Veel nieuwe elektrische auto's halen bij volle accu's lang niet de afstand dat wat fabrikanten in hun folder schrijven.

De actieradius ligt in veel gevallen veertig procent lager dan wordt beweerd. Dat blijkt uit onderzoek van de Belgische consumentenorganisatie Test-aankoop. Uit praktijktests van consumentenorganisaties blijkt dat de Nissan Leaf slechts 144 kilometer rijdt in plaats van de 250 kilometer die de fabrikant voorspiegelt.

Ook de Renault Zoe haalde 232 in plaats van 400 kilometer en de Opel Ampera-e haalde de beloofde 500 niet maar bleef steken op 304.

De testers gingen bij de proeven uit van een realistische situatie. Zo zat er naast de bestuurder een passagier en twee kinderen op de achterbank met de verwarming op 22 graden. Er werd zowel op de snelweg als in de stad gereden.

De autofabrikanten verschuilen zich bij testen nog steeds achter de NEDC-test uit de jaren 70. Met deze achterhaalde test kan volgens Test-aankoop geen vertrouw beeld van de werkelijkheid worden gegeven. Gelukkig wordt deze test binnenkort vervangen door de WLTP-methode. ''En ook al komt die dichter in de buurt van de reële rijomstandigheden, het blijft toch nog altijd een laboratoriumtest, en geen test op de weg.''