Langzaam (of liever gezegd slow) is het nieuwe sleutelwoord. Naast slow food is er (dankzij de vliegschaamte) nu ook slow travel en er is natuurlijk slow fashion. Mode, die er níet op gericht is om zo veel mogelijk te kopen voor zo weinig mogelijk geld, maar die er juist op gericht is om (veel) minder te kopen. Met de zomer begint straks de 2e editie van het slow fashion seizoen. Meer dan 10.000 mensen kopen dan drie maanden lang geen nieuwe kleding.

Besparing van water en CO2-uitstoot
Vorig jaar werd de eerste editie van deze actie georganiseerd. Toen deden wereldwijd 2.600 mensen mee. Dat staat ongeveer gelijk aan een besparing van 92,1 miljoen liter water en 375.400 kg CO2-uitstoot. Dit jaar hebben al meer dan 11.000 mensen zich aangemeld voor de actie. Daarmee besparen ze samen meer dan 360 miljoen liter water en 1.4 miljoen kg CO2-uitstoot.

De mode-industrie is verantwoordelijk voor 8% van de mondiale uitstoot van broeikasgassen. Daarnaast verbruikt het jaarlijks een hoeveelheid water, die gelijk staat aan 32 miljoen Olympische Zwembaden vol. En dan hebben we het nog niet eens over de arbeidsomstandigheden waaronder onze kleding gemaakt wordt. De overuren, het geweld en de intimidatie waarmee vooral de vrouwelijke naaisters te maken krijgen op hun werkplek en waar we als fastfashion-consument dus medeverantwoordelijk voor zijn.

De kledingconsumptie is sinds 2000 wereldwijd meer dan verdubbeld. We kopen nu ongeveer 60% meer en onze kleding gaat nog maar de helft zo lang mee, voordat we het weggooien. De Boston Consulting Group en Global Fashion Agenda voorspellen dat die groei ook de komende jaren nog zal toenemen.

Daarom vond CollAction het tijd voor actie. Dit eerste officiële crowdacting platform ter wereld wil met dit slow fashion seizoen vooral inspireren om bewuster kleding te kopen. Medeoprichter Ron van den Akker: “We willen mensen bewust maken dat er andere oplossingen zijn – dat er een andere levensstijl of manier van consumeren mogelijk is. Het juiste doen, hoeft niet saai of pijnlijk te zijn. Het kan juist leuk en creatief zijn, vooral als het wordt ondersteund door onze groeiende gemeenschap van CollActivisten. We kunnen wachten totdat de industrie, de regering of andere mensen gaan handelen. Of we kunnen samen een voorbeeld stellen met onze acties.”

Dat laatste wilde ook Joëlle, één van de deelnemers van vorig jaar. “Ik denk dat het doel van de oefening is om in te zien dat je niet altijd iets nieuws hoeft te kopen. Je kan veel tweedehands vinden en vaak is dit leuker én goedkoper dan bij de reguliere winkelketens. Het is niet alleen leuk om deze pareltjes te zoeken of te ruilen, het is ook veel duurzamer. Ook is het goed om stil te staan dat jij en ik daadwerkelijk impact kunnen hebben door slechts andere keuzes te maken.”