hr
jaargang -23 - laatste artikel 23-4 18:00 - 74444 artikelen - nu online 14 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1]

Uitspraak Marco Pastors

16-11-06 12:20:00 - Quote! - @Everzwijn
Everzwijn
Erelid

WMRindex: 750
OTindex: 616
Wnplts: Apeldoorn
Marco Pastors van ÉénNL heeft een opmerkelijke uitspraak gedaan. Zie hier. Mijn vraag aan jullie is, is Pastors te ver gegaan? Of is het zoals die partijgenoot aan het eind van het artikel zegt “verkeerd begrepen”? Persoonlijk denk ik dat hij inderdaad verkeerd is begrepen, omdat hij zei:
Quote:
vóór de tweede wereldoorlog deed men ook niets aan de opkomende Duitsers, zoals men nu niets doet aan de islamisering.
rnDaaruit kan ik niet concluderen dat hij moslims vergelijkt met Nazi’s. Hooguit dat hij een sluipend gevaar herkent in deze situatie en dat hij oproept om waakzaam te zijn. Ik denk dat mensen te snel op hun teentjes zijn getrapt. En nou wil ik niet generaliseren maar…ja, vooral moslims. Waarschijnlijk had hij het beter radicalisering kunnen noemen in plaats van islamisering. Islamisering hoeft namelijk niet slecht te zijn. Radicalisering is altijd slecht, of het nou christenen, moslims of kabouters betreft. Ik vind dat je zo’n verhaal als deze uitspraak van Pastors ook in de context moet zien. Zo is Pastors iemand die zegt het ware gedachtegoed van Pim Fortuyn te verkondigen, zoals Pim het heeft bedoeld. Daarmee wil ik zeggen dat hij dus net als Pim Fortuyn de grenzen opzoekt van waat wel en wat niet getolereerd wordt en die probeert te verleggen om de discussie op gang te houden. Vrijheid van Meningsuiting, weet je nog wel? Naar mijn mening heeft Pastors een iets te ongenuanceerde uitspraak gedaan door alle moslims over één kam te scheren. Maar om hem hiervoor naar het gerecht te slepen vind ik uitermate kinderachtig en eigenlijk gewoon triest. Behoorlijk triest zelfs. Wat is het fijn om een Nederlander te zijn.rn

16-11-06 12:31:32 - Quote! - @Jivebunny
Jivebunny
oud moderator


WMRindex: 2.033
OTindex: 2.918
T
Je kan toch pas achteraf beoordelen of iets slecht of goed is geweest :) Dus ja, ik heb zelf zoiets van, niks mis met zijn uitspraak. Ik heb liever dat ze hem naar het gerecht slepen, dan dat ze weer als een stel barbaren de boel gaan vernielen.

Het is gewoon over en weer zo. En het is een inherente eigenschap van de mens. Wij moeten alles in hokjes stoppen, wij kunnen niet buiten de doos denken. Daarom is er ook geen volledige democratie mogelijk in onze samenleving. Daarom struikelen zoveel mensen dan ook over aanduidingen als "die moslims", "die blanken", "die zwarten", "die joden". Ze zijn gewoon te bekrompen om te zien dat de persoon die de groep heeft aangeduid/aangemerkt/genoemd, heus niet daarmee wil zeggen dat alle mensen die aan een kenmerk dat een dergelijke groep doet aanduiden, daar ook aan voldoen. Als een groepje buitenlanders allemaal roept: "die kazen dit die kazen dat" dan vlieg ik er persoonlijk ook niet van uit mijn slof, maar omgekeerd merk ik dat er altijd veel en snel met geweld en agressie wordt gereageerd. Dat is toch krom of niet dan?

Nou ja, goed, ik hoop dat de lezers ook wel begrijpen dat ik met "groepje buitenlanders" niet alle buitenlanders bedoel... Het is gewoon niet praktisch om de mensen die ik daarmee bedoel allemaal naam voor naam ga opnoemen of niet dan?

Dat is eigenlijk het punt wat ik tracht te maken hehe. Mensen voelen zich te snel aangesproken en gediscrimineerd de laatste tijd. Komt denk ik doordat de groep op het moment weer belangrijker is dan het individu in de huidige samenleving... en zo gaat de cirkel maar door en door. Over enige tijd is het individu weer belangrijker als de groep in onze samenleving. Krijgen we daar weer gezeik mee of zo. (Zoek maar eens in geschiedenis boeken, in de Middeleeuwen was de groep belangrijker dan het individu, en een aantal jaren geleden was dit omgedraaid. Nu gaan we weer richting de groep > individu.

Humans... we have the possibility to be and become fabulously magnificient creatures, but we are also capable of brutal violence and completely incomprehensible "evil".

Dit zal tot de einde der tijden (voor de mens dan) blijven doorgaan, naar mijn idee.

16-11-06 13:30:01 - Quote! - @Jivebunny
Jivebunny
oud moderator


WMRindex: 2.033
OTindex: 2.918
T
Heb ik het onderwerp doodgeluld? Of is het niet iets wat bij onze WMR leden leeft? :P

16-11-06 13:32:38 - Quote! - @de Mexicaan
de Mexicaan
Oudgediende


WMRindex: 3.266
OTindex: 3.691
Het leeft wel, maar er staat meer info in jouw reactie dan ik hier doorkrijg. Maar goed, het lijkt er inderdaad op dat men soms onnodig fel reageert op politiek geladen uitspraken. Niet nodig, de feiten moeten verteld mogen worden.

16-11-06 13:48:17 - Quote! - @Everzwijn
Everzwijn
Erelid

WMRindex: 750
OTindex: 616
Wnplts: Apeldoorn
Je hebt gelijk dat ze hem beter naar het gerecht kunnen slepen dan weer een aanslag hier of daar of de boel aan gort slaan. Dit is in ieder geval een stuk beter geïntegreerd gedrag.

Het is wel zo dat veel moslims door hun cultuur een stuk sneller persoonlijk beledigd zijn dan wij Nederlanders. Dat komt volgens mij omdat (excuus voor een reactie met toch weer hokjesgedrag) “zij” veel meer dat saamhorigheidsgevoel hebben dan “wij”. Oftewel, zoals je zegt. Dat de groep weer belangrijker wordt dan het individu. Bij hun is de groep altijd belangrijker geweest. Wij voelen ons niet persoonlijk aangevallen omdat wij ons zelf los kunnen zien van de groep. Wij kunnen alles veel makkelijker relativeren.

Ik grapte wel eens met een Turkse jongen dat moslims geen gevoel voor humor hebben. Onzin natuurlijk, maar naar aanleiding van die cartoons over Mohammed hadden wij het daar over en toen zei ik dat. Daar kon hij wel om lachen. Niet om de cartoons maar om de grap dat moslims geen gevoel voor humor zouden hebben. Oftewel, het komt erop neer dat ze gewoon een ander soort humor hebben.

Het probleem is dus dat de meerderheid van de bevolking in Nederland niet meer actief een geloof aanhangt. Veel mensen gaan niet meer naar de kerk, terwijl geloof in haar puurste vorm vaak juist mensen nader tot elkaar brengt. Daarom zijn Mensen zoals Pastors bang voor Islamisering. Hij is bang dat straks Nederland niet meer Nederland is maar Klein Turkije of Klein Marokko. Dat klinkt misschien raar, maar zo zijn de ideeën van Pim Fortuyn oorspronkelijk ook opgebouwd. Ik was het vaak niet eens met Pim, maar ik had wel respect voor hem. Hij durfde in ieder geval te zeggen wat ie op zijn hart had. Opkroppen is ook niet goed moet je maar denken.

Ik ben persoonlijk eerder bang voor amerikanisering dan voor islamisering. Maar das een heel ander verhaal.

16-11-06 13:51:55 - Quote! - @Jivebunny
Jivebunny
oud moderator


WMRindex: 2.033
OTindex: 2.918
T
Bang voor Amerikanisering? Dat is al lang in progress :D Ik denk dat we op 60% completion zitten als ik zo even met engelse en "veramerikaniseerde" krachttermen mag gooien :D

16-11-06 13:55:35 - Quote! - @Everzwijn
Everzwijn
Erelid

WMRindex: 750
OTindex: 616
Wnplts: Apeldoorn
kabinet met in de coalitie SP en D66, krijgen we een gekozen premier en schaffen we het koningshuis af. Meteen 80 % completion. :P

16-11-06 16:22:55 - Quote! - @Oxazepammetje
Oxazepammetje
Als Pastors nazi's en moslims in één zin noemt en er een mogelijke verband of een vergelijking tussen legt vind ik dat grof en generaliserend.
Komt eerlijk gezegd alleen maar over als populistisch a la Pim Fortuyn.

16-11-06 16:28:28 - Quote! - @Jivebunny
Jivebunny
oud moderator


WMRindex: 2.033
OTindex: 2.918
T
Jep, en generaliseren mag tegenwoordig niet meer... En dat is nou het hele probleem. Het beestje moet een naam hebben, want we kunnen niet effekes alleen de betrokkene individuen waarop een dergelijke opmerking op van toepassing is, gaan liggen opsommen of wel dan?

Maar je hebt gelijk, het is maar populistisch gezwam, en zolang je er geen aandacht aan schenkt, komt het ook niet in het nieuws. Zodra je er juist moeilijk over gaat liggen doen, dan duiken ze er allemaal op. Negatieve aandacht is tegenwoordig de gewenste aandacht, omdat het het tienvoud bereikt qua effect t.o.v. gewenste, positieve aandacht.

Moslims, doe een slimme zet hier, negeer die sukkel.

16-11-06 20:04:15 - Quote! - @Tukka
Tukka
finalist MPPV 06

WMRindex: 292
OTindex: 954
Quote Jivebunny:
Bang voor Amerikanisering? Dat is al lang in progress :D Ik denk dat we op 60% completion zitten als ik zo even met engelse en "veramerikaniseerde" krachttermen mag gooien :D


Doe ik zo veel mogelijk niet, ik heb er best wel een hekel aan :D

16-11-06 20:07:06 - Quote! - @NeaRoW
NeaRoW
Erelid


WMRindex: 472
OTindex: 2.965
S
Krijg je weer van die reacties van jive van een halve kilometer :D geweldig

17-11-06 12:56:00 - Quote! - @Jivebunny
Jivebunny
oud moderator


WMRindex: 2.033
OTindex: 2.918
T
:D Beter een halve kilometer te lang dan een halve kilometer te kort, anders krijg je weer een halve kilometer reacties dat ze je niet begrijpen :P

17-11-06 14:53:17 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
GOED LEZEN - GOED LUISTEREN - EN OP TIJD NAAR DE WC GAAN

Er is altijd Besluipend gevaar - Je kunt ook zeggen dat het steeds sterker wordende anti-moslim gevoel dat gevaar is - gebrek aan inzicht en aan interesse - een soort indommelitus.

Je kunt ook het gevaar zien in de steeds verdere afbraak van de sociale systemen in alle Europesche landen.

Je kunt ook het gevaar zien in uiterst slecht onderwijs in Nederland - de bakermat voor de toekomstige reflectie en dynamiek van het arbeidersfront.

Je kunt ook een gevaar zien in de steeds meer groeiende ontreddering van de jeugd als het gaat om werk, waarden en toekomst - beelden roepen het me op die zo oud zijn, zo oud..

Je kunt ook een gevaar zien in de steeds meer groeiende behoefte om interne problematiek af te schuiven naar buiten - anderen hebben het gedaan, we zelf doen niets verkeerd.

Je kunt ook het gevaar zien in de steeds meer op geld gebaseerd en voor geld georiënteerde samenleving die alle andere waarden koppeld aan het kapitaal. Bezit is ok - moeten is goed, streven is het woord.. meer meer meer.. (dan is martelen best een goede rede)

Je kunt ook het gevaar zien in mensen die beweren dat ouder worden een last is en dat je vooral niet te oud moet worden want dat is verkwisting van kapitaal - want ouderen zijn vooral niet productief (politici ook niet - meeste politici zijn mannen)

Je kunt ook het gevaar zien in de discussie over het broeikast effect dat zo eenlijnig moet worden - wil worden - dwingt onbespreekbaar te worden dat we misschien een compleet ander klimaats verandering over het hoofd zien. Ziende blind - ja, ik geloof in de CO2 en verder ook nix (dus weer blind)

Je kunt ook het gevaar zien in de steeds meer dwingende rede om Kern-energie te gaan toepassen - dat eigenlijk ook alleen als goed alternief blijkt - maar een toekomst geeft waarbij generaties zich moeten verantwoorden voor een systeem dat vele generaties overleeft..

Je kunt ook het gevaar zien in de steeds meer roep voor veiligheid en dat resulteerd in een steeds meer terroriserende overheid die naar binnen toe de meest hilarische beperkingen en voorwaarden oplegt. Uitgeprocedeerd op het gebied van recht en onrecht - ten einde raad dit recht dan maar afschaft - korte metten maakt van verzet in welke vorm en uit welke hoek dan ook - 1984.

Jongeren weten nog lang niet welk gevaar wel niet te bedenken valt.
Maar wees eens lief - en knuffel een ander.

Je kunt ook het gevaar zien in de steeds meer corrigerende wetenschap die ons gaat vertellen wat gezond en ongezond is - en dat alleen een karige hap met gezonde beweging - en wat al dan niet - de keuze is voor de toekomst. Dat komt de VVD wellicht goed uit.

Je kunt ook het gevaar in de narcotisering van de samenleving zien waarbij steeds meer jongeren zich verfrissen aan poeders, pillen en drankjes - omdat ze de realiteit - een oud probleem - niet aan kunnen.
Te veel stress voor kinderen die nog lang niet werken en nu al een full time zelfmartel programma doorlopen om maar bij te blijven, gestudeerd te zijn en vooral deel uit te kunnen blijven maken van een wereld waarin kennis een ozo vluchtig niets blijkt.

Je kunt ook het gevaar over het hoofd zien dat je zelf het grootste gevaar bent - dat jouw keuzes ook deeluitmaken van de ontwikkelingen - dat de behoefte die jij claimt de markt gaat bepalen - dat wij met z'n alle de wereld maken zoals die is.

Het grootste gevaar is ons bewustzijn - en soms lijkt het, is het gewoon een feit, dat we alles eraan doen om maar niet geconfronteerd te worden met dat brandend feit - het gaat om me zelf..

Verbeter de wereld verbeter je zelf

Maar helaas.. de westerse gemeenschap heeft zich een vorm van perfectie aangemeten die moeilijk doorbreekbaar is. Introspectie van een volk heeft nooit geschaad..

Lees Erich Fromm

Nog iets - Als je lezen klote vind heb je vooral pech in deze wereld - leer lezen, leer vooral dat lezen, goed lezen je leven bepaald - beter kan ik het niet zeggen - wel vaker herhalen!

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven