"Ik kreeg een mailtje dat ons KPN-abonnement gestopt was. Mijn man en ik wisten daar niks van. Na wat onderzoek kwamen we erachter dat onze dochter van 10 overal 'ja' op had gezegd toen ze de telefoon had opgenomen. Daarna zaten we vast aan een ander contract."

Jenneke Klokkert (39) heeft een veehouderij in Radewijk in Overijssel. Zij is, net als veel andere ondernemers, het slachtoffer van lijnkaping. Daarbij worden ondernemers ongewild geconfronteerd met een nieuw telefoonabonnement, waar ze vervolgens aan vast zitten.

De telecomaanbieders die zich hier schuldig aan maken, gaan vaak op een agressieve manier te werk. "Ze hebben aan mijn dochter van 10 dezelfde vragen gesteld die ze normaal aan een volwassen persoon stellen. Volgens hen was dat genoeg om onze telefoonlijnen om te laten zetten", zegt Jenneke.

Ook Jaap van der Meer zat vast aan een nieuw telefooncontract nadat hij telefonisch werd benaderd door een 'lijnkaper'. Hij heeft een bedrijfje in Friesland dat is gespecialiseerd in gps-systemen voor defensie en persoonsbeveiliging. Net als mevrouw Klokkert vindt hij dat de telecombedrijven zich agressief gedragen.

"Ze blijven maar bellen, soms wel drie of vier keer per dag, ook als je niet opneemt. Vaak bellen ze onbekend dus ik moet wel opnemen. Ze blijven maar komen als een soort virus", zegt Jaap.

Toch ging hij wel zelf akkoord toen ze hem belden. "Ik ben op het verkeerde been gezet. Veel bedrijven hebben weleens aanbiedingen bij bepaalde vormen van abonnementen. Ik ging ervan uit dat KPN nu ook zoiets had. Ze wekten namelijk de indruk dat ze belden namens KPN."

Later kwam hij erachter dat het geen aanbod was van KPN, maar van een andere telecomaanbieder. "Dan wil je weer terug, maar dat blijkt heel moeilijk te zijn. We zijn er tweeënhalve maand mee bezig geweest om het weer terug te draaien."

Ondernemers zijn kwetsbaar, omdat ze niet dezelfde bescherming hebben als consumenten. Sinds 2014 is een telecomcontract pas rechtsgeldig als de consument zijn handtekening heeft gezet. Bij ondernemers, waaronder ruim een miljoen zzp'ers, volstaat mondelinge toestemming.

Jaap wil dat ondernemers dezelfde bescherming krijgen als consumenten. "Ik vind dat je als klant een contract moet tekenen. Dat je later nog een bevestiging krijgt. Dan heb je er nog over na kunnen denken, want aan de telefoon ben je redelijk impulsief. Voor je het weet zit je aan iets vast."

Uiteindelijk heeft het hem niet veel gekost. "Dat gaat om een paar tientjes, maar de tijd die je eraan kwijt bent, had ik op een veel betere manier kunnen besteden."

Ook bij Jenneke is de zaak weer rechtgetrokken - zonder extra kosten. Excuses heeft ze niet gekregen. "Ze hebben wel gezegd: als we de band van het telefoongesprek terugluisteren dan horen we inderdaad een kind."

Maar dat was volgens haar vanaf het begin al duidelijk. "Je hoort duidelijk dat het een meisje is en ze heeft ook geen zware stem."