Een Boeing 737-300 van de Amerikaanse maatschappij Southwest Airlines, die afgelopen vrijdag in volle vlucht een stuk romp van ruim 1 meter lang verloor, vertoont tekenen van metaalmoeheid. Dat hebben de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten bekend gemaakt. Na het ontstaan van het gat in de romp, ter hoogte van de bagagerekken boven de hoofden van de passagiers, moest de 737 van Southwest Airlines op weg naar Sacramento een noodlanding maken op een militaire basis in Arizona. Er ontstond drukverlies, maar er werden geen passagiers of bemanningsleden naar buiten gezogen zoals bij eerdere, gelijkaardige incidenten wel gebeurde.
In de romp van de rampvliegtuig zijn op verscheidene plaatsen scheurtjes en andere tekenen van metaalmoeheid vastgesteld. Bij nazicht van alle oudere types 737-300 van Southwest zijn bij twee vliegtuigen eveneens scheurtjes vastgesteld. Southwest Airlines is naar passagiersaantallen gemeten de grootste maatschappij in de Verenigde Staten. Er moesten vandaag 175 vluchten afgelast worden voor inspectie. Morgen worden 79 toestellen geïnspecteerd. In 2009 betaalde Southwest nog een boete van 7,5 miljoen dollar voor het verzaken aan inspecties op metaalmoeheid in 2006 en 2007. Wereldwijd zijn er momenteel 931 Boeings van dit type actief, maar de problemen zouden zich alleen voordoen bij oudere modellen. In oktober 2010 gebeurde een gelijkaardig incident op een vlucht tussen Boston en Miami. In 1988 werd bij een vlucht met een Boeing 737 tussen Hawaï en Los Angeles een steward uit het toestel gezogen. Het vliegtuig verloor op 8.000 meter hoogte een stuk dak van zes meter, 61 mensen geraakten gewond maar het toestel kon wel aan de grond gezet worden.