hr
jaargang -23 - laatste artikel 25-4 18:00 - 74450 artikelen - nu online 31 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens


[1]

hoe komt het toch...

16-07-10 00:46:56 - Quote! - @SupHenk
SupHenk
Junior lid

WMRindex: 0
OTindex: 16
Wnplts: Nimwegen
S
dat genialiteit en waanzin zo dicht bij elkaar staan?

bijna elk persoon dat als genie is beschouwd wordt tot waanzin gedreven. juist door zo diep op een onderwerp in te gaan waarvan de grote vraag die je beantwoord wil hebben onbeantwoord blijft, drijft een persoon tot waanzin. maar toch klinkt het onlogisch. waanzin en genialiteit zijn toch 2 compleet verschillende dingen, die toch dicht bij elkaar staan. wat maakt het dat mensen niet bang zijn voor de geniale maar waanzinnige ideeën?

16-07-10 00:48:37 - Quote! - @yes_my_dear
yes_my_dear
Oudgediende


WMRindex: 1.205
OTindex: 17.061
S
Ik denk dat het juist heel dicht bij elkaar staat. Als iemand zo gedreven is om zijn "taak in het leven" (vaak zelf toegewezen) te vervullen, kun je waanzinnig worden als je daarbij in de buurt komt. Ik kan het me heel goed voorstellen!

16-07-10 00:50:34 - Quote! - @SupHenk
SupHenk
Junior lid

WMRindex: 0
OTindex: 16
Wnplts: Nimwegen
S
ik kan het me inderdaad ook voorstellen, maar juist als de mensen een zeker persoon die tot waanzin is gedreven door zijn eigen ideeën, een genie gaan noemen, is het weer erg vreemd.

16-07-10 00:52:26 - Quote! - @yes_my_dear
yes_my_dear
Oudgediende


WMRindex: 1.205
OTindex: 17.061
S
Maar een genie ben je vaak maar in een klein dingetje, en vaak ben je dan voor de rest helemaal niet zoveel waard

16-07-10 00:54:08 - Quote! - @SupHenk
SupHenk
Junior lid

WMRindex: 0
OTindex: 16
Wnplts: Nimwegen
S
kijk naar de wiskundige genieën, daarvan zijn er ook al veel tot waanzin gedreven. die zijn nog altijd geëeerd en herinnerd, tot op de dag van nu.

24-07-10 18:46:40 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
overgrote intelligentie = mindere mate van sociale vaardigheden = minder acceptatie = maf worden verklaard?

Op zich gaat 't niet alleen op voor genieën, maar ook al voor intelligente Beta's. Als ik rondkijk in m'n vorige groep studenten Technische Wiskunde zaten er zat mafketels tussen (mezelf meegerekend) en slechts 2 van al deze mensen zou ik als genie durven aanwijzen.

03-12-11 03:20:42 - Quote! - @Kristel
Kristel
Oudgediende


WMRindex: 3.529
OTindex: 5.364
T S
genialiteit en waanzin zijn twee zijde van dezelfde munt.

03-12-11 08:03:13 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Nullum magnum ingenium sine mixtura dementiae fuit

03-12-11 08:04:54 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
De waanzin is dat je dingen echt gaat begrijpen - en ook gaat begrijpen dat je dat nooit zult kunnen uitleggen - bang dat je die verbinding verliest als je een poging onderneemt - neem je liever niet deel aan de gemiddelde communicatie - isolatie en vervreemding is dan dichtbij.

Genialiteit bestaan alleen als anderen het ooit, nu, dan als geniaal zullen zien.

Buiten het feit of je nu wel of geen gelijk hebt.

Er zijn mensen die Breivik geniaal vinden
ik zou hem geniaal gevonden hebben als hij zijn plan als theorie had gehouden en de vraag had gesteld welk maatschappelijk effect zulk een aanslag had veroorzaakt.
En zo zie je maar dat het gezonder is hele complexe buitennissige dingen te blijven bespreken en te analyseren - zonder het te MOETEN uitvoeren - om signaal overdracht te veroorzaken -

Hebben we er iets van geleerd?

Ik denk dat het signaal verloren is gegaan in de uitroep van ons allen - FOUT FOUT FOUT.
De strekking van dat signaal valt niet meer te herhalen - dat willen we niet meer zien of horen - dus is de les ook verloren gegaan. En dat is jammer - en koste 77 mensen het leven zonder de ECHTE les.

De echte les is.. dat er geen Ultieme waarheid is - en dat het geen mensenleven waard is om te bewijzen dat er een ultieme waarheid is - en dat daaruit volgt dat er consensus moet zijn - omdat we dan een zwakkere maar bestaande garantie kunnen bieden voor alle mensen - niet alleen voor een selectie groep met een leit-cultur dogma.

Hadden we als Europeaan een signaal van verzoening nodig die zoveel bloed moest kosten - en was het dan voor nog velen niet duidelijk waarom.

Ik kan alleen maar liefhebben zelfs met de verachting of ontkenning als ik zeker weet dat mijn intenties zuiver zijn.
Het pistool is als een modern symbool geworden van de oplossing voor alles.

Geweld verachten we - maar we exporteren geweld voor vrede - niet voor de vrede daar.. maar voor de vrede hier.. die niet geleverd is - niet opgeleverd is..
De on-vrede kwam ergens anders vandaan - en daar ligt geen startkabel tussen inwoners en mensen generiek en de politiek.

De startkabel wordt steeds verder verdunt en verlengt - in de hoop het geruis van de onwelwillende niet meer te horen -
Totdat er ergens een hele harde knal klinkt..

Mens eigen schrikt en verafschuwd
Keert tegen en wijst af
Erger, wordt wellicht weer passief
en keert naar binnen???

Het zijn de gekken die we moeten omarmen
want we zijn allemaal gek - gestoord, verstoord, veranderd, gemerkt, geconditioneerd.
Het zijn de creatieve gekken en maniakale ontginners - de schreeuwers op de Dam die duidelijk maken in één seconde wat een tros onderzoekers in tien jaar niet kan duidelijk maken - we zijn overspannen met ons allen.

En de schreeuwer - de ontmantelaar moet boeten - en wat is de LES ?
Geen les - rust en orde.. rust en orde..
rust en orde.. fascisme is weer thuis.

Dat is de boodschap - en daar moeten we mee leven - niet dat we het begrijpen - dat is ook niet mogelijk - dat kost veel tijd die we als werkende en voedende, organiserende, regelende, doende.. niet meer hebben.

Wakker worden en schreeuwen - sta in de bus een schreeuw eens lekker hard.. en ik hoop dat je buurman en buurvrouw ook eens lekker schreeuwd.. heerlijk hard en hartelijk..
opwekkende schreeuw.. uitmuntende ontspanning..

Weg met de synthetische waarheid

Wordt weer ECHT


Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven