Het zal je maar gebeuren: je maakt per ongeluk 17.000 euro over naar je oude opgeheven spaarrekening. Het nummer is inmiddels aan een ander vergeven en die gaat er met je geld vandoor. Het overkwam de 48-jarige Marjo Ladage uit Hellevoetsluis.
Marjo had wel heel veel pech. Het spaarrekeningnummer was door de bank toebedeeld aan een Bulgaar, wiens adres niet klopte, zodat ze ook geen civiele procedure kon starten. “We kwamen uit op een of ander rovershol in Amsterdam waar weet ik hoeveel mensen ingeschreven stonden,” vertelt ze in het AD. “Om een lang verhaal kort te maken: de man met mijn geld is spoorloos. Ik ben de rechtmatige eigenaar, maar ik kan hem niet vervolgen.”
Ze is er stuk van. “Het is geld waar ik hard voor heb gewerkt,” zegt de eigenares van een kledingwinkel. Ze beseft dat het haar eigen fout is, maar vindt ook dat de bank moet waarschuwen als naam en rekeningnummer niet overeenkomen, zeker als nummers al zo snel weer worden hergebruikt. Ze had haar spaarrekening in 2011 opgeheven.
De Consumentenbond trekt al jaren aan de bel bij banken om voor het verkeerd overmaken van geld ‘nu eens een oplossing te verzinnen’. “Want al zeggen de banken dat het weinig voorkomt sinds oude rekeningen naar IBAN zijn omgenummerd, tóch zie je keer op keer het probleem van verkeerd overboeken terugkeren,” zegt Sandra de Jong. “Het doet er nu niet toe welke naam je bij een rekeningnummer invult, al staat er Knabbel en Babbel.”