM zag het aantal vluchten tussen Europa en de VS sinds 2014 met 7 procent groeien. Desondanks voelt het bedrijf de hete adem van prijsvechters en concurrenten uit onder meer het Midden-Oosten in de nek.

“De VS vormen al tientallen jaren de ruggengraat van onze activiteiten buiten Europa”, zegt Pieter Elbers, bestuursvoorzitter van KLM tegen de Amerikaanse krant. “Het is een enorm belangrijke markt voor ons.” En om dat zo te houden moet de maatschappij ervoor zorgen dat de gemiddelde Amerikaan weet wat KLM is.
Filmpje