@TheBoss: Grof gezegd moeten de Europeanen, met hun veel betere arbeidsvoorwaarden, concurreren met de Aziaten. De lonen liggen niet veel uit elkaar, maar de arbeidsvoorwaarden maken het voor de werkgever een stuk duurder.
Qua arbeidsproductiviteit, die is onnoemelijk veel groter geworden. Daarbij is de belasting voor elk persoon veel groter geworden, vooral in de hogere rangen. Een matroos doet nog steeds matrozenwerk, al eis ik van mijn mensen (en ik niet alleen) dat ze veel breder inzetbaar zijn. Had je vroeger aparte roergangers en kraandrijvers, tegenwoordig moet iedereen dat werk kunnen doen, om maar iets te noemen. Voor kapiteins, stuurlui en machinisten en zelfs voor de kok geldt iets vergelijkbaars. Het werk zelf is in het algemeen gemakkelijker geworden door de extra apparatuur, maar je hebt meer vaardigheden nodig om die apparatuur goed te kunnen bedienen.
In het algemeen zijn de arbeidsvoorwaarden wat verbeterd, ook voor de "lage lonen", hoewel zij op bepaalde punten ook minder geworden zijn. Omdat we tegenwoordig met minder mensen zijn lopen we in de havens ons de benen uit de kont (werkdagen van 12 uur of meer). Daar tegenover staat dat de verlofregelingen beter zijn.
Qua salariëring zijn Europese zeevarenden, gedeeltelijk vanwege de internationale concurrentie, sterk achtergebleven. Tegenwoordig begin je als officier (machinist of stuurman) maar net boven het minimumloon, terwijl de eisen en verantwoordelijkheden fors zijn. Onvergelijkbaar met een walbaan, ook al wordt dat maar zelden zo ervaren.