hr
jaargang -23 - laatste artikel 16-4 18:00 - 74405 artikelen - nu online 21 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens


[1] 2

Wat is volgens jou dom en wat is volgens jou slim?

23-02-13 12:25:42
Noepetote
Senior lid

WMRindex: 759
OTindex: 224
Dit vind ik altijd een interessante discussie. En aangezien je in dit forum mag filosoferen, dacht ik: ik zal deze vraag hier eens neerzetten. Wat is volgens jou de definitie van slim en wat is volgens jou de definitie van dom?

23-02-13 12:34:40
nietmeer
slim, wijs en handig overlappen maar zijn niet hetzelfde. Slim is volgens mij dat je je, door handig gebruik van je denkvaardigheden (IQ) maar vaak ook van allerlei andere vaardigheden goed uit onhandige situaties kunt redden en goed problemen kunt oplossen. Dom is hier gewoon het tegenovergestelde van :P

23-02-13 12:36:51
Sto
Oudgediende


WMRindex: 6.021
OTindex: 14.071
slim
slim bijv.naamw.Uitspraak: [sli;m] als je snel iets begrijpt, of als iets daar blijk van geeft

23-02-13 12:39:01
nietmeer
@Sto: ik probeerde juist creatief te zijn, en zelf een definitie samen te stellen. :P

23-02-13 13:33:32
Sto
Oudgediende


WMRindex: 6.021
OTindex: 14.071
wortel: snap ik :P maar ik dacht ik begin met een officiële definitie :P.

Dom is als je minder lijkt te weten en trager dingen lijkt te begrijpen als de rest van de omgeving, slim ben je als je dingen sneller begrijpt en een dieper inzicht hebt denk ik :P

23-02-13 13:36:09
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Slim is uitgeven wat je hebt, dom is uitgeven wat je niet hebtafbeelding

19-10-13 21:29:54
Noepetote
Senior lid

WMRindex: 759
OTindex: 224
En nou ga ik even een hele rare vraag stellen, maar is het eigenlijk erg om dom te zijn?

19-10-13 21:32:00
Noepetote
Senior lid

WMRindex: 759
OTindex: 224
Quote wortel:
@Sto: ik probeerde juist creatief te zijn, en zelf een definitie samen te stellen. :P

Je kunt natuurlijk ook sociaal slim zijn. Dat je mensen goed kunt aanvoelen enzo. Ik vind het wel jammer dat dat hier niet genoemd wordt. :)

19-10-13 21:35:39
nietmeer
Ja, dom zijn is erg. Te slim zijn ook.

Je moet met mensen kunnen comuniseren. Dit kun je het beste doen wanneer je ietsjes slimmer bent dan de rest. Zo begrijp je alles, heb je misschien een snellere verwerkingssnelheid, maar kun je jezelf nog duidelijk maken tegenover een ander.

Wanneer je te slim bent gaat dat niet meer. Dan ben je te ongeduldig om nog dingen uit te kunnen leggen.
Wanneer je dom bent is dat ook een probleem. Dan moet alles voor jou uitgelegd worden en da's ook niet fijn.

20-10-13 16:14:58
nietmeer
@Noepetote:
Quote wortel:
<knip> maar vaak ook van allerlei andere vaardigheden <knip>


niet erg nadrukkelijk, maar iets in de richting stond er heel vaag in...

20-10-13 22:08:44
De Paus
Oudgediende


WMRindex: 13.484
OTindex: 19.452
S
Het is slim om te luisteren naar de wijze raad van anderen, maar het is dom om je al te zeer door anderen te laten leiden.

Denk daar maar eens over na.

08-01-14 21:49:51
Noepetote
Senior lid

WMRindex: 759
OTindex: 224
Oké, mag ik dan nog zo'n vraag stellen, want ik vind dit wel interessant.
Bestaan er volgens jou slechte mensen? Zoja, wanneer is iemand slecht dan?

10-02-14 10:04:58
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
kernfusie is slim
zonnecellen lijken slim..
maar er zit iets onslims aan vast.


10-02-14 18:32:12
nietmeer
Dom is om niet zelf na te denken.
Slim is dingen proberen die anderen niet gelukt zijn.

28-03-14 01:00:52
botte bijl
Oudgediende


WMRindex: 90.799
OTindex: 39.076
dom is dat mensen mij proberen aan te praten dat het verzamelen van films e.d uit de ex-DDR zinloos en verwerpelijk is.
slim is dat ik het toch doe en daardoor mensen uit het voormalig Oostblok beter begrijp.

28-03-14 10:10:45
Madarian
Oudgediende


WMRindex: 2.597
OTindex: 5.605
@Noepetote: Hangt van de definitie van 'slecht' en 'goed' af. Slecht en goed bestaat per definitie niet. Net zoals eer. Dat we iets 'goed' of 'slecht' vinden ligt aan de opvoeding en de waarden die mensen hebben meegekregen. Voorbeeld: Amerika en de EU vinden Rusland op dit moment slecht door het innemen van de Krim. Rusland vindt Amerika en de EU slecht omdat er geen rekening gehouden wordt met Rusland. Zijn ze werkelijk goed of slecht, of ligt dat alleen aan hoe 'the beholder' (weet hier even geen goede vertaling voor) er naar kijkt?

Goed en slecht is meer een 'gevoel' of naam voor iets wat niet definieerbaar is, en bestaat daardoor eigenlijk niet. Het is de waarde die men er aan geeft. Net als eer. Eer is ook niet echt bestaand. Eer heeft een andere betekenis voor een ander, en bestaat daarom eigenlijk niet.

14-04-14 07:57:19
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.822
OTindex: 90.580
@Noepetote: natuurlijk is het niet erg om dom te zijn.. zolang iemand maar gelukkig is met zichzelf en zijn leven..
er zijn gelukkige, domme mensen, en ongelukkige, slimme mensen.. wat is beter?!

en of 'goed en slecht' bestaat? ja.. maar wie bepaalt wat goed of slecht is?
dat varieert, afhankelijk van de situatie en persoon en tijd en plaats..

ruim gezien, denk ik, dat 'goed is, wat op anderen en jezelf een positief effect heeft' en slecht is het tegenovergestelde, als je jezelf en omgeving negatief beinvloedt.

dan kun je natuurlijk gaan vragen wat positief en negatief is.. en oneindig doorgaan woorden te analyseren..

uiteindelijk leeft ieder zijn eigen leven, op zijn eigen manier.. en is goed en slecht helemaal niet zo belangrijk..

====

dom en slim zijn ook alleen maar 'relatieve oordelen' en niet echt heel belangrijk.
iedereen heeft andere eigenschappen.. iemand kan dom zijn in het maken van sommetjes, en slim in het vinden van oplossingen voor iets anders..

14-04-14 18:38:39
Noepetote
Senior lid

WMRindex: 759
OTindex: 224
Quote @allone:
iemand kan dom zijn in het maken van sommetjes, en slim in het vinden van oplossingen voor iets anders..

Ja, da's natuurlijk helemaal waar!

Laatste edit 14-04-2014 18:38

Laatste edit 14-04-2014 18:39

08-05-14 23:03:56
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
hoe dom zijn we als groep - en hoe slim zijn we als ons zelf - of hoe slim is de groep en hoe dom zijn we alleen -

bedenk een situatie :

a) alleen in een bos - als group in een bos
taken:
bedenk slim gedrag
bedenk dom gedrag
bij: droog hout kunnen vinden, vuur kunnen maken - beschutting bouwen, eten vinden

de slimme opmerking in de ene groep
is een domme opmerking in de andere groep
bij een gelijke opmerking.

:

Laatste edit 08-05-2014 23:05

08-05-14 23:08:06
nietmeer
@heraux: ik ben liever met een groep in een bos

eerst kijken naar ieders talenten
taken verdelen
energie verdelen

samen ben je slimmer

21-10-14 20:56:46
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.822
OTindex: 90.580
@Ronnymij: het geheel is meer dan de som van de delen  ;)

21-10-14 21:05:24
nietmeer
@allone: een goed team is als een lichaam met al z n organen

het geheel houdt de machine aan de gang


21-10-14 21:08:13
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.822
OTindex: 90.580
@Ronnymij: precies :ja de intelligentie van de natuur - om bij het topic te blijven *)

21-10-14 21:21:48
nietmeer
@allone: maar is de natuur dan slim of dom?

In de natuur zijn strukturen aanwezig die slim overkomen, maar misschien alleen maar natuurkundig verantwoord zijn, dus bijna instinctief uitgevoerd worden.( kristallen, groeivormen van bomen en planten etcetera)

Zijn wij mensen dan ook zo of hebben we iets extra s meegekregen waardoor we van t pad af kunnen en onze eigen strukturen maken? Is dat dan slim ?

21-10-14 21:57:06
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.822
OTindex: 90.580
@Ronnymij: hmmm, moeilijk vraag, zo laat op de avond *)

natuurkunde is deel van de natuur, toch?
beter gezegd, 'natuur-kunde is onze kennis over hoe de natuur werkt'

.. instinct kan vaak slimmer zijn dan iets waarover is nagedacht..

~ ik denk niet dat wij intelligenter zijn dan de natuur
maar dan.. wij zijn niet buiten de natuur, wij zijn de natuur, wij zijn deel van de natuur, wij zijn een product van de natuur..

het enige 'extra' dat wij hebben meegekregen is de vrije wil om van het pad af te kunnen, maar dat kan zowel constructief als destructief zijn  ;)

dom en slim zijn ook alleen maar 'relatieve oordelen' en niet echt heel belangrijk.
iedereen heeft andere eigenschappen.. iemand kan dom zijn in het maken van sommetjes, en slim in het vinden van oplossingen voor iets anders..


Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven