hr
jaargang -23 - laatste artikel 28-3 18:00 - 74300 artikelen - nu online 16 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Consumenten Forum, met welk bedrijf moet je wel/niet zaken doen


[1] 2 3 4 5

Nooit meer NS.

15-11-09 20:30:39
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Vorige week of zo hadden we in een WMR topic het over de NS. En haar claim dat 95,4% van de treinen op tijd rijd. Zelf had ik andere ervaringen, die ik nog even op een rij zet:

In oktober: 5 trajecten: slechts 1 op tijd, de andere 4 meer dan een half uur vertraging waarvan twee zelfs meer dan een uur. 80% te laat dus.

Omdat er nogal wat opmerkingen kwamen over de geldigheid van deze steekproef, kondigde ik aan dat ik in november, waar we weer van de NS konden genieten, eens opnieuw zou turven.

Dit weekend: 4 trajecten. Ik reken het busvervoer tussen Hoogeveen en Meppel niet mee, dat was gepland en bekend. Resultaat: zoon op zaterdag 1 met een half uur vertraging, 1 op tijd. Wij vandaag 1 met een kwartier vertraging en 1 met drie kwartier omdat een traject ongepland geheel dicht was en er om gereden moest worden.

Score van dit weekend dus: 75 % met vertraging van minimaal een kwartier. Slechts 25% op tijd.

Hoe komt de NS in vredesnaam aan die 94,5%? Ik heb niet veel verstand van statistieken, maar denk wel dat het juist is als ik stel dat het statistisch erg onwaarschijnlijk is dat wij vrijwel uitsluitend de 5,5% treffen die wel te laat is.

Het is veel waarschijnlijker dat de NS knalhard liegt of flink sjoemelt met de cijfers. Als je bijvoorbeeld alle treinen die niet rijden niet meetelt omdat ze immers geen vertraging hebben als ze niet rijden, kom je een heel eind. Of alles wat door oorzaak van buitenaf komt, zoals ongevallen, niet meetelt. Dat de reiziger een uur extra reistijd heeft, who cares.

Whatever, die 94,5% is pure kolder. En de kans dat ik nooit meer een trein van binnen zal zien nagenoeg 100%. Ik ga wel met de auto, die is ook zonder NS vertraging al veel sneller en comfortabeler. En gezien hun prestaties op stiptheid nog veel beter.


15-11-09 20:37:21
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Voor de NS heeft een trein vertraging als ze drie minuten later is dan de tijd die vermeld staat op de vertrekstaten. Dat wordt, of is ondertussen al geworden, vijf minuten. Dat is een behoorlijke marge.
Verder tref je niet toevallig alleen de 5.5% die te laat is volgens de cijfertjes. Ten eerste leg je in je ervaring meer nadruk op de treinen die te laat zijn, dan de treinen die op tijd zijn. Op vrijdag de dertiende gebeuren niet meer ongelukken, maar mensen letten er gewoon meer op. Daarnaast moet je je bedenken hoeveel treinen er wel niet rijden in Nederland: ons spoorwegennetwerk is het drukst bereden van de hele wereld (als ik me dat goed herinner. Hoe dan ook: onze sporen zijn druk). Dan is 5.5% een behoorlijk groot absoluut getal.

Niet dat ik tevreden ben over de NS. De afgelopen paar dagen waren in regio Haaglanden een ramp -_-'

15-11-09 21:02:41
n13l5
Lid

WMRindex: 19
OTindex: 46
Wnplts: Maastricht
Ik heb de meeste vertragingen als ik uit de trein moet omdat ze met het spoor aan het werk zijn, en ik dan in zo'n bus moet. En ze hebben eigenlijk nooit genoeg bussen.

Maar dat wordt ver van te voren gemeld (er hing bij het station een brief waar en wanneer ze aan het werk gingen)

Al heb ik ook wel eens moeten wachten omdat het Station Utrecht CS geen ruimte had voor onze trein...

15-11-09 21:11:22
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Liever te laat vanwege werkzaamheden, dan te laat omdat de trein ontspoord is dankzij gebrekkig onderhoud :P

Hét grote verborgen voordeel van een studenten OV-kaart: je kunt onbeperkt omreizen :D

15-11-09 21:24:19
n13l5
Lid

WMRindex: 19
OTindex: 46
Wnplts: Maastricht
Ik alleen in het weekend...
Maar goed, zovaak reis ik niet met de trein.

15-11-09 21:27:54
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Quote Ikke:
Verder tref je niet toevallig alleen de 5.5% die te laat is volgens de cijfertjes. Ten eerste leg je in je ervaring meer nadruk op de treinen die te laat zijn, dan de treinen die op tijd zijn.


Ik heb ALLE trajecten genoemd die leden van ons gezin h=in oktober en november hebben afgelegd en dan is het niet anders dan de cijfers zoals hierboven. Heeft dus niets te maken met letten op.

Wat blijft is dat de intentie om mensen uit de auto te krijgen zeer effectief bestreden wordt door NS.


15-11-09 21:38:29
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Het lot straft ze af voor hun nieuwe reclames _O_

15-11-09 23:26:20
n13l5
Lid

WMRindex: 19
OTindex: 46
Wnplts: Maastricht
hun reclames? Ik moet wat meer televisie gaan kijken denk ik.
Ikke, zijn ze zo slecht?

16-11-09 08:20:04
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Nee, maar ze maken reclame met het feit dat mensen voor afspraken e.d. graag op tijd komen en roemen zichzelf als de manier om dat te doen.

Praktijk is echter dat als je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te laat wil komen, je met de NS moet gaan. Kan je ook nog kleumen op tochtige stations, lopen door de regen omdat het station nooit daar zit waar je heen moet en genieten van allerlei mensen die je nooit als reisgezelschap uitgekozen zou hebben.


16-11-09 09:24:26
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Ik kan 'm even niet op youtube vinden, maar de strekking is: "Wie op tijd wil zijn, kiest voor de trein"

Lachertje van de eeuw :P

16-11-09 10:46:18
Jovi-Mama
Oudgediende


WMRindex: 224
OTindex: 10.276
S
Kleine toevoeging....

Ik reis nooit met de NS, zoonlief echter wel. Vorig jaar een jaarkaart Deventer - Utrecht (bijna 4000 euro.....!!!!!!) en hij kan vaker niet dan wel zitten, is vaker niet dan wel op tijd...

Dus wat mij betreft: NS: :r:r:r

16-11-09 10:49:05
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Ik heb nog steeds het idee dat de privatisering der NS één der meest stomme missers van Nederland is 8O

16-11-09 11:13:47
Jovi-Mama
Oudgediende


WMRindex: 224
OTindex: 10.276
S
Quote Kpuc:
Ik heb nog steeds het idee dat de privatisering der NS één der meest stomme missers van Nederland is 8O


Dat is geen idee, dat is een feit.

16-11-09 12:40:51
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
KPUC: _O_

16-11-09 12:42:44
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Jovi, Invis, het is gewoon een feit dat NS'ers oude stijl en Postbodes oude stijl veel relaxter zijn, en waren, want het is een uitstervend ras 8O Nog een gelukkie dat de Hermandad niet is geprivatiseerd.. Nog niet iig 8O

16-11-09 15:23:17
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Quote Jovi-Mama:
hij kan vaker niet dan wel zitten, is vaker niet dan wel op tijd...


Wat mij betreft mogen ze de eerste klasse wel eens afschaften. Vaak moeten mensen staan omdat ze niet in de eerste klasse mogen gaan zitten, terwijl die gewoon leeg is.

16-11-09 15:26:32
Kameleon
Oudgediende


WMRindex: 452
OTindex: 48.504
T S
Quote Ikke:
Quote Jovi-Mama:
hij kan vaker niet dan wel zitten, is vaker niet dan wel op tijd...


Wat mij betreft mogen ze de eerste klasse wel eens afschaften. Vaak moeten mensen staan omdat ze niet in de eerste klasse mogen gaan zitten, terwijl die gewoon leeg is.

amen! _O_

En ik bedoel, waarom zou je 1e en 2e klas doen, je komt toch wel op je bestemming, maar het 1e klas gebeuren zal wel zijn voor de mensen die zo ontzettend egoïstisch waren, dat ze zich zó belangrijk voelden... :r

16-11-09 15:29:29
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
1e klasse is een keuze: bredere stoelen (drie per breedte ipv 4!) en meer rust voor hen die werken willen. En daar voor willen betalen. Dat is op zich te billijken.

Kpuc: wat te denken van de rivatiserng van de nutsbedrijven.... ook al zo'n lekkere.

Privatiseren Hermandad.... is dat al niet aan de gang? Hoeveel zaken worden nu door particuliere bedrijven gedaan op gebied van beveiligen, opsporing en patrouilles............

16-11-09 15:36:56
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Hm, klasse 1 is voor wat je extra betaald aardig ondermaats.. Ik zie het OV zo, je hebt mazzel als je een stoel vindt, of je hebt pech om naast een ruftbeer te gaan zitten. Je hebt geluk als je vanuit jezelf bedenkt van damn, die NS zal wel weer de boel fokken dus ik trek er een uurtje extra voor uit, dan maar genieten van mensen en omgeving.

Zolang wapens in dit land niet aan Jan en Alleman worden vrijgegeven zal een privaat opsporingsapparaat niet werken, ongeacht de functie van koppeling middels sofinr. en aanverwanten 8O

16-11-09 15:39:27
nietmeer
Half uur vertraging tijdens de heenreis naar Culemborg :|

Wat ik overigens ook storend vind, en dat heeft niets met op tijd te maken, is dat er ontzettend weinig wordt gecontroleerd op vervoersbewijzen. Dat je op het traject Hoogeveen-Zwolle nooit gecontroleerd wordt is al lang duidelijk (ik heb het al vaak genoeg meegemaakt). Maar tot aan Culemborg, via Utrecht etc wordt evenmin gecontroleerd. Tenminste, eergisteren tijdens de reis naar Culemborg. Het kan best zijn dat er wel eens gecontroleerd wordt op dat stuk.

Vervolgens werd ik op de terugweg ook niet gecontroleerd. Op een gegeven moment kwam er een conductrice een propvolle coupé binnengelopen [ik was onderweg naar een andere coupé]. Ze gaf meteen al aan dat ze de vervoersbewijzen niet ging controleren, maar enkel vragen zou beantwoorden.

Ik had gewoon het hele stuk zwart kunnen rijden 8O, maar ja, dat weet je helaas nooit van tevoren.

Het is natuurlijk wel eens voorgekomen dat ik gecontroleerd ben (toen ik naar de 10e bowling ging), maar dat was pas vanaf Zwolle. En zoals ik al eerder heb aangegeven, ben ik nog nooit op het traject Hoogeveen-Zwolle gecontroleerd. Ik heb dat traject al ruim 4 maal 'gehad'....

Zwartrijdersparadijs?

16-11-09 15:40:59
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Vailan, nope, dat is gewoon een teken van goed vertrouwen ;)

Heerlijk, ik zie ineens hoe de Hollander hier los komt _O-

16-11-09 15:41:07
Kameleon
Oudgediende


WMRindex: 452
OTindex: 48.504
T S
Vailan, zoek je nog een huisknecht? :P Gratis treinrijden :D

16-11-09 15:43:11
nietmeer
@Kaam: Nee bedankt :P.

Kpuc: Een beetje te goed, als je het mij vraagt. :ja

16-11-09 15:45:38
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Vailan, dus niet jammeren als je ooit eens een bon krijgt voor zwartrijden, dat is t risico van de verleiding om het Hollanderschap te beoefenen :P

16-11-09 15:47:22
Ailurus
Erelid


WMRindex: 77
OTindex: 3.132
S
Nounou, het valt best wel mee vind ik. Ik reis nu voor 't vierde jaar bijna wekelijks met de trein, en natuurlijk gaat het wel eens mis. Of de NS daar altijd zelf wat aan kan doen, betwijfel ik.

Wat echter WEL zo is, is dat de berichtgeving en communicatie erg slecht is als er wat mis is. Zo heb ik ooit 3 uur(!!) op station Houten doorgebracht, nadat de trein er mee ophield (enkel spoor, uitrangeerstuk niet in de buurt). Niemand kon zeggen wanneer er weer een trein zou komen.

Waar ik me ook aan erger zijn die Prorail werkzaamheden; natuurlijk moet het spoor onderhouden worden, maar waarom moeten bepaalde trajecten 5 keer worden stilgelegd? Werk dan met meer mensen wat harder ofzo...

Vailan, 4 keer is niet heel representatief denk ik ;) Ik heb inmiddels zo'n 100x het traject Eindhoven - Ede-Wageningen gereden, en ik kan je vertellen dat de controle erg wisselend is. Niet dat ik met mijn OV een kaartje hoef te kopen ;)

Oja, nu toch iedereen z'n gal aan het spuwen is: de conducteurs mogen wel wat coulanter worden. Ik heb het al eens meegemaakt dat iemand met een weekendretour (geldig vanaf vrijdag 19u) op de bon werd geslingerd omdat 'ie om 5 voor 7 aan z'n reis begon. Ook dingen als buitenlandse reizigers die een kaartje kopen zonder datum en vergeten te stempelen mogen ze wel wat vriendelijker tegen zijn!

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2 3 4 5

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven