hr
jaargang -23 - laatste artikel 19-4 14:00 - 74421 artikelen - nu online 28 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens


1 2 3 [4] 5 6

God or Not

19-07-06 17:43:54
Be@stie
Senior lid

WMRindex: 535
OTindex: 781
@Pluppel: respect voor elkaars mening he;) daarom is wmr ook zo leuk

19-07-06 17:45:09
Pluppel
Oudgediende


WMRindex: 2.068
OTindex: 13.920
S
@ beastie,
Quote:
je bent notabene een dochter van de dominee en je zit achter internet
. De mensen bij jou in het dorp zijn orthodox ofhoheetdatookalweer,, een beetje strenggelovig, ze maken zelf regeltjes, en denken dat god het zo wilt, zo heb je mensen die erin geloven dat vrouwen geen broek mogen dragen, maar altijd jurken aan moeten hebben. Dat staat nergens in de bijbel,

19-07-06 17:45:59
Enkie
Oudgediende


WMRindex: 2.511
OTindex: 18.336
@Luna, die sfeer is per persoon verschillend. Niet naar de dokter gaan omdat God wel voor je zal zorgen, is gebrek aan kennis van het geloof. God gebruikt mensen om andere mensen te helpen. Sommige mensen denken trouwens dat een gelovige niks mag. Dat is natuurlijk onzin. Een normale, goede christen is alleen van binnen anders dan een niet-gelovige.

@Bestie. Hier geldt wat ik tegen Luna zei. Verder: die zwarte kleding gebruiken alleen de gereformeerden. Die maken zich daarmee klein voor God. Op zich niks mis mee, maar je kan het ook overdrijven. Je op zondag uit eerbied netjes kleden is genoeg.
Wij als protestanten zijn heel normaal. Er wordt gewoon verwacht dat je niet met iemand van een ander geloof thuiskomt, omdat we nou eenmaal zelf een standvastig geloof hebben. Als ik bijvoorbeeld met een moslim zou willen gaan, zouden mijn ouders daar wel moeite mee hebben, maar me na even gepraat te hebben, laten gaan met een advies. Ze zouden erop vertrouwen dat God ons zou behoeden en bewaren.

19-07-06 17:47:08
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
@Pluppel,op je pp staat niets over je geloof.
Ps : doet je teller het wel?
link mij: luna.waarmaarraar.nl

19-07-06 17:47:25
Pluppel
Oudgediende


WMRindex: 2.068
OTindex: 13.920
S
@ enkie, jij gebruikt precies de woorden waar ik niet opkom, maar wat ik wel wil zeggen:P

19-07-06 17:48:36
Pluppel
Oudgediende


WMRindex: 2.068
OTindex: 13.920
S
@ luna, nee de teller doet het niet. Maar van "stuur een mailje" ik kan het adres van mijn mailform niet vinden, dus maar via mijn profiel...

19-07-06 17:52:03
Pluppel
Oudgediende


WMRindex: 2.068
OTindex: 13.920
S
@ LUNa, de link staat er, en ga een nieuwe stat telle plaatsen

19-07-06 18:07:06
Be@stie
Senior lid

WMRindex: 535
OTindex: 781
Quote Enkie:
Als ik bijvoorbeeld met een moslim zou willen gaan, zouden mijn ouders daar wel moeite mee hebben, maar me na even gepraat te hebben, gewoon laten gaan met een advies. Ze zouden erop vertrouwen dat God ons zou behoeden en bewaren.

jou geloof en dat van je ouders is voor mij een voorbeeld hoe geloof ook kan zijn. gewoon met de tijd mee gaan en je kinderen niet je wil op willen leggen. ik zou graag eens een gesprek hebben met je vader daar valt wel mee te praten op een normaal level.
heb je trouwens die reclame banner al gezien onder het artikel "hersenchip brengt gedachten tot leven"?
kan geen toeval zijn he;)

19-07-06 18:18:55
Enkie
Oudgediende


WMRindex: 2.511
OTindex: 18.336
Bestie, haha nee inderdaad :D
Mijn vader heeft trouwens op die manier wel vaker gesprekken =) Als je mij je e-mail adres stuurt, kan hij contact met je opnemen!

19-07-06 18:21:01
Lananq
Erelid

WMRindex: 465
OTindex: 4.018
S
Wat stond er dan onder dat artikel? Bij mij reclame voor tv...

19-07-06 18:23:53
Enkie
Oudgediende


WMRindex: 2.511
OTindex: 18.336
@Lananq, er stond 'God bestaat, en jij?'

19-07-06 18:26:03
Lananq
Erelid

WMRindex: 465
OTindex: 4.018
S
Bij mij staat er reclame voor tv en de afschuwelijke spelfout Klant onderzoek

(^&*%@#^@%(!&@%)*@!%$!)&@(%$!@$&%$!@$^(%

19-07-06 18:27:17
Pluppel
Oudgediende


WMRindex: 2.068
OTindex: 13.920
S
bij mij staat er iets over een bijbeltoolbar

19-07-06 18:27:39
Enkie
Oudgediende


WMRindex: 2.511
OTindex: 18.336
Dan is dat intussen weer veranderd ;) maar we gaan offtopic

19-07-06 18:29:33
Lananq
Erelid

WMRindex: 465
OTindex: 4.018
S
Ontopic:
Ok

19-07-06 19:02:42
mij
Erelid


WMRindex: 619
OTindex: 1.024
S
Bestie, die mensen in je dorp zijn hoogst waarschijnlijk 'vrijgemaakt' (een vorm van gereformeerd). ik vind het nogal een sarcastische naam maar goed. deze mensen vallen ook onder het protestantse geloof.
verder is het bij ons (het geloof waarin ik dus geloof) zo dat je best met iemand vann een ander geloof mag thuis komen. ik geloof trouwens dat het belangrijker is om mensen te helpen dan elke zondag naar de kerk te gaan. ik bedoel hier mee dat zelfs als je niet bewust gelooft maar je wel leeft als een goeie gelovige, dus mensen helpt, dat je dan als nog in de hemel kan komen.

verder voor de allen:
dat met dat je God niet kan zien zonder het te overleven staat in exodus 33. voor de genen die geen bijbel thuis hebben of de moeite niet doen het op te zoeken:
18 ‘Laat mij toch uw majesteit zien,’ zei Mozes. 19 Hij antwoordde: ‘Ik zal in mijn volle luister voor je langs gaan en in jouw bijzijn de naam HEER uitroepen: ik schenk genade aan wie ik genade wil schenken, en ik ben barmhartig voor wie ik barmhartig wil zijn. 20 Maar,’ zei hij, ‘mijn gezicht zul je niet kunnen zien, want geen mens kan mij zien en in leven blijven.’ 21 Toen sprak de HEER: ‘Er is een plaats op de rots waar je dicht bij mij kunt komen staan. 22 Als dan mijn majesteit voor je langs gaat, zal ik je in een kloof laten schuilen en mijn hand beschermend voor je houden tot ik voorbij ben. 23 Als ik mijn hand weghaal, zul je mij van achteren zien; mijn gezicht mag niemand zien.’

19-07-06 19:19:25
Be@stie
Senior lid

WMRindex: 535
OTindex: 781
@mij: ja bij ons in het dorp is niet normaal nee, dat is bijna op het sekte achtige af zeg maar. bij ons heb je van elk geloof meedere afscheidingen, er zijn in het verleden hier wat ruzies geweest binnen de kerkelijke gemeenschappen. ik ben van mening dat ik naar mijn goed dunken goed leef, dat probeer ik althans. want goed leven hangt denk ik niet alleen van god af maar juist van de mens zelf. er zijn gelovigen genoeg die heel slecht leven. maar jij gaat theologie studeren, ik ben benieuwd of er iets in de leer staat over werkendam, want hier is het echt heel erg, ik noem het bijna godsdienst waanzin, gemaakt en gecreeerd door de mensen zelf. maar ik neem mijn dorps genoten niet als voorbeeld voor alle geloven hoor;)
maar ik neem mijn petje voor je af omdat je in deze tijd een studie theologie gaat doen. je zal genoeg mensen tegen komen die je zullen vragen; "theologie?....waarom meisje je hebt toch wel leukere studies waar je meer mee verdient"
maar bij mij komt het over dat je weet wat je wil, en je eigen weg kiest en volgt.
en dat vindt mijnheer cactus verdomd eigenwijs;)

19-07-06 19:25:41
mij
Erelid


WMRindex: 619
OTindex: 1.024
S
Bestie, om eerlijk te zijn zou ik graag wel eens een zondag in Werkendam door willen brengen. gewoon kijken wat ze doen, of juist niet ;) mijn vader is van huis uit ook vrijgemaakt maar heeft zich (gepaard met een flinke ruzie met de famlilie natuurlijk) er vanaf gekeerd en is nu 'normaal' protestants. een beetje richting het hervormde gebeuren maar dat is nu allemaal sow of pkn hier.
en wat mijn toekomst plannen betreft ik wil het gewoon en ik laat me door andere mensen dwarszitten in deze keus. het is mijn toekomst. eigenwijs, dat misschien maar ik wil gewoon meer leren over mijn geloof en over andere geloven en ik wil andere mensen helpen...

19-07-06 19:29:43
Enkie
Oudgediende


WMRindex: 2.511
OTindex: 18.336
Mijn zus studeert nu ook theologie =) maar dat terzijde.
Natuurlijk hangt goed leven niet af van wat je gelooft. Maar de vraag is wat goed leven ís. Mensen die niet geloven zullen zeggen dat ze goed leven omdat ze mensen helpen en er voor ze zijn. Mensen die wel geloven zeggen dat ze goed leven omdat ze God kennen. Het tweede gaat samen met het eerste, maar het eerste gaat niet samen met het tweede! Want of je nu goed bent voor mensen of niet, dat is niet het belangrijkste. Als je God kent ga je namelijk als het goed is automatisch mensen helpen. Je probeert Jezus' voorbeeld te volgen. En je houdt van God, omdat Hij ook van jou houdt.
Je kan ook slecht leven en God kennen. Zulke mensen zullen God's hulp vragen en kunnen alsnog in de hemel komen. Gewoon omdat ze waarderen dat Jezus voor hen is gestorven! Want daardoor kun je überhaupt in de hemel komen.
Geloven is moeilijk, maar als je het doet word je ervoor beloond =)

19-07-06 19:34:32
mij
Erelid


WMRindex: 619
OTindex: 1.024
S
@Enkie, je hebt gelijk dat geloven heel belangrijk is in het leven. mijn mening is dta dat ook zo is maar ik denk dat je als niet gelovige nog een kans krijgt (althans als je echt goed geleeft hebt). ik weet niet hoe maar iets in de vorm van dat als je dood bent je nog tot je geloof kunt keren of wat dan. misschien een gedeelte tussen de dood/ het leven en de hemel waarin je nog kunt kiezen. (zit ik eigenlijk nog wat met in de knoop) maar verder geloof ik ook dat je moet leven naar Jezus zijn voorbeeld en in hem moet geloven en goed moet leven om beloond te worden.

20-07-06 00:19:57
Be@stie
Senior lid

WMRindex: 535
OTindex: 781
kunnen mensen ook te nuchter of te realistisch zijn om te geloven? ik ben van huis uit ned. hervormd. daar heb je hier ook al een afscheiding in namelijk; wijk A en wijk B. ik hoor van huis uit geloof ik bij wijk B dat is het lichtste geloof hier in mijn dorp. altijd op de school met de bijbel gezeten en elke maandag psalm versje of gezang op dreunen, als je het zingend deed kreeg je een 11 ,duh!
en ik ken het sfeertje wel, niks mis mee, fijn gevoel is niks mis mee. maar ik heb nog al een filosofische denk wijze en met de jaren dacht ik wie hou ik nu voor de gek. ik voelde helemaal geen god, en ik ben een aantal dingen in mijn leventje tegen gekomen waarbij ik toch wel achter mijn oor ging krabben. en dan wetenschappelijk bewijs tegenover de bijbel spreekt elkaar tegen. dus zodoende ben ik van mijn geloof geraakt zeg maar.


20-07-06 00:25:05
Enkie
Oudgediende


WMRindex: 2.511
OTindex: 18.336
Tja, typisch menselijk. Denken dat je het zelf beter weet. Eerst zien dan geloven - maar dan is het geen geloven meer.
Nuchter en realistisch zijn de goede woorden dan niet. Waarom zou God onrealistisch zijn? Als je kennis hebt van de bijbel, weet je dat het allemaal echt waar kan zijn. Wat is er dan nog niet nuchter of onrealistisch?

20-07-06 00:29:19
mij
Erelid


WMRindex: 619
OTindex: 1.024
S
@bestie kan het zo zijn dat je vroeger altijd alles klakkeloos mee moest doen en dat je niet de kans kreeg eigen ideeën te ontwikkelen over het geloof? en dat je juist daardoor je het maar helemaal de rug toe keerder omdat je het gevoel kreeg dat er maar 1 manier van geloven was omdat je dat mee kreeg van je omgeving, ja okay 2 verschillende sterktes maar niet in jou wijk verschillende ideeën.

20-07-06 00:31:15
Enkie
Oudgediende


WMRindex: 2.511
OTindex: 18.336
Bestie, dat wil ik ook wel weten inderdaad. Veel mensen uit strenge families keren zich later van het geloof af. Om zich af te zetten tegen de dingen die ze niet mochten. Dat stimuleert het juist niet en ik vind zulke mensen dan ook belachelijk.

20-07-06 00:32:40
mij
Erelid


WMRindex: 619
OTindex: 1.024
S
idd, je moet het kunnen ontwikkelen voor jezelf en niet 'gedwongen' een bepaalde kant op te gaan.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 [4] 5 6

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven