hr
jaargang -23 - laatste artikel 28-3 18:00 - 74300 artikelen - nu online 31 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens


1 2 [3] 4

Doodstraf

05-10-07 18:16:02
hoefnagels
Senior lid

WMRindex: 221
OTindex: 117
ik vindt dat de doodstraf ok in nederland moet worden ingevoerd vooral tegen verkrachting en moord, de eerste keer zware gevanenis straf 2de keer dat je word gepakt daarvoor dan de doorstraf

05-10-07 20:25:39
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
OK... jij vindt dat... maar... als ze nou is de verkeerde pakken, voorbeeld, veroordeeld voor verkrachting en moord, en vijf jaar later ineens een "oops"-moment...

In het geval van doodstraf... ga jij het de ouders/familie van die jongens uitleggen... Hoe jouw geweldige doodstraf hun kinderen onschuldig de dood ingejaagd heeft? Mensen zeggen weleens dat een kind verliezen aan een moord het ergste is dat je kunt meemaken, maar ik denk dat je kind verliezen omdat deze onschuldig ter dood veroordeeld is, toch minstens net zo erg is...

Gelukkig heb ik geen van beide meegemaakt, maar dit is mijn gevoel hierbij.

Ik ben op het gebied van doodstraf een overtuigd volgeling van de "eerste steen"-methode.

05-10-07 20:31:04
nietmeer
Met de huidige stand van forensische wetenschappen is het bewijs meestal onweerlegbaar Piet, en bij twijfel, geen executie. Maar bij 200% zekerheid, de kogel erin.

05-10-07 20:44:07
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
noem es wat... Fingers? te vervalsen? DNA-materiaal? Dat van jou kan ik óók daar achterlaten... Zelfs getuigenverklaringen zijn niet betrouwbaar, en ook met de huidige technieken... Bij twijfel hoort er geen enkele veroordeling te zijn, één klein gaatje in je net, een misschien was hij het niet, en iemand hoort binnen het Nederlandse rechtssysteem vrijgesproken te worden... en dan gaat het nog fout...

Elke fout is er één teveel... stel dat jij net die ene fout bent, probeer je ook even te verplaatsen in die persoon... Rechtsspraak blijft mensenwerk, en mensen maken fouten, rechters dus ook... wil jij slachtoffer zijn van die fouten?

Van mij mag men de doodstraf invoeren, maar die mag alleen uitgesproken/uitgevoerd worden door mensen die geen enkele fout gemaakt hebben in hun leven... en geloof mij nou maar, die mensen bestaan niet.

05-10-07 21:08:19
stormzoeker
Erelid


WMRindex: 2.784
OTindex: 1.845
De staat als moordenaar.... nee dank je. Niemand heeft het recht om iemand van het leven te beroven, dus ook de staat niet.

05-10-07 21:18:08
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
@Storm: dat ook ja.

06-10-07 06:53:06
nietmeer
Hm, zeg dat ook eens tegen de ouders van een verkracht en vermoord kind?

06-10-07 07:26:10
Relpa
Oudgediende


WMRindex: 3.482
OTindex: 10.385
S
Pietje
Idereen wacht uiteindelijk de doodstraf, alleen de voltrekking's datum is onbekend.
Hoe je je leven leidt met die wetenschap in je achterhoofd is bepalend voor hoe je herinnerd zal worden.

06-10-07 09:04:24
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Kpuc: dat is inderdaad moeilijk, maar niet moeilijker dan ouders uitleggen waarom hun kind onschuldig ter dood veroordeeld is. Het hangt constant om het feit dat mensen fouten kunnen maken, en een gevangenisstraf valt al moeilijk ongedaan te maken, maar dan kun je nog een schadevergoeding krijgen. Aan wie ga je een schadevergoeding betalen als de persoon in kwestie dood is...

Als iemand gestraft moet worden, gebeurt dat toch wel, zoniet tijdens het leven, dan er na.

Tenslotte: Hoeveel troost hebben ouders van een vermoord kind erbij als ze er achter komen dat er een mens gedood is die er niets mee te maken had, en de dader dus nog vrij rondwandelt?

06-10-07 09:18:14
nietmeer
Dat is ook weer waar Piet, het blijft een verdraaid lastig iets, al blijf ik voorstander van de laatste biecht bij onomstotelijk verkregen en overduidelijk bewijs.

06-10-07 09:46:10
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Kpuc: ik ook, maar ik heb tot nu toe bij geen enkele zaak onomstotelijk bewijs gezien.

06-10-07 20:07:06
nietmeer
Och.... je moet het ook van een andere kant zien. Soms is het leven een grotere straf dan de dood.

17-06-11 12:40:47
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
En toch pleit ik voor dit soort figuren voor de doodstraf, gewoon ophangen, geen spuitje of zoiets milds.

17-06-11 16:34:39
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Robert M. die klootzak, wens ik een langzame pijnlijke dood, door bv een buikschot:@

17-06-11 16:36:10
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
@Giovanni: Dan wel graag een onderbuikschot :-:

17-06-11 17:02:34
Violetje
Oudgediende


WMRindex: 182
OTindex: 12.511
ik ben obsoluut VOOR de doodstraf!!
mensen die andere mensen van het leven beroven mogen van mij ok van het leven beroofd worden !!
en als ze het mis hebben een onschuldig iemand is dat heel erg..
maar er lopen genoeg mensen rond in de bajes waar bewijs genoeg tegen is dus dood die hap !! als ze in de bajes zitten dan betalen wij voor hun...
dus neeeeeee !!EN pedofielen mogen van mij al helemaal de gas kamer is !! :r
weg met die kloote mensen !!

11-07-11 10:40:54
nietmeer
@Violetje, dit gaat allemaal in het huidige systeem niet zo makkelijk. In het Nederlandse rechtssysteem geldt het algemene rechtsbeginsel: beter 10 schuldige los, dan een onschuldige vast'. Dus de rechtspositie van een dader wordt ook (let wel ook) beschermd.
Het zou onzinnig zijn om een dader al zijn rechten af te pakken, dit valt ook niet te verantwoorden. Dat iemand een fout maakt betekend niet dat zijn leven niets waard is.
Het recht op leven is nou eenmaal een universeel recht.

Misdadigers van het kaliber pedofielen/moord enz. zijn nu eenmaal ziek in het hoofd. Een gezond mens is niet in staat een moord te plegen (m.u.v overmacht enz.) Het is vreselijk wat ze gedaan hebben, maar in hoeverre is dit dan toerekenbaar (ik zeg ABSOLUUT niet dat deze mensen ongestraft mogen blijven).
Een gevangenisstraf met combinatie van TBS/Psychiatrische instelling lijkt me meer op zijn plek.
En om misvattingen te voorkomen, het is onzin dat in Nederland de levenslange gevangenisstraf niet levenslang is. (art 10 Sr)

En als allerlaatst, mensen die hierboven hebben gepost 'wat als je eigen dochter verkracht is', (again begrijp me niet verkeerd, dit is écht vreselijk!!) maar wat als je zoon pedofelie-neigingen heeft.. moet deze dan ook zomaar de gaskamer krijgen??
(dit is niet bedoeld als aanval op iemand, enkel mijn mening!)

11-07-11 11:44:37
nietmeer
Ik ben tégen de doodstraf.
Laat de verkachter/moordenaar maar eerst zijn leventje afmaken.
Laat 'm maar werken voor zijn water en brood. En dan eenzame opsluiting.
Hopelijk veranderd dat hem. En anders sluiten we 'm nog langer op, of laten we 'm nuttig wezen en gaat ie voor ons werken. (Weet ik veel, dingen produceren ofzo?)

Maar geen doodstraf... Een mens kán veranderen. Niet altijd. Als hij niet wil veranderen, dan krijgt ie maar een ellendig leventje.

11-07-11 14:53:42
ikbenpeter
Erelid


WMRindex: 905
OTindex: 957
Oke een leuke discussie over voor en tegenstanders voor de doodstraf.
Vooral de tegenstanders wil ik eens vragen op deze link te klikken.

Ik ben voor de doodstraf, maar wel pas na gedegen onderzoek en nadat met de grootst mogelijke zekerheid is komen vast te staan dat de dader ook de dader is.

En zeker waar mensen werken worden fouten gemaakt, maar het gaat vaker goed dan fout!
En mocht het eens fout gaan, waar ik echter niet zo luchtig over denk dan dat het hier geschreven staat, kan de besparing die uit bovenstaande link gehaald wordt een flinke genoegdoenng betaald worden aan de nabestaande. Dit gezegd hebbende besef ik mij wel terdege dat met een dergelijke vergoeding de onterecht geexecuteerde niet terug brengt.

De vraag is denk ik ook mag van een maatschappij verlangd worden dat zij een schuldig bevonden moordenaar blijvend onderhouden?

11-07-11 14:55:28
DrZiggy
Administrator


WMRindex: 4.544
OTindex: 205
S
Ik vraag me af of de mensen die tegen de doodstraf zijn allemaal in een god/hemel geloven?

Alev is hier de enige die tegen is, die begrijpt dat levenslang opsluiten veel erger is dan de doodstraf.

Als je op je 25e iemand vermoord en je wordt 80.. dan zit je dus 55jaar op water en brood als het aan sommige ligt. Dat is echt veruit veel genadelozer dan zo iemand direct doodmaken.

Als je, net als mij, niet geloofd in een leven na de dood. Dan is het doodmaken van moordenaars in mijn ogen de beste weg.

- Humaner voor de moordenaar dan opsluiten
- Geen kans op herhaling
- Minder kosten
- Blijkt iemand onschuldig, dan merkt die persoon daar helemaal niets van.

11-07-11 15:02:45
MIADIA
Oudgediende


WMRindex: 5.423
OTindex: 6.446
@ikbenpeter: je link geeft de kosten van het gevangen zetten en houden

heb je ook een link waar te vinden is wat het ter dood brengen kost (incl. papieren rompslomp)?

ik dacht altijd dat dát juist duurder was dan gevangen houden. dus als je me op die kosten kunt wijzen kan ik mogelijk mijn mening herzien.

Op dit moment ben ik tegen
vanwege:
kosten
áls het fout gaat is dat zo definitief
ik er nog niet over uit ben of een mens wel een ander mens zijn leven mag afnemen uit vergelding

11-07-11 15:39:18
nietmeer
@Madia ik verkeerde ook onder de veronderstelling dat levenslange gevangenisstraf uiteindelijk goedkoper uitkwam.
Overigens vind ik het financiele argument een slecht argument. Een gevangene (van welk strafbaar feit dan ook) is nog steeds een inwoner van de staat, en de staat heeft de plicht hiervoor te zorgen.

@DrZiggy, ik geloof ook niet in een godsdienst.
Je argument dat het humaner is om een doodstraf op te leggen gaat in het voorbeeld zelf niet op. Voor (eenmalig en met voorbedachte rade) moord staat 30 jaar. Het vooruitzicht om ooit weer op vrije voeten te staan blijkt naar psychologische onderzoeken dermate hoopvol dat gevangene hier (logischerwijze) veel hoop uit putten.
Er zijn echter op internationaal niveau wel discussie of het niet humaner zou zijn om in ieder geval de keuze voor de gevangene open te laten staan ivm levenslange gevangenisstraf of doodstraf. Dit is echter dermate ingewikkelde materie dat ik me hier eerst flink voor moet gaan inlezen wil ik een nuttige bijdrage leveren.

11-07-11 15:51:14
ikbenpeter
Erelid


WMRindex: 905
OTindex: 957
@MIADIA: Deze kosten zijn natuurlijk heel moeilijk te defineren.
Tegenstanders van de doodstraf rekenen bij de kosten voor de doodstraaf vaak de kosten dat een veroordeelde in de dodencel zit en de vele kosten aan beroepen en gratie verzoeken erbij.

Echter een tot levenslang veroordeelde zit ook in de cel en de "verblijfskosten" voor een ter doodveroordeelde is gelijk aan die van een tot levenslang veroordeelde.

Hetzelfde geldt voor de proceskosten voor beroepen en gratie verzoeken, immers een tot levenslang veroordeelde kan ook in beroep gaan en een gratie verzoek indienen.
Dit is niet anders dan bij een ter doodveroordeelde.

Deze kosten zijn dus bij beide gevallen gelijk.

De uitvoering van de doodstraf zijn de kosten voor de executie.

Als alle tot levenslang veroordeelde gedetineerde gemiddeld 25 jaar, uit geprocedeerd, in de gevangenis zitten kost dit de belasting betaler ((25*365)+(25*1/4))*180 = 1,64 miljoen euro. Voor dit bedrag kan een behoorlijke executie uitgevoerd worden.

Quote @findous:
Overigens vind ik het financiele argument een slecht argument. Een gevangene (van welk strafbaar feit dan ook) is nog steeds een inwoner van de staat, en de staat heeft de plicht hiervoor te zorgen.

Dit maakt de discussie dus juist zo moeilijk hé de staat heeft de verplichting om zijn inwoners te verzorgen.
De staat is dus alle inwoners die belasting betalen dus ook de familie leden van de slachtoffers, maar niet de dader, die heeft immers geen inkomen en betaald derhalve ook geen belasting.
Als deze familieleden door het gebeurde in de problemen komen helpt de staat dan ook?

Helaas ken ik een voorbeeld waarbij dit, helaas, niet gebeurde. De familie van het slachtoffer kwam door financiele problemen op straat te staan en er was niemand in de staat in staat hen te helpen. Dit terwijl de dader door de staat onderhouden werd.

Bovenstaand voorbeeld was een zaak waarbij aan de doodstraf nimmer nooit zou worden gedacht. Het geeft wel aan hoe krom het handelen van de staat soms kan zijn.

11-07-11 16:07:20
DrZiggy
Administrator


WMRindex: 4.544
OTindex: 205
S
findous: Ik had niet het idee dat de mensen hier spraken over de wettelijke "Levenslang", maar gewoon echt tot de dood.

In dat eerste geval is er inderdaad nog uitzicht naar iets anders. Dan kan het helpen ja.

Maar als het gewoon tot de dood is, dan is het gewoon een hele wrede manier van uitstel van het onvermijdelijke.

11-07-11 16:10:34
nietmeer
@DrZiggy, ben ik met je eens maar door een doodstraf toe te passen, of het niet menselijker is of niet, is een inbreuk op veel nationale en internationale wetten.
Wanneer er echt geen uitgang meer is, moet ik er eerlijk gezegd ook nog eens goed over na denken.
In dit verband spreken we dan eerder van een humane straf, in plaats van een maximale straf op een bepaald delict.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 [3] 4

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven