hr
jaargang -23 - laatste artikel 29-3 12:00 - 74303 artikelen - nu online 46 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens


[1] 2

De Bijbel, Gods woord?

06-06-06 14:34:59
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
Ik dacht, laat ik eens een nieuw toppic beginnen, zodat er wat meer overzicht is.
Dus......
Wat ik een heel mooi stuk uit de Bijbel vind is Spreuken 2 vers 1 t/m 9
Voor de liefhebbers zal ik hem even uitschrijven:
Mijn zoon, indien gij mijn woorden aanneemt en mijn geboden als een schat bij u weglegt, om met uw oor aandacht te schenken aan wijsheid, opdat gij uw hart neigt tot onderscheidingsvermogen; indien gij bovendien om het verstand zelf roept en om het onderscheidingsvermogen zelf uw stem verheft, indien gij ernaar blijft zoeken als naar zilver, en gij er als naar verborgen schatten naar blijft speuren, in dat geval zult gij de vrees voor God begrijpen, en de kennis van God zult gij vinden. Want God zelf geeft wijsheid; uit zijn mond zijn kennis en onderscheidingsvermogen afkomstig. En voor de oprechten zal hij praktische wijsheid als een schat wegleggen; voor hen die in rechtschapenheid wandelen is hij een schild, door aan de paden van het recht vast te houden, en hij zal zelfs de weg van zijn loyalen behoeden. In dat geval zult gij rechtvaardigheid en recht en oprechtheid begrijpen, de gehele baan van wat goed is.

06-06-06 18:33:27
Rookus
Senior lid

WMRindex: 445
OTindex: 35
Wnplts: Amsterdam
S
ik heb toevallig bij opwekking een sleutelhanger met ik dacht spreuken 3: 5-6,.
vertrouw op de heer met heel je hart en steun niet op eigen inzicht

zo ongeveer :) hele mooie vind ik dus :)

06-06-06 18:46:16
mij
Erelid


WMRindex: 619
OTindex: 1.024
S
ps 23,
De HEER is mijn herder,
het ontbreekt mij aan niets.

Hij laat mij rusten in groene weiden
en voert mij naar vredig water,
hij geeft mij nieuwe kracht
hij geeft mij nieuwe kracht – Ook mogelijk is de vertaling: ‘hij brengt mij behouden terug’.
en leidt mij langs veilige paden
tot eer van zijn naam.

Al gaat mijn weg
door een donker dal,
ik vrees geen gevaar,
want u bent bij mij,
uw stok en uw staf,
zij geven mij moed.

U nodigt mij aan tafel
voor het oog van de vijand,
u zalft mijn hoofd met olie,
mijn beker vloeit over.

Geluk en genade volgen mij
alle dagen van mijn leven,
ik keer terug in het huis van de HEER
tot in lengte van dagen.

misschien niet echt orgineel maar ik heb it voor gelezen toen mn pake (opa)op zn sterfbed lag en in de kerkdienst toen ie overleden was en het geeft me wel kracht op de 1 of andere manier, die laatste zin ook: tot in de lengte van dagen!

09-06-06 12:27:30
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
Ik heb nog zo'n prachtige imponerende bijbeltekst over God en zijn woord (de bijbel), die je even op jezelf in moet laten werken.
Jesaja 55:8-11
"Want uw ieder gedachten zijn niet mijn gedachten, noch zijn mijn wegen uw wegen", is de uitspraak van God. "Want zoals de hemelen hoger zijn dan de aarde, zo zijn mijn wegen hoger dan uw wegen, en mijn gedachten dan uw gedachten. Want net zoals de stromende regen, als ook de sneeuw, van de hemel neerdaalt en naar die plaats niet terugkeert, tenzij hij de aarde werkelijk drenkt en haar doet voortbrengen en uitspruiten en er werkelijk zaad aan de zaaier en brood aan de eter wordt gegeven, zo zal mijn woord dat uit mijn mond gaat stellig datgene doen waarin ik behagen heb geschept en het zal stellig succes hebben in dat waarvoor ik het heb gezonden."
Deze tekst geeft mij altijd een gevoel van zekerheid en vertrouwen in God en de bijbel.

15-06-06 19:45:50
semtex
Senior lid

WMRindex: 150
OTindex: 95
Wnplts: zuid holla
hoort dit onder vragen des levens?
dit boek(de bijbel) is volgens mij heel lang geleden geschreven door een of andere dorpsgek die dronken was .
later benoemde hij zichzelf tot paus en verklaarde zichzelf heilig.
waarna hij waarschijnlijk de grootste sekte ter wereld oprichte .
:r

16-06-06 10:21:41
piet
Senior lid

WMRindex: 218
OTindex: 150
Wnplts: reeuwijk
S
idd, helemaaal mee eens. Zelfde als danken je heb zelf moeten werken om dat beetje op je boord te krijgen en ga je nog zo'n pipo bedanken

16-06-06 10:45:19
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@ semtex Er zijn anderen (buiten piet om dan) die daar anders over denken.
@ piet Over het danken gesproken dat doe je voor geestelijk voedsel.

18-06-06 14:24:18
mij
Erelid


WMRindex: 619
OTindex: 1.024
S
@piet en Semtex, jullie zijn lekker bezig, voor bepaalde mensen is dit zeker een vraag des levens. heel veel denk ik zelfs. als jullie nou eens zouden reageren bij Rijmpje in VDS dan kan ik het met jullie eens zijn want dta heeft dan ik er niks mee te maken maar hier!
trouwens dit gaat wel mooi offtopic zo!

18-06-06 23:29:38
semtex
Senior lid

WMRindex: 150
OTindex: 95
Wnplts: zuid holla
Quote mij:
@piet en Semtex, jullie zijn lekker bezig, voor bepaalde mensen is dit zeker een vraag des levens. heel veel denk ik zelfs. als jullie nou eens zouden reageren bij Rijmpje in VDS dan kan ik het met jullie eens zijn want dta heeft dan ik er niks mee te maken maar hier!
trouwens dit gaat wel mooi offtopic zo!


ik vindt het niet erg dat mensen er zo
over denken , tuurlijk niet.
maar sinds waneer mag een mens geen mening meer geven?
ik vind de bijbel gewoon een grote leugen(het boedisme en de coran ook)
ik denk dat de mens zelf god is.
ik wil niemand kwetsen laat dat ff vast staan.
maarals iemand ziek is wie helpt hem dan?
god of de medicijnen die door mensen handen zijn gemaakt?
wie voert de operatie uit? god of de mens? wie zorgt er voor dat we kunnen eten? god of wij zelf?(door te werken en ons geld te verdienen )
wat ik wil zeggen is dat de mens dmv onderzoeken steeds meer kan oplossen en daar waar god in gebreken is gebleven(de pest e.d) heeft de mens door onderzoek de oplossing zelf gevonden.
ps het onderwerp rijmpje slaat nergens op en dit is een mening

18-06-06 23:56:50
Loempia
finalist MPPV 06

WMRindex: 415
OTindex: 2.528
Daarom heet het ook ''geloof'' en als dat god gedoe allemaal waar zou zijn zou het denk ik geen geloof heten maar ''waarheid'' of ''echt'' of iets anders. Ik zelf geloof in wetenschap, dingen die echt bewezen zijn. Ook omdat in de geschiedenis boeken die we op school kreeg nergens het woord ''god'' in voorkwam. Ook stamd de mens af van de apen omdat wanneer je kijkt naar de botten het langzaam steeds meer op de mens van tegenwoordig begint te lijken. In de wetenschap is er veel onderzoek gedaan en is er naar voren gekomen dat de wereld is zoals het is en niet omdat een één of ander iemand dat gedaan heeft die zichzelf god noemt. Wetenschap is bewezen en het geloof is alleen maar een boek een kerk een ''verhaal'' en weet ik het wat allemaal nog meer. Dat alles wat door een MENS is verzonnen.

19-06-06 00:21:44
semtex
Senior lid

WMRindex: 150
OTindex: 95
Wnplts: zuid holla
ik snap zoiezo niet hoe iemand elke dag uit de bijbel kan lezen.
als ik een boek uit heb gooi of geef ik hem weg

19-06-06 20:03:34
semtex
Senior lid

WMRindex: 150
OTindex: 95
Wnplts: zuid holla
hmm oke ik geloof ook.

in geld wel te verstaan
geld kan je dingen geven die god niet kan geven.
zoals eten,drinken,verpleging,medicijnen,kennis en ik kan zo nog wel even door gaan.
ik denk dat geld het belangrijkste is in een mensen leven (en nee ik heet geen dagobert ofzo)
kijk naar africa bijvoorbeeld,
daar sterven mensen van honger ,uitdroging en simpele ziektes die hier zo te genezen zijn.
hoe komt dat? omdat het land geen geld heeft voor medicatie eten en drinkwater.
als ik slimmer wil worden volg ik een opleiding en wie betaald dat? god mischien?
ik dacht het niet daar moet je zelf voor werken zodat je geld verdient die je in een opleiding kan stoppen waardoor je slimmer wordt en daardoor meer kan gaan verdienen.
alles in deze wereld kost nou eenmaal geld,heb je het niet dan blijf je onder de armoede grens en ben je afhankelijk van mensen die wel geld hebben en een beetje van hun rijkdom met jou willen delen (iets wat de kerk ook doet).
ik geloof ook in de wetenschap, de wetenschap geeft prachtige vindingen zoals medicijnen en operatie gereedschap en nog miljoenen andere dingen op elk grond gebied.
maar wat heb je als wetenschapper nodig om te kunnen onderzoeken?
juist geld dus!
ook de kerk heeft geld nodig(anders zouden ze niet met de mandjes rond gaan)
dus zonder geld geen kerk(priesters moeten ook geld verdienen)

ps: dit is mijn mening en geen statement

20-06-06 11:01:26
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@ semtex Geld maakt nog steeds niet gelukkig. Het kan wel even een moment van geluk geven, maar daar blijft het bij. Waar geluk vind je binnen in jezelf. Ik geloof pas in de wetenschap en geld als er wereldvrede door tot stand kan worden gebracht en de wereld vrij is van de dood en van ziekten en als iedereen gelukkig zal zijn. God doet ons wel die belofte en zal binnen kort een wereld tot stand brengen waar dit wel waar gemaakt kan worden. Aangezien God de schepper van hemel en aarde is (daar geloof ik in) heb ik er ook alle vertrouwen in dat dat voor Hem een koud kunstje zal zijn. En dat is mijn mening.
Aangezien deze toppic over de bijbel gaat heb ik een paar leuke citaten uit dat boek voor je.

Ziedaar, de fysiek sterke man die God niet tot zijn vesting stelt,
Maar die vertrouwt op de overvloed van zijn rijkdom,
Die beschutting zoekt in door hem aangerichte onheilen.
Maar ik zal zijn als een lommerrijke olijfboom in Gods huis;
Ik vertrouw werkelijk op de liefderijke goedheid van God, tot onbepaalde tijd, ja, voor eeuwig. (Psalm 52:7,8 )
Niemand kan twee meesters als slaaf dienen, want hij zal òf de een haten en de ander liefhebben, òf zich aan de een hechten en de ander verachten. Gij kunt niet God en de Rijkdom als slaaf dienen. (mattheus 6:24 )
Zij echter die besloten zijn rijk te worden, vallen in verzoeking en een strik en vele zinneloze en schadelijke begeerten, die de mensen in vernietiging en verderf storten. (1 Timotheus 6:9 )
Wie op zijn rijkdom vertrouwt-hijzelf zal vallen; maar net als loof zullen de rechtvaardigen gedijen. (Spreuken 11:28 )

20-06-06 15:31:43
semtex
Senior lid

WMRindex: 150
OTindex: 95
Wnplts: zuid holla
Quote Ikje:
@ semtex Geld maakt nog steeds niet gelukkig. Het kan wel even een moment van geluk geven, maar daar blijft het bij. Waar geluk vind je binnen in jezelf. Ik geloof pas in de wetenschap en geld als er wereldvrede door tot stand kan worden gebracht en de wereld vrij is van de dood en van ziekten en als iedereen gelukkig zal zijn. God doet ons wel die belofte en zal binnen kort een wereld tot stand brengen waar dit wel waar gemaakt kan worden. Aangezien God de schepper van hemel en aarde is (daar geloof ik in) heb ik er ook alle vertrouwen in dat dat voor Hem een koud kunstje zal zijn. En dat is mijn mening.


ik respecteer je mening maar hoe zit het dan met de heilige oorlog de jihad?
is dat niet zoiets als moorden in de naam van god(allah)?
volgens mij zorgt een geloof juist voor de meeste oorlogen in de wereld.
joden worden afgeslacht door de moslims en in ierland heb je de protestanten (broeders van de Oranje Orde ) tegen de rooms katholieken
nou lekkere vrede brengt god dan .

en ps: ik zeg niet dat geld gelukkig maakt ik zeg dat het het belangrijkste in deze wereld is

20-06-06 16:46:24
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@ semtex Ik geloof dat de christenheid deze oorlogen begint, maar er is niets mis met het christendom. Bovendien zijn er net zoveel oorlogen om macht en geld als over geloof. Eigenlijk gaan de meeste oorlogen meer om geld maar hangen ze het labeltje godsdienst er aan om steun te krijgen.

20-06-06 16:47:52
nietmeer
Oorlog gaat maar om 1 ding, macht.

20-06-06 16:49:59
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
Inderdaad, en hoe meer geld hoe meer macht.

20-06-06 17:13:34
nietmeer
Vlak het geloof ook niet uit qua machtsopbouw en oorlog.

20-06-06 17:15:53
nietmeer
Je bent goed in het draaien en bewerken, oorlog gaat om macht, je antwoordt "en hoe meer geld hoe meer macht", keep it to the point..

20-06-06 18:06:02
Anacho
Erelid


WMRindex: 1.615
OTindex: 406
S
Quote:
maar er is niets mis met het christendom
Daarom heet het waarschijnlijk ook zo, om maar eens een ouwe uit de kast te trekken

20-06-06 18:41:54
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@ Kpuc De point was geloof in geld. Ik ben niets aan het verdraaien, daar hoef je niet bang voor te zijn. Ik heb meer het idee dat jij mijn antwoorden probeert te verdraaien. Daarnaast keert mijn geloof zich af van de kerk die idd. veel met macht en ook geld bezig is. JG zullen zich in tijd van oorlog altijd neutraal opstellen. En bij deze sluit ik mijn pleidooi.;)

20-06-06 19:07:56
mij
Erelid


WMRindex: 619
OTindex: 1.024
S
@semtex, voor de honderste keer hiero, want ik heb dit al vaker gezegt mensen die moorden uit naam van God doen dit uit naam van zichzelf. ze zeggen dat ze het doen uit naam van God maar dat is dan niet dezelfde God als waar de 'normale'christenen en moslims enz. in geloven. verder zeggen ze dat om een reden te hebben om te moorden.
ik ben hte met je een sdat veel oorlogen door gloven komen maar die manier voor geloven is niet de manier van geloven zoals die in de bijbel staat. daar helpt immers een (barmhartige) samaritaan zijn vijand. als je de bijbel leest zie je dat het draait om vrede en om elkaar helpen, liefde voor je medemens en niet om oorlog. (ookal wordt er in het oude testament heel wat gemoord)

20-06-06 19:16:51
nietmeer
@Ikje, ik sluit den discussie, ongelovelijk...

21-06-06 09:56:37
piet
Senior lid

WMRindex: 218
OTindex: 150
Wnplts: reeuwijk
S
Quote Kpuc:
Oorlog gaat maar om 1 ding, macht.
oorlog gaat over geloof

21-06-06 10:05:29
nietmeer
Sjuust hetzelfden :-(

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven