hr
jaargang -23 - laatste artikel 25-4 18:00 - 74450 artikelen - nu online 31 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens


1 2 [3] 4 5 6

Wat vinden jullie van het eten van vlees

29-02-12 22:22:02
Kristel
Oudgediende


WMRindex: 3.529
OTindex: 5.364
T S
Quote @ikke98:
@allone: in de bijbel staat ook dat de mensen boven de dieren staan
De mens zou over de dieren heersen, heersen is dienen, het in de gaten houden. Er staat volgens mij nergens; de mens zal alle dieren eten.

--------------------

Daar waar gebrek is aan vruchten en groenten, neem IJsland. Daar vind ik het de normaalste zaak van de wereld dat ze leven van vis.
Daar waar gebrek is aan vruchten, groenten en vis, daar is het de normaalste zaak van de wereld dat ze dieren eten.

Ik zelf een geen vlees om de reden die @allone ook al aangaf, maar ik zeg het net ff anders .....
Je bent wat je eet, en dat kan letterlijk de doodsangst van het dier zijn. Dat speelt absoluut door in je eigen lichaam.

Quote allone:
en in de bijbel staat 'gij zult niet doden'
aangezien je een dier doodt om het te kunnen eten,

Daarmee wordt niet alleen een letterlijke dood bedoeld maar ook het doden van kracht, en levenslust.


01-03-12 20:19:13
nietmeer
Quote @allone:
en gevoelsmatig: ik weet niet of jullie een huisdier hebben, hond, poes, konijn, kanarie... zou je die kunnen doden en opeten?
dieren zijn onze vrienden.. ik zou ze niet kunnen doden en opeten
Ik heb zelf een konijn gehad (en die is overleden:() en we hebben ook 2/3 vogeltjes/kanaries gehad (ook dood), dus ik weet wat het betekend om huisdieren te hebben en we hebben ook een paar vissen gehad, waar er nu nog twee van over zijn... Maar ik geniet ook van een lekker stukje kip, (wild) konijn, paard, vis, lam...

02-03-12 19:43:21
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
@Kristel: Gij zult niet doden.

Wát niet doden? Een mens? Een dier? Boom? Sla? Peterselie?

Denk daar eens goed over na. Dat betekent dat je dus niets mag eten. Of een huis bouwen van hout. Een boom leeft, sla, andijvie, of welke groente of kruid of dier dan ook, het leeft allemaal. Hoe moet een mens dan leven?

Doe mij maar een lekkere sappig stuk varkenshaas met champignons. Of een tbone steak met stroganoffsaus(L)

02-03-12 20:42:17
Kristel
Oudgediende


WMRindex: 3.529
OTindex: 5.364
T S
@Giovanni: Ik vulde een tekst aan van iemand anders net als jij dat nu doet. Gij zult niet doden is een zeeeer ruim begrip. Dat is wat ik aan gaf. Lees mijn reactie nog maar eens terug.

02-03-12 20:51:29
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.861
OTindex: 90.717
@Giovanni: hoi je mag zo veel vlees eten als je kunt.. maar daar ging de discussie niet over en je hebt het grootste deel daarvan niet gelezen ... we hadden het al gehad over doden.. en dat
quote:- je hebt gelijk, het beste zou zijn van zonlicht en lucht te leven, zoals sommige mensen doen (breatharians).
maar zolang je dat niet kunt:
planten staan lager op de evolutionaire ladder dan dieren ..en bovendien de vruchten en zaden hebben als doel dat ze gegeten worden, je hoeft niet altijd de hele plant te (doden en te) eten
- en juist t feit dat in vruchten enz nog leven zit maakt ze gezonder - !!
ook zitten in planten en vruchten nog 'leven' als je ze eet (een vurcht kan nog rijp worden, witlof wordt groen in de zon, ook nadat ze geplukt zijn) terwijl vlees van een lijk komt (en mensen eten het nooit vers zoals bv leeuwen doen) -- om die reden is vegetarisch ook gezonder
... en gevoelsmatig: zou jij je huisdier (kat hond konijn enz) kunnen doden en opeten?

02-03-12 21:09:13
Relpa
Oudgediende


WMRindex: 3.482
OTindex: 10.385
S
Quote:
Wat vinden jullie van het eten van vlees


Njammie :P

02-03-12 21:12:53
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.861
OTindex: 90.717
@Relpa: _O_
dat was tenminste kort en duidelijk!!

02-03-12 21:15:33
nietmeer
zoals ik al zei;
Quote @Bookwurm:
Quote @allone:
en gevoelsmatig: ik weet niet of jullie een huisdier hebben, hond, poes, konijn, kanarie... zou je die kunnen doden en opeten?
dieren zijn onze vrienden.. ik zou ze niet kunnen doden en opeten
Ik heb zelf een konijn gehad (en die is overleden:() en we hebben ook 2/3 vogeltjes/kanaries gehad (ook dood), dus ik weet wat het betekend om huisdieren te hebben en we hebben ook een paar vissen gehad, waar er nu nog twee van over zijn... Maar ik geniet ook van een lekker stukje kip, (wild) konijn, paard, vis, lam...
en mijn eigen huisdier zou ik idd ook niet opeten en ja dieren zijn onze vrienden, maar dan heb ik een vraagje aan jouw. wat doe je met een mug, wesp, mier, een hond met hondsdolheid, een dier dat doodziek is...laat je die ook leven?

02-03-12 21:16:37
Relpa
Oudgediende


WMRindex: 3.482
OTindex: 10.385
S
@allone, ik ben vrij direct in dit soort discussies :$ er zijn altijd uitzonderingen te bedenken en dan wordt't al gauw 'babbelen om te babbelen' :?

En wij zijn allen als omnivoor geboren en hebben dus álle voedingstoffen nodig ;)

Hoe een ieder dat voor zich 'invult mag iedereen lekker zelluf weten toch 8) ok *) *boink*

02-03-12 21:30:16
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.861
OTindex: 90.717
@Relpa: dat is geen discussie maar
een mededeling waar ik het niet mee eens ben
.. en dat is okay ..
geniet van je vlees zolang je het nog kan
:D

Bookwurm: ik eet ook geen insekten.. en als een hond hondsdol is dan moet er voor gezorgd worden dat er niemand door hem gebeten en gedood wordt natuurlijk (ofwel door de hond op te sluiten en dan gaat hij binnen een dag dood aan de ziekte, ofwel iemand moet hem afmaken.. afhankelijk van de situatie)

ik ben niet tegen de dood.. de dood is deel vant het leven .. afgezien daarvan weet ik dat alleen het stoffelijk omhulsel dood gaat en niet onze 'ware ik'

we hebben t hier alleen over t eten van vlees.. en ik wil niet op mijn geweten hebben dat een dier (op wrede wijze wordt behandeld en) gedood alleen omdat ik vlees zou moeten eten

bovendien ben ik er van overtuigd dat het beter is voor de gezondheid om geen vlees te eten
(daar zijn sommige vleeseters het dus niet mee eens.. maar ieder maakt zijn eigen beslissingen en doet zijn eigen ervaringen op)

02-03-12 21:37:26
nietmeer
Quote @alonne:
bovendien ben ik er van overtuigd dat het beter is voor de gezondheid om geen vlees te eten

hoezo beter voor de gezondheid, want ik ben van mening dat het juist ongezonder is om geen vlees te eten, want zonder vlees krijg je geen bepaalde voedingsstoffen binnen die je wel nodig hebt.

en ik bedoelde ook niet dat je die insekten moest eten...

en je moet geen vlees eten, maar je mag het eten en zoals ik al eerder zei het is gezonder om vlees te eten.

02-03-12 21:58:23
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.861
OTindex: 90.717
ik ben zeker dat je alle voedingsstoffen binnen krijgt zonder vlees.
het feit dat miljoenen mensen en dieren leven van alleen planten bewijst dit

bovendien -maar dit is een ander onderwerp- zijn er mensen (breatharians) die niets eten.. de heilige St. Lidwina van Schiedam is een voorbeeld ,
en ook vandaag de dag leven er mensen van alleen lucht en licht - en hebben alle 'voedingsstoffen' die ze nodig hebben

maar ik zeg niet dat jij zonder vlees moet leven!
alleen, als mensen mij vragen waarom ik geen vlees eet dan antwoord ik daarop.. en dat heb ik dus in voorgaande 'discussie' gedaan

that's all :)

03-03-12 07:09:57
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Quote allone:
en gevoelsmatig: zou jij je huisdier (kat hond konijn enz) kunnen doden en opeten?


Ja, want als je echt honger hebt dan zou je dat doen. Of als ik bv kinderen zou hebben en ik zou daarmee hun leven kunnen redden.

03-03-12 08:46:13
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.861
OTindex: 90.717
@Giovanni:
dat is waar, alles is relatief, in sommige gevallen kan vlees/bouillon 'eten levensreddend' zijn, of iig nodig voor een goede gezondheid

er is geen 'absoluut' juist of niet juist ..
wat in de ene situatie goed is kan in de andere verkeerd zijn

ik reageerde op iemands vraag 'wat vind je van het eten van vlees' omdat het een thema is waar mensen over na willen denken..

en ieders bijdrage voegt daar iets aan toe
:)

16-03-12 11:49:29
Madarian
Oudgediende


WMRindex: 2.597
OTindex: 5.605
Quote @allone:
bovendien -maar dit is een ander onderwerp- zijn er mensen (breatharians) die niets eten.. de heilige St. Lidwina van Schiedam is een voorbeeld ,
en ook vandaag de dag leven er mensen van alleen lucht en licht - en hebben alle 'voedingsstoffen' die ze nodig hebben
Ik heb jou breatharians verwijzing eens gelezen. Er is niet te bewijzen dat die personen maanden of jaren zonder eten leefde, mede omdat ze niet 24 uur 7 dagen per week in de gaten gehouden werden. En een aantal zijn betrapt op het 's nachts eten of bij een snackbar. Ook waren er meerdere die een tijdje in de gaten gehouden werden en zichtbaar af vielen. Een leuke gedachte, maar ik vrees dat ze (zo goed als) allemaal oplichters zijn.

16-03-12 14:45:11
Deus
Erelid


WMRindex: 240
OTindex: 2.514
@OP
lekker :)

16-03-12 15:31:53
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Dat moet je eerst vlees vinden..

17-03-12 10:19:08
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.861
OTindex: 90.717

@Madarian: je kunt evenmin bewijzen dat het niet mogelijk is.

per slot van rekening zijn de planten (en ev dieren) die we eten ook alleen maar hier dankzij de energie van de zon.

in india hebben ze een 'heilige' 10 dagen of langer opgesloten in een ziekenhuiskamer en hem iedere sekonde gemonitord, en hij at en dronk niets gedurende die tijd.

maar hoe dat ook zij, ik wou het alleen noemen voor diegene die het interesseert,
je hoeft niets te geloven.

:)

17-03-12 14:43:52
Dionos
Oudgediende

WMRindex: 156
OTindex: 23.842
Ik eet vlees. Dieren eten vlees. Planten eten vlees.

En for the sake of discussion

Quote allone:

maar planten staan lager op de evolutionaire ladder dan dieren en bovendien de vruchten en zaden hebben als doel dat ze gegeten worden, je hoeft niet altijd de hele plant te eten
ook zitten in planten en vruchten nog 'leven' als je ze eet (een vurcht kan nog rijp worden, witlof wordt groen in de zon, ook nadat ze geplukt zijn) terwijl vlees van een lijk komt (en mensen eten het nooit vers zoals bv leeuwen doen) -- om die reden is vegetarisch ook gezonder


1. Planten staan niet lager op een evolutionarie ladder. Ze staan op een andere ladder.
2. Het doel van vruchten en zaden is niet om opgegeten te worden. Vruchten en zaden zijn bedoeld om een plant te laten voortplanten. Dit kan eventueel gebeuren door het opeten van vruchten en het uitpoepen van de interne zaden op een andere plek, waardoor het zaadje kan ontkiemen.

Quote allone:
ieder intelligent mens ziet in dat met zoveel mensen op de aarde het nu tijd wordt om er mee te stoppen, omdat dieren eten veel oneconomischer is dan planten eten

1. Onderzoek wijst inderdaad uit dan dieren eten niet heel erg efficient is. Maar planten ook niet. Insecten eten schijnt efficienter te zijn.

Quote allone:
mensapen zijn 'omnivoren' maar eten alleen mieren e.d ... niet hele koeien en schapen

1. Misschien zouden mensapen dat wel doen als ze de beschikking hadden over koeien en schapen. Ze eten wat voor handen is.

Quote allone:
het beste zou zijn, om je eigen groenten en fruit te telen, maar ja
wie heeft daar gelegenheid voor..

1. Daar heb je helemaal niet veel ruimte voor nodig. Voorbeeld: in 1 bloempot kun je makkelijk een sla-plant kweken en dit kan zelfs in een klein flatkamertje. Zelfde geldt voor heel veel groentes.

Quote allone:
maar mensen die geen vlees eten zijn minder aggressief omdat wat je eet niet alleen invloed heeft op je lichaam maar ook op je 'geest' (engels 'mind')

1. Hier ga ik niet op in, omdat ik anders een Godwin bega :P

Quote allone:
olifanten, koeien, sommige walvissem enz enz eten ook geen vlees.. en toch heeft niemand vitamine gebrek

1. Pure herbivoren kun je niet vergelijken met carnivoren / omnivoren. Een vis is geen leeuw.

Quote allone:
wat ik ergens gehoord of gelezen heb (en sorry ik weet niet meer waar) is
dat de oorzaak dat de mensheid als geheel 'agressief is' (dwz veel criminaliteit, moord oorlog, enz )
komt door het eten van vlees, dwz door het (op vaak wrede wijze) doden van dieren ...

1. Hindoe's schijnen geen vlees te eten, maar ook zij zijn niet immuun voor aggressie (zoals het verbranden van echtgenotes omdat de bruidsschat te laag is, het doden van baby’s omdat het meisjes zijn etc etc).

Quote allone:
met alle respect voor jullie, en voor de bijbel,
maar ik zelf kan niet en ga niet alle voorschriften die in de bijbel staan volgen.. omdat
het een oud boek is, en niemand weet wat er in de oorspronkelijk text stond.. het is te vaak en door te veel mensen vertaalt en geinterpreteert
en met iedere vertaling en interpretatie gaat er kennis verloren en treden fouten op, omdat de vertaler alleen op zijn begripsniveau kan vertalen, en omdat in iedere taal woorden meerdere en andere betekenissen hebben
ik denk dat er in die duizenden jaren veel kennis verloren is gegaan..

1. en toch baseer je je principe op geef vlees eten op spirituele leiders die al duizenden jaren geen vlees eten. Misschien is hier ooit ook een vertalingsfoutje ingeslopen?

Quote allone:
ik ben zeker dat je alle voedingsstoffen binnen krijgt zonder vlees.
het feit dat miljoenen mensen en dieren leven van alleen planten bewijst dit

1. Verschillende dierrassen kun je niet onderling vergelijken, dus waarom wel met mensen?
2. De mensheid was een hele tijd geleden weinig anders dan een mensaap. Daarna kwam een groeispurt, waardoor onze herseninhoud vergroot werd. Niet lang hierna begonnen we gereedschappen te gebruiken, een tijd daarna begonnen we vuur te gebruiken. Onderzoek heeft aangewezen dat deze groeispurt ongeveer samenhangt met het punt waarop de mensheid meer vlees ging eten.

Quote allone:
per slot van rekening zijn de planten (en ev dieren) die we eten ook alleen maar hier dankzij de energie van de zon

1. Welk dier leeft alleen van zonlicht? Voorzover ik weet gebruiken alleen planten fotosynthese.

Quote allone:
in india hebben ze een 'heilige' 10 dagen of langer opgesloten in een ziekenhuiskamer en hem iedere sekonde gemonitord, en hij at en dronk niets gedurende die tijd

1. Door te vasten kan hij het waarschijnlijk langer uithouden zonder voedsel en drinken. Maar dat hij niet gestorven was, wil niet zeggen dat hij nog erg levend was: misschien lag hij na dag 8 wel in een coma. Als een persoon van zonlicht zou kunnen leven (waar ik persoonlijk zeer sterk aan twijfel), dan zou hij na die 10 dagen zo fris en energiek uit die kamer moeten huppelen als de dag dat hij die kamer in ging. Is dit gebeurt?

Edit: excuus voor de paar kleine schrijffoutjes.

17-03-12 18:13:21
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Laagst staat de mens -als er in hoogtes gemeten wordt.. wij eten uiteindelijk alles.
Wij moeten de natuur aandringen tot meer productie, versnellen, vertragen - de negatieve gevolgen verdringen of van waarde verlagen - proppen massa's in kooien of kelders - beroven jong leven van zonlicht of sociale zorgen - pakken geboorte weg voor consumptie - praten het goed in het kader van dringende noodzaak - gebruiken intellect voor kunstmatige omgevingen - ontwaarden ander leven voor eigen profijt ; vooruitgang en beschaving - debateren over 1m²

We zijn gedoemd en dromen ons de eeuwigheid

19-03-12 14:59:58
Madarian
Oudgediende


WMRindex: 2.597
OTindex: 5.605
@allone: 10 dagen is niets. Laat mij iemand zien die 1 jaar 24 uur per dag 7 dagen per week in de gaten gehouden is en niet eet of drinkt en die nog leeft en hetzelfde gewicht e.d. heeft, en ik geloof het.

19-03-12 16:05:54
nietmeer
Ik eet alles.
Vlees, groenvoer, wortels en knollen, vis, insecten, wormen, slakken, schelp- en schaaldieren, fruit, noten, reptielen, amfibiën, granen.... kan me niet schelen.
Rauw, gekookt, gebakken, gefrituurd, gestoofd, gestoomd, gesmoord, gebraden, gegrilld, gegratineerd, geblancheerd en overige bereidingswijzen.

19-03-12 18:41:24
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.861
OTindex: 90.717
@Madarian: normaal leven mensen geen 10 dagen zonder water,
maar, zoals ik al zei, je hoeft het niet te geloven,
.. ik denk dat het niet te doen is om iemand zo lang in de gaten te houden.

maar.. je bent niet open voor andere en nieuwe mogelijkheden, dan dat wat je nu kent?
je zou het niet interessant vinden om er achter te komen of de mens meer kan dan hij nu doet?
onzichtbaar worden? zweven? teleportatie? alles wat siddha's kunnen?

@Grouse: :) dat is tenminste een veelzijdig dieet !! smakelijk eten :)

19-03-12 18:57:35
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.861
OTindex: 90.717
@Dionos: gefeliciteerd. da's niet niks. en met sommige van je punten ben ik t ook wel eens.
ik weet niet , of ik voor the sake of discussion op alles wil en kan reageren..
but.. here goes;
Quote:
Het doel van vruchten en zaden is niet om opgegeten te worden. Vruchten en zaden zijn bedoeld om een plant te laten voortplanten. Dit kan eventueel gebeuren door het opeten van vruchten en het uitpoepen van de interne zaden op een andere plek, waardoor het zaadje kan ontkiemen.

je zegt zelf al dat we een vrucht eten zodat de zaden verspreidt worden...
en 1 boom produceert duizenden zaden omdat hij "weet" dat het grootste deel daarvan niet zal ontkiemen.

Quote:
en toch baseer je je principe op geef vlees eten op spirituele leiders die al duizenden jaren geen vlees eten. Misschien is hier ooit ook een vertalingsfoutje ingeslopen?

je hebt te veel fantasie, van wie heb ik mijn principes en waar is een vertaalfoutje ingeslopen? ik heb niets gezegd over waar mijn principes 'vandaan komen'

Quote:
Maar dat hij niet gestorven was, wil niet zeggen dat hij nog erg levend was: misschien lag hij na dag 8 wel in een coma. Als een persoon van zonlicht zou kunnen leven (waar ik persoonlijk zeer sterk aan twijfel), dan zou hij na die 10 dagen zo fris en energiek uit die kamer moeten huppelen als de dag dat hij die kamer in ging. Is dit gebeurt?

ja

Quote:
De mensheid was een hele tijd geleden weinig anders dan een mensaap


dat is 1 theorie van wetenschappers die gissen maar niets zeker weten.
in werkelijkheid was de mens duizenden jaren geleden veel hoger ontwikkeld dan hij nu is.

Quote:
Daar heb je helemaal niet veel ruimte voor nodig. Voorbeeld: in 1 bloempot kun je makkelijk een sla-plant kweken en dit kan zelfs in een klein flatkamertje. Zelfde geldt voor heel veel groentes.


leuk idee, al denk ik niet dat ik een maand kan eten van 1 kropje sla, dan kan ik beter meteen breatharian worden :)

Quote:
Planten staan niet lager op een evolutionarie ladder. Ze staan op een andere ladder.

okay, "ander" is ook een mooi woord, over lager of hoger of ander ga ik niet moeilijk doen.
maar over het algemeen vindt men dat een mens meer intelligentie heeft dan een plant, en een dolfijn meer dan een worm..

Quote:

Quote allone:
maar mensen die geen vlees eten zijn minder aggressief omdat wat je eet niet alleen invloed heeft op je lichaam maar ook op je 'geest' (engels 'mind')
1. Hier ga ik niet op in, omdat ik anders een Godwin bega :P

ik had al eerder mijn excuses hierover uitgesproken en er meer nuance in aangebracht

Quote:
Pure herbivoren kun je niet vergelijken met carnivoren / omnivoren. Een vis is geen leeuw.

ik vergelijk geen vissen met leeuwen, ik geef aan dat er grote zoogdieren zijn die van alleen planten leven
(weet je nog van biologie-les: een walvis is net als een zoogdier omdat hij zijn jong levend ter wereld brengt en het zoogt)

Quote:
Welk dier leeft alleen van zonlicht? Voorzover ik weet gebruiken alleen planten fotosynthese.

ik weet niet veel van 1-cellige 'diertjes' dus daarom zei ik er voor de zekerheid maar "eventueel dieren" bij
sorry, ben geen expert op dit gebied, en beweer ook niet alle kennis in pacht te hebben.
neem alleen maar deel aan een 'discussie' die iemand begon...
:)
bedankt

19-03-12 20:45:36
Paardje
Senior lid

WMRindex: 184
OTindex: 22
Ik eet ook geen vlees. Ik houd van dieren, en er is minstens 5 kilo graan nodig voor 1 kilo kip. Het is erg slecht voor de wereld. Arme mensen in derdewereldlanden worden uitgebuit om graan te verbouwen, waar ze zelf niks van eten maar naar Europa en Amerika gaan om onze beesten te eten te geven, te slachten als ze net volwassen zijn (onder zeer slechte omstandigheden) en op te eten, klinkt dat goed?

ps: is er ook iets om mezelf voor te stellen?

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 [3] 4 5 6

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven