hr
jaargang -23 - laatste artikel 16-4 18:00 - 74405 artikelen - nu online 29 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens


[1]

het kruis

16-06-06 16:44:36 - Quote! - @mij
mij
Erelid


WMRindex: 619
OTindex: 1.024
S
Quote Ikje:
@ mij Misschien maakt het voor jou niets uit, maar misschien dat Jezus of God daar anders over denken... En van dat kruis, dat staat nu in de bijbel maar komt van het Latijnse "crux" dat foutief met kruis is vertaald. Onder crux verstonden zelfs de Romeinen een rechtopstaande paal. Maar als je hierover verder wilt discussieren kun je dat beter offtopic doen denk ik. Is namelijk een heel verhaal. Overigens zullen geschiedkundige ditzelfde aan je kunnen uitleggen, heeft weinig met het geloof te maken. Het is een straf uit die tijd.

vertel het hele verhaal maar dan reageer ik wel weer ;)

16-06-06 19:41:30 - Quote! - @Ikje
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
Oké dan, het HELE verhaal....
Het strafwerktuig waaraan Jezus terechtgesteld werd, wordt door een groot deel van de christenheid aangeduid als een kruis. Dit is afgeleid van het Latijnse woord \'crux\'. (De bijbel is vanuit het oorspronkelijke Grieks naar het Latijn vertaald en door sommige bijbels weer vanuit het Latijns naar andere talen)

Het Griekse woord dat in veel moderne bijbelvertalingen met kruis wordt weergegeven, is \'stauros\'. In het oude Grieks betekende dit woord \'een rechtopstaande paal of staak\'. Pas later werd het woord ook in gebruik genomen voor een terechtstellingspaal MET dwarsbalk. Onder \'crux\' (waar het woord \'kruis\' van is afgeleid) verstonden zelfs de Romeinen in die tijd een rechtopstaande paal.

In de oorspronkelijke schriften werd ook het Griekse woord \'xulon\' gebruikt om het martelwerktuig aan te duiden (in Handelingen 5:30 en 10:39 ; Galaten 3:13 en Deuternomium 21:22,23 bijvoorbeeld). Dit wordt vertaald met:\'gekapt hout dat voor gebruik gereed is: brandhout, timmerhout, balk, knots of... paal waaraan misdadigers werden opgehangen.\'
Dit woord is in sommige bijbelvertalingen vertaald met \'kruis\' en in andere met \'hout\'.

In geen enkel geschrift van het nieuwe testament staat dat de \'stauros\' die bij Jezus werd gebruikt, anders was dan een normale stauros.

De vorm van het uit 2 balken bestaande kruis vind zijn oorsprong in het oude Chaldea, en werd in dat land en aangrenzende landen (ook Egypte) gebruikt als het symbool van de god Tammuz (omdat het kruis de vorm had van de letter Tau, die de eerste letter van zijn naam was).
Ergens midden derde eeuw na Christus zijn er bepaalde leerstellingen van het christelijke geloof door de kerk verdraaid of ze zagen er helemaal van af. Om het aanzien van de kerk te vergroten, werden er heidenen in de kerken opgenomen, die niet echt christenen waren. Het werd hun toegestaan grotendeels aan hun heidense tekens en symbolen vast te houden. Vandaar dat de Tau of T met de balk wat verlaagd als het symbool voor het kruis van Christus werd aangenomen.

Het kruis heeft van oudsher vele betekenissen; als symbool van de authoriteit van Egyptische priesters van de Zonnegod.
Als symbool voor het mannelijk geslachtsoorgaan of de bevruchting.
Als symbool van de Babylonische zonnegod Tammuz. (Babylon was altijd tegen de aanbidding van de ware god Jehovah).

Lees 1 Kor. 10:14 ; Ex. 20:4,5 met het volgende in gedachte:
Een afgod: een beeld of symbool dat een voorwerp van intense toewijding, verering of aanbidding is.

De uitbeelding van Christus aan de martelpaal komt niet voor in de kunst van de eerste christelijke eeuwen, omdat de vroege christenen afkerig waren van het martelwerktuig waar Jezus aan geleden heeft.

Dusss....
Je begrijpt wel dat ik dit ook niet allemaal uit mijn hoofd doe, maar ik sta er zeker achter en binnen mijn geloof worden dus geen kruisen of zoiets dergelijks gedragen. Als wij onze christelijke identiteit kenbaar willen maken, proberen wij dat dmv. ons gedrag te doen.

16-06-06 20:19:43 - Quote! - @Anacho
Anacho
Erelid


WMRindex: 1.615
OTindex: 406
S
Zover ik weet is het symbool van de vis het teken van de oorspronkelijke "christenen" dit wordt uiteraard weer in verband met Simon-Petrus gebracht. Maar ik ben maar een leek, opgevoed in heel christelijke kinderhuizen dat wel, maar dat is dan ook de reden dat ik het geloof in God en de bijbel totaal verwerp. Dit zegt trouwens niet dat ik niet geloof in "dat er iets is". Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen. Maar wat ik heb gezien en meegemaakt in de naam van God, mag je geen mens aandoen, en zeker niet een kind, dat vertrouwd op de wijsheid van zijn opvoeder, en die dus gaat denken dat in naam van God dingen mogen die absoluut niet kunnen volgens iedereen met een greintje eigen gezond verstand.Ik sluit af met een citaat dat iedereen zich zou moeten aantrekken.
Well young man, when you grow up, what do you want to be?
Please Sir, if that's allright, I really rather learn how to be me!

16-06-06 23:07:54 - Quote! - @Ikje
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@ Anacho
Het kruis of Ichtusteken werd door de eerste christenen gebruikt om elkaar te herkennen. Zij werden namelijk vervolgd en moesten onderduiken. Als geheim teken (soort wachtwoord) werd de vis dus gebruikt door christenen. Ze schreven het in het zand of op een steen en zagen zo of de ander ook christen was. ICHTHUS betekent letterlijk 'vis'. De I staat voor Jezus, de CH voor Christus, de T voor THeou, de U voor Uios, de S voor Soter. Vertaald Jezus Christus Gods Zoon Verlosser.

En verder ken ik het probleem... mijn moeder heeft als kind ook op kostschool gezeten met van die nonnen en heeft daardoor ook een afkeer van het geloof gekregen. Maar dit heeft weinig met God of met zijn woord de Bijbel te maken, want God is liefde en dat is dus ook het belangrijkste kenmerk van WARE christenen.
Omdat er zo vaak misbruik van de bijbel en van Gods naam wordt gemaakt, is het heel belangrijk om zelf de bijbel te lezen/bestuderen met je gezonde verstand erbij. Kinderen en 'leken' geloven alles en zijn dus gemakkelijke slachtoffers.

16-06-06 23:09:01 - Quote! - @mij
mij
Erelid


WMRindex: 619
OTindex: 1.024
S
@Ikje, ik ben dus voor een kruis als symbool van het geloof, ik ervaar het als hetzelfde als de vis. voor mij is het niet zodat ik wil laten tonen dat ik christelijk ben want zoals je zegt moet dat uit je gedrag blijken en niet uit een symbool maar dat kruisje herhindert mij ook aan God, het laat mij denken aan mijn geloof en als ik in de penarie zit en ik voel aan dat kruisje stroomt er voor mijn gevoel een kracht uit. misschien door het besef dat ik niet iets van God. in ieder geval het is mijn kruisje die mijzelf me eraan herinnert en me 'help' in benarde situaties of gewoon in het dagelijks leven als ik iemand help. als dan iemand met mij gaat praten omdat ik mijn kruisje om heb is dat hoogstens een bijkomstigheid.
het verhaal van die balk ipv van kruis heb ik idd ook wel al eens eerder gehoord en ik weet inmiddels dat jij je zoveel mogelijk aan het oorspronkelijke geloof houdt. ik respecteer dat maar ik denk dat het kruis in de loop van de eeuwen uit gegroeit is tot een symbool van het geloof zoals dus het visje. ik denk niet dat je dat terug hoeft te draaien want het gaat om de bedoeling die iemand ermee heeft. als iemand het draagt als een heidens teken ok, dan is dat het en dan heeft het niks met God te maken maar dat gebeurt niet (bijna dan misschien) meer een kruisje is nu hetzelfde als het visje qua betekenis in de ogen van veel mensen. dus ik zou zeggen dat het vroeger een heidens teken is en dat het (door misschien dus wel een foutje van de kerk zoals die er wel vaker worden gemaakt door mensen) nu verandert is in een symbool van het geloof en ik denk dat je dat van nu nu moet respecteren zoals het is en niet alles terug draaien naar eeeeeeeeuwen geleden.

@Anacho, het kan zeker niet wat er allemaal gebeurt in de naam van God maar ik denk dat als je zulke dingen gaat doen 'in de naam van God' je dan niet gelooft in het ware gelooft maar de woorden van de bijbel verdraait naar de waarheid die jij wil zien!

16-06-06 23:31:09 - Quote! - @Ikje
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@mij Zoals ik begrijp is het voor jou dus een middel om dichter tot God te naderen. Tja, ik denk dat je dat niet nodig hebt en verder vind ik het een kwestie van loyaliteit naar God toe om het teken van een afgod of van het mannelijk geslachtsdeel niet te gebruiken. In Ezechiel 8:13-18 staat hoe God tegenover deze dingen staat en stond. God is eeuwig.
(rank in vers 17 staat dus voor de bij de fallusaanbidding gebruikte afbeelding van het mannelijk geslachtsdeel)

17-06-06 06:45:30 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
@Ikje, das nou niet zo netjes meis, van die nonnen...Geen van die nonnen zal ooit de zin; van die jg's over de lippen laten komen. Weet je wel dat heel wat echt liefdenwerk van nonnen afkomt?

17-06-06 08:04:00 - Quote! - @Ikje
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@ Kpuc Je hebt gelijk, ik had moeten schrijven: kostschool waar SOMMIGE nonnen de kids het leven zuur KUNNEN maken. Terwijl ze eigenlijk de liefde en goedheid van God zouden moeten uitstralen. En dat zullen ze in andere dingen waarschijnlijk wel hebben gedaan, maar dat zouden ze in alles naar voren behoren te brengen.
En ik heb ook best wel respect voor de nonnen, het blijven natuurlijk ook maar gewoon mensen, met hun fouten en gebreken. Maar ik heb zelf geen ervaring met zo'n kostschool, dus heb ik makkelijk praten.

17-06-06 10:03:34 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
@Ikje, het gaat hier misschien om een paar uitwassen, je brengt het zo dat eerst een PAAR het fout doen maar uiteindelijk lijkt het er toch op dat de hele nonnerie fout is. Mis, het geloof ansich ist falsch, in woord en geschrift. Voor mij dan welteverstaan!

17-06-06 17:15:49 - Quote! - @mij
mij
Erelid


WMRindex: 619
OTindex: 1.024
S
@Ikje het is niet een manier om beter bij God te komen die betekenissen die jij eraan verbind zijn nu er niet meer aan verbonden! ik kijk niet in het verleden maar liever vooruit.
kijk ik heb dus meestal een kruisje om en soms een visje hangt van mijn stemming af. welke ik aan mn kettingje doe hefet niks met mijn geloof te maken maar dat ik hem om heb wel. het is voor mij iets wat mij steun geeft en mij herindert aan God. je kunt natuurlijk zeggen dat je uit jezelf al aan God moet denken altijd maar dat gebeurt toch niet en als ik dan ene kettinkje om heb dta me help wat vaker aan Gods woord te denken heb ik dara geen problemen mee! het is niet om dichterbij God te komen want dan ben je echt verkeert bezig dta als je een kettinkje om heb je zo hoop bij God in een goed blaadje te komen of hem zo te leren kennen. nee het is gewoon iets wat mij helpt mijn geloof uit te voeren!

17-06-06 17:34:21 - Quote! - @Ikje
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@ mij Ik bedoelde 'dichter bij God te komen' eigenlijk ook niet op die manier, maar meer zoals jij zegt: meer met God in je gedachte te zijn (Dat bedoel je toch?). Tja, ik ben nu een tijdje vrij intensief met God en de bijbel bezig en eigenlijk bij alles wat ik doe of zeg probeer ik erbij te denken wat God er van zou vinden als ik dat deed, of of Jezus ook zo gehandeld zou hebben. Het lukt mij natuurlijk nooit helemaal om zo te handelen, maar het lukt mij al wel aardig om bij mijn gehele leven God te betrekken. Dus wat ik hier eigenlijk mee wil zeggen is dat je dat kettinkje kan vervangen door geestelijke bezigheden. Je moet het natuurlijk zelf weten, maar je kunt het ook eens gewoon proberen om bv iedere dag een onderwerp uit de bijbel te bestuderen. Ik weet uit ervaring dat als je dat niet doet, je geloof verzwakt en je dus minder van God aantrekt.
En verder; de mentaliteit van mensen veranderd in de loop der jaren, maar God zal altijd dezelfde zijn, tot onbepaalde tijd.

17-06-06 17:40:37 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
@Ikje, eenieder beleeft het geloof op eigen manier, het is niet kies en vroom om dan anderen te overhalen om op de "goede" manier te gaan geloven, laat eenieder toch in zijn/haar waarde en leef het leven als mensch, durf te leven. Dank aan Ramses!

17-06-06 17:43:24 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
@Ikje, langs de weg, hoe denk je dat het komt dat de mentaliteit van mensen veranderd?

17-06-06 17:50:49 - Quote! - @Ikje
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
Kpuc Ik snap je standpunt niet zo. Maar als je denkt dat ik de 'nonnerie' oké vind, dat is niet zo. Jezus diende ons voorbeeld te zijn en ik denk dat de manier van leven van de nonnen of broeders niet overeenkomt met Jezus levenswandel. Ik weet niet zoveel van de nonnen af, ik weet alleen wat ze voor uitwerking op mijn moeder en haar geloof hebben gehad. Ze heeft er dus een afkeer van gekregen. Mijn oom en mijn tante zijn ook niet gelovig en nu hoor ik dus weer van Anacho dat hij ook al nare ervaringen met nonnen op school heeft gehad. Naja, blijkbaar heeft hun gedrag dus een averechts effect in tegenstelling tot de manier waarop Jezus zijn volgelingen leerde.
Ik weet dat ze zich afzonderen in kloosters. Ik denk doordat er in de bijbel staat dat je je van de wereld moet afzonderen en dat zullen ze waarschijnlijk daarom doen. Ik heb geleerd dat dat meer om wereldse gebruiken gaat, die dus tegen Gods wil zijn gaat. Letterlijk afzonderen is dus niet nodig en ik denk dat je op die manier ook weinig mensen bereikt.
Verder vind ik "The sound of Music" een heerlijk romantische film en dat is zo'n beetje wat ik over nonnen en hun geloof weet.

17-06-06 17:58:13 - Quote! - @Ikje
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@ Kpuc Ik denk dat je naar waarheid moet geloven. Oké, dit gaat dan wel over iets dat veel minder extreem is maar, als je nou tegen een moslim zegt dat je vrouwen niet mag slaan en dat dat in de bijbel staat, mag dat toch?
En de mentaliteit veranderd omdat wij steeds meer van God vervreemden en daarbij geloven JG-s dat sinds 1914 Satan uit de hemel is geslingerd richting aarde en dat hij vooral sinds die tijd zijn uiterste best doet om ons van aanbidding van God af te houden.

17-06-06 18:03:58 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
@Ikje, ik probeer je uit te leggen dat ieder geloof goed is en ook slechte kanten heeft. Mensch, we zijn nu eenmaal mens dus leef als mens zoals het bedoeld is ;) En voor wat betreft mentaliteit, nee, ik denk er anders over, we zijn met veel te velen op aarde en we kunnen elkaar niet meer goed hebben in het dagelijks leven.

17-06-06 19:24:47 - Quote! - @mij
mij
Erelid


WMRindex: 619
OTindex: 1.024
S
@Ikje, tuurlijk ben ik geestelijk veel met God bezig. en om dta zo te houden help mijn kettinkje een beetje. verder lees ik zeker elke dag uit de bijbel en bidt enz. dus wat dta betreft zal mijn geloof niet zo gauw wegsterven. maar met wat Kpuc zegt ben ik het gedeeltelijk eens. want iedereen gelooft op zijn eigen manier en meestal komt dat wel op ongeveer dezelfde manier neer maar met kleine verschillen. zolang die niet te groot worden dus bijv. in naam van God oorlog gaan voeren geloof je goed. ik heb eens een keer gelezen: de vele paden komen op dezelfde top van de berg uit. dit is zeker waar en andere maken ene bocht halverwege de berg en gaan weer de verkeerde kant uit maar er zijn veel geloofsmanier die ophetzelfde neer komen

17-06-06 19:32:52 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
@mij, er zijn vele wegen naar Rome.

17-06-06 19:36:20 - Quote! - @mij
mij
Erelid


WMRindex: 619
OTindex: 1.024
S
Kpuc, idd dat wat ik las was daar een variant op ;)

18-06-06 08:00:03 - Quote! - @Ikje
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@ Kpuc Je moet het mij verkeerd begrijpen hoor, ik voel mij niet beter dan een ander of zo, ik bedoel het allemaal goed. Ik heb gewoon een heleboel geleerd uit de bijbel en dat wil ik graag met anderen delen. Het grootste verschil tussen jouw standpunt en de mijne is dat jij vanuit de mens kijkt; hoe God er voor de mens kan zijn en ik bekijk het vanuit een andere hoek; hoe zou God het liefste willen dat wij hem aanbidden. Ook hiermee wil ik niet zeggen dat het mijne beter is of zo, maar het is gewoon de waarheid (tenminste als mijn concludering over jouw standpunt klopt). En beide standpunten zijn heel belangrijk.

18-06-06 08:28:54 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
@Ikje, ik kijk vanuit de mens, klopt maar ik denk er niet over hoe God er voor de mens kan zijn want ik geloof niet.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven