hr
jaargang -23 - laatste artikel 19-4 14:00 - 74421 artikelen - nu online 29 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1]

Doorwerken tot je zeventigste

03-08-08 14:40:59 - Quote! - @De Paus
De Paus
Oudgediende


WMRindex: 13.490
OTindex: 19.455
S
Piet Hein Donner, onze minister van Sociale Zaken heeft onlangs gepleit voor het verhogen van de AOW gerechtigde leeftijd, eerst naar 67 jaar en later naar 70 jaar. Dat is de enige manier om de AOW nog betaalbaar te houden. Het aantal ouderen stijgt steeds verder en het aantal mensen dat de AOW premie betaalt wordt minder. Voor het verhogen van de AOW gerechtigde leeftijd zijn veel goede argumenten aan te voeren. De leeftijdgrens van 65 is destijds voor het eerst ingevoerd als pensioengrens voor Duitse militairen door kanselier Bismarck. Heel weinig mensen werden toen ouder van 65 jaar. Na de tweede wereldoorlog heeft Drees de leeftijdgrens van 65 jaar voor onze AOW ingevoerd. Toen werden de meeste mensen wel wat ouder dan in de tijd van Bismarck, maar lang niet zo oud als tegenwoordig. Door de toegenomen welvaart zijn oudere mensen heel goed in staat om nog een paar jaar door te blijven werken, desnoods werken ze voor enkele dagen in de week. Oudere mensen hebben vaak veel ervaring en levenswijsheid, het is een verspilling van hun kennis als ze niet meer werken. In de politiek bestaat er veel weerstand tegen het verhogen van de AOW gerechtigde leeftijd. Daarom wil ik dit forum starten om te kijken wat jullie daarvan vinden. Ik begin met de stellingname dat Piet Hein Donner een man is met visie en dat we hem allemaal zouden moeten steunen.

Doorwerken tot je zeventigste.

Maar uiteraard zullen er ook mensen zijn die daar anders over denken: dus beste mensen, geef op dit forum jullie reactie, vóór of tegen de plannen van Donner. Bij voorbaat mijn dank voor jullie medewerking en deelname aan het forum :D
met de groeten van de Paus (a).

03-08-08 15:21:33 - Quote! - @Giovanni
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Bejaardenverzorgenden, bouwvakkers en andere zware beroepen die kunnen echt niet tot hun zeventigste werken.

03-08-08 18:04:00 - Quote! - @De Paus
De Paus
Oudgediende


WMRindex: 13.490
OTindex: 19.455
S
@ Quote Giovanni: Je bedoelt mensen bij de brandweer, ambulancepersoneel, mensen die zwaar werk doen in de bouw, etc. etc. Voor die categorieën mensen zouden er dan voorzieningen moeten komen zodat ze met "vervroegd" pensien kunnen gaan. Maar telefonistes, boekhouders, parkeerwachters, en mensen in veel andere beroepen kunnen best wel een paar jaar langer doorwerken. En zoals gezegd: dat zou na 65 of 67 jaar ook voor drie of vier dagen in de week kunnen zijn. Dan verdienen ze wel wat minder, maar nog ruim voldoende om van te leven en ze hebben geen uitkering nodig. Ze betalen zelfs nog een beetje AOW premie.
Het gaat hier dus om de grote lijn. Dat er hier en daar wat uitzonderingen gemaakt moeten worden, zeker. Maar dat is geen reden om het grote plan: het optrekken van de pensioengerechtigde leeftijd, niet door te zetten.

03-08-08 19:26:33 - Quote! - @ledi
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
De Paus: Als ze de laatste jaren van hun leven minder verdienen, gaat dat ten koste van de hoogte van hun pensioen en daar zullen de vakbonden vast niet akkoord mee gaan. Daar moet dus eerst een oplossing voor komen.

Verder is tegenwoordig op veel bedrijven de werkdruk zo hoog dat dat - ook bij kortere werktijd (want het werk moet toch af) - voor veel ouderen niet vol te houden is.

Dat het echter zo niet door kan gaan, ben ik helemaal mee eens.

03-08-08 20:37:51 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Ik vind dat iemand die lichamelijk of psychisch niet kan werken tot zijn/haar 70ste jaar, de gelegenheid moet krijgen om eerder met pensioen te gaan.
Als je mensen dwingt iets te doen terwijl ze het niet (meer) kunnen, worden ze ziek.
Aan de andere kant zijn er mensen die hun werk voor geen goud willen missen.
Laat die desgewenst, en indien mogelijk, werken tot hun 80ste.

Tja, en het feit dat velen zo oud worden: ik weet dat er mensen zijn die dolgraag hun plaatsje op deze wereld willen afstaan, als men begrijpt wat ik bedoel.
Oude mensen met een 'voltooid' leven moeten echter tegen wil en dank blijven leven.
Het klinkt sommige mensen misschien hard in de oren, maar de Pil van Drion zou ook kunnen meehelpen aan de oplossing van dit probleem.
Let wel: het mag natuurlijk nooit de bedoeling zijn dat men mensen laat 'inslapen' tegen hun wil; alleen maar om geld te besparen!


03-08-08 22:45:42 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Quote De Paus:
Oudere mensen hebben vaak veel ervaring en levenswijsheid, het is een verspilling van hun kennis als ze niet meer werken.

alleen jammer dat geen enkel bedrijf je aanneemt als je solliciteert ... Dat is mijn ervaring.

Verder kan Donner wat mij betreft in de Kebab zakken, ik werk al vanaf mijn 17e, (al vanaf mijn 14e als je de vakantiebaantjes en dat soort werk er bij wilt rekenen), ik zal blij zijn als ik 65 ben en de werkende wereld vaarwel kan zeggen. Laat de mensen op leeftijd zelf beslissen wat ze willen en voer die regel alleen uit bij mensen van bijvoorbeeld jonger dan 25 of 30 jaar.

04-08-08 00:28:13 - Quote! - @De Paus
De Paus
Oudgediende


WMRindex: 13.490
OTindex: 19.455
S
@ Quote Positively: Alleen jammer dat geen enkel bedrijf je aanneemt als je solliciteert.
Dat klopt. Dat komt omdat oudere werknemers meer ontslagbescherming genieten en omdat werkgevers ze bij ziekte moeten blijven doorbetalen (en oudere mensen zijn vaker ziek). Maar ook die arbeidsmarkt wil Donner hervormen: door de ontslagbescherming te verminderen zullen oudere mensen eerder aangenomen worden. Dan zijn er ook minder buitenlanders (zoals Polen) nodig om aan de vraag naar arbeid te voldoen.

04-08-08 01:55:53 - Quote! - @Unlogic
Unlogic
Senior lid

WMRindex: 455
OTindex: 405
Wnplts: België
Hoe het precies in Nederland zit qua uitkeringen, weet ik niet. Feit is wel dat die hier in België enorm vertekend zijn.

Neem nu mijn moeder; zij werkt al van haar 14de en, als zij op vervroegd pensioen gaat op haar 58ste (44 werkjaren, minus 2 jaar waar ze thuis bleef voor mij), zal zij nauwelijks meer krijgen dan het minimumpensioen van een samenwonende, dat momenteel rond de 500 EUR bengelt. Zij verrichte vroeger zwaar werk in de textielsector, nu is zij poetsvrouw (en het is niet alsof doorwerken tot haar 65ste haar extra pensioen op zou leveren, en het is al zeker geen optie om nog zo lang door te werken. Er zit nu al genoeg slijt op).

Zo ken ik dan weer gek wat ambtenaren die gemakkelijk 2000 EUR en meer krijgen als pensioen. Neem dan zelfs de hogergeleerden, die pas op het 25ste zijn beginnen te werken. Als die lekker op pensioen gaan op hun 65ste, hebben ze 40 jaar gewerkt. Oké, ze hebben meer sociale lasten betaald (want hoger inkomen), maar...

Ze verdienen ook gek veel meer tijdens hun leven en kunnen dus ook gemakkelijker geld bij één sparen. Is ook de reden waarom boeren en zelfstandigen slechts een minimumpensioen krijgen -> ze hebben bezittingen vergaard.

Gelijk hoe, als je ff uitrekend naar Belgische sociale lasten toe, leer je dat mijn moeder niet zo veel minder sociale lasten heeft betaald of de gemiddelde simpele ambtenaar met meer dan dubbel pensioen.

Zullen we?

Moeder: Arbeidster; sociale lasten 13,07 worden berekend op 108 % van het brutoloon. (Momenteel werkt ze halftijds, dus we gaan op halftijdse lonen werken). Gemiddeld mag je zeggen dat ze om en bij de 1 100 EUR bruto verdiend. Sociale lasten worden dus berekend op 1 188 EUR -> 155 EUR en wat centjes. Zij zou dus pensioen krijgen van iets meer dan 500 EUR.

De ambtenaar zou op haar leeftijd voor parttime om en bij de 1200 EUR verdienen bruto. Zijn sociale lasten worden berekend op 100 % van de wedde (want bediende statuut); -> 156,86 EUR dus.
Deze bediende echter zou een pensioen krijgen van... 1200 EUR.

Allemaal dikke bullshit dus. Neen, het moet niet allemaal hetzelfde zijn voor mij. Maar sommige pensioenen zijn belachelijk hoog en kunnen gewoonweg niet uitgelegd worden! -------
Trouwens, ik geef eventjes een idee om mensen op oudere leeftijd (beroepsafhankelijk wat oudere leeftijd is) langer aan het werk te houden. In de sociale non-profit sector (waar mijn moeder deel van uitmaakt), doen ze het volgende:
45-jarigen krijgen 1 extra dag vakantie per maand.
50-jarigen 2 extra dagen per maand.
55-jarigen 3 extra dagen per maand.

Deze zijn inderdaad betaald, en door deze extra dagen is er weer plaats voor jongere werkkrachten.

Maar dan vraag ik jou nu, als werkgever zijnde, voor wie zou JIJ opteren? Die jonge werkkracht zonder ancienniteit (dus minder duur), jongere leeftijd (dus nog eens minder duur) die 38 uren werkt (hier onze normale werkweek), of die oudere "met o zoveel ervaring", die slechts 4/5de werkt en bijna het dubbele kost van die jonge snotter?

Ervaring is goed bij bureausnotjes (en zelfs dan), niet bij arbeiders.

Conclussie: kijk op werkjaren en soort job. Zeg gemiddeld 45 jaar werken en vermeningvuldig dit met een factor afhankelijk van job; alle jaren dat je thuis hebt gezeten worden hier nog eens van afgetrokken. (Neem nu een vrouw die werkt van haar 20ste, ooit eens 2 jaar stopte met werken en aan factor 1 werkt, zou dan dus moeten werken tot haar 67ste om op pensioen te kunnen gaan.)

04-08-08 03:24:59 - Quote! - @BonVivant
BonVivant
Erelid


WMRindex: 1.733
OTindex: 2.274
S
@ de Paus, quote: "oudere mensen (werknemers) zijn vaker ziek. /quote

En dan moeten ze nog doorwerken tot hun 70e? 8O Laat jonge gezonde werklozen maar hun baan overnemen, die betalen dan toch ook AOW premie?,(omslagstelsel). Maar dus ook voor een hoop zieke oude wrakken die vragen om te mogen sterven maar die zonodig van deze en andere (christen)regeringen moeten blijven leven omdat "hun" god, die van Balkende en co. dat zo nodig vindt! Laten mensen die gezond zijn en willen blijven werken voor mijn part tot hun 100e of tot aan hun dood doorgaan. Maar ze houden wel banen voor jongeren tegen, en die knowhow kunnen ze makkelijk overdragen. En laat oude mensen die liggen weg te rotten in hun strontluiers en smeken om een humaan levenseinde, gaan, dan blijft de boel ook beter betaalbaar! Maar dwing niemand om langer door te gaan tot na 65jr, heb genoeg gezien en gehoord over mensen die besloten toch nog maar even niet gebruik te maken van de VUT op hun 57e en doorgingen en 2 jaar later stierven. En een aantal die maar 67 zijn geworden.

Bovendien vind ik dat er ook buiten de werkende samenleving moet worden gekeken hoe e.e.a in elkaar steekt, zoals ik al eerder aangaf, dat is mijn mening.

04-08-08 05:54:46 - Quote! - @GliceEsther
GliceEsther
Senior lid


WMRindex: 555
OTindex: 22
En als je het naar je zin hebt op je werk op je 65 dan mag je toch hopelijk wel doorwerken? Heb een paar mensen zien vertrekken op 65 jarige leeftijd omdat ze gedwongen werden, dat vind ik vrij erg.

04-08-08 09:30:48 - Quote! - @Ikke
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Dit is allemaal 1 grote farce. Donner roept dit nu alleen voor het schokeffect, zodat ze dadelijk kunnen zeggen van: "Oke oke, we zullen jullie niet tot jullie zeventigste door laten werken als jullie ons belasting laten heffen op de pensioenen. Is dat geen goede deal?" Terwijl niemand belasting wil betalen over zijn/haar pensioen.

04-08-08 10:59:06 - Quote! - @de Mexicaan
de Mexicaan
Oudgediende


WMRindex: 3.266
OTindex: 3.691
Als de overheid nu eindelijk eens wat geld bespaart op andere zaken, zoals onnodige wet- en regelgeving en overtollig personeel. Dan blijft er wellicht gewoon geld over voor de AOW uitkeringen.

Altijd wordt de oplossing maar gezocht in meer belastingen, accijnzen en premies. Laat de overheid eens creatief zijn en proberen geld te besparen in plaats van meer uit te geven.

04-08-08 11:55:08 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Quote De Paus:
@ Quote Positively: Alleen jammer dat geen enkel bedrijf je aanneemt als je solliciteert.
Dat klopt. Dat komt omdat oudere werknemers meer ontslagbescherming genieten en omdat werkgevers ze bij ziekte moeten blijven doorbetalen (en oudere mensen zijn vaker ziek). Maar ook die arbeidsmarkt wil Donner hervormen: door de ontslagbescherming te verminderen zullen oudere mensen eerder aangenomen worden. Dan zijn er ook minder buitenlanders (zoals Polen) nodig om aan de vraag naar arbeid te voldoen.

Ik blijf echt niet thuis als ik een beetje verkouden ben. Ken er zat die zich al ziek melden als hun een scheet dwars zit .... Feit waar ik op doelde is dat je op oudere leeftijd gewoon niet aangenomen wordt omdat je dan niet in het team zou 'passen'. Met andere woorden: wij hebben liever iemand van 23 jaar met 18 jaar ervaring. Heb me 2 jaar suf gesolliciteerd voor de functie waar ik voor geleerd heb, en wat doe ik nu? In de thuiszorg, omdat ik toch wat om handen wou hebben, terwijl ik dit soort werk niet eens meer mag doen, maar je wordt gewoon gedwongen door andere instanties om beneden je niveau aan het werk te gaan. Begrijp me goed, ben heel tevreden met wat ik nu doe maar hier heb ik niet voor geleerd ...

04-08-08 21:42:54 - Quote! - @Giovanni
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Ik werk al vanaf mijn zestiende. Als ik 65 ben dan heb ik 49 jaar gewerkt. Vind ik meer dan genoeg. Zodra ik 65 ben dan stop ik onmiddellijk. :)

04-08-08 22:21:20 - Quote! - @BonVivant
BonVivant
Erelid


WMRindex: 1.733
OTindex: 2.274
S
@ Giovanni: en dat je er dan nog een jaartje of 25 in goede gezondheid van mag genieten! 8)

05-08-08 16:33:03 - Quote! - @Giovanni
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Dank je wel man. 8) Jij ook. :)

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven