hr
jaargang -23 - laatste artikel 18-4 10:00 - 74413 artikelen - nu online 42 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Kunst - Muziek - Film - Tekeningen & andere culturele uitspattingen


1 2 [3] 4 5

Geloof: God Vs Satan

15-05-09 13:03:13
Gleadar
Erelid


WMRindex: 1.671
OTindex: 4.278
_O_ Hail Vailan

15-05-09 13:04:01
nietmeer
@Gleadar: Onthouden, dat vinden die Jehova's heel erg leuk (A)

15-05-09 13:05:42
Arya
Oudgediende


WMRindex: 746
OTindex: 40.038
*grinnik* stel sadisten :P

15-05-09 13:06:57
Gleadar
Erelid


WMRindex: 1.671
OTindex: 4.278
correctie satanisten(A)

15-05-09 13:08:12
nietmeer
Correctie: Satanist!

Ik ben atheïst :P

15-05-09 13:09:06
Gleadar
Erelid


WMRindex: 1.671
OTindex: 4.278
ik ben nu ff schizo:)

15-05-09 13:09:26
Arya
Oudgediende


WMRindex: 746
OTindex: 40.038
Bij welke kant moet ik me nu aansluiten? 8O ben geen Christen, dat zeker niet! of iets anders die kant op... maar ik geloof wel ergens in...

@Glea
schitzofrene satanist dan :P

15-05-09 13:09:59
nietmeer
@Gleadar: Oh :P Kan ook (A)


15-05-09 13:11:39
nietmeer
Quote Vailan:
@Gleadar: Onthouden, dat vinden die Jehova's heel erg leuk (A)

mijn buren zijn jehova getuigen, ik voel al jaren de aandrang om satan sterren op hun huis te sprayen met graffiti

15-05-09 13:12:59
nietmeer
Banaal: :P Dat hoeft nou ook weer niet

15-05-09 13:14:22
nietmeer
Dat ik de aandrang voel betekend niet dat ik het doe, maar heel de buurt zucht weer als ze hun jaarlijkse wervingsronde gaan doen en niemand vind het echt leuk om ze voor de buurt bbq uit te nodigen xD

15-05-09 13:14:57
nietmeer
Volgens christenen is de bijbel het onfeilbare woord van God, ja?

Laat ik dan eens een enkel voorbeeld geven uit de bijbel. Mozes is naar de top van een berg geklommen en hoort aan wat God te vertellen heeft:

Exodus 20:13 "Pleeg geen moord."
Dat lijkt me heel duidelijk. Dan gaan we een hoofdstukje verder:
Exodus 21:17 "Wie zijn vader of moeder vervloekt, moet ter dood gebracht worden."
Exodus 21:20-21 "Wanneer iemand zijn slaaf of slavin met een stok slaat en hij of zij sterft ter plekke, dan moet er vergelding plaatsvinden. Als de slaaf of slavin nog enkele dagen in leven blijft, gaat de eigenaar vrijuit; door het verlies van zijn eigendom is hij genoeg gestraft."

Iets verderop staat het bekende stukje over "oog om oog tand om tand"
Dan geeft God nog een aantal regeltjes, waarna Mozes terugkeert naar zijn volk. Hij komt erachter dat zijn volk aan het 'zondigen' is, ze hebben een afgodsbeeld gemaakt. Dan gebeurt er het volgende:

Exodus 32:26-29 "Hij ging bij de ingang van het kamp staan en zei: 'Wie voor de Heer kiest, moet hier komen.' Alle nakomelingen van Levi voegden zich bij hem. Hij zei tegen hen: 'Dit zegt de Heer, de God van Israël: Gord je zwaard om, jullie allemaal, doorkruis het kamp in de volle lengte en breedte en dood iedereen die je tegenkomt, al is het je broer, vriend of verwant.' De Levieten deden wat Mozes hun had opgedragen, en zo kwamen er die dag ongeveer drieduizend Israëlieten om. 'Vandaag hebt u zich aan de Heer gewijd,' zei Mozes, 'door u zelfs tegen uw zonen en broers te keren. U hebt vandaag zijn zegen verworven.' "

Het bovenstaande is maar een los voorbeeldje. In de komende bijbelboeken gaan de moordende campagnes van de Israëlieten gezellig door, en God beloont de mensen die op zijn manier de zondaars vermoorden. Terwijl hij nog gezegd heeft: "Pleeg geen moord."

Ik denk dat jullie zelf wel een conclusie kunnen trekken.

15-05-09 13:16:46
Mandarijntje
Oudgediende


WMRindex: 589
OTindex: 9.752
Ik denk dat jij alles weer over een kammetje scheert Antior. De bijbel is niet onfeilbaar, niet voor elke christen althans, en je hebt christenen die het letterlijk nemen en mensen die het figuurlijk nemen.

15-05-09 13:16:57
nietmeer
Antior:

Overduidelijk voorbeeld :ja. Ik ben het er ook helemaal mee eens.

15-05-09 13:18:07
Arya
Oudgediende


WMRindex: 746
OTindex: 40.038
Antior
Hoe lang bestaat de bijbel nu al?
in de vertalingen die wij kennen spreken ze zichzelf namelijk inderdaad echt verschrikkelijk tegen... :nee

de vraag is of dat wel was wat er orgineel geschreven stond

15-05-09 13:19:08
nietmeer
Quote Mandarijntje:
De bijbel is niet onfeilbaar, niet voor elke christen althans,


Als ik eerlijk moet zijn... ik heb met veel christenen gesproken. Maar het is de eerste keer dat ik dat hoor.

15-05-09 13:19:51
Mandarijntje
Oudgediende


WMRindex: 589
OTindex: 9.752
Ik ben het met Arya eens, de bijbel is selectief (de katholieke kerk heeft bepaald welke boeken er in kwamen).

En dat de bijbel vol staat met tegenstrijdigheden was al duidelijk, maar dat is echt niet alleen met geloof zo. Ze zullen ongetwijfeld ook in het satanisme te vinden zijn.

15-05-09 13:23:48
nietmeer
Arya: Het oudste deel van de bijbel is 900-500 v.Chr. geschreven, het nieuwste deel 100-200 in onze jaartelling. Er is inderdaad naderhand, tussendoor en door heel wat mensen tussendoor van alles aan bewerkt, om profetiën te laten uitkomen, om dingen mooier te laten zien dan ze zijn, etc.

Het oudste deel van de bijbel is in uiteindelijke vorm gekomen toen het slecht ging met het joodse volk (voor mensen die er wat meer over weten: dat was tijdens de Babylonische Ballingschap). Zij zochten een reden waarom het zo slecht ging en hebben dat onderzocht door hun geschiedenis na te zoeken. Ze hebben daarna feiten gecombineerd met religieuze overtuigingen (het gaat slecht met ons, dus dat zal wel een straf van God zijn voor onze zonden) en zo is het oudste deel tot stand gekomen.

Men dacht vroeger dat die boeken door Mozes waren geschreven, inclusief het bijbelboek Deuteronomium, maar dat is vrij onwaarschijnlijk omdat de dood van Mozes in Deuteronomium wordt beschreven. De eerste 5 bijbelboeken zijn volgens literatuurwetenschappers waarschijnlijk door minstens 4 verschillende schrijvers neergepend.

(Ik volg voor extra studiepunten momenteel een cursus over de bijbel en de geschiedenis eromheen. Wat is er bewezen en wat niet? Dus ik weet er nu iets meer over dan de gemiddelde stomkop.)

15-05-09 13:31:42
Arya
Oudgediende


WMRindex: 746
OTindex: 40.038
Voor mij is de bijbel nooit meer geweest als een sprookjesboek toen ik jong was. volgens mij klopt er geen ruk meer van wat er nu allemaal in staat, en ik betwijfel of de oudste vertalingen nog zouden kloppen. daarbij.. met nederlands kregen we een stukje tekst voor de kiezen uit de middeleeuwen.. schijbaar het 'oudste stukje nederlandse tekst'. dat was ergens.. tussen 1200 en 1500? precies weet ik dat niet meer. daar zit dus met nu zo een max 800 jaar tussen.. en dan moeten we wel stukken tekst kunnen snappen die twee tot vier keer zou oud zijn? laat staan stukken van voor de geboorte van jezus, als die al ooit geboren is, wat ik persoonlijk sterk betwijfel.

het grote probleem is dat niemand ook maar wat kan bewijzen. het enige wat ik wel weet ik dat ALS god bestaat, dan klopt er van zijn religie op dit moment geen hout meer dankzij de enorme tijd die ertussen zit.

15-05-09 13:38:23
Dionos
Oudgediende

WMRindex: 156
OTindex: 23.842
Als een satanist satan niet aanbidt, maar zichzelf, hoe noem je dan iemand die satan wel aanbidt?*8

15-05-09 13:41:48
nietmeer
Arya: De nederlandse, engelse en andere bijbels die we tegenwoordig hebben komen van een oorspronkelijke hebreeuwse en griekse versie. In de middeleeuwen is er een latijnse versie geweest met allerlei vertaalfouten, maar die wordt weinig meer gebruikt, behalve onder sommige katholieken.

En er is een probleem. Namelijk dat sommige gebeurtenissen in de bijbel bewezen kunnen worden. Die zijn echt gebeurd, dat is historisch zeker.

Ik ken een moderne boekenserie. Het heet Temeraire, en het gaat over de oorlog ten tijde van Napoleon, wat uiteraard echt is gebeurd. Maar... het grote verschil is dat er in het verhaal gevochten wordt met allerlei draken, wat natuurlijk een interessant verhaal geeft, het zijn best leuke boeken. (lees ze eens als je tijd hebt!)
Dus: Verhaal Napoleon was er al en dat was een basis voor een nieuw origineel idee van later.

Met de bijbel is ook zoiets gebeurd. Aan historische gebeurtenissen zijn ook later fictieve dingen toegevoegd. Het verschil is dat de mensen toen en nu die dingen echt geloven, terwijl de toegevoegde dingen van de draken in Temeraire voor iedereen pure fantasie is.
Maar net als bij Temeraire is het niet waar dat omdat een groot deel fictie is, meteen het hele boek nep is, er zitten zeker dingen in die echt gebeurd zijn. Maar het is zo lang geleden geschreven dat niemand meer precies weet wat er echt gebeurd is en wat niet.

Quote berniew:
Als een satanist satan niet aanbidt, maar zichzelf, hoe noem je dan iemand die satan wel aanbidt?*8

Berniew, volgens wikipedia wordt zo iemand een "traditioneel satanist" of "theïstisch satanist" genoemd. Satanisten die zichzelf aanbidden worden ook wel "atheïstische satanisten of moderne satanisten" genoemd. Best verwarrend.

15-05-09 16:09:06
Kameleon
Oudgediende


WMRindex: 452
OTindex: 48.504
T S
Satanisme vind ik verkeerd... ik geloof niet in de duivel, en dan is dat niet uit religieuze redenen ofzo, maar dat geloof ik niet,

Ook het bijbelverhaal en alle informatie erom heen, kan ik niet geloven.

Dat komt denk ik omdat ik dingen moet en wil kunnen zien en voelen, dan kan ik pas geloven dat iets bestaat, en ik kan niet de duivel of Jezus aanraken...

15-05-09 16:17:15
Minifan
Erelid


WMRindex: 415
OTindex: 2.531
@Kam, Thomas (A)

EDIT: lees dit blog eens :)

15-05-09 16:18:10
Kameleon
Oudgediende


WMRindex: 452
OTindex: 48.504
T S
Mini, ongelovige Thomas? :O

Tsja.. ik ben best een realist eigenlijk, alles wat ik wil geloven, moet ik eerst met eigen ogen zien. ;)

15-05-09 16:22:43
Minifan
Erelid


WMRindex: 415
OTindex: 2.531
Kam, lees mijn edit...

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 [3] 4 5

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven