hr
jaargang -23 - laatste artikel 28-3 14:00 - 74298 artikelen - nu online 36 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Kunst - Muziek - Film - Tekeningen & andere culturele uitspattingen


[1]

Story - op weg naar Aiden

20-03-12 12:39:27 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Op weg naar een planeet
starend naar de monitor
waar de magneetvelden
elkaar opvolgen
en de meter uitslaat
bij elke apex.

De automatische besturing
nieuwe uitwijkvectoren
berekend en de brokstukken
van een ver verleden ontwijkt.

Ik sta op voor een onderbreking
en schakel de verboselog in
zodat ik na de onderbreking
even dieper op de materie kan
ingaan.

De computer heeft mijn
opdracht bevestigd.

Ik sta op en loop naar de replicator.

20-03-12 12:49:29 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Het begon allemaal aan de landings en ontvangs centrale op ymhellachna. ymhellachna is een tussen haven voor grote transport schepen die tussen de thuishaven en de verre arealen verkeren.

Ergens moet er een tussen stop zijn voor bevoorrading, onderhoud en belangrijker, de medische zorg.

ymhellachna is al behoorlijk op leeftijd en heeft zich in een paar decenia ontwikkeld tot een van de grootste interplaces van het galactisch transport. Het is dan voordurend in beweging en elk uur vertrekken en landen transporters maar ook toeristen, wetenschappers en biologen.

De biologen zijn onlangs verschenen omdat ze nieuwsgierig zijn naar de mogelijkheid om op ymhellachna planten en dieren te ontwikkelen. De wetenschappers laten ze overal zien omdat ze als bijna uitsluitend nieuwsgierigheid hebben ontwikkeld voor alles.

Voor ymhellachna is het belangrijk dat er nieuwe ontwikkeld nodes worden gerealiseerd voor de toekomst. Zodat ymhellachna ook voor andere doelen nog interessant wordt.
De angst dat nieuwe ontwikkelingen in de techniek ymhellachna minder interessant zou maken is ongegrond - de menselijke factor blijft het noodzakelijk houden ymhellachna als tussen stop te gebruiken.

20-03-12 12:59:22 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Rondom ymhellachna zijn er nog wat interessant geachte planeten in kaart gebracht maar echt tot ontwikkeling is het nooit gekomen.
En dat heeft een aantal redenen waarvan de belangrijkste een theorie is over het stelsel waarin ymhellachna zich bevind.

Men steld dat de zon van ymhellachna, de zon voor alle andere planeten mogelijk binnen een paar duizend jaar veranderingen zal ondergaan.

Dat is de rede waarom er op ymhellachna veel meer nutrioreactors staan dan op welke planeet dan ook. Zonne energie is voor ymhellachna geen goede optie. Nu klinkt een duizend jaar als geruststellend. Maar duizend jaar is een knipoog in ruimte transport als je kijkt naar de ontwikkelingstijd van ymhellachna binnen dit stelsel.

Als er binnen de komende honderd jaar geen nieuwe tussenhaven wordt ontwikkeld dan wordt een zeer complexe intergalactische transport als niet ook het extraterrestale bestaan bedreigt. Een nieuwe interplace is zeer noodzakelijk.

Het niet ontwikkelen van de externe planeten heeft nog een andere oorzaak - mede door deze theorie heeft men ook bedacht deze planeten niet voor bewoning te gebruiken maar als bron voor een zon vervangend systeem. Men heeft zelfs het idee gevat een van de planeten uit baan te halen en in de zon te leggen om zo deze weer te 'reboten'.

Maar dit is theorie.. en de praktijk is nog nooit gedurft - buiten het probleem van een supernova.. of een zwart gat. Of gewoon simpel.. een flame-out waarbij veel kapitaal, materiaal verloren gaat en er helemaal geen zon meer is.


20-03-12 13:08:05 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Een van de laatst gelande transporters heeft materiaal afgeleverd voor het testen van de Zon op kritische-expansie - hierbij worden kleine hoeveelheden zware metalen in de zon geschoten en gemeten hoeveel verandering dit veroorzaakt. Zodoende kunnen we uitmeten hoeveel expansie de zon zal doorlopen wanneer er een veel groter volume wordt geinjecteerd.

Deze test worden één keer per omloop-jaar uitgevoerd zodat er een goed overzicht ontstaat over de 'lichamelijke' conditie van de Zon.

Expedities zijn op de planeten geland om hun samenstelling te onderzoeken en verder meetapparatuur te installeren om de zon te bestuderen.

20-03-12 13:10:51 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Op dit moment zijn we onderweg naar een van de externe planeten om er een nieuwe basis op te zetten en minimale observastie te realiseren.

Ik zit weer achter de monitor en laat de computer de logs filteren op magneetveld variaties.


20-03-12 16:28:04 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Een bericht verschijnt op een tweede monitor
Transport Xelon ; A+10; AMBG+1E3; R+2; CATR+
Ik schrijf een bericht terug

IGH ymhellachna : MC12 : Stable 1 : C+OK

Nu weet de transporter dat ik het gelezen heb en dat die kan landen bij loods 1 en dat de koffie en thee klaar staat bij aankomst.

Nu even dit bericht doorgeven aan beheer loods 1 : TAR Xelon : MC12 : A+10;R+2; C+
Deze transporter komt over tien uur aan en vertrekt liefst twee uur na lossen weer; gelieve thee en koffie klaar te zetten, overdrachtelijk natuurlijk.

Nu ontvang ik bericht van de loods
ITHC:1014B132:Xelon:10:2:C+ ok

Nu staat de transporter geregistreerd voor aankomst en vertrek en de QOS is ook bepaald.

zo, nog een slokje thee


20-03-12 17:49:12 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Ik pak mijn werktas en IRPanel en loop naar de loods waar de transporter zal aankomen.
Ik moet de goederen bekijken en bepalen welke goederen mee kunnen voor de volgende hop/hub. Ik stap in mijn Pondel en rij richting de Loods en moet even wachten op een Gondel met een lange ketting goederen.

Ik zet de Pondel op zijn plek en een haak trekt deze naar binnen in de PParker.

Als ik binnen kom zie ik de afdeling beheerder en groet deze zoals bij elke controle op een dag. Hij groet terug en in stop mijn IRP in een slot; Deze wordt opgenomen en ik krijg een andere IRP weer terug.

In Loods 1 is het druk zoals altijd, mensen lopen met scanners, Casegraplers verplaatsen 6cases en Obliskunits voor de komende verzending. Oblisks zijn pyramide vorminge containers met zachte materialen zoals voedsel en kleding - die kunnen zodanig gestapeld worden dat twee units een unit in het midden onderste boven kan bergen. 6Cases zijn 2D-ruimtelijk 6 kantig en daarmee is het mogelijk een zeer compacte opslag te realiseren. Deze bevatten harde stoffen die niet gekanteld kunnen worden.

Ik loop de kanine in die ook dienst doet als lichte werkkamer.

In de kantine zitten andere medewerkers ook even hun vrachtregisters bij te werken op hun IRPlanes. Dat is een geprojecteerd beeld op de tafel met een stift om gegevens te manipuleren.

Ik steek mijn IRP in een slot op de tafel
en de projector geeft me een overzicht van
verzendingen en ontvangsten van de Xelon.

In de kantine is het rustig of er is wat muziek - die komt uit een gerichte speaker waardoor alleen diegene die er zit het kan horen.

De deur gaat open en een medewerker levert een inbound af zodat een nieuwe opslag kan worden gereserveerd voor inkomend transport. De medewerker maakt zijn kopje leeg en begint weer aan zijn werk. De andere gaat op zijn plek zitten en controleerd de IRpanel gegevens.

Buiten de hangaar onderhoud Joh met zijn team de RF-detectors ; een zeer basale maar effectieve reeks sprieten die velden oppikt en versterkt - waarmee met weinig energie communicatie kan worden gevoerd.
Zodat binnenkomende schepen hun energie kunnen omleiden naar besturing en beveiliging.

De sprieten staan soms wat scheef of zijn geknikt en worden dan vervangen - een herstel plaats maakt ze weer recht - het materiaal is relatief zacht en goed te bewerken maar kost nu te veel tijd.

Het team heeft er nu al 200 sprieten gecontroleerd en 50 vervangen.
Dat gebeurt elke weer op een afgesproken dag en tijd zodat de zone vrij is van verkeer.

Even verderop worden nieuwe sprieten uit 6Cases gehaald en klaar gemaakt om 'geplant' te worden. Sterk verouderde sprieten worden weer verwijderd. Zo blijft de detectie graad optimaal. Er staan zo'n 50 sprieten in een zone. En het team is dan ook bijna klaar voor hun aflossings moment.

In de verte zijn de lichten zichtbaar van een inkomend transport - ze knipperen rood groen blauw - dat geeft aan welk afstand ze van de terminal zijn. Zo gezien is de transporter ongeveer 1 uur voor aankomst. Daarnaast bromt de transporter over de RF-sprieten - de trillingstijd wordt als ruwe afstands meter gebruikt. De RF-sprieten trillen ook weer terug.

Een gondel met materiaal rold over zijn spoor en trekt een ketting bakjes met 6Cases over het terrein en verdwijnt achter de loods naar het volgende terrein.

Edit Delenn: gelieve dit op je blog te plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven