hr
jaargang -23 - laatste artikel 25-4 16:00 - 74449 artikelen - nu online 25 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens


[1]

Waarom kon men niet delen?

02-06-06 00:33:05 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Een stukje uit Het Laatste Nieuws
Israël-Palestina: Het ontstaan van de Israëlische staat
- Vanaf het einde van de 20ste eeuw trokken joden in verschillende immigratiegolven naar Palestina. Steeds meer land kwam in joodse handen waardoor de oprichting van een joodse staat steeds dichterbij leek te komen. Dit wekte wantrouwen bij de Palestijnen, en in 1908 vielen Arabieren voor het eerst joodse dorpen aan.

- Toen in 1920 weer een hoop joden immigreerden riep de groot-moefti van Jeruzalem op tot een heilige oorlog tegen de joden, wat leidde tot hevige onlusten. De joden bleven streven naar een eigen staat terwijl bij de Arabieren steeds meer een nationaal bewustzijn groeide. Hierdoor groeide de kloof tussen de volkeren en nam het aantal gewelddadige confrontaties toe.

- Toen in 1933 de nazi’s aan de macht kwamen in Duitsland vloeide een nieuwe golf van tienduizenden joodse immigranten naar Palestina. In 1947 stemde de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in met de verdeling van Palestina in een joodse en een Arabische staat. Dit plan kende hevige tegenstand in de Arabische wereld en de moefti van Jeruzalem riep zelfs op tot een totale oorlog tegen de joodse staat.

- Op 14 mei 1948 riep het Voorlopige Bestuur van de joodse gemeenschap de joodse staat Israël uit, waarop Egypte, Transjordanië, Syrië, Libanon en Irak onmiddellijk met tanks Israël binnenvielen. De Onafhankelijkheidsoorlog eindigde pas begin 1949 dankzij bemiddeling van de VN. Israël had door uitgebreide wapenleveringen echter nog meer gebieden veroverd, die het vandaag nog steeds bezet. Hierdoor werd 80% van de Palestijnse bevolking gedwongen te vluchten naar de buurlanden, terwijl uit de hele wereld honderdduizenden joden in het land binnenstroomden. Vanuit de buurlanden werden terroristen ingezet om het leven in Israël te verstoren, waarop Israël telkens reageerde met vergeldingsacties.

- In 1964 werd de Palestine Liberation Organization (PLO) opgericht om de wereldgemeenschap te wijzen op het grote Palestijnse vluchtelingenprobleem. Israël weigerde immers de vluchtelingen te laten terugkeren naar hun land.

- In de zomer van 1967 trok Israël ten oorlog tegen de Arabische buurlanden en bezette daarbij de Syrische Golanhoogte, de Jordaanse Westbank, het Egyptische Sinaï-schiereiland met de Gazastrook en Oost-Jeruzalem. Resolutie 242 van de Veiligheidsraad eiste de terugtrekking uit de bezette gebieden, wat Israël weigerde.

- In 1979 sloot Israël een vredesverdrag met Egypte en trok zich in 1982 terug uit Sinaï. In 1994 tekende het ook een vredesverdrag met Jordanië en in mei 2000 trok Israël zich eenzijdig terug uit Zuid-Libanon, dat het bezette sinds 1982.

- Na de vredesconferentie over het Midden-Oosten in Madrid in 1991 werden onderhandelingen gevoerd tussen Israël, Palestijnen uit de bezette gebieden en Syrië om tot een blijvend akkoord te komen.

- De laatste jaren woedt het conflict echter nog hevig, waardoor men weinig vorderingen boekt. Mogelijk opent de verkiezing van de Palestijnse president Mahmoed Abbas opnieuw de deuren voor het vredesproces.

- Landoppervlakte: 20.770 km² (volgens de grenzen van 1949, dus exclusief de bezette gebieden die samen 7375 km² groot zijn)

- Bevolkingsaantal 6.199.008: hierbij zijn inbegrepen: ongeveer 187.000 Israëlische inwoners van de Westelijke Jordaanoever, ongeveer 20.000 mensen in de bezette Golanhoogte, meer dan 5.000 in de Gazastrook and minder dan 177.000 in Oost-Jeruzalem (juli 2004).

02-06-06 00:52:41 - Quote! - @zomaar
zomaar
Senior lid

WMRindex: 232
OTindex: 42
Je vergeet een stukje geschiedenis. Ergens in de 9e of 10e eeuw (weet ik niet precies) zijn de joden uit hun land verjaagd. Die lui uit jouw bericht zijn de nakomelingen daarvan en zijn de vorige eeuw in grote getalen teruggekeerd.

Of het daar ooit nog goed komt, ik geloof er niet in. Zal altijd wel een heftige regio blijven.

02-06-06 16:46:35 - Quote! - @mij
mij
Erelid


WMRindex: 619
OTindex: 1.024
S
tja en om dan nog wat toe te voegen, de muur en de checkpoints op palestijns gebied. neem nou Ramallah, je kunt er als Palestijn wel uit maar alleen via ene verschrikkelijk checkpoint en met geluk, de rest van de wegen daarheen zijn afgesloten!

de muur omringt allemaal gebieden (en staat op palestijns grondgebied) en stel je woont als palestijn aan de palestijnse kant maar ja familie en je land ligt aan de andere kant, of terwijl waar kun je nog voor leven je bent arm want je hebt geen inkomsten meer en geen familie. je kunt evengoed dood en waaromd an niet ene paar van die verekte israelieten meenemen.
maar goed vanuit de israelieten gezien is het ook logisch. stel jou familie komt om het leven door een zelfmoord aanslag. dan zou jij ook zeggen plaats er maar een muur omheen!

02-06-06 16:52:44 - Quote! - @Maarten
Maarten
Senior lid

WMRindex: 130
OTindex: 94
Wnplts: houten
Het begon eerder;) God heeft Israel/palestina aan de Joden beloofd omdat die geen eigen stukje land hadden nadat ze uit Egypte waren gevlucht. Je weet wel met die dichtklappende zee enz

Volgens mij maar hiervoor moet je bij Ikje zijn die is hier beter in dan ik;)

02-06-06 17:02:09 - Quote! - @mij
mij
Erelid


WMRindex: 619
OTindex: 1.024
S
idd, het is zo maar daarvoor was het land al van de palestijnen dus zo hebben ze er allebei recht op in hun ogen

02-06-06 17:04:57 - Quote! - @Anacho
Anacho
Erelid


WMRindex: 1.615
OTindex: 406
S
Ooit is de Joden een eigen staat aangeboden in een deel van Brazilie, dit werd geweigerd op grond dat God in de Bijbel nu eenmaal Palestina aan de Joden beloofde, terwijl dit toch een hele hoop problemen had kunnen voorkomen.

02-06-06 17:26:17 - Quote! - @Ikje
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
Hoe dat nou precies in de bijbel zat, moet ik even uitzoeken.
Zo uit mijn hoofd weet ik dat vroeger Gods volk Israel werd genoemd, maar dat Israel nu wordt gezien als een geestelijk Israel. Israel staat dus nu voor Gods volk, niet voor een plaats of een volk van Joden.
Maar.....verder moet ik dat even uitzoeken.
Interresante bijbeltekst over dit:
Mattheus 21 vers 42,43
Mattheus 23 vers 37,38
Romeinen 11 vers 25,26
Romeinen 2 vers 28, 29
Romeinen 9 vers 6
Kom ik misschien nog wel op terug als ik tijd heb;)
Kanaan was het beloofde land.
Even wat feitjes op een rij zetten, anders komt er niet zoveel zinnigs uit;)

02-06-06 17:41:52 - Quote! - @Luna
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
@Ikje,is Jezus gekruisigd door de Joden?
Als je de film Passion of Crist kijkt, heb je wel dat idee..

02-06-06 17:53:51 - Quote! - @Anacho
Anacho
Erelid


WMRindex: 1.615
OTindex: 406
S
@Luna, Jezus is gekruisigd door de Romeinen, maar ter gelegenheid van het joodse paasfeest werd er altijd een gevangene vrijgelaten en mocht het volk kiezen wie er vrij gelaten zou worden, of Jezus of Barabas, die laatste was een verzetsstrijder tegen de Romeinse overheersing en niet bepaald een lieverdje. En dat wordt de Joden nog wel eens kwalijk genomen.

03-06-06 13:18:17 - Quote! - @Ikje
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@ Luna
De schriftgeleerden en Farizeeen die min of meer de baas waren in de synagogen wilden geen geloof stellen in Jezus, omdat Jezus hun bekritiseerde. Ze waren schijnheilig en deden voornaam.
Zij wilden van Jezus af en hebben daarom een complot gesmeden. Zij mochten op de sabbat niemand ter dood veroordelen en wilden dus dat en bedienden zich daarom van de Romeinse authoriteiten.
Ze verzonnen zoiets van dat Jezus zichzelf koning noemt en dat hij daarmee dus de authoriteit van Ceasar niet aanvaarde.
Maar Pilatus heeft uiteindelijk het bevel gegeven om Jezus te kruisigen.
Dus tja, vul zelf maar in.

03-06-06 13:22:23 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Ik kan er met de pet niet bij dat ze daar niet simpelweg naast elkaar kunnen leven. Dat men de ander het licht in de ogen niet gunt terwijl je samen sterk staat. Zal misschien wel aan het temperament liggen maar dan maken ze de lontjes maar wat langer. Menschen, onbegrijpelijk.

03-06-06 13:25:36 - Quote! - @Ikje
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@ Kpuc
Ik snap der ook niks van. Ze zouden toch gewoon 1 democratische regering kunnen vormen en niet zo in hokjes moeten denken.

03-06-06 13:43:41 - Quote! - @Ikje
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
O,ja ik heb al iets opgezocht.
Jakob de vader van oa. Jozef die in Egypte leefde als belangrijkste man naast de farao nadat zijn broers hem hadden verkocht(voor wie het verhaal kennen). Werd door God Israel genoemd. De zonen van Jakob zijn dus de zonen van Israel.
God heeft in Genesis 17 vers 8 een belofte gedaan aan Abram om hem en zijn nageslacht het land Kanaan te geven. Jakob of Israel is één van zijn nakomelingen. Toen er hongersnood uitbrak zijn Israels zonen in Egypte gaan wonen, waar Jozef dus als een belangrijke bestuurder fungeerde. Na een lange tijd goed geleeft te hebben in Israel. Gingen Jozef en zijn broers dood. Hun nakomelingen werden wel steeds talrijker en toen er een nieuwe farao aan de macht kwam die Jozef niet meer kende, voelde hij zich bedrijgt en ging het volk Israel onderdrukken.
Mozes werd door God aangesteld om hun te bevrijden uit de slavernij en ze naar het beloofde land Kanaan te brengen (oorspronkelijk de westkust van het huidige Israel).
De 10 stammen van Israel (iedere stam bestaat uit de nakomelingen van één van de zonen van Israel) kregen ieder hun eigen plekje toegewezen en vestigden zich daar.

Zover was ik gekomen met de geschiedenis van Israel uit de bijbel, nu nog de rest een keer uitzoeken.

03-06-06 15:44:09 - Quote! - @mij
mij
Erelid


WMRindex: 619
OTindex: 1.024
S
@ Kpuc
als je dat verhaal van mij gelzen hebt kun je neem ik aan wel begrijpen waarom het nu zo blijft voorlopig, de Palestijnen pleegden vooral zelfmoordaanslagen en de israelieten bouwen ene muur waar door sommige palestijnen dus helemaal niets meer hebben

ik had ook ene voorbeeld van checkpoints genomet, nou ja eigenlijk niet. maar goed ene vriendin van ons (een palestijnse) woont in ramallah. laatst kwam zij hierheen met het vliegtuig om ons en nog wat vrienden in duitsland te bezoeken. ze vloog vanuit Jordanie. vroeger deed er een ogeveer 3kwartier over om daar te komen. nu 11 uur. dit komt zo doordat de Israelieten checkpoints in Palestijnse gebieden hebben waar iedereen uitgpluist wordt ( de palestijnen die daar langskomen) verder mogen palestijnse bussen niet in 'israëlelisch gebied'komen en andersom ook niet waardoor diegene heel vaak overmoet stappen terwijl het vroeger gewoon met 1 bus kon.
nog iets negatief over de Israëlieten:
zij doen namelijk nu exact hetzelfde wat er met hun in de 2wo is gebeurt. als je door Palestina rijdt lijkt dat lang 1 groot concentratie kamp. bij bepaalde wegen heb je aal alle2 kanten ene muur staan en dat is dan de enige weg om dat bepaalde stadje in te komen enz.

nog iets, hier in de kranten lees je soms meer palestijnse aanslagen dan er zijn. laatst stond in de leeuwarde courant ene verhaal over 3 raketten die afgevuurd zouden zijn door palestijnen op een auto van het israëlische leger. wat dus helemaal niet zo was!

05-06-06 01:33:20 - Quote! - @mla
mla
Oudgediende


WMRindex: 8.856
OTindex: 16
S
Waarom kon men niet delen?

Het batterijtje uit de zakrekenmachine was leeg?????

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven