Strakke lijven en blote billen: dat er alleen maar mooie vrouwen op de advertenties van kledingmerk American Apparel te zien zijn mag duidelijk zijn. Controversieel zijn de foto’s ook. Minstens één keer per jaar raakt het modebedrijf in opspraak over de modellen die het modebedrijf gebruikt in zijn campagnes.
Niet alleen de advertenties, ook de winkels worden angstvallig vrij gehouden van lelijkerds. Eerder werd het van oorsprong Canadese bedrijf er door zijn eigen personeel al van beschuldigd lelijke medewerkers te ontslaan. Hetgeen duidelijk blijkt uit e-mails die (oud-)medewerkers naar de Amerikaanse lifestyleblog Gawker stuurden. Daaruit blijkt dat winkelmanagers regelmatig foto’s van hun medewerkers naar AA-topman Dov Charney moeten sturen. Op basis van deze foto’s krijgen de medewerkers ‘styling advies’ of worden ze ontslagen in het geval van ‘tegenvallende resultaten’.
Nu maken ze het Charney nog gemakkelijker. Bij het aannemen van nieuwe medewerkers wordt meteen gekeken of de mode-liefhebber in kwestie knap genoeg is. Op een formulier staan de regels voor nieuwe medewerkers vermeld: van top tot teen zichtbaar, hoofddeksels af en nooit en profil. American Apparel verweert zich door te zeggen dat de stijl van de nieuwe medewerkers wel bij die van de winkel moet passen. Maar de reacties van medewerkers liegen er niet om:
„The response from one of Dov’s favored models, who is also a hiring manager, was incredibly rude. Her response concerning my friend was as follows: ‘Her hair is bad, and I think that I can see a nose piercing. Also, she’s not wearing our best styles. She will not be considered. It’s not a matter of change, it’s a matter of taste. We are looking for fashion leaders, not fashion laggers’.”
Mensen ontslaan of aannemen door middel van selectie op uiterlijk is wettelijk niet toegestaan. Toch blijft American Apparel medewerkers afwijzen omdat ze ‘niet de goede stijl’ hebben. Belachelijk? Of vind je het wel fijn dat er alleen maar ‘mooie’ mensen achter de kassa staan?