Zuid-Korea heeft een zeer competitieve samenleving. De Zuid-Koreanen doen er alles aan om een zo hoog mogelijke functie in een bedrijf te krijgen. Daarvoor werken ze zich niet alleen bijna dood, ook zijn ze bereid om aan hun gezicht te laten sleutelen. “Op de arbeidsmarkt is een knap gezicht een geweldig wapen,” aldus plastisch chirurg Man Koon Suh. “Mooie mensen worden als eerste gekozen.”

Een mooi gezicht wordt volgens de Zuid-Koreanen gekenmerkt door dubbele oogleden. De meeste Aziaten hebben die niet. Ouders denken dat hun kinderen succesvoller zullen zijn in het leven als ze wel zulke dubbele oogleden hebben. Reden waarom het traditie is geworden om kinderen een ooglidcorrectie cadeau te doen als ze slagen voor hun middelbare schoolexamen. Zo’n operatie kost tussen de duizend en drieduizend euro.

“Aziaten vinden de eerste indruk heel belangrijk. En mensen zien het eerst de ogen. Door een ooglidcorrectie kijken mensen vriendelijker en lijken hun ogen groter,” legt Suh uit. Er is geen land ter wereld waar zoveel plastische chirurgie wordt toegepast als in Zuid-Korea. Het is dus nu zo erg dat het een standaard cadeau is geworden dat ouders aan hun kinderen geven.