hr
jaargang -23 - laatste artikel 17-4 18:00 - 74411 artikelen - nu online 17 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens


[1] 2 3 4 5 6

Wat vinden jullie van het eten van vlees?

30-12-11 21:23:51
Noepetote
Senior lid

WMRindex: 759
OTindex: 224
Het leek mij wel interessant om daar eens over te discussiëren. Dit gaat immers ook over Vragen des levens en over keuzes maken. Vroeger aten er namelijk veel meer mensen vlees dan vroeger, terwijl mensen het nu soms niet meer doen of ervoor kiezen om het eens een dagje te laten staan.
Mijn mening: ik eet het liever niet, omdat er heel veel water nodig schijnt te zijn voor de productie van vlees. Ook lijkt het me niet echt diervriendelijk. Daarnaast doe ik het omdat ik het zie als eerlijkere voedselverdeling. Ik geloof in de Bijbel, en die zegt als ik het goed begrepen heb dat vlees eten toegestaan is. Maar ik doe het pas als voor deze dingen een oplossing is!

21-01-12 08:55:08
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.824
OTindex: 90.585
ik eet geen vlees,
en in de bijbel staat 'gij zult niet doden'
aangezien je een dier doodt om het te kunnen eten,
is t dus ook tegen bijbelse principes!!!
.. dat is niet de reden waarom ik geen vlees eet.
het is gewoon ongezond. voor de mens. voor de geest, voor de emoties. voor het dier. voor de aarde. voor het millieu. voor alles

21-01-12 10:09:01
nietmeer
Het eten van vlees is voor mij hartstikke normaal :ja. Ik eet bijna elke dag wel een keer vlees (bijvoorbeeld boterhamworst, salami, biefstuk, gehakt etc etc). En het is pure onzin om een verhaaltje te volgen waarin dingen zouden staan die je moet doen (of juist niet). Ook om die reden is de wereld gigantisch naar de kloten gegaan. Laat dat fantasyverhaal toch eens links liggen en volg je eigen hart. Je moet je niet laten leiden door een boek.

Mensen eten al sinds de prehistorie vlees (de welbekende jagers en verzamelaars). De mensheid bestaat al tienduizenden jaren, en de aarde nog miljarden jaren langer. Het eten van vlees is altijd de normaalste zaak van de wereld geweest.

Enne...'gij zult niet doden?' Heb jij enig idee hoeveel mensen door christenen zijn vermoord? Men klaagt nu wel dat radicale moslims zoveel mensen doden met aanslagen, maar ook christenen hebben in de geschiedenis vreselijke misdaden begaan...

21-01-12 11:01:27
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Mjummie :P Ik hoef niet per se elke dag vlees, maar als iemand mij een lekker koteletje voorschuift zeg ik geen nee :D

21-01-12 11:15:59
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.824
OTindex: 90.585
Vailan:
je hoeft geen fantasieverhaaltjes te volgen
(hoewel ieder goed of nieuw idee uit de fantasie komt)
maar 'gij zult niet doden' is een regel die ieder mens geleerd wordt.. daarom ben jij er ook tegen wanneer christenen mensen doden!!

mensen eten alleen vlees als daar noodzaak voor is (bv de eskimo's hebben niet veel keus),
maar de normaalste zaak is het zeer zeker niet,
er zijn miljoenen die nooit in hun leven vlees eten, en dat al sinds ontelbare generaties zo doen.

En zelfs al is het waar dat mensen het eeuwenlang gedaan hebben, dan is dat geen reden om er mee door te gaan, .. ieder intelligent mens ziet in dat met zoveel mensen op de aarde het nu tijd wordt om er mee te stoppen, omdat dieren eten veel oneconomischer is dan planten eten

21-01-12 11:30:16
TeunSr
Erelid


WMRindex: 1.113
OTindex: 6.049
Dat iedereen dat voor zich zelf moet weten.


21-01-12 11:34:48
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.824
OTindex: 90.585
@TeunSr:
natuurlijk. dat doet iedereen sowieso.
maar Noepetote wilde er een discussie over houden,
en het kan geen kwaad er eens over na te denken... of wel?!

21-01-12 11:37:32
Kolleke
Erelid


WMRindex: 1.240
OTindex: 6.293
Ik ben het met @TeunSr: eens, eenieder moet het voor zichzelf beslissen. Ik eet af en toe ook vegetarisch, omdat ik dat ook wel eens lekker vind.

Voor mijn vlees probeer ik wel "eerlijker" vlees te kopen, omdat ik dan hoop dat die dieren een "beter" leven hebben gehad dan de waterbommen (vlees) die de supermarkten ons proberen aan te smeren 8O

21-01-12 11:44:18
TeunSr
Erelid


WMRindex: 1.113
OTindex: 6.049
@allone: Het kan nooit geen kwaad om een gezonde discussie te voeren.

Maar ik ben toch niet slecht als ik graag een stukje vlees eet?

21-01-12 11:44:34
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.824
OTindex: 90.585
@Kolleke:

precies.
iedereen heeft er zijn eigen ideeen over.
het is geen kwestie van 'wie er gelijk heeft'
maar van 'ideen en ispiratie uitwisselen'

en wat vinden jullie dan van wat @Noepetote zegt, dat
"er heel veel water nodig schijnt te zijn voor de productie van vlees. Ook lijkt het me niet echt diervriendelijk. Daarnaast doe ik het omdat ik het zie als eerlijkere voedselverdeling."


21-01-12 11:49:14
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.824
OTindex: 90.585
@TeunSr:

nee. je BENT niet slecht.
en eigenlijk IS geen enkel mens slecht.

alleen, de vraag is of we op deze manier, zoals de situatie nu is, op deze aarde zo verder willen en kunnen leven...

vindt jij het leven zo geweldig?


21-01-12 11:49:20
TeunSr
Erelid


WMRindex: 1.113
OTindex: 6.049
Er wordt inderdaad water in vlees gespoten in de slachterijen. Dit om ervoor de zorgen dat het vlees mooi rood blijft in de winkels.

21-01-12 11:52:16
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.824
OTindex: 90.585
@TeunSr:

ik heb t idee dat ze eerder dacht aan het feit
dat je heel veel water nodig hebt om gewassen te telen
die dan weer aan de dieren gevoerd worden
zodat de mens die uiteindelijk op kan eten.

dat water zou gebruikt kunnen worden om gewassen te telen, die mensen zelf kunnen eten
en dat zou veel economischer zijn

... en over slachterijen gesproken,
heb je enig idee hoe mens-onwaardig het daar aan toe gaat, en dier-onwaardig ook.
zou je zelf een koe kunnen doden? of een zelfs maar een kip of een konijntje?

21-01-12 11:57:28
TeunSr
Erelid


WMRindex: 1.113
OTindex: 6.049
@allone: het water wat gebruikt wordt is grondwater wat ze oppompen. Ik zie even niet in wat het economisch voordeel dan kan zijn.

En ja, ik heb zelf konijnen en kippen gevangen, geslacht en gegeten. Weet je hoe lekker dat smaakt als je een paar dagen niet fatsoenlijk eten hebt gehad?

21-01-12 11:57:49
Kolleke
Erelid


WMRindex: 1.240
OTindex: 6.293
@allone: Bij koeien in de wei heb je weinig ander water nodig dan de drinkbak die er staat. Het regenwater doet de rest voor het gras. Als ze maar eens zouden stoppen met groeihormonen te pompen in die dieren, en water in hun vlees, dan zou het voor ons veel gezonder zijn. Maar ja, dat is niet zo winstgevend voor de vleeshandelaren.

Ik heb zelf nooit landdieren gedood, wel geslacht. Vroeger viste ik nogal eens, en ik heb mijn vangst ook vaak opgegeten.

Ik heb niets tegen het eten van vlees, als het maar van dieren komt die eerlijk behandeld zijn.

21-01-12 12:05:43
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.824
OTindex: 90.585
@TeunSr:

in plaats van een veld met voederbieten voor de varkens , kun je een veld met rode kool voor de mensen hebben.
dat is het verschil
en 1 veld maakt misschien niet veel verschil, maar wel als je praat over miljoenen velden
.

@Kolleke:

ja.. die groeihormonen zijn vreselijk.
.. en zie boven : als mensen geen vlees aten zou je ipv een wei op die grond tarwe kunnen verbouwen
.
en wat 'lekker eten' betreft,
zou vlees of vis lekker zijn als je t zo at?
zonder het te veranderen, door het te bakken en braden en kruiden, enz

21-01-12 12:15:09
Kolleke
Erelid


WMRindex: 1.240
OTindex: 6.293
@allone: De mensheid is geëvolueerd van planten eters naar vlees eters. Dit blijkt uit het feit dat de blindedarm nu rudimentair is. Deze was vroeger veel harder nodig om alle groen te verwerken.

Tarwe is iets wat niet natuurlijk is voor een mens. Er zitten slechte stoffen in, zoals gluten. Dit is een stof die wij als mens niet goed kunnen verwerken (kijk naar de ziekte van Crohn).

Ik eet dus zo min mogelijk brood en pasta e.d. hoewel ik het enorm lekker vind :[

Ik denk dat er voor elk soort voedsel voor- en tegenstanders zijn, vandaar dat ik ook probeer daar een goede balans voor mijzelf in te vinden.

En over de smaak van vlees of vis: als het "eerlijk" vlees is, heb je weinig tot geen kruiden nodig, dan smaakt het al goed van zichzelf.
Het moet wel gebakken worden, of in ieder geval verhit. Ook dieren krijgen stoffen in zich die niet goed zijn voor de mens, evenals planten.

Ik denk dat de wereld er beter van zou worden als er niet zo veel (lucht)vervuiling zou zijn, dat scheelt een hoop in de gifstoffen die zowel mens als dier als plant binnenkrijgt.

Maar ja, dat ben ik...

21-01-12 12:15:29
TeunSr
Erelid


WMRindex: 1.113
OTindex: 6.049
Over het algemeen eten varkens restmaterialen van de levensmiddelenindustrie.

Maar neem ook ter beschouwing dat een veldje groente arbeidsintensief is (lees duur) en relatief weinig opbrengt.

21-01-12 12:26:47
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.824
OTindex: 90.585
@Kolleke: @TeunSr:

gluten zijn alleen ongezond in 'moderne tarwe', omdat die teveel gemanipuleerd is, spelt (de oorspronkelijk tarwe) is veel gezonder.
maar dat is weer een heel ander ondewerp..
.
.RE de blinde darm ...
veelzeggender en belangrijker is:
onze dunne darm is heel lang, dwz dat we planteneters zijn... vleeseters hebben een korte dunne darm.

wat arbeidsintensief betreft,
een dier lange tijd te eten geven, om hem dan uiteindelijk zelf op te eten, is toch , lijkt mij, meer arbeidsintensief, dan groente en fruit eten...
?!

21-01-12 12:46:02
Kolleke
Erelid


WMRindex: 1.240
OTindex: 6.293
@TeunSr: ik heb in de levensmiddelen industrie gewerkt, en ik heb inderdaad ook die restmaterialen geproduceerd. Dit heeft me wel doen denken over de vlees-industrie. Vandaar dat ik ook eerlijker vlees koop.

21-01-12 12:50:01
TeunSr
Erelid


WMRindex: 1.113
OTindex: 6.049
@allone: onze dunne darm is lang omdat we ook planten moeten kunnen verteren. We zijn immers omnivoren, kijk maar onze lichaamsbouw. We hebben het allebei nodig. (bijvoorbeeld Vitamine B12)

21-01-12 12:52:49
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.824
OTindex: 90.585
@Kolleke: @TeunSr:

hoe meer je weet
over wat je eet
hoe minder je eet
van wat door anderen 'geproduceerd' wordt..
lees 'gemanipuleerd.

het meeste 'leven'
en de meeste 'zon' (vandaar 'gezond')
zit in een vrucht
of een plant

en niet in een dier
dat per definitie 'dood' is

.
maar niets is absoluut goed of slecht
iedereen moet zelf de juiste harmonie vinden..

@TeunSr: vitamine 12 zit ook in planten , en wordt door het lichaam zelf gemaakt, bij iemand die nooit vlees gegeten heeft..
-nodig is vlees niet, er zijn hele volkeren die nooit vlees eten, denk aan de miljoenen hindoes-

mensapen zijn 'omnivoren' maar eten alleen mieren e.d ... niet hele koeien en schapen

21-01-12 12:58:55
TeunSr
Erelid


WMRindex: 1.113
OTindex: 6.049
Ik denk dat onze groenten en fruit tegenwoordig ook aardig gemanipuleerd worden. *8


21-01-12 13:01:37
de Mexicaan
Oudgediende


WMRindex: 3.266
OTindex: 3.691
Ik ben van mening dat een mens een alles-eter is en dat dus ook vlees in zijn menu past.
Ik eet graag vlees, maar ik probeer tegenwoordig wel wat kleinere hoeveelheden te eten. Bovendien eet ik liever een goed stukje vlees van de slager dat duurder is, en dan maar wat minder.
Teveel vlees eten lijkt me niet goed omdat het niet alleen zonde van de natuurlijke hulpbronnen is, maar mensen worden er ook te dik van en het is dus ongezond.

21-01-12 13:02:18
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.824
OTindex: 90.585
@TeunSr:

daar heb je helemaal gelijk in
kijk bv naar tarwe (zie boven)..
daarom eet ik alleen 'biologisch, ekologisch'
.. het beste zou zijn, om je eigen groenten en fruit te telen, maar ja
wie heeft daar gelegenheid voor..

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2 3 4 5 6

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven