hr
jaargang -23 - laatste artikel 16-4 18:00 - 74405 artikelen - nu online 23 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens


[1]

Big brother is watching you

23-10-11 19:58:05 - Quote! - @Beereekhoorn
Beereekhoorn
Oudgediende


WMRindex: 1.218
OTindex: 8.391
Ik vroeg me af hoe er nu tegenaan gekeken wordt. Begin 70er jaren was er een heftige discussie over vrijheid en niet dat je 'bekeken' kon worden. het boek van Orwell 1984 was het boek zoals het niet moest.
Maar met de tegenwoordige mobieltjes etc. ben je eigenlijk altijd traceerbaar.

Enfin wat is jouw mening hierover??

23-10-11 20:28:47 - Quote! - @Davh11
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
Ik weet dat de staat mij kan afluisteren, en als de staat daar interesse in heeft dan zullen ze alles lezen wat ik schrijf, samen met m'n telefoongesprekken. heb echter niets te verbergen, van mij mogen ze.

1984 is al gerealiseerd, in Noord-Korea dan. daar zijn nu generaties van mensen die niet meer weten hoe het vroeger was. de hersenspoeltechnieken die er toegepast worden blijken zeer effectief. Als je de leider vermoord dan zal het volk zich massaal tegen de buitenwereld keren, in de schijn dat ze daar een kans maken. alles voor de leider.

27-10-11 09:04:13 - Quote! - @sjonder
sjonder
Senior lid

WMRindex: 815
OTindex: 90
Wnplts: ergens op
Ik deel enigszins de mening van Davh, ik heb namelijk ook niets te verbergen, noch van plan om iets uit te gaan spoken wat wel verborgen behoort te blijven, Maar toch is het verontrustend dat men zonder jou in kennis te stellen, je 'getapt' kunnen hebben omdat iemand in jouw omgeving bijvoorbeeld moeite heeft om binnen de brede lijnen van onze maatschappij te leven.

Een groter probleem is de vraag wie Big Brother is, waar we er altijd vanuit gaan dat het de overheid is, zijn nu zoekmachines met extra toepassingen een serieuzere bedreiging voor onze privacy dan de overheid.

27-10-11 10:57:09 - Quote! - @ledi
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
Wat sjonder al zegt: wie is die Big Brother en wat doen ze met de gegevens? Zoals met meer dingen: alles heeft zijn voor- en tegen.
In het geval van de overheid kan het voordelen hebben, als daardoor iemand uit je buurt als een gevaarlijke misdadiger wordt ontmaskerd. Of daardoor voorkomen wordt dat een pedofiel met kinderen gaat werken.
Eenzelfde discussie is momenteel aan de gang over het EPD (Electr. Patienten Dossier). Die gegevens kunnen uitlekken en door werkgevers of verzekeringsmaatschappijen worden misbruikt. Aan de andere kant heeft het veel voordelen dat medici direct van iemand de laatste informatie kunnen opvragen.
Mobieltjes en andere communicatiemiddelen hetzelfde: gemakkelijk dat men steeds bereikbaar is, maar minder leuk als bijv. inbrekers er achter komen dat je met vakantie gaat.

27-10-11 14:23:49 - Quote! - @Davh11
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
ik ben voorstander van het EPD, heel simpel eigenlijk, de samenwerking tussen ziekenhuizen moet niet afhangen van wat de patient allemaal verteld wat er gedaan is. er worden fouten gemaakt in de communicatie, ik denk dat de EPD daar verandering in kan brengen.

digitalisering zorgt ervoor dat we steeds meer van elkaar weten. ik laat m'n leven er niet door leiden, anders eindig ik volledig paranoia van alle elektronische apparaten.

30-10-11 00:40:49 - Quote! - @stormzoeker
stormzoeker
Erelid


WMRindex: 2.784
OTindex: 1.845
Als er gegevens opgeslagen worden, dan zullen ze vroeg of laat gebruikt of misbruikt worden. Iets als 'ik heb niets te verbergen' zou geen vrijbrief voor een overheid mogen zijn om onbeperkt gegevens vast te leggen of op te slaan.

Klein fictief voorbeeld: Op een mooie avond heb je je vrouw gebeld dat je aan het overwerken bent. Iets dat je normaal gesproken niet doet. Je rijd met je auto in een vreemde stad op zoek naar het adres waar je aan het werk moet en raakt de weg kwijt. Je komt in midden in de plaatselijke hoerenbuurt waar op dat moment foto's gemaakt worden van alle auto's die daar rijden. De volgende dag blijkt daar een moord gepleegt te zijn en omdat toevallig toch alle auto's op de foto staan komt oom agent bij jou thuis om te vragen wat jij daar deed. Helaas voor jou kwamen ze niet op een tijdstip dat jij thuis was, maar je vrouw. Je hebt niets te verbergen, maar ik kan me zo voorstellen dat je bij thuiskomst geen vrolijke vrouw aantreft.

Met een beetje fantasie zou je zelf ook wel wat kunnen verzinnen waar je jezelf niet zo makkelijk uitpraat.

En dat de overheid schijt heeft aan zijn eigen regels zien we keer op keer als blijkt dat gegevens bewust (en tegen de bestaande wetgeving in) te lang bewaard worden 'omdat het misschien nog wel eens van pas kan komen'.

30-10-11 11:48:55 - Quote! - @Davh11
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
toch vind ik dat het CBP niet zo kleinzerig moet doen over de identiteit van daders (bijv. roofovervallers die worden gefilmd). hoe krom is het dat dit soort mensen niet gevonden kunnen worden, omdat het niet op internet mag? ik vind dat dat soort mensen groot op billboards mogen, op affiches langs de weg met "gezocht". een aparte site waar je dit soort klootzakken kunt zetten. dan pakken we die mensen sneller. en "al genoeg veroordeeld door de media"? gelul, aan de schandpaal met dat soort mensen. iemand met een pistool bedreigen en in elkaar meppen, dan bestelen. als het effect daarvan is dat je door de media kapot gemaakt word, dan is dat over jezelf afgeroepen.

02-11-11 23:35:07 - Quote! - @sjonder
sjonder
Senior lid

WMRindex: 815
OTindex: 90
Wnplts: ergens op
@Davh11: Mee eens, de dader word hier in Nederland beter beschermd dan het slachtoffer, en dat zal ook niet snel veranderen, simpelweg omdat men bang is voor de 'daders'.

Een instantie als bijvoorbeeld ons justitieel apparaat is ervan overtuigd dat een dader zich beter gedraagt wanneer enkel het slachtoffer hem kent dan wanneer de hele stad hem zou herkennen, een dader zou zich door herkenning kunnen ontpoppen tot een agressieveling die zo onvoorspelbaar is dat er meerdere slachtoffers vallen.
Zo ook het media-effect speelt een rol, waar jij zegt; kul, hij is genoeg gestraft door de media, is dat wel degelijk een argument waar men in een rechtszaak rekening mee houd, en dat is pas triest.

Het EPD echter is een moeilijk terrein, want waar wij denken onderlinge communicatie tussen ziekenhuizen/huisartsen moet je het wel degelijk verder gaan bekijken, en daar kom je pas achter wanneer je wilt veranderen van verzekeringsmaatschappij en geweigerd word, want je dossier puilt uit en jij blijkt het duurste potje van de maatschappij te worden, puur gebaseerd op jouw gegevens die praktisch openbaar zijn binnen de omvang van het medische wereldje. Niet vergeten er zijn al diverse ziekenhuizen in handen van verzekeringsmaatschappijen, en let op die doen het straks beter dan andere ziekenhuizen omdat ze gaan selecteren.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven