hr
jaargang -23 - laatste artikel 24-4 12:00 - 74446 artikelen - nu online 37 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


1 [2] 3

Help Tibet - steun de Dalai Lama

25-03-08 23:47:35
Tim-kun
Erelid


WMRindex: 238
OTindex: 1.981
nog een ander stukje:

Ook zo moe van dat Tibet? Ja, het is heel erg dat China de boel in dat kekke vrolijke yaklandje van melk en honing loopt te overheersen, maar dat weten we nu ook wel. Dus laten we de boel eens even in perspectief plaatsen. We worden via de oude media namelijk gebombardeerd met leuke vergezichten van bergen, we zien plaatjes van yaks, we zien van die gelooide karakteristieke tibetanenkoppen die Yakboterthee drinken, we zien modern geklede Chinezen die op traditionele Tibetanen inhakken en monniken in het bijzonder. Die beelden zijn vooringenomen en polariserend. Jazeker, Chinezen zijn vogelziekte verspreidende spugers, maar ondertussen is Tibet al lang kapot gemaakt, en wel door u. De zogenaamde globetrotter. Tibet is de laatste tien jaar namelijk gewoon een hypermodern land, niets zielig rotlandje zonder infrastructuur. De meeste Tibetanen zijn blij met wat de vooruitgang hun heeft gebracht. Want ook zonder Chinezen was het namelijk al een mensenrechtenschendend landje waar politiek en religie dwars door elkaar heen liepen. Wie daar vroeger kritiek op had, werd in de kerkers onder het Potela paleis geflikkerd. De meeste Tibetanen zijn niet verdrietig, uw aanwezigheid levert ze geld op, het levert ze Toyota Landcruisers op en het levert ze vette beats in de club op.

en ja er zijn echt genoeg tibetanen die blij zijn met wat China gebracht heeft, Tibet dat altijd al bij China heeft gehoord alleen na de culturele revolutie zich even onafhankelijk had verklaard (niet zonder geweld overigens, de chinezen werden er hardhandig uitgeschopt), wat bijna geen enkel land overigens toen erkend heeft. De britten hebben het juist zelf meerdere malen proberen te veroveren en te koloniseren net zoals de britten China hardhandig meerdere malen hebben proberen te koloniseren en veel schatten uit China hebben geroofd etc

26-03-08 00:57:53
mafkees
Erelid


WMRindex: 1.774
OTindex: 596
Quote:
Dat hij veel heeft betekend voor China wil nog wel geloven Tim-kun, maar zijn goede daden zou je me even moeten helpen herinneren. Het lijkt me moeilijk om de miljoenen hongerdoden te compenseren die hij door onkunde op zijn geweten heeft.

ik wil je weleven herinneren aan de daden van Mao als je dat wilt: hij heeft het roer om gegooid, en het land opengegooid. zonder mao stond nu niet op alle europese speelgoed 'made in China'. china was een land dat was afgesloten van de buitenwereld, en niet handelde met andere landen. Mao heeft het land veranderd, en als je de rest van mijn postings onder dit topic hebt gelezen weet je dat mijn mening is: snelle verandering en ontwikkeling ein een land zo groot als China en met zoveel mesnen, komt niet zonder slag of stoot :ja

26-03-08 06:00:41
RonHee
Oudgediende


WMRindex: 10.567
OTindex: 4.662
Tim-Kun, Mafkees, en alle anderen die het feitelijk wel met met elkaar eens zijn, maar inhoudelijk weleens een verschil hebben.
Je verandert een land van 1,3 mld inwoners niet binnen 10 jaar. Dat is een proces dat minimaal 50 jaar gaat kosten.
Daar zullen offers voor gedaan moeten worden, vanuit alle zijdes.
Dus zal China water bij de wijn moeten doen, maar ook Tibet.
Het liefst niet onder auspiciën van de VS, maar onder een onafhankelijke commissie van wijze heren.

26-03-08 08:56:57
Madarian
Oudgediende


WMRindex: 2.597
OTindex: 5.605
Ik vind dat we massaal de Olympische spelen moeten boycotten. De spelers moeten wel gaan, maar er moet geen hond naar gaan kijken.

Niet op de tv, niet naar toe gaan, en vooral geen bekende Nederlanders naar de Olympische spelen. Laten we China financieel een flinke poot uitdraaien... Vreedzaam protest in de gedachtegang van de Dalai Lama...8)

26-03-08 09:53:47
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
zucht... De Olympische spelen worden elk jaar door een ander terroristisch land uitgevoerd, maar als het een keer een land is wat ons op financieel gebied wel eens zou kunnen passeren, tja, dan wordt men ineens heel "principieel". Was er een boycot van de spelen van Salt Lake? Hoe zit dat met Athene, tenslotte kunnen we Griekenland ook wel verwijten maken over hun houding mbt Cyprus. Over Canada valt heus ook wel iets te zeiken, Engeland is ook niet altijd netjes geweest, wat flikten ze in India? Daarna Rusland (2014), nouja, het meest beschaafde land ter wereld (sarcasme ja).

De Olympische spelen... ooit bedoeld om politieke geschillen nou eens eventjes aan de kant te leggen. Erg jammer dat dat niet meer blijkt te kunnen.

26-03-08 10:33:48
mafkees
Erelid


WMRindex: 1.774
OTindex: 596
Quote Madarian:
Ik vind dat we massaal de Olympische spelen moeten boycotten. De spelers moeten wel gaan, maar er moet geen hond naar gaan kijken.

Niet op de tv, niet naar toe gaan, en vooral geen bekende Nederlanders naar de Olympische spelen. Laten we China financieel een flinke poot uitdraaien... Vreedzaam protest in de gedachtegang van de Dalai Lama...8)

ben jij serieus van mening dat zoiets de problemen oplost? of dat er mensen zijn die iets gaan hebben aan je vreedzame protest? geloof je echt dat een land als china niet doorzet? en van slag zal raken als jij je tv niet aanzet in augustus? ik vind dat een beetje naief sorry

@RonHee: bedankt voor je wijze woorden van vrede. ik denk dat we allemaal wel een voorbeeld aan jou kunnen nemen, iedereen water bij de wijn, verhitte discussies lossen ook niks op :ja _O_ronhee_O_

26-03-08 10:35:56
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Als iedereen water bij de wijn doet, is er geen wijn meer :(

26-03-08 10:38:13
MuseMatt
Oudgediende


WMRindex: 3.360
OTindex: 21.667
thx voor het aanmaken van het topic :)

26-03-08 11:14:46
daydreamer
Erelid


WMRindex: 1.458
OTindex: 344
T
Quote pietjevlip:
Als iedereen water bij de wijn doet, is er geen wijn meer :(


Je haalt me de woorden uit het toetsenbord ok ...
Quote MuseMatt:
thx voor het aanmaken van het topic :)


Graag gedaan!

Quote RonHee:
Je verandert een land van 1,3 mld inwoners niet binnen 10 jaar. Dat is een proces dat minimaal 50 jaar gaat kosten.


Dan mag er onderhand wel iets veranderd zijn, want China maakt al 50 jaar de dienst uit in Tibet...

26-03-08 11:25:26
mafkees
Erelid


WMRindex: 1.774
OTindex: 596
Quote pietjevlip:
Als iedereen water bij de wijn doet, is er geen wijn meer :(

misschien is dat zo slecht nog niet :P

26-03-08 11:32:12
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Het is allemaal leuk en aardig dat de Tibetaan zo leuk modern kan leven dankzij toerisme maar wel onderdrukt! Dan kan wie dan ook mij zeggen dat de Tibetaan niet moet miepen omdat ze het zo slecht nog niet hebben, iemand die in onderdrukking leeft heeft het niet gezellig. Lees die link welke Daydreamer meestuurde maar eens door voor een summier stukje geschiedenis van Tibet en denk eens na, ook over de reden van de inval in 1950.

26-03-08 14:33:45
de Mexicaan
Oudgediende


WMRindex: 3.266
OTindex: 3.691
Quote mafkees:
ik wil je weleven herinneren aan de daden van Mao als je dat wilt: hij heeft het roer om gegooid, en het land opengegooid. zonder mao stond nu niet op alle europese speelgoed 'made in China'. china was een land dat was afgesloten van de buitenwereld, en niet handelde met andere landen.

Het roer omgegooid heeft hij zeker, maar onder Mao is de productie van China alleen maar gedaald. De huidige situatie, met alle productie die nu aan de rest van de wereld wordt geleverd, is echt pas op gang gekomen nà Mao, niet vanwege hem. Zijn opvolger Deng Xiao Ping was degene die het land economisch vooruit hielp door politieke hervormingen mogelijk te maken.

26-03-08 15:31:02
Madarian
Oudgediende


WMRindex: 2.597
OTindex: 5.605
@mafkees
Ben ik van mening dat het wat oplevert? Ja! Minder geld in het laatje van China! Misschien kunnen ze dan een tank of 2 minder onderhouden... 8)

26-03-08 17:08:10
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Quote Madarian:
@mafkees
Ben ik van mening dat het wat oplevert? Ja! Minder geld in het laatje van China! Misschien kunnen ze dan een tank of 2 minder onderhouden... 8)


Waarom heb je dan niet opgeroepen tot een boycot van de spelen in SLC? Amerika DOET nog steeds dingen met die tankjes van ze. Nogmaals, politieke geschillen horen buiten de spelen gehouden te worden.

Grieken zijn ook niet altijd netjes, neem dat gedoe rond Cyprus... En toch riep niemand om een boycot van de spelen in Athene... waarom niet? We zien Griekenland niet als een economische rivaal.

26-03-08 17:17:08
daydreamer
Erelid


WMRindex: 1.458
OTindex: 344
T
Quote pietjevlip:

Waarom heb je dan niet opgeroepen tot een boycot van de spelen in SLC? Amerika DOET nog steeds dingen met die tankjes van ze. Nogmaals, politieke geschillen horen buiten de spelen gehouden te worden.


Ik vind dat je volkomen gelijk hebt ,maar helaas: politiek maakt net zozeer deel uit van de Spelen als vriendjespolitiek van het Eurovisie Songfestival: het is je waarschijnlijk wel opgevallen dat voormalige Oostbloklanden en landen die vroeger bij Joegoslavië hoorden altijd op elkaar stemmen.

Maar als de Spelen nu in Amerika zouden worden gehouden zou een boycot wat mij betreft ook op zijn plaats zijn...

26-03-08 18:28:38
CrazyM
Senior lid

WMRindex: 133
OTindex: 406
Wnplts: Cairns
Vind dat De Spelen niets met politiek te maken heeft en het onzin om dat te boycotten. Zo is er voor elk land wel iets, kan je net zo goed De Spelen afschaffen.
Als je China wil boycotten, dan zou ik maar beginnen met voortaan in de labels te kijken van de kleding die je koopt en alle ander producten die je koopt.
Dacht dat sport te maken had met mensen samen brengen....., en helemaal NIETS met politiek.

27-03-08 10:16:46
Madarian
Oudgediende


WMRindex: 2.597
OTindex: 5.605
@CrazyM
Helaas zit bijna overal politiek achter.

@pietjevlip
Als de spelen nu in Amerika gehouden zouden worden, dan denk ik er precies hetzelfde over! Sinds Bush de "terroristen hebben geen enkele rechten" wet heeft ingevoerd!

Iedereen kan die label krijgen, gevangen genomen worden en gemarteld worden...

27-03-08 10:43:51
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Goed hoor, Madarian, maar vertel je me dan even waar we de spelen volgens jou wél mogen houden?

27-03-08 10:48:21
Madarian
Oudgediende


WMRindex: 2.597
OTindex: 5.605
@pietjevlip
- Noorwegen
- Zweden
- Finland
- België
- Duitsland
- Canada (is geen VS...)

27-03-08 10:56:05
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Met een toverstaf zou dat misschien lukken Madarian. Gelukkig buigt sport nog niet voor politiek, zo hoort het ook.

27-03-08 11:02:40
Madarian
Oudgediende


WMRindex: 2.597
OTindex: 5.605
Eén ding weet ik wel: Hou de Olympische spelen nooit in Nederland! Veel te veel geregel, rompslomp en veel te duur... 8)

27-03-08 11:04:57
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
We hebben hier al een Mondiale met in de hoofdrol Wildersmurf 8)

27-03-08 11:09:10
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
@Madarian: voor al de genoemde landen valt wel iets te noemen waarom het geboycot moet worden.

De kosten van de spelen zijn extreem laag als je het vergelijkt met de opbrengst, onthoudt dat. Het is tot nu toe altijd goed geweest voor de economie van een land, dus dat komt wel goed.

Helaas, Nederland heeft kolonie's gehad, politionele acties gevoerd, en trouwens, het is een volk van slavendrijvers. Ik stel voor om over te gaan tot een boycot.

27-03-08 11:14:16
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
Een paar jaar terug was er toch een Fries die politiek asiel in België gevraagd had, omdat Nederland Friesland niet als zelfstandige staat wilde erkennen. (a)

27-03-08 11:25:23
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Ledi, ik zie die Fries er wel voor aan 8)

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 [2] 3

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven