Julian Assange en Wikileaks hebben geld nodig. Net als Julian Assange, want hij moet zijn advocaten betalen. Een merchandising offensief helpt daarbij.
Tegelijkertijd zijn Wikileaks en Julian Assange nu merknamen geworden, bekend over de hele wereld. Dat biedt verkoopkansen die Wikileaks nu benut.
Dat schrijft The Wall Street Journal. Spreadshirt, een Duits bedrijf dat gespecialiseerd is in de verkoop van producten met opdruk, heeft nu een webshop voor Wikileaks ingericht met tientallen artikelen.
Uiteraard verkoopt het t-shirts met Assange erop, in diverse talen. "Leve de informatie", luidt een opdruk. "Moed is besmettelijk", zegt een ander. Prijzen variëren, maar beginnen bij 17,99 euro.
In de webshop kun je naast tientallen t-shirts ook sweaters, bumperstickers (9,99 euro), mokken (15,99 euro) of een sporttas of laptoptas kopen.
Spreadshirt zegt in een email aan de WSJ dat WikiLeaks een 'emotionele propositie' is. "People love it or hate it.
WikiLeaks heeft nog een manier gevonden om geld te verdienen. Assange roept mensen op om fundraising-diners te houden. Assange levert dan een videoboodschap, die afgespeeld kan worden tijdens het diner.
Assange haalt ook geld op met een boek dat bij Random House gaat verschijnen. Hij heeft al een voorschot gehad van 1,3 miljoen dollar.