hr
jaargang -23 - laatste artikel 15-4 18:00 - 74399 artikelen - nu online 15 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


'wat me is overkomen' - 'wat me is overkomen' - 'wat me is overkomen'


[1]

S-O-S Helpdesk

12-12-06 22:24:15 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Op halve kracht, moeilijkheden, weinig middelen - hoe kom ik toch op internet en kan ik op WMR met minimale middelen.

De PC survivor Gids

Hier volgen verschillende tips voor het weer operationeel maken van machines, alternatieve besturings systemen, reddings acties, McGyvor of A-Team operaties.

12-12-06 22:39:25 - Quote! - @Mmore
Mmore
Administrator


WMRindex: 1.439
OTindex: 15.022
If If you have a problem - if no one else can help - and if you can find them, maybe you can hire: The A-Team

Tudutuuuutututu :P

12-12-06 22:44:25 - Quote! - @Tovenaar
Tovenaar
Erelid

WMRindex: 370
OTindex: 3.459
Ik had net Windows Vista naast xp geïnstalleerd. Eerst xp daarna Vista. Vista maakte zelf een mooi bootmenuutje erbij. In verband met mogenlijke vage automatische installaties van Windows had ik mijn data schijven even ontkoppeld bij de installatie. Toen het werkte zette ik de pc uit en sloot ik mijn 2e IDE schijf aan. Waarna een Bluescreen Of Death volgde. Toen ik die loskoppelde deed alles het weer naar behoren :? Morgen nog maar even verder proberen.

12-12-06 22:45:47 - Quote! - @Mmore
Mmore
Administrator


WMRindex: 1.439
OTindex: 15.022
Bluescreen is toch vervangen door een red screen in vista?

12-12-06 22:47:04 - Quote! - @Tovenaar
Tovenaar
Erelid

WMRindex: 370
OTindex: 3.459
Ik kreeg een bluescreen. Misschien was het die van xp wel. Maar volgens mij niet! Want die zag er anders uit (ervaring heh :?)

12-12-06 22:48:06 - Quote! - @Mmore
Mmore
Administrator


WMRindex: 1.439
OTindex: 15.022
Volgens wikipedia is blauw rood geworden omdat rood meer staat voor "Pas op" of "Gevaar" of "Dood" :P

12-12-06 22:52:58 - Quote! - @Tovenaar
Tovenaar
Erelid

WMRindex: 370
OTindex: 3.459
Kan :P Hij was ook niet felblauw ofzo :? Naja ik weet het niet meer. Iig morgen nog eens proberen dat prul aan te sluiten. Ik heb ook een nieuwe voeding nodig.

12-12-06 23:10:56 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Mijn 486DX4-100 ervaring

Mijn mooie Pc was dood - nog net niet begraven wan zoiets doet ik nooit - maar knagende na 600 dagen moest ik mijn behoefte toch weer behagen..

nou ja..

Ingedrienten

1`486Dx4-100 (Cyrix Dx4 compatibele 80Mhz)
2 48Mb FP geheugen
3 120MB hd

net onvoldoende om het te starten
greep ik een 286-12 met 5Mb intern geheugen en 2x 20MB MFM hd
daarop stond DOS 6.22 met intersrv -

In de config.sys zette ik van de 486 interlink als device

device=/interlink

en maakte daarmee verbinding met de 286-12 die dan voor me 20MB erbij gaf (ongeveer.. iets van 17Mb of zo)
Oordoppen helaas niet voorhanden maar wel minimaal noodzakelijk voor ieder die de heerlijke harmonieën van de MFM kent.

Edoch daar was Windows 95 OSR2
met Opera en Pegasus Mail client
Want Outlook Express krijgt het niet voor me klaar de 5000 uitstaande mails binnen te halen die na 600+ dagen waren verzameld.

Het was mooi weer
De 286 MFM lampjes knipperde vrolijk als er werd uitgeswappert en weldra verscheen Opera ten tonele.

en zo kwam een verslaving toch weer goed

(dit bericht is nog niet goedgekeurd door de GGD/HALT en moet nog gemodereerd worden)

12-12-06 23:34:57 - Quote! - @Tovenaar
Tovenaar
Erelid

WMRindex: 370
OTindex: 3.459
Owieje, wat een oude bak. Waarom haal je geen nieuwe?

13-12-06 00:11:42 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Overlevings strategie 1

Overgeleverd van zoon op zoon en pc-addict op pc-addict de volgende Partitionerings filosofieën

1. Het Piramide beginsel

Men deeld de schijf in de volgende delen

c: zeer klein - 512Mb
d: minimaal - 8GB
e: een rest mooi afgerond
8Gb, 16Gb, 32Gb etc..
f: een kleine rest van 256, 512Mb
om te swappen, mag ook groter

2. De Echte methode 1

Twee gelijk waardige schijven
Waarbij schijf 1 alleen OS+APPS bevat
en waarbij schijf alleen DATA bevat

3. Beetje PArAnoia

Drie Identieke schijven waarbij
OS, DATA1,DATA2 over de drie schijven zijn verdeeld.
Waarbij DATA1 persoonlijk is en DATA2 werk of project data.
Geef me commentaar - wat kost een 80GB?

3. De Professional 1

Twee Identieke schijven
Getwijgt in een RIAD configuratie
RIAD 0 of RIAD 1
Spiegelen of Striping
Wat betekend dat gegevens op beide schijven identiek moet zijn (is *) - en striping worden gegevens verdeeld over de twee schijven.

Dit is alweer een iets duurdere methode

Prijs/veiligheid gemiddelde is methode 2 - twee identieke schijven met een verdeling van de taak.
De echte gestressde disk is meestal die met het OS - gegevens scheiding is de optimale methode.

13-12-06 00:38:10 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
NetBSD Live 2007 4.0 Alpha
Als je een desktop wilt met extra's

Een goede recovery cd met mooie desktop - liep goed op mijn Amd-K6/2 500 met 256Mb Sdram.

Betere systemen - leukere prestaties
complete desktop met internet apps, zoals firefox en konquoror.

de 701 MB ISO

13-12-06 00:38:17 - Quote! - @Tovenaar
Tovenaar
Erelid

WMRindex: 370
OTindex: 3.459
"Geef me commentaar - wat kost een 80GB?"

IDE? Rond de 40-50 euro bij je lokale computerboer.

13-12-06 02:15:30 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
@Tovenaar; dus voor een 80-100 euro heb je een mooie niveau 2 veiligheid!

Nog een mooie tip:
Op mijn server staan floppy-images
ik weet dat er nog maar weinig mensen zijn die een floppydrive hebben - maar voor die laatsten der mohikanen deze gunst.

Met een speciale herstel diskette kun je kritische situaties het hoofd bieden.

Zoals het herstellen van het MBR of het zappen of wipen van een schijf.
Verder staan er ook kleine Linux Distros op de server waarmee een complete desktop kunt starten met internet mogelijkheden.

GE-Parted maakt meestal je schijf weer netjes - maar als deze weigert probeer dan ZAP of WIPE - moet je wel even zoeken - het is de moeite waard.


13-12-06 07:12:51 - Quote! - @Ikke
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Quote heraux:
NetBSD Live 2007 4.0 Alpha
Als je een desktop wilt met extra's

Een goede recovery cd met mooie desktop - liep goed op mijn Amd-K6/2 500 met 256Mb Sdram.

Betere systemen - leukere prestaties
complete desktop met internet apps, zoals firefox en konquoror.

de 701 MB ISO


heb zelf 'n Knoppix LiveCD thuis liggen, qparted, uitgebreide fsck, alle help files van openSUSE en zo erop staan, verschillende diagnostics tools erbij (staan er ook al standaard op).

Zodra SystemRescueCD wat volwassener is geworden ga ik daar ook nog eens naar kijken

13-12-06 09:27:31 - Quote! - @Tovenaar
Tovenaar
Erelid

WMRindex: 370
OTindex: 3.459
Ik gebruik als partitie programma altijd Gparted. Wat voor dingen kunnen die diskettes nogmeer Heraux?

13-12-06 12:26:37 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
De Flop was geen flop

Je kunt middels de flop ook verbinding maken met netwerken en dus berichten versturen - dat gaat allemaal iets wat primitief

De truuk is voldoende gebruik te maken van het interne geheugen.

Linux LiveCDs doen dat ook.

Ze crieëren blokken geheugen totdat er niets meer over is en vullen deze met het bestands systeem en mounten deze
(koppelen aan root "/" )
ergo: een complete tree is beschikbaar in het werkgeheugen.

Bij een machine met 1GByte kan dit gerust een partitie opleveren van 512Mb vrij voor gebruik.

Ook met DOS kun je zulke geintjes uithalen maar het wordt steeds effectiever als je een DOS-Extender gebruikt - Naja, als je toch gaat voor zulke dingen kom je uiteindelijk uit bij Win-311, Win-95 want dat zijn veredelde dos-apps met dos-extender
(een dos-extender trekt het hogere geheugen naar de gebruiker toe middels de XMS/EMS specifikatie)

Maar goed, een DOS-ext past wel op de diskette alleen zijn er weinig GUI systemen die op een flop passen - Uitzonderd is het besturing systeem QNS /Nucleus - dat zo klein is dat een windows omgeving gestart kan worden va floppy - die floppies zijn wel te vinden maar meestal werken ze niet meer goed omdat ze de netwerk kaarten niet kunnen herkennen.

Dus terug naar DOS

Als je de goede packetdriver hebt voor je realtek kaart - rtspkt.com of iets gelijkens - dan kun je verbinding maken met internet - omdat je dan een IP nummer krijgt toegewezen via de DHCP.

Het je een router met DHCPd dat zit je snor - moet je direct verbinden dan moet de ander een HOSTNAME vinden.
WATTCP + de config verzorgen zulk een omgeving.

Verder heb je nog Minuet waarmee je kunt browsen (mini minimaal) en email kunt sturen en ontvangen. Dan zijn er nog Telnet waarmee je verbindingen kunt maken en ftp voor dos.

De grote vraag is natuurlijk - heb ik voldoende geheugen om al die drivers en apps te kunnen starten. Dan moet je kijken of HIMEM.sys voldoende UMB aan maakt - (upper memory blocks) deze kun je dat gebruiken om de packetdriver met loadhigh (of loadhi) hoog te laden.

loadhi is een tool van Quarterdeck - van het zeer bekende systeem-programma QEMM. QEMM maakt het mogelijk om het hoger geheugen, tussen de 640 en de 1024 grens efficient naar je toe te halen met een lowram max van 635, 637Kb. Dat zeer hoog is voor DOS normen.

Dus diskettes kunnen je weer zichtbaar maken en ik kan via een van mijn servers je de mogelijkheid geven om bijvoorbeeld beter te browsen - en zelfs email of andere dingen te doen.
Want ook voor SSH is er een DOS port - en deze verbind echter wel middels protocol V1 (dat de meeste server-beheerders uitschakelen)

Misschien een experiment voor de Toekomst. Als je een keer een poging wilt wagen - ik verzamel alle noodzakelijkheden en zet ze ergens op de server als SurvivalKit of zo..

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven