hr
jaargang -23 - laatste artikel 18-4 18:00 - 74417 artikelen - nu online 14 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Consumenten Forum, met welk bedrijf moet je wel/niet zaken doen


1 2 [3] 4 5 6 .... 13 14 15 16

Knolraap, Wortelloof, schorseneren en prei

05-01-21 12:50:33
nietmeer
@venzje: ja klopt. Kan soms handig zijn als je iets zoekt dat lijkt op brood maar geen smaak of textuur heeft (handig voor sommige soorten croutons) maar verder heb je er niet zoveel aan...

12-01-21 15:24:48
nietmeer
Hmm. Ik heb iemands oude naaimachine gekregen. Dit is de vijfde keer dat me dat overkomt en de eerste vier keer is dat om telkens dezelfde reden foutgegaan.
Deze is ook een probleem, maar op een andere manier. Er zit een assecoirelaatje in dat op de één of andere manier zo vastgeplakt is geraakt dat het niet meer open kan, maar dat betekent dat je niet bij het ondergaren kunt komen als daar iets mee is. Dus nu ben ik aan het proberen het plakspul op te lossen. Het is echter de bodem van een laatje dat verkleefd zit met de bodemplaat van de machine, dus daar is helemaal niet bij te komen. Ik heb maar wasbenzine in die onderplaat gegoten en hoop nu dat het ook naar de lijm stroomt?

Het werkt! Er zit beweging in! Het gaat nog niet open maar er zit wel beweging in!

Verder heb ik ontdekt dat ik kindveilige doppen alleen met mijn niet-dominante hand kan openen 8-)

Laatste edit 12-01-2021 15:27

13-01-21 20:15:20
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.623
OTindex: 28.417
Quote wortel:
Verder heb ik ontdekt dat ik kindveilige doppen alleen met mijn niet-dominante hand kan openen 8-)
Kindveilige doppen liet ik door mijn neefje van zes openmaken (A)

18-01-21 07:57:19
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.571
OTindex: 7.906
wortel: Laat me raden: je bent linkshandig? Doppen zijn ontworpen om rechtshandig opengedraaid te worden.
Zoals schroeven zijn gemaakt om rechtshandig ingeschroefd te worden. Uitdraaien gaat dan weer beter met links.

Laatste edit 18-01-2021 07:57

18-01-21 08:50:14
nietmeer
@venzje: dat klopt ja :ja

Nu de naaimachine inmiddels werkt is het ook reuze handig dat alle knopjes en gave dingen rechts zitten...

Wel gaaf dat één knop überhaupt niet beweegt. Dus nu kan ik wel de steekgrootte instellen, maar kan het steektype niet van "standaard" af

20-01-21 13:12:08
nietmeer
Hm. Naaimachine naait, maar zolang de post er nog niet in geslaagd is een tornmesje in mijn brievenbus te stoppen kan ik niet zoveel met die informatie, dus ik heb een luikje opengemaakt om te kijken of ik de steekkeuzeknop in beweging kan krijgen en daarmee me gelijkt wat minder te vervelen.

Het slijtagegevoelige onderdeel van die knop is fantastisch intact, maar wat er dan wel aan de hand is, is niet erg duidelijk. Alle onderdelen die ik kan zien lijken heel en goed doorgesmeerd. Ik heb dan ook het vermoeden dat de knoopsgatenstand werkt, wat best handig klinkt. Maar ja, op basis van wat ik zie zou ik ook vermoeden dat de steekkeuzeknop werkt...

Ik zou kunnen proberen een oplosmiddel in de richting van de plek waar het mechaniek vastzit te gooien, in de hoop dat er sprake is van uitgeharde smeerolie oid. Maar ik heb eerlijk gezegd geen enkele reden om aan te nemen dat dat zou helpen.

20-01-21 13:57:21
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.571
OTindex: 7.906
wortel: Het zou kunnen dat dat het euvel is. Maar deze krengen kunnen nog weleens onverwachte technische kronkels hebben die je niet zo gauw zelf bedenkt. Als je vindt dat de zichtbare delen goed gesmeerd zijn, zou ik er niet zomaar op gokken. Dan is het misschien toch beter om de hele boel open te maken, zodat je het beter kunt zien. (Hoewel alle naaimachines er speciaal op lijken te zijn geconstrueerd dat je dat niet zelf gaat proberen.)

20-01-21 14:44:45
nietmeer
@venzje: alles ziet er netjes uit, dus waarschijnlijk moet het ding nog verder open. Ik heb de monteurshandleiding (kennelijk is dat het eerste zoekresultaat bij deze fossiele machine?) maar als ik bij dit onderdeel wil mag ik eerst van onderen af de lamp eruit gaan schroeven om erbij te kinnen. En dat klinkt als een ramp...

20-01-21 15:13:45
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.571
OTindex: 7.906
wortel: Ja, zo werkt dat soms, ik had deze week ook zoiets.
Mijn zaagtafel hield ermee op. Het eerste wat ik dan controleer zijn de koolborstels, daar kun je redelijk goed bij. Maar één koolborstel wilde er niet uit. Daartoe moest ik eerst de as uit de motor halen, zodat ik via het gat van de andere koolborstel het onwillige ding naar buiten kon duwen. Helaas moest ik daarvoor de hele zaagtafel uit elkaar sleutelen. :S

Uiteindelijk bleek dat de ene houder iets te nauw was, waardoor het grafietblokje vast zat. Het nieuwe exemplaar heb ik dus heel voorzichtig een fractie moeten bijvijlen.

20-01-21 17:40:43
nietmeer
@venzje: oef dat klinkt als een lekkere rotklus 8O

Word je ook niet schoner van, een hele motor open. Maar dat werd je van koolborstels toch al niet. :nee

Ik heb nu m'n tornmesje, dus de steekkeuzeknop werkt nog steeds niet maar ik kan ten minste nu dingen doen met de standaardsteek.

21-01-21 08:10:05
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.571
OTindex: 7.906
Trouwens leuk dat je een fossiele naaimachine hebt. Ik doe het nog steeds met de machine van mijn moeder, een Elna Tranforma uit de jaren '50. Ik heb een paar jaar geleden voor een tientje een tweede exemplaar gevonden in een kringloopwinkel. Die gebruik ik als donormachine voor onderdelen.

afbeelding

21-01-21 08:36:10
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.829
OTindex: 90.603

21-01-21 09:22:03
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.571
OTindex: 7.906
(O, het moet natuurlijk Transforma zijn. :$)

21-01-21 13:14:02
nietmeer
@venzje: oh, die is nog fossieler dan wat ik hier voor mijn snoet heb staan.
Ik wilde eigenlijk vooral een naaimachine lenen om niet passende kleding naar mijn maat te vermaken, en mensen bleven me maar oude vergeten naaimachines geven die van vlieringen afkomstig waren. Dit is de vijfde uit te rij, en de enige die in voldoende mate werkt om iets me te kunnen beginnen. Afkomstig van de oma van een huisgenoot, de familie zal er wel geen betere toekomst voor hebben geweten.

In de huidige staat van zijn heeft deze ongeveer dezelfde functionaliteit als jouw Transforma lijkt te hebben: kan naaien, kan een steeklengte en een steekbreedte instellen, maar daar houdt het wel een beetje op
Als de knop die niet beweegt nou eens in beweging zou komen, zou ik ook een steek voor rekbare stoffen/reparaties, twee steken die maar aan één kant van de stof zichtbaar zijn en een knoopbevestigingsstand hebben.

Al heb ik een vaag vermoeden dat knopen aanzetten makkelijker is met de hand!

21-01-21 13:14:29
nietmeer
Bij dat soort oude technologie is een donor machine voor onderdelen altijd ideaal!

21-01-21 14:19:20
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.571
OTindex: 7.906
O nee, het wás ooit een Transforma. Hij is later omgebouwd naar een Supermatic. Ik herinner me dat ik met mijn moeder meeging om hem na de ombouw op te halen bij de naaimachineboer. Het ding heeft er sindsdien allerlei bakelieten programmaschijven bij zitten voor de verschillende steken.
Zuks:
afbeeldingafbeelding

Wel leuk, al die oude naaimachines. Als je nou inderdaad een tweede machine van dezelfde soort zou weten te scoren, was je uit de brand.
.

Laatste edit 21-01-2021 14:22

21-01-21 15:02:18
nietmeer
@venzje: ik de mijne zitten alle
niet-meer-bakelieten programmaschijven als een stapeltje op elkaar - de knop die weigert te bewegen dient om in te stellen welke schijf aan de beurt is. Op het moment dat ik probeerde te googlen wat er aan de hand zou kunnen zijn, was het eerste resultaat dan ook "plastic programmaschijven barsten weleens maar zijn gelukkig eenvoudig te vervangen".

De programmaschijven zitten midden in beeld en zijn in uitstekende staat, maar ik zie dieper in de machine wel één of twee plastic tandwielen zitten waarvan ik slecht kan zien hoe ze eraan toe zijn.

21-01-21 15:18:36
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.571
OTindex: 7.906
Ah, een modernisering van mijn systeem dus.
Maar als ze eenvoudig te vervangen zijn, moet je er ook eenvoudig bij kunnen. Als je ze er nu eens allemaal uithaalt? Misschien heb je dan beter zicht op de ingewanden.
Wat is het er voor een?

Laatste edit 21-01-2021 15:22

21-01-21 15:42:03
nietmeer
Husqvarna Practica II 5220
Die serie in het algemeen is goed verkocht maar dit specifieke model niet, afgaande op de resultaten die de zoekmachine uitspuwt. Husqvarna is kennelijk nogal een industrieel Zweeds dorp want er zijn nog zeker twee andere bedrijven in apparaten die zo heten. Degene die momenteel je populairst is bouwt kettingzagen.

Goed punt, ik zou de programmaschijven eruit kunnen trekken. Dat klinkt een heel stuk eenvoudiger dan de hele steekkeuzeknop en staat vast ook ergens in de handleiding vermeld. En da's een hele hoop plastic die dan het zicht niet meer vervuilt.

21-01-21 16:29:08
nietmeer
Er hoeft maar 1 schroef los om het blok programmaschijven eruit te rapen (2 als je het schroefje voor het klepje waar die achter verstopt zitten meetelt, maar dat schroefje ligt al twee dagen los op mijn bureau)
En dat ene schroefje zit moervast. Er zit WD40 op, dat helpt vooralsnog niet, misschien dat een andere schroevendraaier nog wat kan helpen, maar ik heb uberhaupt nog geen beweging waargenomen.

21-01-21 16:37:49
Sjaak
Moderator


WMRindex: 21.240
OTindex: 53.399
wortel: Draai je wel de goede kant op? Soms is het vanwege de draairichting noodzakelijk om een linkse schroefdraad toe te passen, anders loopt het zaakje uit zichzelf los.

21-01-21 17:05:55
nietmeer
@Sjaak: slimme ingeving, had ik niet aan gedacht. Helpt helaas helemaal niks.

Ik onthoud nooit welke kant schroefjes uitgaan, dus ik had sowieso beide kanten al geprobeerd. Heb het nog eens geprobeerd. Veranderd helaas niets.

Laatste edit 21-01-2021 17:07

21-01-21 21:34:09
nietmeer
Hmm. Het blok programmaschijven en die venijnige schroef liggen eindelijk naast de machine. De kruipolie had blijkbaar vier uur nodig. Er zit wat oude verklonterde smeerolie in het mechaniek die de moeite waard is om weg te poetsen. Dat is lang niet hard genoeg de verklaring voor het vastzittende mechaniek te zijn, maar schoonmaken is vast nuttig ofzo.

22-01-21 07:48:45
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.571
OTindex: 7.906
wortel: Dat is sowieso een goed begin. Een nieuwe lik vet hier en een drup olie daar doen soms wonderen. (Let op: gebruik vooral de extra dunne naaimachine-olie!)

Een kritische blik op nylon tandwielen en kunststof poelies is inderdaad ook nuttig. Let daarbij vooral op de eventueel aanwezige rubberen bekleding van bewegende delen. Grote kans dat die is uitgedroogd, waardoor bepaalde functies niet meer naar behoren werken.

Mooi apparaat trouwens! ok

Laatste edit 22-01-2021 07:52

22-01-21 15:01:27
nietmeer
@venzje: rubber zie ik niet zitten. Er zitten wat nylon klikklaks een schroef te vervangen, en die heb ik er allebei twee keer uig en weer in kunnen doen zonder er iets bijzonders aan te zien.

Om dat ene vastgelopen schroefje terug te kunnen draaien, moest de steekkeuzeknop naar een stand waar die niet inzat. Ik kon de helft van dat mechaniek nog steeds niet zien, en heb die helft maar vol met wd40 gegooid onder het mom van "carburateurreinigingsmiddelen heb ik niet maar dit lost ook oude olie op en of het daaraan ligt kan ik niet zien". Toen kwam er beweging in! Mijn handen zijn nu rood want het was heel erg weinig beweging, maar er was beweging! Over de afgelopen 24 uur heb ik elk bewegend onderdeel in het steekkeuzemechaniek dat ik kan vinden volgegoten met wd40 en elke keer lijkt er heel ietsje meer beweging in te komen. De knop gaat nog steeds zwaar, maar werkt wel. Ik vermoed dat dat mechaniek nog een paar bewegende onderdelen heeft die ik niet gevonden heb.

Dat betekent dat als ik die vervelende schroef terugkrijg (er zit een springveer achter en wat de handleiding ook beweert, dat ding vliegt graag door de kamer), alles in de machine werkt, en niets naar behoren.

Nu die laatste paar bewegende onderdelen vinden, dan de WD40 twee dagen geven om te verdampen ("zelfsmerende machine" dus het ding houdt op bepaalde plaatsen vloeistoffen vast), dan doorsmeren met naaimachineolie (die zat erbij!), en dan nog ieder rotschroefje afstellen. Ooit gaat dit ding werken!

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 [3] 4 5 6 .... 13 14 15 16

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven