hr
jaargang -23 - laatste artikel 24-4 12:00 - 74446 artikelen - nu online 32 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens


1 [2]

De Bijbel, Gods woord

25-06-06 10:49:01 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Ik wens even terug ontopic te gaan want dit heen en weer geblaat slaat nergens op.

Aan het begin zeg je, Ikje "De Bijbel, Gods woord?"

Prima vraag.

Je probeert die te beantwoorden met enkele bijbelcitaten.

Er staat in die citaten dat het goed is om Gods woord te volgen. Ok, als je gelooft dat dat zo is, prima.

Maar... Er staat nergens maar dan ook nergens dat de bijbel Gods woord is!

Je citeert "Want uw ieder gedachten zijn niet mijn gedachten, noch zijn mijn wegen uw wegen", is de uitspraak van God.

De bijbel is geschreven door mensen (volgens christenen uit naam van God)

Maar uit dit stukje (en ook door logisch nadenken) blijkt dat de bijbel nooit de ultieme 'waarheid' kan zijn, omdat het door menselijke interpretatie is gegaan.

Daarom kan de bijbel nooit het onfeilbare compleet juiste woord van God zijn.
Daarnaast kan ik uit logisch nadenken en wat gedane onderzoeken qua vroege bijbelgeschiedenis concluderen dat er in de bijbel sprake is van 2 verschillende goden. In sommige vertalingen komt dit terug als het verschil tussen Heer/God/Vader of iets in die richting.

Enerzijds heb je de god van het OT. Dit is een erg wrede god die het blijkbaar niet erg vind om iemand direct te straffen of zelfs hele volken uit te roeien als ze niet naar hem luisteren.

Anderzijds heb je de god waar Jezus over vertelde, een god die kan vergeven en een god van liefde is.

Dit verschil heeft te maken met de vele kleine godsdiensten en afgoden etc die er aan het begin van het jodendom waren.
Als je daar meer over zou willen weten moet je er geschiedkundige onderzoeken en geschriften op nalezen.

25-06-06 12:18:19 - Quote! - @Ikje
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@ Zeepbel Er zijn genoeg bijbelcitaten die bevestigen dat de bijbel Gods woord is en je het ook zo op moet vatten (eigenlijk de gehele bijbel). Maar hier een van de belangrijkste:
2 Timotheus 3:16,17
De gehele schrift is door God geinspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid, opdat de mens Gods volkomen bekwaam zij, volledig toegerust voor ieder goed werk.

25-06-06 14:26:52 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Maar ook dat is door mensen opgeschreven en geinterpreteerd ;)

25-06-06 14:35:26 - Quote! - @semtex
semtex
Senior lid

WMRindex: 150
OTindex: 95
Wnplts: zuid holla
Quote Ikje:
@ Zeepbel Er zijn genoeg bijbelcitaten die bevestigen dat de bijbel Gods woord is en je het ook zo op moet vatten (eigenlijk de gehele bijbel). Maar hier een van de belangrijkste:
2 Timotheus 3:16,17
De gehele schrift is door God geinspireerd

als je ergens door geinspireerd wordt wil dat nog niet zeggen dat het het woord is van het geen waardoor je geinspireerd bent.
dan is het het woord van de geinspireerde .
als ik mij door de koningin zou laten inspireren en ik schrijf een boek wil dat toch ook niet zeggen dat dat het woord is van de koningin.:?

25-06-06 15:00:56 - Quote! - @Ikje
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@ Zeepbel
Het blijft natuurlijk een kwestie van geloven hè. En dat geloof wordt ondermeer bevestigd door de vele profetieen die erin staan beschreven en in de tussentjd zijn uitgekomen. Ook staan er dingen in zoals het 'rond' der aarde of dat God de aarde aan 'niets' ophing, die de mensheid in de tijd waarin het werd opgeschreven niet wisten. Het bijbelboek Daniel bevat een reeks visioenen van Daniel, die hij zelf niet begreep. een engel legde hem uit dat het boek figuurlijk verzegeld zou blijven tot de tijd van de laatste dagen.
Dit zijn voor mij een paar belangrijke redenen om de bijbel te zien als Gods woord dat de bijbel alleen door hem 'geschreven' kan zijn.

25-06-06 15:08:15 - Quote! - @semtex
semtex
Senior lid

WMRindex: 150
OTindex: 95
Wnplts: zuid holla
Quote Ikje:
Dit zijn voor mij een paar belangrijke redenen om de bijbel te zien als Gods woord dat de bijbel alleen door hem 'geschreven' kan zijn.

uhhm ok maar hoe is dat boek op aarde gekomen? via airmail mischien?

25-06-06 21:50:03 - Quote! - @Ikje
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@ semtex
Zie het meer als telepathie. De bijbel is 'door God geinspireerd'. In de bijbel staat hoe: "Mensen hebben van Gods weg gesproken zoals zij door heilige geest werden meegevoerd" (2Petrus 1:21).
Dus met behulp van Gods werkzame kracht, werd de bijbel als het ware voor hen gedicteerd.

Zo staat ook in 1Thessalonicenzen 2:13 het volgende:"Ja, daarom danken wij God ook onophoudelijk, want toen gij Gods woord hebt ontvangen, hetwelk gij van ons hebt gehoord, hebt gij het niet als het woord van mensen aangenomen, maar, wat het ook inderdaad is, als het woord van God, dat ook in u, gelovigen werkzaam is."

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 [2]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven