hr
jaargang -23 - laatste artikel 28-3 14:00 - 74298 artikelen - nu online 50 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic


[1]

Vinyl (LP): wie speelt ze nog af?

12-02-13 15:39:54 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Wanneer ik thuis ben, en lekker wil genieten van muziek, zet ik de platenspeler aan en draai een stuk of wat LP's. Lekker actief met muziek bezig zijn! Wie herkent zich hier in (of juist niet)?

12-02-13 16:47:56 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Wij hebben geen platenspeler, maar ik hou ook van uitgestorven techniek. Bandjes zijn dan onvermijdelijk (al zijn die niet echt uitgestorven), maar ik vond laatst ook een bandje waar een computerprogramma op bleek te staan na nader onderzoek! (voor een Sinclair ZX81) Wil nog steeds een keer de computer wijsmaken dat hij een ZX81 is, en kijken wat voor programma het was.

14-02-13 15:07:26 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
@wortel:
Ik hoop dat je er ooit een keer achterkomt wat voor programma of er op deze tape staat.
Wel bijzonder dat ie nog draait. Ik meende namelijk dat cassettebandjes 'verstaffen' wanneer deze niet zo af en toe worden afgespeeld. Succes in ieder geval!

Het schijnt dat vinyl het best bewaarde muziekmedium is. Ook sta ik telkens weer versteld van de goede kwaliteit wanneer ik ze afspeel, ondanks dat diverse LP's al een dikke 40 jaar oud zijn! 8O


14-02-13 18:17:49 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
@_Filosoof_: Het was een bovengemiddeld "beschermd" bandje, omdat het voor cassettepost bedoeld was. De hele bovenkant dicht met rood plastic, op een paar millimeter na zodat je afspeeldoos het nog kan lezen. 5 minuten op de voorkant, 5 op de achterkant in een mat wit doosje. Omdat er geen etiket o.i.d. op zat, er was niets op geschreven zelfs, neem ik aan dat hij nooit verstuurd is. afbeelding

Ik zou eigenlijk niet weten hoe een LP aan stilligen of gebruikt worden kapot kan gaan, alleen van lomp gebruik volgens mij. Je kunt ze desnoods afstoffen of afspoelen. Bandjes, met magneetvloeistof ofzo, en videobanden lopen door de tijd inderdaad automatisch ruis op. Ik heb over de computer waar het bandje bijhoorde trouwens al hele anekdotes gehoord. Hij was min of meer self-resetting, en dat was beperkt handig :D

19-02-13 12:34:26 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
wortel: Aha!

Wat betreft het afspoelen van LP's kan dit inderdaad. Het is dan wel verstandig ze af te spoelen met Demi-water, en niet met kraanwater. Bij gebruik van het laatste komt er kalk in de groeven.
Zelf heb ik een LP-borstel. Deze reinigt en maakt de LP gelijk anti-statisch.

21-02-13 14:20:35 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
_Filosoof_: precies, en een dergelijk reddingssysteem bestaat niet voor bandjes. Ik zit nu overigens net een bandje te digitaliseren, hoop dat de kwalitiet bij poging twee wat beter wordt...

21-02-13 15:35:17 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
ik heb ergens een USB-platen speler gezien

bij de Aldi zelfs - altijd het idee gehad..
toch maar eens kopen en die kleine verzameling
om zetten in MP3 of MP4 - tja.. Vinyl..

daar heb je een goede speler voor nodig..

22-02-13 07:41:26 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
wortel: En... Is poging twee al beter geworden? Wat was het probleem met de eerste poging, te zachte opname, te veel ruis?

22-02-13 07:47:51 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
@heraux: Mijn ouders hebben een tijd geleden ook een platenspeler van de Aldi gekocht. Zit echter nog in de doos. Ben benieuwd wanneer deze uit de doos komt, maar zie het zo 1 2 3 nog niet gebeuren... :[

Ikzelf heb een Audio-technica platenspeler met electronisch component. Dit type wordt momenteel ook veel gebruikt door dj's. Het is een zeer betrouwbare speler en men kan er ook goed mee 'scratsen'. Dat laatste is niet mijn ding: ik houd het gewoon bij afspelen en digitaliseren. Mooi geluid hoor!

22-02-13 08:42:12 - Quote! - @Mamsie
Mamsie
Oudgediende


WMRindex: 45.471
OTindex: 94.212
_Filosoof_: Haha, hier op zolder staat er ook zo eentje. Gekocht met de bedoeling ouwe platen over te nemen op CD. Gaat ook niet gebeuren denk ik.

22-02-13 09:08:27 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
_Filosoof_ : Ik ga niet beweren dat het Aldi model goed of slecht is - maar als het een éénmalige 'backup' van het vinyl is zou het goed kunnen zijn - ga je vinyl vaker gebruiken is een smaragd/ diamand naald het beste - maar experts kunnen me tegenspreken - het is dan ook een overgenomen mime.

Alleen, als je vinyl echt goed wilt overnemen is digitaal niet altijd het beste.
Doe je het digitaal goed dan worden de bestanden geen 6Mb maar redelijk tegen 50Mb per track. En zelfs dan is de kwaliteit slecht - omdat MP3 geen lossless compressie is.

OGG zou het beste zijn.. maar experts kunnen me gerust tegen spreken - want de ontwikkelingen gaan verder..

22-02-13 10:27:55 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S

22-02-13 10:35:48 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
@Wortel : platen kunnen door inwerking van zonlicht en warmte zwaar beschadigd raken - zo erg dat de sporen dichtslibben en niet meer te bespelen zijn.. - ik denk ook dat stapelen zeer slecht is voor vinyl.

22-02-13 14:28:25 - Quote! - @de Mexicaan
de Mexicaan
Oudgediende


WMRindex: 3.266
OTindex: 3.691
De Technics SL-1200 is de 'echte' draaitafel. Hij wordt sinds twee jaar niet meer gemaakt, geloof ik.

22-02-13 14:45:46 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
@deMex: van Technics heb ik wel gehoord.. maar ook twijfels want er nog een merk met gelijk-aardige naam -
afbeelding

Das dus Panasonic

22-02-13 19:12:52 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
@heraux: Voor het backupen voor je muziek lijkt me een Aldi platenspeler ook voldoende.

Ik had van mijn ouders een 50 jaar oude pick-up gekregen met saffiernaald. Zit een leuk geluid in. Het schijnt dat lp's sneller slijten met een saffiernaald, daarom heb ik destijds gekozen voor een platenspeler met electronisch component. Ook vind ik het geluid 'voller' en er is geen (of zeer weinig ruis).
LP's die heel vaak zijn afgespeeld met een saffiernaald, behouden een ruis tijdens het afspelen, ook al speel je deze lp af met een electronisch component. Vond ik heel frappant. Schijnt dat de groeven breder worden door een saffiernaald...

Wel is het zo dat je nooit dezelde liedjes een paar keer kort achter elkaar af moet spelen, want door de wrijving worden de sporen onherstelbaar vervormd. Dit wordt ook wel 'grijsdraaien' genoemd.

Ook moet je inderdaad nooit lp's gaan stapelen, maar altijd 'rechtopstaand' in een kast zetten.

Let op: bovenstaande is mijn ervaring. Hoeft voor een ander geen 'waarheid' te zijn!

22-02-13 19:14:14 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
_Filosoof_ er zijn zelfs spelers met een laser naald - die verslijten geen platen.

22-02-13 19:16:53 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
@heraux: Ow? Je bedoelt de CD-speler zeker, haha :lol:

22-02-13 19:17:53 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Quote _Filosoof_:
@heraux: Ow? Je bedoelt de CD-speler zeker, haha _lol_

Nee - echt.. De speler

22-02-13 19:19:28 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
@heraux: Da's ineteressant. Moet nu de band verlaten, maar zal met hierin verdiepen. Een fijne avond!

22-02-13 20:12:20 - Quote! - @Giovanni
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Niet meer. Alleen nog CD. Maar qua geluid is vanaf een LP warmer en dus minder kil:)

23-02-13 11:25:51 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
@heraux: O, dat wist ik nog niet. Dank je :P Ik heb zelf geen platen, dus ik weet het ook niet zo precies.

En mijn gedigitaliseerde bandjes zijn nog steeds gruwelijk blikkerig. Ik zal wel op een verkeerd knopje hebben geduwd, er zitten teveel knopjes op dat programma... :(

23-02-13 15:33:54 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Ik heb nog ergens een krat met LP's
tja, als deze muziek ook goed kunt
krijgen op DVD? - waarom dan nog de LP ?

Er komt iets extra's bij.. met de LP

Hebben jullie al eens een buizenversterker gezien?

25-02-13 07:19:19 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
@heraux: Interessante site, die van die laser platenspeler. Maar wat een dure jongens: €6100,- exclusief diverse upgrades. Ik dacht dat mijn platenspeler van €350,- inclusief electronisch component een dure was 8O

25-02-13 14:44:03 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
@: -1: Nou, ik zag ook andere prijzen
ik moet het nog even uitstellen..

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven