Het 033-nummer van Cécile Schijven is bijna identiek aan het telefoonnummer van de NS-klantenservice. "Soms word ik al om 5 uur s'ochtends wakker gebeld door een treinreiziger. Gek word ik er soms van."

Cécile Schijven uit Utrecht weet ook wel: er zijn ergere dingen in de wereld. Maar vervelend is het wel als je s' ochtends vroeg al uit je bed wordt gebeld door een NS-reiziger die wil weten of hij zijn fiets mag meenemen in de trein.

Het telefoonnummer van Cécile is bijna identiek aan het 033-telefoonnummer van de klantenservice van de NS. "Alleen de laatste 2 cijfers zijn anders. Die zijn omgedraaid", vertelt ze.

Een foutje is snel gemaakt, zo blijkt. Heel wat mensen hebben moeite met het intoetsen van een telefoonnummer, weten Cécile en haar man uit ervaring. Op een gunstige dag worden ze één of twee keer gebeld door (boze) treinreiziger. "Maar er zitten ook dagen tussen, als er bijvoorbeeld veel storingen zijn, dat de telefoon meerdere keren per dag gaat. Soms ben ik er goed klaar mee."

Wat voor vragen ze krijgt? Cécile: "Vragen als: Kan ik mijn fiets meenemen in de trein? Hoe is de dienstregeling op Koningsdag? Kan ik mijn rolstoel meenemen?"

Ook al komen de belletjes vaak ongelegen -Cécile werkt ook nog eens vanuit huis- mensen afkappen vindt ze vervelend. "Je krijg ook vaak oudere mensen aan de telefoon, die ga je niet afblaffen. Dat kan gewoon niet."

Haar man denkt daar soms anders over. "Die kapt geen mensen af, maar die heeft weleens voor de grap verkeerde info gegeven."

Cécile heeft al meerdere keren contact opgenomen met de NS. "Sinds een half jaar zijn ze op dat 033-nummer overgestapt, Daarvoor was het een 088-nummer. Ik heb dus gevraagd of ze geen nieuw nummer kunnen bedenken. Maar dat wil de NS niet."

Cécile wil haar nummer ook niet zomaar opgeven. "Mijn 033-nummer is bij heel veel mensen bekend. Bij mijn huis- en tandarts. Maar ook veel klanten van mijn bedrijf gebruiken dit vaste nummer."

De NS laat weten dat het 033-nummer al jarenlang wordt gebruikt. "Het is erg vervelend voor deze mevrouw, maar we gaan het niet aanpassen. Wie het nummer goed intoetst krijgt NS aan de lijn, wie een van de cijfers verkeerd intoetst krijgt iemand anders. Een foutje is inderdaad zo gemaakt."

De NS vervolgt: "Ons nummer staat overal. Als we het zouden aanpassen, zal het probleem ook niet opgelost zijn. Dat brengt weer andere problemen met zich mee. Dan zijn er weer twee nummers in omloop. Ook bij een ander nummer bestaat het risico dat mensen dit verkeerd intoetsen en daarmee duperen we weer anderen."