hr
jaargang -23 - laatste artikel 28-3 10:00 - 74296 artikelen - nu online 30 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


games & computers - games & computers - games & computers


[1] 2

waarschuwen tegen gameverslaving

05-02-10 21:14:05
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
ROTTERDAM - De game-industrie moet net als de gok- en tabaksbranche waarschuwen tegen verslavingen. Het onderzoeksinstituut IVO uit Rotterdam doet de industrie in een rapport dat dinsdag verscheen, enkele suggesties. Het denkt aan waarschuwingsteksten op verpakkingen of binnen spellen zelf. Ook het aanspreken van spelers die al uren bezig zijn op internet ,is een mogelijkheid, aldus onderzoeker Tim Schoenmakers.


Bron: telegraaf.nl

voor/tegen?

05-02-10 21:34:28
nietmeer
Dat een game verslavend is hangt volgens mij van de gamer af 8O.

De een kan best 10 uur lang non-stop dat spel spelen terwijl de ander daar maar 1 uur per dag aan besteedt.

En als het risico er is, moet je het niet kopen/downloaden.

Ik stel belangrijke zaken altijd voorop, zoals school etc. Maar veel gamen doe ik wel graag hoor :P, maar met mate.

Er zou denk ik wel een waarschuwing moeten zijn, die stelt dat het verslavend KAN zijn, maar dat hangt zoals ik al zei af van de gamer.

05-02-10 21:42:19
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
het is stomweg de schuld van de gamer als die zichzelf niet in de hand kan houden. er zijn ook mensen verslaafd aan stoffen die vrijkomen bij het sporten (hardlopen). moet er dan op hardloopschoenen staan dat het verslavend kan werken? :|.

05-02-10 21:44:14
nietmeer
Lijkt me een prima idee _O-

Maar goed, als iemand graag geen leven wil hebben en 24 uur per dag aan 't gamen is, moet die persoon het helemaal zelf weten.

Het ligt inderdaad gewoon bij de gamer zelf.

05-02-10 21:45:17
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
nja, elke vorm van entertainment kan een verslavingseffect uitoefenen; boeken, films, kranten (eat that, Telegraaf), muziek, etc.

De waarschuwingen op tabak zijn niet aangebracht omdat tabak verslavend is. De waarschuwing slaat op de schadelijke effecten van het consumeren ervan. Datzelfde geldt voor gokken, maar dan m.b.t. het verlies van geld. Ik heb nog nooit gehoord van iemand die geen eten kon kopen door het uitgeven van teveel geld aan games, en ik houd wat dat betreft toch wel de goede sites in de gaten.

Games hebben van zichzelf geen onafhankelijk aangetoond schadelijk effect op de gezondheid of financiële situatie. Ik heb de gok-games even buiten beschouwing gelaten omdat die door de categorie 'gokken' gedekt worden. Er komt bij gamen ook niet (zoals bij roken/drinken) een verslavende stof je lichaam binnen. Hooguit wordt er wat adrenaline aangemaakt bij een enkeling, maar nooit aangetoond ongezonde hoeveelheden.

Het enige probleem bij gameverslaving is dat je door het vele gamen geen tijd meer overhoudt voor die andere zaken. Omdat de zaak (gamen) zelf niet schadelijk is spreken we pas van een verslaving als er vanwege tijdsgebrek andere zaken onder gaan lijden, zoals persoonlijke hygiëne, sociale contacten, werk, enz. (slaap!)

Er zijn zeker een aantal games die dit verslavend effect kunnen hebben. Dat zijn de twee belangrijkste problemen die ik verwacht bij een dergelijke regeling in 1 zin.

1. 'Een aantal games'
Niet elke game heeft dezelfde verslavingsfactor. Veel succes met bepalen welke games wel zo'n waarschuwing moeten dragen en welke niet. Waar ligt de grens? Een mogelijke lijn zou de aanwezigheid van een online multiplayer-modus kunnen zijn, maar ook dat dekt de lading niet.

2. 'kunnen'
Niet iedereen raakt evenveel verslaafd van dezelfde game. De game die de ene persoon 24/7 blijft trekken kan voor de ander binnen een half uurtje al saai zijn. Het genre moet je raken, het spelverloop moet je liggen, teveel persoonlijke factoren.

Waar, punt 2 geldt ook voor gokspellen maar zoals eerder aangegeven ligt daar het probleem niet in de hoeveelheid tijd maar vooral het financiële aspect.

Samengevat: Het lijkt me geen goed idee, het is nogal inconsequent gezien de andere media die hiertoe niet verplicht worden, de noodzaak is niet onafhankelijk vastgesteld, het gaat niets helpen tegen 'probleemgevallen van computerverslaving', de uitvoerbaarheid is laag en de verdeling welke games onder deze regel zouden vallen is zeer lastig te maken.

05-02-10 21:49:13
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
mee eens pietjevlip :ja.

grote lap tekst trouwens 8O....

world of warcraft krijgt in ieder geval zo'n label... maar ik zie nog niet gebeuren dat call of duty 2 zo'n label krijgt... of in ieder geval hoort te krijgen. en het is meer een aandachtstrekker dan dat het echt afraad om het product te kopen. "pas op, verslavend" klinkt meer als "let op, ontzettend goede game".

05-02-10 21:50:51
nietmeer
Ik snap trouwens niet wat er nou zo verslavend is aan WoW 8O.

Die spelletjes die ik speel zijn wel erg leuk, maar ik kan me niet voorstellen dat ze verslavend zouden kunnen zijn :P.

05-02-10 21:51:50
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
@David.: Ja, precies, een game die zuigt is niet verslavend :P En hoewel een aantal van die probeerheteenuurenkoopdanvoor2tientjes-spellen zwaar verslavend werkt zul je 't dan weer niet in de schappen aantreffen. Volgende punt: hoe gaan ze dat met online verkoop doen... dan krijg je niet eens een verpakking :P

Vailan: Wow is verslavend in de one-more-whatever categorie... vul in: turn/quest/map/mission/raid.

One more turn, trailer :P Wordt pas goed na ca. 40 seconden O+

05-02-10 21:53:48
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
net zoals dat briefgeheim voor email. net zo onmogelijk 8O. alsof sites als pu.nl zich aan die regels gaan houden *8.

05-02-10 22:12:38
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Offtopic:
Briefgeheim gaat alleen om het transport tussen zender en ontvanger, wat de ontvanger er vervolgens mee doet is geheel zijn zaak.

(zelfs als er met koeienletters VERTROUWELIJK! boven staat, zonder vooraf vastgelegde confidentialiteitsovereenkomst is het hooguit een verzoek :ja)

Simpel gezegd: postbode mag post niet lezen. ISP mag je email niet lezen.

06-02-10 13:32:34
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
ik zag gister een aflevering van Hallo Gelderland. allemaal 50+ mensen die in een bus zitten word een stelling voorgelegd. dit keer dus over waarschuwingen op games.

vooroordelen alom :r.

09-02-10 09:40:38
Ladineko
Oudgediende


WMRindex: 324
OTindex: 11.847
T
Alsof iemand hier op gaat letten 8O Niemand leest waarschuwingen op de sigarettenpakjes ook niet dus waarom hier wel.

09-02-10 12:08:24
Wilco
Oudgediende


WMRindex: 5.099
OTindex: 7.913
S
:jeej Ik ben gameverslaafd :jeej

Maar ik doe het wel met mate(n) :P

10-02-10 16:19:44
Quintus6
Senior lid

WMRindex: 254
OTindex: 11
Wnplts: Purmerend
Niks leukers dan zodra je klaar bent met al je werkzaamheden en verplichtingen even een paar uurtjes met je tweelingbroer in een LAN of andere vorm van multiplayer een spelletje spelen.

10-02-10 19:25:34
Sandre
Senior lid

WMRindex: 197
OTindex: 6
Quote Quintus6:
Niks leukers dan zodra je klaar bent met al je werkzaamheden en verplichtingen even een paar uurtjes met je tweelingbroer in een LAN of andere vorm van multiplayer een spelletje spelen.


IS iets anders dan gameverslaving hea :P

Maar tegen zoiets kun je weinig doen van een afstand. Ouders moeten daar maar harder tegen optreden...

tekenen kan namelijk ook best leuk zijn 8)

25-02-10 09:53:46
knalkop
Senior lid


WMRindex: 788
OTindex: 35
wat een bullshit moet ik straks nog meer waarschuwingen wegklikken voor ik kan game...

25-02-10 10:06:15
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Quote Quintus6:
Niks leukers dan zodra je klaar bent met al je werkzaamheden en verplichtingen even een paar uurtjes met je tweelingbroer in een LAN of andere vorm van multiplayer een spelletje spelen.

Inderdaad Multiplayer Totall REcall Pim Pam Pet special edition..

25-02-10 11:31:33
lentebriesje
Erelid


WMRindex: 930
OTindex: 3.308
S
ik zou het wel nuttig vinden als in alle games een klokje in een bovenhoek geplaatst hebben die aangeeft hoe laat het is,,

heb geen klok hangen hier :P lijkt me wel handig :P

25-02-10 13:14:24
DennyColt
Erelid


WMRindex: 655
OTindex: 2.445
Maak niet uit. Echte gamers lezen toch geen handleidingen. 8)

26-02-10 12:30:49
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Wedden dat het nix wordt?

28-02-10 23:28:50
sjefke
Oudgediende


WMRindex: 1.674
OTindex: 13.736
S
Er is wel wat voor te zeggen, als je erg jong en enthousiast bent en je vindt een game erg leuk, moet je wel uitkijken dat je niet tot diep in de nacht avond aan avond aan het gamen blijft, al je andere interesses verdwijnen steeds meer naar de achtergrond, buitenkomen doe je zo min mogelijk, wereld om je heen bestaat niet meer.

Kijk ik ben dan wel 41 maar ik ben nog best vatbaar voor mooi opgezette first players enzo, ik moet ook wel eens uitkijken dat ik niet tot 0500h zit te spelen als ik de vlgnde dag weer aan de bak moet!

Voor mij is die discipline wat mkkelijker op te brengen dan voor een 14 jarige die naar school gaat, maar het effect is hetzelfde: slecht presteren!!!

Dus kijk alleen uit dat je weet waar je prioriteiten liggen,thats all...

En restricties, nou nee ben er geen voorstander van.:P

06-03-10 08:46:29
jacodenni
Erelid


WMRindex: 535
OTindex: 1.868
en inderdaad wie leest er de handleiding van games helemaal door het spreek meestal toch helemaal voor zich? of je moet natuurlijk een bepaalde hotkey ergens nodig voor hebben en dan zoek je die op als je die in het menu niet kan veranderen etc, nee het gaat geen effect hebben alleen ouders die hysterisch over bepaalde spellen gaan doen. Net als blijven ademen is het je eigen verantwoording om er niet verslaafd aan te raken want anders moet je het inderdaad op elk genotsmiddel of entertainment middel zetten(denk hierbij aan een stempel op kranten etc). nee dit gaat hem duidelijk niet worden

06-03-10 18:37:22
Sto
Oudgediende


WMRindex: 6.021
OTindex: 14.071
@lentebriesje: mijn g15 toetsenbord heeft een display met de tijd (A) maar ik ben niet verslaafd! rofl lol ik own jullie allemaal boom headshot!

14-03-10 15:35:09
zotobom
Lid

WMRindex: 14
OTindex: 63
Quote David.:
en het is meer een aandachtstrekker dan dat het echt afraad om het product te kopen. "pas op, verslavend" klinkt meer als "let op, ontzettend goede game".


nu je het zegt...dat klopt wel!

24-03-10 10:45:42
knalkop
Senior lid


WMRindex: 788
OTindex: 35
aanspreken van spelers????? dat doen ze bij rokers en alcolisten ook niet??

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven