hr
jaargang -23 - laatste artikel 28-3 10:00 - 74296 artikelen - nu online 29 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1]

Situatie Oekraïne

02-08-14 22:28:20 - Quote! - @Jorts
Jorts
Senior lid


WMRindex: 875
OTindex: 193
Ik open dit topic omdat er de laatste tijd vele enge berichten uit Oekraïne komen. Een korte tijd geleden heb ik voor school een werkstuk over Oekraïne gedaan en nu zou ik van de mede WMR-leden graag de mening horen over het conflict in Oekraïne en hoe dit mogelijk opgelost kan worden. Denk dan bijvoorbeeld aan de rol van de EU en Rusland, en aan de rol van de tragische terreurdaad op vlucht MH17.

03-08-14 00:32:16 - Quote! - @botte bijl
botte bijl
Oudgediende


WMRindex: 90.799
OTindex: 39.068
goed idee....
UA is een land dat mij 'aan het hart gaat', sinds ik daar kort na de vorige machtswisseling 2x een zwerfvakantie heb gehouden.
het is echter moeilijk om dingen in de media te duiden. de Russische media geven vaak heel doorzichtige propaganda -verstandige Russen prikken daar dus gewoon doorheen-, maar de Westerse media zijn vaak erg tendentieus anti-Russisch 8O
een klein voorbeeld: toen de Krim werd geannexeerd, zagen we verontrustende beelden van Russische militaire colonnes aldaar, alsof de Russen daar net waren binnengevallen....
echter, Rusland had al sinds USSR-tijden een groot deel van de marine-vloot en nog wat militaire steunpunten op de Krim, was gewoon zo afgesproken toen UA onafhankelijk werd. zulke colonnes gingen ook toen ik daar 8 jaar geleden was, irritant langzaam van a naar b over de Krim 8)

'er geweest zijn' is in dit geval soms eerder verwarrend als verhelderend, maar spoort wel aan tot verder kijken dan mijn neus lang is....
hoop dus op veel goed overwogen reacties op dit topic :ja


12-11-14 09:05:21 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Ten aanzien van de houding van het westen in deze is slechts 1 woord van toepassing: Hypocriet!!!

Toen de muur viel beloofde het westen dat de Navo en de EU zich niet naar het Oosten zouden uitbreiden. Nu staan beiden aan de grens van Rusland en daarmee heeft het westen zich in de ogen van de Russen als uiterst onbetrouwbaar geëtaleerd.

Maar het is nog erger. Wij roepen altijd om het hardst dat ieder volk zelfbeschikkingsrecht heeft. Ligt zelfs vast in Internationale verdragen. Maar als de mensen op de Krim massaal naar Rusland willen en dat ook nog eens democratisch vaststellen, dan ineens zijn we tegen en noemen we alles ongeldig. Terwijl de Krim nooit Oekraïens is geweest, maar destijds door Chroetsjow in een naar verluid dronken bui met 1 pennenstreek aan Oekraïne is gegeven. Tegen de wil van de bevolking in. Daar hoor je hier in het westen niets meer van, komt namelijk niet goed uit.

We zijn er echter nog niet. Rusland steunt de separatisten. Is dat niet hetzelfde wat de VS decennia lang overal op de wereld heeft gedaan? En met name in Nicaragua waar de Sandinisten de macht hadden heeft de VS de guerrilla's die tegen deze regering vochten massaal van wapens voorzien. Hebben wij toen sancties ingesteld tegen de VS of de president in cartoons van een Hitler snor voorzien?

We gaan door: op 25 oktober 1983 viel de VS het zelfstandige land Grenada binnen omdat de regering aldaar niet naar de zin van Reagan was. En de veiligheid van de VS zou bedreigen. Buiten de VN om uiteraard. Ook de inval in Irak heeft geen VN mandaat. De resoluties voorzagen in sancties, niet in geweld en de VS heeft bewust de zaak niet in de V-raad besproken omdat er dan een veto zou volgen van China, Rusland en Frankrijk. Alweer: hebben wij toen sancties ingesteld tegen de VS? Hetzelfde geldt overigens voor de VS invasie van het zelfstandige land Panama december 1989.

Kortom: wat Rusland nu doet is niets anders dan wat de VS decennia lang zelf ook gedaan hebben. Met als klap op de vuurpijl het onbetrouwbaar zijn voor wat betreft het (niet) uitbreiden van de Navo. HYPOCRIET dus.

En het neerschieten van het vliegtuig? Het heeft er alle schijn van dat de separatisten dachten dat het een Oekraïens militair vliegtuig was. Een vergissing dus. Net zoals de VS zich op 3 juli 1988 vergisten en Iran Air 655 uit de lucht schoten met 274 doden tot gevolg. Daar hoorde en hoor je niemand over, want hier hebben de goeden het gedaan nietwaar? Alweer: hypocriet.

Komt er een oplossing in Oekraïne? Dat kan, maar alleen als het westen zich eens beseft dat ze met twee maten meten en zich aan geen enkele belofte hebben gehouden. Alleen dan kan er een akkoord komen met Poetin's Rusland. Zolang het Westen meent alle wijsheid en gelijk in pacht te hebben wordt het nooit wat.

Nog even dit: Rusland en China hebben alweer een gascontract gesloten. Nog even en Rusland is ons geld voor het gas niet meer nodig en kan de kraan dicht doen. Bij voorkeur in een wintermaand. En wie piept dan het hardst???
Laatste edit 12-11-2014 09:11

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven