'Een man die Johnnyboy heette, maakte noize in de woestijn van Judea. Zijn streetname was ‘De Doper’. Niet omdat hij een hosselaar was, die dope verkocht. Ook niet omdat hijzelf zo dope was, ofsow. Maar hij doopte mensen met water. Hij doopte mensen in het water. Kopje onder. Daarmee lieten ze zien dat ze zich schoon wilden wassen van al hun fouten en een nieuw leven wilden beginnen. Overal waar hij kwam, riep De Doper: ‘Maak een U-turn, want een nieuwe wereld is op komst! Jullie lopen op de verkeerde weg, peeps! Het koninkrijk van God komt eraan! A New World Order! Revolution is coming!’
Zo omschrijft straatbijbel ‘De torrie van Mattie’ het verhaal over Johannes de Doper. In het boek worden verhalen uit de Bijbel herverteld in straattaal. Zo gaat Jezus naar 'een beruchte buurt, de Eastside, met z'n twaalf matties. Alles was chill.' Het doel: jongeren uit de straatcultuur op een toegankelijke manier bereiken met de Bijbel. Het boek is een initiatief van het NBG, Ark Mission en Youth for Christ.
Vele tienduizenden jongeren in Nederland communiceren onderling op een manier die voor veel volwassenen moeilijk te volgen is, via straattaal. Martijn Vellekoop, projectleider: "Veel jongeren vinden de Bijbel een dikke pil met veel woorden erin. Met respect voor de Bijbel en respect voor de straatcultuur willen we met deze uitgave jongeren bekend maken met de verhalen over Jezus. We zien het niet als een Bijbelvertaling, maar meer als een hervertelling. Het is een opstapje naar de Bijbel. De eerste reacties zijn enthousiast. Ik hoorde van een jongen dat hij 'de Bijbel al lang helemaal zou hebben uitgelezen' als de hele Bijbel zo geschreven was. De vertellingen in straattaal spreken veel jongeren aan. Het voelt veel meer eigen wanneer het verhaal over Jezus in hun taal wordt gebracht. Ook de gebeurtenissen in de verhalen spreken jongeren aan."
"Omdat jongeren vaak niet zo veel lezen, bieden we op www.straatbijbel.nl iedere week een nieuwe audiofragment aan. We hebben de hele straatbijbel namelijk ingesproken. Jongeren kunnen deze in de metro of tram beluisteren," aldus Vellekoop.
In de straatbijbel wordt de Media Markt nog even aangehaald in het verhaal over Johannes de Doper: 'Uit alle steden en buurten kwamen de mensen naar De Doper. Zelfs helemaal uit de grote stad Jeruzalem. Wholla, ze stonden in de rij alsof de Media Markt faillissementsuitverkoop had. Ze lieten zich door hem dopen in een rivier. Die rivier heet de Jordaan (net als die buurt in Damsko). De peeps die zich lieten dopen, vertelden De Doper alle slechte dingen die ze hadden gedaan en alle fouten die ze hadden gemaakt. Ze wilden een nieuw leven beginnen.'