hr
jaargang -23 - laatste artikel 20-4 10:00 - 74425 artikelen - nu online 23 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1]

Deventer Moordzaak

20-03-07 17:14:28 - Quote! - @heb ik
heb ik
Oud Moderator


WMRindex: 1.801
OTindex: 1.045
DEN HAAG - De advocaat-generaal bij de Hoge Raad, A. Machielse, meent dat nog onderzoek nodig is voordat de Hoge Raad kan besluiten over heropening van de Deventer moordzaak.

Hij zei dat dinsdag bij de bekendmaking van zijn conclusie op het herzieningsverzoek van Ernest Louwes, de man die veroordeeld is voor de moord in 1999 op de weduwe Wittenberg.

De conclusie is een advies aan het hoogste rechtscollege van Nederland, dat later zelf een besluit neemt over eventuele herziening van de zaak.

Verklaring

Volgens de advocaat-generaal, die lid is van het parket bij de Hoge Raad, moet uitgezocht worden waarom de verklaring van een getuige niet in het strafdossier is terechtgekomen. Het gerechtshof kende deze verklaring daardoor niet en kon die dus ook niet meenemen in zijn oordeel.

Deze verklaring kan daarom een 'novum' zijn, reden voor de Hoge Raad om de Deventer moordzaak te heropenen. Maar alleen een nieuw feit is niet genoeg.

Oordeel

De Hoge Raad moet ook vermoeden dat het oordeel van het gerechtshof anders had uitgepakt als het van het novum op de hoogte was geweest. Omdat voor Machielse nog onduidelijk is of dat het geval is, wil hij de twee politiemensen laten ondervragen die de getuige hebben gesproken.

Het gaat om een medewerker van de begraafplaats waar Wittenberg is begraven. Hij heeft onlangs verklaard dat hij in 1999 aan de politie heeft verteld dat de klusjesman van Wittenberg op 24 september van dat jaar tegen hem zei dat de vrouw dood was en hoe dat zou zijn gebeurd. Op die dag was het slachtoffer nog niet gevonden. De politie heeft dat deel van de verklaring volgens de getuige niet opgenomen.

Sporen

Over andere punten die de advocaat van Louwes had aangedragen aan de Hoge Raad, adviseert de advocaat-generaal negatief: die zijn in zijn ogen niet voldoende om de zaak ter herzien. Zo noemt hij een onderzoek van een Brits forensisch laboratorium naar DNA-sporen van Louwes op de blouse van de weduwe "boterzacht geformuleerd".

Vrijspraak

De feiten die daarin worden genoemd, zijn òf niet nieuw òf zouden niet tot een vrijspraak hebben geleid, aldus Machielse.

De zaak-Louwes sleept inmiddels al ruim zeven jaar. Het is het derde herzieningsverzoek dat Louwes bij de Hoge Raad indiende. Louwes heeft vanaf het begin ontkend iets met de dood van de weduwe Jacqueline Wittenberg van doen te hebben gehad.
(c) nu.nl
______________________________________

Ik wil graag weten wat jullie denken over deze zaak.
Denken jullie dat het OM fouten heeft gemaakt en dat Louwes ten onrechte vast zit of heeft hij er wel iets mee te maken?

24-03-07 22:57:41 - Quote! - @Mmore
Mmore
Administrator


WMRindex: 1.439
OTindex: 15.022
Ik vind het vreemd dat de Hond er zo zijn tanden inzet.. Hij heeft hier immers niet veel bij te winnen en daarom heb ik ergens een vaag vermoeden dat hij wel eens gelijk zou kunnen helpen.

24-03-07 23:01:14 - Quote! - @Cee-N-Cee
Cee-N-Cee
Oudgediende


WMRindex: 1.300
OTindex: 15.343
S
Soms Mmore, verlies je jezelf in de zaak, hij hoeft nog niet eens gelijk te hebben. Hij maakt blunder na blunder, sleept anderen met zich mee, die man is compleet verblind.
Soms is het niet meer te doen om het recht maar om je eigen eer, voor je eigen gevoel althans, en ik denk dat dat hier het geval is. Die man wil gewoon gelijk krijgen en haalt daarbij alles uit de kast...

27-03-07 19:53:14 - Quote! - @lunaa
lunaa
Op Atfreeforum,
te vinden via Wikipedia is interessante informatie te vinden over de Deventer Moordzaak.
Maurice gooit mensen die tegen hem ingaan, van zijn site. De bewuste site is opgericht door mensen die van de Site van Maurice zijn gegooid.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven