Een echt Nederlands product verovert de harten van Amerikanen. Stroopwafels zijn er verkrijgbaar in supermarkten, bij Starbucks en worden zelfs uitgedeeld in vliegtuigen. Zeker vier stroopwafelbedrijven concurreren met elkaar in de VS, waardoor er wordt gesproken van een heuse stroopwafeloorlog.

De grootste wafelbakker in Nederland, de firma Daelmans, begon vijf jaar geleden al met de verkoop van stroopwafels in Amerika. Maar het product werd pas eind vorig jaar populair. De stroopwafel krijgt nu veel aandacht op voedselbeurzen en wordt op 15.000 plekken in Amerika verkocht. Ook sloot Daelmans een deal waardoor miljoenen reizigers kennismaken met ons favoriete koekje.

Op alle binnenlandse ochtendvluchten van United Airlines, en de vluchten naar Latijns-Amerika, worden inmiddels stroopwafels uitgedeeld. Die zijn zo onbekend voor veel passagiers dat de maatschappij een grappig filmpje maakte waarin 'Captain Van Stroop' tips geeft.

En dat is hard nodig, weet ook de oprichter van Eat Dutch Waffles, Joost Kling: "Voor Nederlanders is het een heel normaal product, maar Amerikanen eten stroopwafels als ontbijt, tijdens het fietsen, of als snack op school. Daarom moeten we soms wat uitleggen, maar wat ons betreft kunnen ze hem altijd en overal eten."

Joost kwam op het idee om een stroopwafelbedrijf te beginnen tijdens zijn studie in Amerika. Nadat hij in contact kwam met bakkers begon hij zijn bedrijf. Kling was er altijd zeker van dat de stroopwafel enorm populair zou kunnen worden in het land. En uiteindelijk kreeg hij gelijk. Zijn wafels worden nu geserveerd op KLM-vluchten naar de VS en worden massaal ingeslagen door Nederlandse expats.

Maar de concurrentie is groot. En niet alleen van Nederlandse bedrijven. Zo timmert ook stroopwafelbedrijf Belgian Boys aan de weg. "We willen graag producten uit Nederland promoten, omdat België bestaat uit verschillende invloeden en culturen van landen om ons heen", zegt oprichter Gregory Galel. Belgian Boys verkoopt zijn producten onder andere bij supermarktgigant Walmart, de grootste particuliere werkgever ter wereld.

En ook het Amerikaanse Swoffle brengt een eigen variant op de markt. Na een ontwikkelingsperiode van anderhalf jaar is er een Amerikaanse versie van de stroopwafel ontstaan: een organische en glutenvrije stroopwafel met minder suiker, geproduceerd in Canada en verkocht op meer dan 2000 locaties.

De stroopwafelbedrijven in Amerika willen geen bedrijfscijfers vrijgeven, maar zeggen dat de verkoop jaarlijks verdubbelt. En wat vinden Amerikanen op straat van de Nederlandse delicatesse? "This is awesome. Ik zou zo het hele bord leeg kunnen eten."