hr
jaargang -23 - laatste artikel 24-4 12:00 - 74446 artikelen - nu online 28 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Kunst - Muziek - Film - Tekeningen & andere culturele uitspattingen


[1]

Palazzo Vecchio

17-11-12 09:01:38 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Nieuwe aanwijzingen voor verborgen Da Vinci in Palazzo Vecchio.

Sporen verloren Da Vinci gevonden.

afbeelding

Een interessant probleem. In de Salone dei Cinquecento van het Palazzo Vecchio is waarschijnlijk een muurschildering van Leonardo da Vinci (1452-1519) verborgen, achter een fresco van Giorgo Vasari (1511-1574). De muur waarop Vasari het fresco schilderde is halverwege de 16e eeuw neergezet tijdens een herstructurering van de zaal, onder leiding van diezelfde Vasari. Daardoor werd de muur waar Da Vinci (wellicht) zijn schildering op maakte bedekt.

Onderzoek heeft aangetoond dat er in ieder geval verfsporen op de muur achter het Vasarifresco zitten. De ruimte tussen de beide muren bedraagt zo'n 40 milimeter.

En dan komt nu het probleem: stel dat er inderdaad een Da Vinci achter die muur zit. De enige manier om die muurschildering te onthullen is door het fresco van Giorgo Vasari af te breken. Dat klinkt misschien niet zo erg, maar de zaal waar o.a. dit fresco zich in bevindt is sinds de laatste herbouwing in de 16e eeuw nauwelijks nog gewijzigd. Het afbreken van die muur zou dus een aanslag zijn op de authenticiteit van de zaal en natuurlijk op het werk van Vasari zelf. Daarnaast is niet te zeggen in welke staat de muurschildering verkeert als het tevoorschijn gehaald wordt, en of er überhaupt een schildering is (wie weet zijn het maar verfresten). Dat zijn van die overwegingen waar men eeuwig over kan doorpraten.

Aan de andere kant is het wel bijzonder als er inderdaad een tot nu toe verloren gewaande muurschildering van Da Vinci aanwezig is en gevonden wordt. Een toevoeging aan het oeuvre van de meester. Maar is het echt de moeite waard om die muur neer te halen en Da Vinci te ontdekken?

Het is een moeilijke beslissing. Wat vinden jullie? Ik vind zelf dat het risico niet genomen moet worden. Als het niks blijkt te zijn is het al te laat, dus het is misschien beter om het werk van Vasari ongeschonden te laten (afgezien van de boorgaatjes voor het onderzoek).

17-11-12 10:35:31 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Ik zou er niks mee doen. Ik vind het zonde om iemands werk te vernietigen, omdat er misschien het werk van een ander achter zit.

Misschien komen er later allerlei technieken dat je door verflagen heen kunt kijken, of iets dergelijks. :P

17-11-12 10:37:25 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Alev: Niet alleen verf, er moet door een hele muur gekeken worden :P.

17-11-12 10:43:51 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Dus achter een muur, zit een muur?
Kunnen ze er dan niet bijkomen via een andere weg en dan stukken van die ene muur er eruit halen?

17-11-12 10:46:38 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Achter de huidige muur zit inderdaad nog een muur, met een tussenruimte van 40 milimeter (lees het stuk nog maar een keer door :P).

Ik weet niet hoe de rest van het gebouw eruit ziet en hoe dat precies gebouwd/verbouwd is. Misschien is er een mogelijkheid, maar als die er was dan had men dat waarschijnlijk wel al ontdekt :ja. Het kan zijn dat er teveel gesloopt moet worden als ze het schilderij van de andere kant willen benaderen. En als men dan eindelijk bij de achterkant van die muur is moeten ze ook daar een stuk van slopen om met een cameraatje in de tussenruimte te gluren...

17-11-12 10:53:37 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Ik bedoelde meer dat ze die hele muur eruit moesten slopen. En dan ergens anders weer in elkaar zetten. :P
Maar het werk van Vassari moeten ze gewoon met rust laten. Omdat het een andere naam is, hoeft het niet kapot...

17-11-12 10:56:47 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Als die muur weggehaald wordt en weer in elkaar wordt gezet dan zijn de beschadigingen waarschijnlijk enorm. Dat is helaas het nadeel van een fresco. Een schilderij op doek kan wel makkelijker verplaatst worden :P. Het ligt natuurlijk ook erg gevoelig om die muur te slopen, want ook al kan het misschien ergens anders weer in elkaar gezet worden, dan nog is het een aanslag op die zaal en Vasari's werk. Die fresco's zijn al meer dan 400 jaar aanwezig in die zaal en het is natuurlijk een stuk nationale geschiedenis.

Het moet inderdaad maar met rust gelaten worden :P.

02-03-13 21:17:23 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Wat vinden jullie van het deels slopen van de Berlijnse muur wegens aanbouw van appartementen?

Ook daar zit een stuk cultuur, beschildering en herinnering aan.

02-03-13 21:18:27 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Daar mag je een apart topic over maken :P, het gaat hier niet om de Berlijnse muur...

Enne, ik heb meer interesse in het Vasari-Da Vinci probleem dan in een stuk Berlijnse muur 8O.

Ontopic blijven, aub :ja.

02-03-13 21:22:03 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Nou ja, het is dat er wijze mensen waren die bepaalde gebouwen niet hebben gesloopt - of hebben laten slopen - uiteindelijk blijft dat van grote culturele waarde.

Het herstellen van Fresco's is geen sinecure.
Het bewaren van volledige muren vereist dat ze nog in goede staat moeten verkeren..

Misschien dat er overeenkomsten zijn tussen Berlijnse muur en Fresco's

02-03-13 21:24:50 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Tja, als dat stuk van de Berlijnse muur wordt weggehaald is het zeker dat een stuk geschiedenis verloren gaat zonder dat er iets anders authentieks voor terugkomt. Als de muur met het fresco van Vasari wordt weggehaald kan er nog wel eens iets van grote waarde tevoorschijn komen, maar dat zal een gok blijven.

En zelfs al weten ze het zeker...gaat het dan toch gebeuren? Vasari opofferen ten gunste van Da Vinci, of Da Vinci verborgen houden ten gunste van Vasari? Je zou er haast een eindscriptie over kunnen schrijven :P.

02-03-13 22:27:55 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Klein gaatje maken waar het wél kan, en met een slangcameraatje erin.

Als wij als mensheid het hele darmkanaal kunnen bekijken met twee gaatjes en een slangetje, dan moet dat zeker lukken.

En inderdaad, als achter die fresco een muur zit, waarom haalt men dan niet een stuk uit die muur?

Vailan: vergat je te taggen, bij deze :3
Wil wel graag antwoord, ben benieuwd :P

08-05-13 00:12:45 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Vailan: *kuch*

08-05-13 01:47:51 - Quote! - @lepeltjes
lepeltjes
Oudgediende


WMRindex: 2.486
OTindex: 5.862
DEvH: Ik voel een film aankomen met Cage in de hoofdrol:P

08-05-13 13:20:47 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Alev: Gezondheid.

DEvH: Men heeft ook al kleine gaatjes geboord om achter de muur te kunnen kijken, maar ik weet niet of er echt een plek is 'waar het kan'. Er zal altijd schade toegebracht worden, en dat wil men natuurlijk zo veel mogelijk voorkomen.

De tweede muur van achteren naderen om daar dan een stuk uit te halen? Ja, dat klinkt natuurlijk erg simpel, maar dan moet bekeken worden wat er allemaal nog meer gesloopt moet worden zodat men bij die muur kan komen :P. Ik heb geen idee hoe het Palazzo eruit ziet rondom deze kamer, dus of dat een optie is is lastig te zeggen. Als het had gekund zou het vast al lang gedaan zijn.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven