De elektrische stadsbussen van Hermes in Eindhoven zijn een stuk minder schoon dan gedacht. Op koude winterdagen draait de verwarming van de bussen op diesel. Met de brandstof die een stadsbus per jaar gebruikt kan een dieselauto bijna de wereld rond.

Waarom zit er een uitlaat op de elektrische stadsbus in Eindhoven, vroeg de SP in de Provinciale Staten zich af nadat de partij daarop werd geattendeerd. Zijn de bussen wel uitstootvrij te noemen, was een andere vraag.

In het antwoord zegt VVD-gedeputeerde Christophe van der Maat (Mobiliteit) dat de bussen die in 2015 zijn aangeschaft en sinds eind 2016 in Eindhoven rijden, zijn uitgerust met een verwarming op diesel.

De dieselkachel gaat aan als de elektrische verwarming niet genoeg capaciteit kan leveren. Het gemiddeld jaargebruik komt uit op 4,8 liter diesel per dag per bus. Ofwel 1752 liter diesel per jaar per bus. Uitlaatgassen van de heater worden ook niet gefilterd, schrijft de gedeputeerde.

Van der Maat legt uit dat batterijen in 2015 nog niet zo goed waren als nu. Hermes heeft de aanschaf van volledige elektrische verwarming destijds onderzocht maar het zou de actieradius van de bus in winterse omstandigheden met de helft verminderen. ,,Er waren geen betere opties beschikbaar.”

De elektrische bussen van fabrikant VDL werden destijds aangeprezen omdat ze geen schadelijke stoffen uitstoten. ,,Gelet op de mogelijkheden was de term zero emissie gerechtvaardigd”, meent de gedeputeerde. De kachel kan niet gemist worden en een filter plaatsen gaat niet, legt hij uit.

De gedeputeerde onderstreept dat de prestaties van batterijen snel verbeteren en dat er in de toekomst genoeg capaciteit is om bussen onder alle weersomstandigheden elektrisch te verwarmen. In de toekomst is dat een eis voor de hele busvloot.

In een extra toelichting laat een provinciewoordvoerder weten dat 32 gloednieuwe elektrische VDL-bussen die vanaf januari in Eindhoven rijden al zijn uitgerust met een volledig elektrische verwarming.